Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:49

JackieT schreef:
Malenka schreef:
JackieT, ik begon al te schetsen maar loop er tegenaan dat ik niet weet wat de afmetingen van de paddock zijn. Als je die doorgeeft dan wil ik wel even mee puzzelen.

Bedankt voor alle tips! Helaas is het natuurland dus mag niks op gebouwd of geplant worden, hooipunten verplaatsen is inderdaad een goed idee. Track vind ik wel spannend met de arabier, die slaat af en toe om in gedrag en mept alle paarden dan in elkaar.

Wat lief Malenka! Zal straks even meten!

Track breed genoeg maken en wat slingerend met verbindingspaden. Zo nodig afsluitbaar zodat of arabier een eigen track heeft of de anderen. In slinger kun je dan meidoorn/rozenbottel zetten zodat ze wat te doen hebben. Je kunt op meerdere plekken palen in de grond doen en daar hooinetten aanhangen.

JackieT

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:51

Paddock is 26 meter lang, waarvan 2 meter met betonplaten, en 10 meter breed.

Ze hebben voor nu even 2 hooiplekken, heb het onbeperkte hooi afgeschermd en de andere hooibak aan het eind van de paddock gezet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:58

Onze shet heeft een wond van dr graasmasker, dat beperkt meteen ook enorm.
Ik laat haar nu een uurtje bij de andere 2 op de wei (zonder graasmasker dus) en voor de rest van de dag gaat ze de paddock op met 1x hooi of in de bak waar wat sprietjes staan om te knabbelen.
Gelukkig kan ze alleen staan. Het is niet ideaal maar beter zo overbruggen tot de wond genezen is dan dat ze bevangen raakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:04

Ik heb hier gemerkt, maat groter graasmasker als het wondje op de kin zit, doet wonderen.
Ondanks zogenaamd de goede maat volgens meetinstructie.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:13

Karin_deB schreef:
Onze shet heeft een wond van dr graasmasker, dat beperkt meteen ook enorm.
Ik laat haar nu een uurtje bij de andere 2 op de wei (zonder graasmasker dus) en voor de rest van de dag gaat ze de paddock op met 1x hooi of in de bak waar wat sprietjes staan om te knabbelen.
Gelukkig kan ze alleen staan. Het is niet ideaal maar beter zo overbruggen tot de wond genezen is dan dat ze bevangen raakt.

Sneu zeg maar inderdaad beter. Hier ook de gras struggle. Ze staan ong. 2 uur per dag in de wei. Verder afgepast hooi en onbeperkt stro.
Ik dacht dat we te weinig gras zouden hebben. Het tegendeel is waar met dit type paard.

Oh ja en takken zijn een hit. Gaan voor Lucerne Digest en voor het hooi aan op :D. Misschien dat nog een tipje voor je shet?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:22

Ik heb bij Boon wel eens een klein schuurwondje op de kaak gehad en daar had ik een stukje wol/schaap geplakt. Dat werkte ook afdoende.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:12

Als je niks mag aanplanten is dat jammer maar niet onoverkomelijk. En 10 meter is wel echt smal.

Mijn eerste gedachte er bij is om toch een looproute te creëren. En op het 'pad' zelf niet te voeren zodat je daar geen opstoppingen krijgt.

De groene punten zijn je nieuwe hooipunten. De paarse plekken waar je iets anders aan kunt bieden zoals een liksteen, fijne schuurplek of takken. Uiteraard kun je dit geheel ook spiegelen.

Ik heb nog een idee. Maar dan moet de 'longeerbak' naar het midden. Zou dat ook een optie zijn?

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:32

Ik heb nu ook een kleine track, maar ze lopen echt veel meer nu. Op hun paddock stonden ze te slapen of te eten. Nu scharrelen ze lekker. Soms lopen ze heel kansloos gewoon 10 rondjes achter elkaar rond het achterste weitje... nou mooi, dat is tóch weer een km gewandeld denk ik dan haha.

