Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 06:59

Het afdak is hier favoriet...daar staan ze meestal onder als ze paddock-arrest hebben.Hoewel Beer er ook graag achter staat...in de stromende regen :+
In de zomer staan ze vaak met z'n 3en in de schuilstal,minder insecten denk ik.Kjarni heb ik wel eens van het gras af zien rennen de schuilstal in vanwege een daas :(:)

Verder krijgen ze bij mij witte vliegendekens op en dat scheelt enorm met vliegverkeer.

Voorheen stonden mijn jongens 's nachts ook binnen,dat kon helaas niet anders.Merk wel dat ze dit fijner vinden.Ze zijn natuurlijk wel buiten geboren en opgegroeid.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:19

Hoi,
Bij agradi kun je goed bestellen.... Wij hebben daar alle weidespullen vandaan... Duurt wel een dag of 10, t komt uit Duitsland.

Gisteren lekker kunnen rijden, kwam na anderhalf uur, net voor de bui binnen.
Tegen alle verwachtingen in ook zaterdag kunnen rijden... Al hoewel het was wel fris.
Voordeel is dan wel dat ze er goed de pas in heeft....

Wat betreft het ruwvoer, ik voer bij het krachtvoer grasmix van hartog.... Luzerne lusten ze niet, ben ik ook geen voostander van ivm eiwitten.
Daarnaast natuurlijk ook hooi... Maar bij mij dient het als vertrager... Zijn ze lekker lang aan het smikkelen.

Ik gebruik watertonnen ipv drinkbak, maar heb bij de aanschaf van mijn nieuwe stallen een drinkbak cadeau gekregen... Eentje met een stangetje.. Dus geen lepel. Het is een zwarte... Dus als je interesse hebt?
Verwarmde bakken lijkt mooi.... Maar uiteindelijk moet je die ook afsluiten als het echt gaat vriezen.

Ga straks maar direct rijden, voordat de wind aantrekt. Voor diegene die moeten werken, Werkse..... Ik heb nog een dagje vrij, voor het weekend om is.

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:30

Als jullie zouden kunnen kiezen tussen bietenpulp bijgeven of de grasmix van Hartog wat zouden jullie dan doen?
Ik kan mijn eigen voer kiezen en zou hem eventueel bij het krachtvoer nog grasmix kunnen laten bijgeven. In de ochtend krijgt hij nu bietenpulp bij maar dat zou ik dan eventueel ook vervangen door de grasmix omdat ik niet wil dat hij 10 verschillende dingen krijgt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:49

Ik zou voor de grasmux gaan idd.

Geniet nog van de vrije dag! Jaloers hier, school is saai :O Ik heb tegenwoordig maar een dag per week vrij ;(

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:05

[***] dat ziet er al best netjes uit. Wel een lang traject zeg!

Abby ik sluit me aan bij de andere adviezen. Bij de aankoop van een paard moet je gevoel 100% goed zijn. Staat idd genoeg te koop.

Fabster fijn dat de rooster liggen, ben benieuwd hoe het bevalt. Vraag me ook af of het voor de paarden prettig loopt en moet je ze niet eens in de zoveel tijd weer omhoog halen omdat het anders in de blub wegzakt?

Yontheke jammer dat je toch wel tegen wat dingen aanloopt bij de stalling. Maar het is voor tijdelijk toch? Je kan in ieder geval takken bijvoeren zodat hij iets te knabbelen heeft. Maar de combi weinig buiten en op stal onvoldoende ruwvoer (dus niets te doen) zou mij ook niet happy maken. Ik heb geen ervaring met bietenpulp en grasmix dus kan er geen tips over geven.
Men wil wedstrijdpaarden vaak strak in het lijf hebben, dus niet veel ruwvoer….

Ik heb in het verleden cavallo hoefschoenen veel gebruikt, die bevielen mij erg goed. Maar als je ze bijvoorbeeld 24/7 om wil doen niet want bij gek gedrag vloog er nog wel eens een door de lucht. Maar voor op straat tegen slijten van de hoeven vond ik ze erg prettig. Makkelijk omdoen en lekker stevig, heb ze heel wat km’s gebruikt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:11

Ik ben nog niet zo zeker of het wel tijdelijk is. Het zijn 2 belangrijke punten waar ik me vooralsnog meer aan stoor dan het paard zelf. Die is helemaal terug in zijn element.
Ik geloof niet dat ik hem gelukkiger maak op de weide en hij wordt helemaal gek van steekbeesten. Dan staat hij druipend nat in de schuilstal van de stress.

