Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:31

Oef balen van dat hooi. De regen kwam ook eerder dan verwacht he? Ik dacht nog aan je gisteravond. ...

ik heb een zwaluwen nest in mijn schuilstal ontdekt. :oo gaaf zeg. En paardlief kan opeens aan de teugel lopen. Ze is er zelf ook verbaast over geloof ik. :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:59

Hier ook een zwaluw nest in de stal. .niet blij mee. Die dingen scheren over je hoofd en maken troep. Hoop dat ze nog aardig blijven als ze baby's hebben hoor..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:55

Lorette, wat ontzettend balen van je hooi. Grote kans dat het dus gaat schimmelen. Hier balen ze niet als het regent. Dan leggen ze het in stroken en als de regen voorbui is schudden ze het weer uit elkaar. Onze hooiboer heeft nog niet gemaaid. Dat doet hij meestal eind juni.

ik heb al jaren een nestje zwaluwen op stal. Ze poepen we veel maar ik schep het iedere dag weg. Ik ben toch al aan het uitmesten. De paarden gaan over een maandje naar hun nieuwe stal dus volgend jaar moeten ze een ander onderkomen gaan zoeken. Mijn insectenhotel zit momenteel helemaal vol met metselbijen. Zo leuk om te zien.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 09:56

Pff stom zeg Lorette, vooral omdat je zelf geen inspraak kreeg.. Jammer :(:(

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:35

Als de regen nou een half uur later kwam. Leek eerst na 9 uur te komen, maar het was ineens tien voor half 9 al zo ver. 18 grote balen die nu dus misschien niet goed zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:45

Waardeloos, als het veel is kun je ze misschien naar een drogerij brengen om bijv. grasbrok van te laten maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:10

lorette wat balen van je hooi :(:)

Wij reden vanuit Belgie gisteravond naar Amsterdam en er lag nog heel veel hooi geschud, dus niet op wiersen, zo zonde, waarom wordt dat niet dichtgelegd, vraag je je dan af.
Er werd aan alle kanten wel geperst maar dus ook nog veel waar niks tegen gedaan werd.

Toen we thuis kwamen vanacht bleek het hier ook behoorlijk geregend te hebben, dat is wel lekker want het was erg droog.
Paarden hadden in de schuilstal gestaan dus die vonden het wel best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:05

Bij ons 5 mm regen en een beetje onweer.
Zo juist is er bij mij gemaaid. Als het weer blijft zoals voorspeld dan hebben wij volgende week een mooie vracht kleine baaltjes hooi.

Misschien valt het bij jou mee Lorette? Dat weet je natuurlijk pas als je ze openmaakt....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:38

De mannen zeiden net dat alleen de bovenste 2 cm wat nat was, maar dat de rillen zo dik waren, dat de balen nog voldoende droog waren. We zullen het zien... Er komt normaal gesproken 11 baal vanaf, dus nu 18 is ook wel aanzienlijk meer. Ik houd overigens geen rekening met hooi van eigen land. Ga er altijd vanuit dat ik alles moet kopen en wat ik dan zelf nog kan gebruiken van eigen land is een 'meevaller'. Heb afgesproken dat de balen allemaal naar de boer gaan. Als ik hooi nodig heb, dan kijkt hij hoe de balen van binnen zijn en dan brengt hij me er steeds eentje. Dat is wel fijn, want als ze niet goed zijn, dan heb ik die zooi niet aan huis. Bovendien gaan we binnenkort stallen bijbouwen en de oude verkopen, dus dan heb ik er liever nog geen balen bij staan.

Afwachten maar...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:26

Jammer Lorette! Hiernaast waren ze ook aan de late kant. Maar het is hoe dan ook een kunst om écht stof en schimmelvrij hooi te produceren. Vocht aan de grond voorkom je niet.

De ellende van gisteren is hier een beetje voorbij getrokken denk ik :P

Ahhhw Tinky, wat schattig met die bloemen <3

Wat leuk, al die dieren die dankbaar gebruikmaken van je terrein! OK. Behalve als ze rommel maken dan. Hier zit ook een nestje onder het dak van het huis. En de hazen zitten graag in de bak of op het gras. Als ze de planten maar met rust laten.

