Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 21:45

Geleegd op 9 dec.... toen weer gaan vullen en groot deel dat erin ging toen is aangestampt :z .
Hakken gaat hem niet worden enigste dat dan breekt ben ik :')

Is wel kipper die alle kanten kan kippen als ik zijwanden los kan krjigen tenminste.

Hmmmm morgen toch maar gokjewagen met legen dan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 23:42

Ik heb zelden de aanhanger niet kunnen legen, er is of genoeg warmte in de mest. Of de mestballen zijn net knikkers en dan gaat het ook vrij makkelijk.

Picasso zn wond is gaan ontsteken, vandaag dik been en de dierenarts weer op visite voor antibiotica, pijnstillers en ontstekingsremmers :(

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 07:22

het verdorie met de wond, beterschap.
Hier moet de aanhanger ook leeg, en ervaring is wisselend. Soms schuift alles er zo vanaf, soms blijft de helft liggen en accepteer ik dat maar
ik hoop alleen dat het er nu afgaat want er moet een pak hooi mee. ik ben werken dus manlief mag zich opofferen.

Uitmesten in stal gaat prima maar op de track is maar 1 op de 10 drollen los dus ik laat nu maar alles liggen en ruim alles op als het weer gaat dooien.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:00

Verwacht dat het wel lukt Sjolvir…

Waardeloos LP, beterschap voor Picasso. Hopelijk slaat antibiotica snel aan.

Herkenbaar LN, hier op het erf ook. En met schep krijg je het niet los, laat het maar zo.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 09:30

Hier hetzelfde. Rijbak is nu wel dijn, zand was voor het vriezen niet echt bevroren dus is nog redelijk los. Maar drollen op grasgedeelte zijn niet allemaal los te krijgen.

Ik had op de planning staan om mest weg te gaan brengen. In de zomer 2 mannen gekomen en zeiden toen dat ze weer wilden hebben. Kreeg maar geen contact. Stonden ze woensdag aan de deur. Scheelt mij weer alleen scheppen. Ben alleen benieuwd wanneer ze komen. Hij zei wel grond nu hard, makkelijker met auto. Dus neem aan snel?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:18

De paddock, het deel dat ik geharkt heb, is fijn.
De rijbak is slecht.
Eigen schuld, we hadden het water (eb en vloed) weg moeten laten lopen. En moeten slepen. Dat hebben we niet gedaan.

Volgende keer beter opletten. Paarden hebben nu vakantie. Ik heb heel snel pijnlijke handen van de kou, dus heb ook geen trek in een buitenrit met veel stappen.

Als t te lang duurt ga ik wel naar de binnenbak op 750m stappen. :o

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:27

rover_ schreef:
Handig zo die camera in de trailers.

Herkenbaar en begrijpelijk Karin. Alleen werk je jezelf zo tegen in het herstel en heb je daardoor mogelijk meer hulp nodig door de tijd. Dus probeer om te denken (zegt iemand die minstens net zo eigenwijs is)….

Fijne kerst voor iedereen!

Ja ik probeer mijzelf te remmen inderdaad.
Blijkbaar kwamen we die woensdagavond thuis van de SEH en had mijn man mij op de bank gezet met een kop thee zodat hij alle beesten kon voeren voordat de kinderen thuis kwamen.
Kwam hij terug was ik de was aan het opvouwen en opruimen _-:(

Balen van de wond van Picasso!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:04

Het dooit alweer.
Ik wil morgen iets doen met Fi naar geen ideeof ik de buurvrouw vraag voor een rondje mennen of dat ik ga kijken of ik op kan stijgen……Maandag een buitenrit staan met iemand en dinsdag crosstraining en due laatste wil ik echt rijden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:36

Vandaag was het in theorie warmer dan gisteren, maar het voelde zoveel kouder. Vandaag zat de wind anders en er was geen zon. Ik vond er niks aan vandaag :=

@ Karin, het is ook lastig om stil te zitten. Er is altijd zoveel te doen :=. Hoe gaat je herstel verder?