Het enige waar ik nu overval zijn problemen die zich enkel in de wintermaanden voordoen. Daar komen ze in de zomer ook meer buiten en in het steekbeesten seizoen zelfs ook voor de nacht. Dus dan zou ik geen problemen meer hebben.
En het is net de winterperiode die ik niet bij ons op de weide wil hebben. Het zal dus toch echt roeien zijn met de riemen die ik heb.
Stiekem vind ik de pensionstal wel helemaal geweldig. Het sociaal contact, alles bij de hand hebben en lekker droog met een dak boven je hoofd en een luxe binnenpiste van 30 x 60 en super handige wasplaatsen. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:13

Yontheke, ik zou toch proberen zelf hooi bij te geven. Daar kunnen ze toch niks op tegen hebben.. Als je er een groot hooinet in hangt waarmee hij een paar uur verder kan. Dan vang je toch al veel op.
Liever 2 verschillende soorten hooi dan uren zonder.. Ik ben heel erg tevreden van bietenpulp als maagvulling en om ze toch mooi op gewicht te houden. Bietenpulp, zemelen en spelt is voor mij de basis. Geen ervaring met grasbrok.

Abby, mmh heb bij je verhalen niet echt het idee dat je overtuigd bent. Niet kopen als er veel twijfels zijn zou ik zeggen.

Fabster, kan jij misschien even sturen welke vlotter je hebt? Dan kan ik het hier eens overleggen.

[***], wow die sarcoid ziet er super goed uit. Dat is heel snel gegaan.

Tinky, hoe hebben jullie zelf die verwarmde drinkenbak gemaakt dan? Is misschien wel handig tegen volgende winter.

Ik heb jammer genoeg de dekking niet gewonnen. Wel een fikse korting. Dus nu zal ik stilaan moeten beslissen of ik haar laat dekken ja of nee. Er zijn voor beide kanten + en -'s.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:19

Ik ben er ook weer :o , KPN heeft ons afgesloten van het internet dankzij een interne fout bij hun. Zouden ze een spoed van maken, maar ondertussen zitten we al bijna 2 weken zonder internet. Toch een andere definitie van spoed denk ik :Y)

Maar ondertussen heb ik niet stil gezeten natuurlijk. Het weiland is voor een deel opnieuw omheind. De oude omheining van de bak is weggehaald en gister zijn we de hele dag bezig geweest om het oerwoud weg te halen wat de doorgang moet worden voor de paarden.

Van de week kunnen de loonwerkers hopelijk starten met het aanleggen van de bak, dan kan ook het hekwerk besteld worden wat er omheen komt en dan begint het hier toch echt wel ergens op te gaan lijken.

De foto's volgen nog :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:20

Wat zou het doel met het veulen zijn Kirrr?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:28

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:38

@Yontheke: als het paard er gelukkiger lijkt en jij bent er tevreden over én je kunt het financieel trekken, dan lijkt de keus mij snel gemaakt.

Ik hoorde op het nieuws dat af en toe zou miezeren vandaag, nou de realiteit is wat anders; gewoon vieze regen en harde wind. Dus de dekens lekker om gehouden en de dames lopen over de kleedjes :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:44

O:)
Kirrr schreef:
Tinky, hoe hebben jullie zelf die verwarmde drinkenbak gemaakt dan? Is misschien wel handig tegen volgende winter.

Ik heb jammer genoeg de dekking niet gewonnen. Wel een fikse korting. Dus nu zal ik stilaan moeten beslissen of ik haar laat dekken ja of nee. Er zijn voor beide kanten + en -'s.

Wij zijn halverwege gestaakt maar alle spullen zijn in huis.Vrienden van ons hebben heb gemaakt en werkte fantastisch.Zelfs bij -20gc was het water niet bevroren.