Wat een heerlijk stukje wei heb ik hier nu! Paarden kunnen mooi in de schaduw staan 's middags, water blijft mooi koel.. Dat was bij mijn ouders soms lastig.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:36

Balen van je hooi Lorette. Buiten dat er misschien schimmel in zit dat je het niek kan voeren zit bij ons de mestput zo snel vol met die bende.
Ik koop hooi bij een boer die een vogelweide heeft. Wij zitten in een gebied waar veel weidevogels broeien en dan krijgt de eigenaar van het land subsidie als die pas maait na 15 juli. Dus lang hooi. Heb het nooit laten analyseren omdat ik het meng met kuil. Ziet er altijd mooi uit. 3 euro per baal als het net van het land komt en 3.60 per baal als het bij hem opgeslagen heeft.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:52

Ik heb niet eens een mestput. Voer alles af met ons aanhangwagentje. -O-
Een van de redenen waarom ik over wilde op kleine, onverpakte baaltjes hooi. Wel drie keer zo duur, maar minder afval en ik kan afgepaster voeren. Ben een van de weinigen die de paarden in de winter ook echt te dik heeft... Met hooi ging het altijd wel goed.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:54

Lorette: waar komen je nieuwe stallen nu?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:00

Tegenover de andere stallen. Volgens levertijd nog twee weken, maar ik gok dat ze dat niet halen. Eigenlijk was het wel de bedoeling om in laag btw tarief te plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:42

Maar als je voor die datum besteld/betaald dan heb je dat tarief toch nog ??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:52

Het is alleen van toepassing op de montage... Maar ik hoop van harte dat ze daar wat op kunnen verzinnen. Ik heb de stallen expres wat eerder besteld, levertijd gevraagd en duidelijk uitgelegd dat ik ze voor 1 juli wel wil hebben staan. Volgende week dinsdag is de levertijd voorbij en ik vraag me af of de stallen op tijd klaar zijn. Misschien wordt de regeling wel verlengd, maar dat hoor je toch pas op het laatste moment.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:31

Hier één stuk land echt 2 minuten voordat de bui losbarste in balen (28 balen) en het andere stuk gelukkig niet door en door nat, maar daar verachten we ongeveer 100 kleine baaltjes af te kunnen halen. Helaas wel een dag eerder in pak dan gepland, maar gelukkig was het goed gedroogd door de zon en wind.

@Lorette, wat balen... zou zeker even contact opnemen met het bedrijf hoe ze zit denken op te lossen (evt met korting, zodat jij uiteindelijk hetzelfde blijft betalen).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:00

Vandaag was de fotoshoot van Spatter en volgens mij zijn er veel mooie en leuke foto's gemaakt :j

Helaas aan het eind meende ik er nog even op te gaan zitten maar ik kwam er niet makkelijk op, belaste waarschijnlijk rechtsvoor teveel dus Spatter bokte lelijk en hup, daar ging ik.
Op zich nog niet erg , was mul zand maar degene die het paard vast hield bleef geankerd staan en daardoor kon ik mijn been niet wegdraaien en nu zit ik met een dikke enkel, flink auw

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:30

He gets Spatter...dat is balen.Wel mooie dag voor de foto's,mogen wij er ook een aantal zien als je ze binnen hebt?

Sterkte met je been :(:)

Vandaag maar weer even aan de zadelkast gewerkt,was van de week te warm :(
Gister rooster gehaald voor het ontluchtings-gat in de achterkant,stukje horrengaas in gedaan en aan de binnekant houten latjes gemaakt.De achterwand is te dun om echt in te schroeven...
Dus latjes erin gepast,gelijmd en schroefjes erdoor.Schroefjes met mini-flex ingekort zodat ze wel iets in de achterwand zitten en lijm ertussen.Zit als een huis :D

Ook aan de achterkant een dikke brede plank op maat gezaagd en geschroefd.Nu kan de kast op zijn plek en ga ik eens rustig verzinnen hoe ik de zadelsteunen ga monteren :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:42

@spatter: sterkte met je been. Ben ook benieuwd naar de foto's.
@tinky: lekker aan de klus :D

Hier zijn we bezig om de draden waar de druif op hing te vervangen door gaas met een maas van 15x15. Als die liggen kan de druif er weer op en hebben we een franse schaduwplek :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:48

Spatter :(:) Hoop dat je er wel mooie foto's aan over hebt gehouden.

De paarden hebben wel schik nu het gras eraf is.

Afbeelding

Ik moet hoog nodig onderhoud plegen aan de afrastering, maar ik moet eerst een sterkere boormachine vinden. Onze accuboor is een beetje op en ik kom er echt niet met een snoer!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:53

Gasssss! Knap paard!

Sterkte met je enkel spatter. .en met wat gaat komen

Tinky aan de klus! Daar is het vandaag wel weer voor!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:00

Sterkte spatter.

Weten jullie nog die shet waar ik zo op liep te mopperen? Die is afgelopen zaterdag ineens geen hemelen |( Geen idee wat er precies gebeurt is maar het ging wel heel snel.
Dát was zeker niet de bedoeling.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:01

Nou dat is raar....wel ineens pats boem ? Opzichte een mooie dood maar wel minder fijn voor baasje , zo onwetend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:01

@polo: dat is wel sneu...hoe kwam dat zo ??