De paden zijn hier 5 meter breed zonder voerpunten, maar 3 meter had ook wel gelukt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:44

Hier checken ze ook minsten 5x of alle voerbakken/netten wel écht leeg zijn :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:57

Hier lopen ze ook vaak gewoon een rondje. Vanmorgen was er afleiding, werkzaamheden aan het magazijn waar ze langs lopen, mooi extra beweging.
Mag je niks met de weide doen, track er om heen?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:37

Stukje zacht maken in het graasmasker ga ik van de week even doen idd.
Het is een greenguard dus best hard.
Shet is alleen mega slim want ze krijgt hem af dus hij moet echt goed strak want met een mm ruimte krijgt ze het al voor elkaar.

Vermoeiend hoor die paarden :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:51

Maar een greengard is toch een ondiep 'schaaltje' ??
Ik heb die 'mandjes' en die hebben ze nog nooit afgekregen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:59

Greenguard is inderdaad een schaaltje die je bevestigt aan het halster.
Mandje heeft ze een te brede neus voor, dan valt ze tussen 2 maten in zeg maar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:00

Greenguard wil ik dan weer niet ivm slijtage van de tanden

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:15

Mijn paard heeft binnen no-time de greenguard af. Ik deed tegen schuurplekken daar gewoon een stuk ducttape in plakken en dat werktte bij die van mij voldoende.
Maar goed, die van mij krijgt elk graasmasker wel af.
Hij heeft trouwens wel ook slijtage aan zijn snijtanden opgelopen van de greenguard.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:20

Malenka schreef:
Als je niks mag aanplanten is dat jammer maar niet onoverkomelijk. En 10 meter is wel echt smal.

Mijn eerste gedachte er bij is om toch een looproute te creëren. En op het 'pad' zelf niet te voeren zodat je daar geen opstoppingen krijgt.

De groene punten zijn je nieuwe hooipunten. De paarse plekken waar je iets anders aan kunt bieden zoals een liksteen, fijne schuurplek of takken. Uiteraard kun je dit geheel ook spiegelen.

Ik heb nog een idee. Maar dan moet de 'longeerbak' naar het midden. Zou dat ook een optie zijn?

[ [url=m/yBJGv5.png]Afbeelding[/url] ]

Oh super! Ja de "longeerbak" kan ook verplaatst worden, zat te denken om een stukje in het landje daarachter af te zetten, dan kan ik de hele paddock gebruiken.

10m is inderdaad smal, maar zo breed zijn onze akkers hier, en wouden juist geen greppels in de paddock

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:45

Hoi, mag ik me hier melden?

Ik vraag me af hoe en waar jullie de mest afvoeren als je paarden aan huis hebt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:05

Via mestcontainer of via loonwerker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:05

Betonnen mestbak die geleegd wordt door loonwerker.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:05

sans6 schreef:

Ik vraag me af hoe en waar jullie de mest afvoeren als je paarden aan huis hebt.

Ik composteer het hier van 1 paard en shet. Tot nu toe werkt het prima, doe het nu 2 maanden. Heb dan 4 'bakken' gemaakt van 1 kuub met 4 palen en kippendraad dat open kan. Kan ongeveer een maand de bak vullen en moet dan naar de volgende.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:07

@Flynnieman: maar met 4 bakken doe je dan 4 maanden mest 'sparen'... dan is de 1e bak toch nog niet gecomposteerd ??

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:30

DubbelFun schreef:
@Flynnieman: maar met 4 bakken doe je dan 4 maanden mest 'sparen'... dan is de 1e bak toch nog niet gecomposteerd ??

Ik kijk wel waar het mij brengt, kan altijd nog bakken bijmaken, maar voolopig is het plan om nu de bak die al een maand staat te 'rusten' (en inmiddels al 3/4 vol zit ipv helemaal tot boven) om te scheppen naar een nieuwe en verder te laten rusten. Hij zakt ook bijna niet meer heb ik het idee en had gelezen dat dan omscheppen een hoed idee is. En dan weer in die oude verder gaan en de 2e te laten rusten enzovoort... Ben benieuwd hoe het zich gaat evolueren allesinds :D

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:33

sans6 schreef:

Wij verspreiden het over het land, verspreiden het goed en 1x per week even slepen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:40

Malenka schreef:

[ [url=m/yBJGv5.png]Afbeelding[/url] ]

Waar super leuk gedaan. Met een vrij beperkte ruimte toch veel mogelijk. Ben erg benieuwd naar je andere idee.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 00:03

sans6 schreef:

Hier rijdt de boer het eens in de zoveel tijd het land op.