@ Boemel, met een binnenbak zo dichtbij heb je wel een mooi alternatief achter de hand :j Ik ben net lid geworden van een rijvereniging 35/40 minuten rijden met de trailer. In januari hoop ik daar terecht te kunnen om weer te gaan rijden met mijn merrie die echt weer veel te dik wordt van het niks doen :=

@ Joyce; met zo'n opmerking zou ik ook denken dat ze snel langskomen!

@ Sjolvir, is het nog gelukt met de kar legen?

@LP, dat is een rotplek voor een wond én om te verbinden. Lunera had daar afgelopen zomer een wond op precies dezelfde plek. De dierenarts was nog niet het erf afgereden of Lunera had het verband er al weer afgetrokken (jaarling, alles moet kapot }:) ). Uiteindelijk heb ik met van dat fysiotape een gaasje erop kunnen plakken zodat de vliegen er niet in konden en goed ingesmeerd met honingzalf en uiteindelijk is het genezen, maar het duurde lang.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:48

Kalm aan hè Karin. Beter nu rust en een goed herstel, dan langdurig niet fit.

LP wat naar van de wond. Ik heb zelf wel goede ervaringen met Mesitran zalf. Beterschap!

Belker, mennen met dit weer vind ik erg stoer, maar lijkt mij echt te koud. Waar heb je de crosstraining? Klinkt leuk :)

Dais dat is nog best een eind rijden. Dan ben ik hier toch wel verwend met alles in de buurt hebben.
Deze winter hebben we tot nu toe te paard naar de rijvereniging kunnen gaan. Goed van je dat je het toch doet!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:55

Crosstrainingen zijn in Gorssel er zijn bog plaatsen is tm 2-1 geloof ik, bij Semper.
Mennen is te doen, rijrok, dikke jas, warme muts, handschoenen en binnen 45 minuten weer thuis zijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:11

Het was gevoelsmatig erg koud vandaag terwijl het dooide maar het miezerde ook af en toe. Heb om 5 uur toch de bak gesleept voor het geval dat het toch gaat vriezen dan is die weer mooi glad. Heb de ijs stukken uit de waterbakken gehaald zodat die niet vast zouden vriezen vannacht. Ben blij dat ik in de stallen gewoon water heb en daar niet hoef te vullen.

Ik ben van de week met die koud ook wezen mennen (bijna 2 uur). Zat lekker op mijn Stoov warmtedeken.. lange jas aan en menschort eroverheen. Handschoenen aan en warme sokken. Alleen mijn oren waren koud want met cap op kan ik die niet warm houden..
gister heb ik gefietst met haar en misschien morgenmiddag weer mennen want dan zou het zonnetje schijnen.

En nu lekker de kachel aan.. de hond ligt echt te genieten

Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:20

Hier viel het mij vandaag echt mee. Helder weer met een mooi zonnetje. Wel meer wind dan gisteren maar verder echt niet slecht qua weer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:40

Wij willen van het voorjaar de paddock en bak wat bijvullen. Nu is er al iemand wezen kijken en die adviseert een percentage leem in de paddock omdat het met alleen drainagezand te mul zou worden. Volgens mij heb ik juist best wat slechte ervaringen gelezen over leem, dus ik was eigenlijk niet meteen enthousiast. Wat denken jullie?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:13

Ik heb er geen ervaring mee, maar het klinkt niet onlogisch. Denk dat leem alles wat meer bij elkaar houdt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:02

Ik weet niet zo goed waar ik terecht moet... Jullie kennen mijn situatie denk ik het beste.

1 oktober heb ik Nilay in laten slapen en Roos naar een pension plekje verhuisd. De eigenaresse is een super lieve jonge meid, ze denkt heel erg mee. En Roos heeft het in de kudde volgens mij ook goed naar haar zin. Zo goed dat ik denk dat ze beter in een kleine kudde in pension kan staan en ik haar niet meer naar huis haal.

Maar ik zit wel echt heel erg met een paar dingen en dan merk je toch weer hoe in pension staan ook echt niet ideaal is. Want ik heb niks meer te zeggen over de accomodatie en het ruwvoer.