Je hebt 2 speciekuipen nodig die in elkaar passen de 90L en de 60L
In de 90L kuip doe je piepschuim,die platen kun je vaak wel krijgen bij winkels als Leen Bakker.Meubels worden hier altijd mee verpakt.Ik had toen een zwik uit de container achter gehaald door :o

Verwarmingselement in de 90L bak en gaten erin zodat je de boel vast kunt zetten aan bv een paal.De 60L bak erin,dichtkitten en klaar.

Ja ik zag dat je niet de winnaar was..jammer maar korting is ook wel verleidelijk...ofnietdan O:)

Chaniek...ik zou even een rekening gaan presenteren aan de KPN wegens gederfde inkomen.Ik heb dat soort akkefietjes ook gehad met T-mobile en toemalig chello.
Laat je niet onder tafel l#llen en pik niks,alles in rekening brengen.

Mijn account was ooit eens opgezegt door een interne fout.Ik moest ook maar wachten totdat ze tijd hadden,kon wel 14 dagen duren.
Ik heb ze vriendelijk verzocht mijn account weer aan te maken voor het weekend,opheffen was tenslotte ook zo gebeurd.
Zei ga maar zeuren bij degene die dat heeft veroorzaakt,nou dat kon hij niet zien...Vertelde hem dat ik niet achterlijk was en dat alles terug te zien was.

Binnen 48 uur had in weer internet met een schadevergoeding á 1,5 maand gratis internet :o

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:51

Niet zo slim geweest om op bokt markt te kijken. Bedankt voor de link. Ik ga het even bekijken en bespreken.

Bedankt Tinky! Klinkt handig!!

Goh het doel, opvolging voor mijn huidig paard. Een fijn allround paard. Wat reining en working cow. Een echt cuttingpaard zal ik sowieso kopen. Maar die is dan echt alleen voor de cutting, daarnaast heb ik toch echt wel behoefte aan het hebben van een paard waar alles mee kan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:56

Hoe oud is de merrie?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:58

13

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:10

Dan zou ik er gewoon voor gaan als je verder de mogelijkheden en financiën hebt. Je hebt niks te maken met slechte paardenmarkt en voirdat dit veulen echt groot en goed doorgereden is, gaat moeder richting de 20. Kan ze haar zoon/dochter nog mooi eea mee geven :) Ik heb met zelfde doel veulen gefokt toen moeder even oud was (dekken met 13, veulen met 14) was.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:23

Kirr wat jammer dat je de dekking niet hebt gewonnen! Ordeal kreeg Orenda toen ze 13 was, ook een beetje met de gedachte dat ik dan een rijpaard zou hebben als Ordeal wat ouder werd. Wat voor mij meer een afweging zou zijn in jouw geval is of je dan deze hengst gebruikt omdat je daar een mooie korting voor hebt of een andere hengst. Maar misschien dat deze hengst sowieso al helemaal aan je wensen voldoet. Ik heb toen wel echt goed gekeken naar de punten die ik wilde verbeteren en een hengst die ik goed bij Ordeal vond passen. Dat was dan wel een wat duurdere hengst maar ik had zoiets van “als ik het doe, dan wel goed”. Ben benieuwd wat je keuze gaat worden, een veulentje (op)fokken is wel super gaaf.

Chaniek leuk dat er deze week met de bak wordt gestart.

Yontheke haha ja een binnenbak lijkt me ook wel héél fijn!! Als paard het naar zijn zin heeft is het prima zo toch :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:28

Ik ben ook benieuwd Kirrr. Een veulen fokken lijkt mij ook erg fijn. (maar dan zal ik ooit eens iets anders moeten aanschaffen dan hengsten en ruinen :) )

Ik zal me er inderdaad bij neer moeten leggen. Als het paard er blijkbaar blij mee is en 15 jaar gewoon geweest is, kan je wel allerlei uitzonderingen gaan eisen bij je pensionstal maar ik wil ook niet de moeilijke klant uithangen als de andere 30 eigenaars het allemaal wel prima vinden. Als het me echt niet aanstaat, is het gewoon paard opladen en naar eigen locatie brengen en voor de rest is het aanpassen aan de stalbaas.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:33

Dat is zeker zo Daan_o, ik heb toentertijd ook de hengstenkeuze heel bewust gemaakt. Ik wilde heel graag een Tinker met behoorlijk wat pit, maar wel mensgericht. Nou, dat heb ik geweten. In de wei komt ze er altijd en en aandacht nooit genoeg. Maar met wandelen gisteren klapte ze tot twee keer toe nog net niet achterover :=

Yontheke, zo makkelijk zou ik persoonlijk niet denken, wat betreft dat binnen/buiten kan ik nog inkomen, maar wat betreft dat ruwvoer zou ik wel echt kijken naar mogelijkheden, dat is zo bewezen dat het lichamelijk voor schade zorgt. Als je hem over 2 - 3 maanden met koliek of maagzweren oid hebt staan, denk je "had ik maar..."