Toen we hier heen gingen gaven ze aan weinig problemen met modder te hebben tot nu toe en ook het een en ander te gaan verbeteren aan bodem en omheiningen. Dus ik was heel positief. Maar inmiddels is er ontzettend veel modder. Met de laatste dagen vorst is dat dus ook een enorm rots landschap. Roos wil er eigenlijk niet lopen en zit daardoor slechter in haar vel. Ik heb ze mijn mud control platen tegen een hele lage prijs aangeboden met de mogelijkheid het te ruilen tegen stalling waardoor ze geen grote uitgave in 1 keer hebben. Maar ze gaven aan al andere paddockrasters te kopen... En een paar dagen terug zag ik wat dat was. Een enorme wagen vol met kunstof pallets. Al flink doorgezakt, afgebroken stukken etc. ze gaan ze ingraven en afvullen met zand... Maar het zit me niet lekker. Het voelt als gokken met de gezondheid van mijn paard. En daarnaast repareren ze de omheining niet als die stuk gaat. Vooral omdat ze hem helemaal gaan vervangen. Maar dat duurt nog wel even... En in de tussentijd hangen er stukken hout en zijn er her en der strotouwtjes en een longeerlijn gespannen om de paarden achter te houden.

Bovendien heeft Roos al de hele tijd last van mest water (ik dacht eerst door stress van het verhuizen) maar zij zeggen gezonde mest te zien en zien het dus niet. (Staart en benen zijn er nat en zwart van). Dan vraag ik me af wat ze nog meer over het hoofd zullen zien.

Ik weet gewoon even niet meer zo goed wat ik moet. Ik geloof echt in de goede intenties en dat ze uiteindelijk op hun manier de boel opknappen. Maar in de tussentijd is het niet veilig en ik heb geen uitzicht op wanneer het dat wel is. Ik wil Roos alleen liever niet weer verhuizen want ik weet wat een enorme impact dat op een paard heeft.

(Ik betaal €350,- voor een paddock, schuilstalletje, zo goed als onbeperkt ruwvoer, veel rust, maar 1 voerbeurt per week te doen door mij, veel begrip voor als ik niet kan door mijn gezondheid, een grondwerk piste, geen enkele luxe voor mezelf ook geen wc oid, eigenlijk alleen met daglicht toegankelijk, dicht bij ruiterpaden).

Sorry voor dit hele lange verhaal dat hier eigenlijk niet hoort... Maar ik weet het dus even niet meer en ben aan het malen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:20

Mijn ervaring is dat een paard de stress voelt en als je een fijnere plek hebt ze ook snel wennen.
Andere optie is een vriendje zoeken en ze naar huis halen. Of je vriendje een betalende pensionklant, pensioenklant of iets wat je zelf koopt, is aan jou om over na te denken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:34

Hi Malenka, vroeg me al af hoe t met je ging.
Wat vervelend dat je je zorgen maakt over het welbevinden van Roos.

Persoonlijk zou ik haar daar weghalen. Het klinkt niet veilig.
Toevallig las ik op FB laatst nog een topic over pallets en ingraven, waarbij er toch wel wat ongelukjes gebeurd zijn.

Had Roos ook mestwater toen ze in training stond?

Het is wel logisch dat ze zich in een kudde fijner voelt. Dat sluit beter aan bij het natuurlijk gedrag van paarden.
Is het voor jou te doen om haar naar huis te halen en bijvoorbeeld 2 Shetlanders te nemen? Dan is er sprake van een minikudde thuis. Of heb je een alternatief qua stalling elders?

Helaas weet ik uit ervaring dat een passende Pensionstalling moeilijk te vinden is. Heb ook al echt vervelende dingen meegemaakt en vaak als ik ergens zorgen over had, was het ook wel terecht.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 08:25

Wat een vervelende situatie zeg!
Mestwater is eigenlijk gewoon diarree, dat kan komen uit hooi/ruwvoer wat niet fijn is of stress of slecht gebit of wellicht maagpijn/darmpijn!

Het klinkt wel een Russische roulette zo, platen die wellicht niet veilig zijn, omheining met longeerlijn?

Een paard doet het bijna altijd wel beter in een groepje(uitzonderingen daargelaten) er is meer keuzevrijheid en staat dichterbij hun natuur.

Even voor je idee: ik heb een pony pensioen en daar zit all in zorg bij. Onbeperkt goede kwaliteit hooi, elke dag geef ik medicatie, omheining is 3 draden en word wel direct gerepareerd haha, want deze man ontsnapt makkelijk, alle zorg is voor mij (eigenaren zijn in Spanje) geen modder (dacht eigenlijk dat niemand echt modder had? Zoveel regen is er nog niet gevallen toch?) en ze betalen hier onder de 200,- dat gaan we trouwens wel ophogen na het eerste termijn..
Maar 350 klinkt dan wel een stuk duurder waar je paard eigenlijk klachten heeft, je niet helemaal word gezien bij de zorgen die je uitspreekt.

Ik denk dat een verhuizing heus weer kan, als het daadwerkelijk een verbetering word natuurlijk!

Veel succes!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:11

Fijn om wat van je te horen Malenka. Mooi dat Roos het met andere paarden goed doet. Mestwater is niet ok.
Qua stal zou ik daar heel onrustig van worden, klinkt heel onveilig. Net als die plastic pallets…zal je zien dat het bij die van jou mis gaat. En als het goed mis gaat heb je geen paard meer. Begrijp overigens niet dat ze zo laconiek met de omheining omgaan. Voor wat je krijgt vind ik het best prijzig.
Zou op zoek gaan naar een passend ander plekje of bij jou thuis met een ander erbij met goede hulp. Of pensioenpaard in de kost en werk uitbesteden?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:57

@Malenka, balen dat het zo gaat op pension. Altijd lastig als het niet optimaal is maar een niet veilige omheining klinkt wel minder, net zoals de pallets.

@MaritB hier is echt wel wat regen gevallen en pas de laatste paar weken wat droger. Ken ook pensionstallen hier in de omgeving die echt wel flinke modder hebben nu. Hier valt het wel mee omdat de paarden best ruim staan maar als je ziet hoe ze zichzelf soms onder de modder smeren dan zou je dat niet zeggen. Maar de zomer en het najaar is hier erg nat geweest.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:09

Ik ben wellicht niet de juiste persoon om advies van aan te nemen. Ik heb zo'n 10 pensionstallen gehad met mijn paarden en uiteindelijk was het ook mijn motivatie om ze aan huis te zetten, want ik werd echt radeloos. Het was echt overal wel wat!

Slechte omheiningen, mestwater en gevaarlijke ondergronden zou voor mij absoluut een reden zijn geweest om te verhuizen.

LN, ik vind jouw plekje dan wel weer goedkoop voor wat je allemaal doet.

Wij hebben trouwens wel modder. Wij zitten op zware klei.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:18

Wat ontzettend fijn om te lezen dat jullie je er ook zorgen om zouden maken en zouden verplaatsen. Dat maakt dat ik mij gesterkt voel in de gedachte dat ik echt geen overdreven zeur ben oid.

Ik heb geen voorkeur voor haar naar huis halen. Om diverse redenen (geen plek om met haar te werken, afhankelijk van of ik een pension paardje kan vinden en die ook blijft, veel werk, geen plek voor meer dan twee) maar het is vooralsnog de nood optie. Ik ga weer druk verder zoeken in ieder geval en een laatste gesprek aan op stal.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:26

Ik hoop dat je een oplossing vindt.. ik zou zelf Roos weer naar huis halen en er een maatje bij zoeken. Bijvoorbeeld iemand die eentje heeft die met pensioen is zodat er niet mee gewerkt hoeft te worden en puur gezelschap is.
Ik heb er zelf een shet bijgenomen als gezelschap voor mijn merrie en daar men ik mee buiten.. ook erg leuk en voor mijn jaarling heb ik een maatje die hier in pension staat. Zo staan ze 2 om 2 en als ze gecastreerd worden de jonge hengsten gaat alles weer samen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:27

Ik zou ze weer naar huis halen, slecht ruwvoer en gevaarlijke omheining en pallets als paddockrooster zou ik mijn paarden niet willen hebben.

Je raakt inderdaad verwend als je gewend bent om ze thuis te hebben om alle keuzes zelf te kunnen maken.