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:37

Caily, niet jaloers zijn hoor, ook dit is mijn enige vrije dag..... En meestal is die drukker dan mijn werkdagen. Heb dit jaar 3 examenklassen en mag lekker werkstukken nakijken, die straks onderdeel zijn van een mondeling.

Voordeel van grasmix is dat je dat bij elke krachtvoerbeurt kan geven.... En weinig eiwitten bevat.
Bietenpulp is toch een ander verhaal.

Tis hier nog droog, maar het waait wel hard... Ben ff moed aan het verzamelen....om te gaan rijden...

Dekking, hum ja altijd lastig... Ik heb maar 1 paardje om te rijden... Dan kan ik rond om de bevalling een tijdje niet.... In het verleden moet ik je zeggen, altijd veel stress rondom de bevalling... Dus vandaar dat ik het niet meer zou doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:52

Ah, sterkte ermee dan ;)

Niet rijden om bevalling is maar net hoe je het bekijkt. Bij de eerste dracht heb ik merrie tot 4 dagen voor de bevalling door gereden (buitenritjes zonder zadel maar wel alledrie de gangen) en een week na de bevalling zat ik er alweer op. Ik reed de eerste dagen gewoon in de weide met veulen erbij, iets later nam ik veulen mee op buitenrit:

Afbeelding

Toen veulen nog iets ouder was liet ik haar achter in de box. Merrie wist verdomd goed dat veulen bij terugkomst nog exact zo in de box stond, dus na een paar keer morren ging ze zonder enig probleem mee op pad en leek ze het nog leuk te vinden ook. Even rijpaard zijn ipv mamma.

Het tweede veulen heb ik wegens omstandigheden een maand van te voren moeten stoppen met rijden. Toen het veulen geboren was had ik inmiddels Bo onder het zadel en heb ik haar zo nu en dan in de bak gereden, maar weinig serieus.

Het is maar net hoe je het invult dus. Als ik nog eens over mag doen ga ik hoe dan ook proberen het voor elkaar te krijgen zoals het eerste jaar. Ook met oog op afspenen en algehele conditie van de merrie was dat veel fijner!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:55

Dan denk ik dat ik het toch met grasmix ga proberen. Extra hooi geven zit er echt niet in. Ze gaan niet voor 1 paard op de 35 een uitzondering maken als hun beleid voor de rest van de klanten geen probleem is en ik er nog maar net 2 dagen sta. De uren op stal heeft hij grotendeels voordroog. Enkel zal hij niet voor heel de nacht toekomen tot de ochtendvoerbeurt. Als hij in de ochtendgroep om 7u buiten gaat, heeft hij wel afleiding buiten en als hij dan binnenkomt ligt de voordroog klaar in stal. Het is niet geheel dramatisch hè. Ik ben gewoon gewend van onbeperkt te geven en dat heeft hij niet.

Ze staan op houtkrullen en ik weet dat er een paar uitzonderingen zijn die op stro staan. Ik zou kunnen vragen of ze hem op stro kunnen zetten. Maar ik weet niet of ze dat gaan doen als het niet medisch noodzakelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:57

Ik heb de staldeur te ver open laten staan vannacht. En dus heeft grote op de tocht gestaan. troep liep uit ogen en neus. Temp. is goed en dus heeft ze even haar aandacht gehad, neus schoongemaakt en ogen ook en wat ogenzalf ingedaan. (heb ik altijd op voorraad). En heb bij allebei maar effe hun zonnebril opgedaan, want het woeit weer flink hier...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:58

Wat moet ik me voorstellen bij een zonnebril ohjajoh? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:00

Oh, hahaha, hun vliegenkappen zijn dat, Yontheke.