[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:50

Heerlijke plaatjes. <3

Ik hoop van harte dat binnen 10 jaar alle paarden in Nederland een heerlijke buitenplek hebben. Of ze nou naar de olympische spelen gaan of alleen gezelschap zijn. En uiteraard zal niet elke plek gelijk zijn. Verschillende omstandigheden vragen een andere aanpak. Een paard dat vaak op reis gaat past misschien niet zo goed in een grote kudde. Maar een klein paddock paradise met goed uitgekozen maatjes lukt misschien wel.

Ik zou het een leuke uitdaging vinden om voor zulke situaties passende huisvesting te ontwerpen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:08

Afbeelding

Hier dan ook slapende (basis) sport paarden. En ik wilde er ook graag bij :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:45

Check :')

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 06:43

Malenka schreef:
Heerlijke plaatjes. <3

Ik hoop van harte dat binnen 10 jaar alle paarden in Nederland een heerlijke buitenplek hebben. Of ze nou naar de olympische spelen gaan of alleen gezelschap zijn. En uiteraard zal niet elke plek gelijk zijn. Verschillende omstandigheden vragen een andere aanpak. Een paard dat vaak op reis gaat past misschien niet zo goed in een grote kudde. Maar een klein paddock paradise met goed uitgekozen maatjes lukt misschien wel.

Ik zou het een leuke uitdaging vinden om voor zulke situaties passende huisvesting te ontwerpen.

Dat is zeker mogelijk, kijk naar de meeste endurance paarden die voor NL uitkomen, die 160km op een dag afleggen, de meesten worden 24/7 buiten gehouden, juist omdat ze daar zo fit van worden.
En waarom zou een paard dat 6 minuten in een ring moet presteren, dan ineens gepamperd in een box moeten staan?
Er is nog een hele grote cultuur verandering nodig bij heel veel “top” ruiters en stallen.

Dacht, zal ook eens gluren.. hier staan er 2 tegen elkaar aan te leunen lijkt het wel.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:01

Fijn he, die camera's.

Ik vind het schrikbarend, ook de prijzen om je paard op te laten sluiten. Bizar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:25

Ja de camera is echt wel fijn. Zeker nu ik op vakantie ben. Kan ik ze toch een beetje in de gaten houden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:42

Buitencamera is inderdaad handig, wil ik ook nog graag. Ik heb er nu binnen een, met name voor de merrie

Hier gister eindelijk kunnen inzaaien, met die droogte was het hier op die klei niet te doen. Nu hopen dat we niet teveel moeten bijsproeien en de komende weken er af en toe een buitje komt.

Ook de paddockroosters besteld *\o/* die leggen is een volgende stap. Eindelijk een paddock die swinters mooi droog is, zodat ze elke dag uitgebreid buiten kunnen incl gevoerd worden. Paddock zal 6x17 worden, niet heel groot maar is via een pad verbonden met de andere paddock zodat ze met droog weer daar ook heen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:20

Dat is een fijn vooruitzicht!

Wij gaan een pad maken met paddockroosters en zijn dus verder bezig met 5 vrachtwagens drainagezand voor erbij :)

Mijn dames hebben tegenwoordig beide een eigen bewaker:

Afbeelding

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:27

Goedemiddag allemaal! wat een leuk topic! heerlijk om te zien dat jullie paarden zo genieten, ik geniet heerlijk met jullie mee!

Eerder had ik mijn plannen al geplaatst. Nu is mijn merrie IR positief dus gaan wij al beginnen met een track aan te leggen! Eindelijk :)

Helaas wil de gemeente nog niet mee werken ivb een boezem die vlak bij ons in ontwikkeling is.. vandaar dat de stallen en de bak nog even moeten wachten. Wel gaan we al ergens een klein en simpel schuilhokje neerzetten zodat we wel al wat hebben waar ze kunnen schuilen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:42

Robijntjah schreef:

Wij gaan een pad maken met paddockroosters en zijn dus verder bezig met 5 vrachtwagens drainagezand voor erbij :)

[ [url=m/TJWT87.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig die wakers erbij. Mijn drachtige merrie staat nu even alleen thuis, wou de andere dit weekend weer verhuizen maar ik heb een griepje dus dat stellen we even uit. Ik merk wel dat mijn bomproof pony nu toch vaker schrikt als ze alleen staat. Wat een verschil is dat

Welke roosters gebruiken jullie? Ik heb nu imb platen besteld (dezelfde van mudcontrol), die zijn pittig qua prijs maar heb ik het meeste vertrouwen in op klei. Als ze bevallen dan kunnen we altijd in de toekomst nog een pad aanleggen in de wei.

Jitskenienke balen dat de gemeente niet wil meewerken. Wij hebben binnenkort gesprek met de gemeente over de nieuwe stal, ik hoop ook dat die niet gaan tegenwerken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:46

jitskenienke schreef:
Goedemiddag allemaal! wat een leuk topic! heerlijk om te zien dat jullie paarden zo genieten, ik geniet heerlijk met jullie mee!

Eerder had ik mijn plannen al geplaatst. Nu is mijn merrie IR positief dus gaan wij al beginnen met een track aan te leggen! Eindelijk :)

Helaas wil de gemeente nog niet mee werken ivb een boezem die vlak bij ons in ontwikkeling is.. vandaar dat de stallen en de bak nog even moeten wachten. Wel gaan we al ergens een klein en simpel schuilhokje neerzetten zodat we wel al wat hebben waar ze kunnen schuilen!

Ik zie net je andere topic. Mocht je advies willen over huisvesting icm voer, stuur me maar een pb. Ik ben bijna klaar met de opleiding holistisch paardenvoedingsconsulent, dus wil wel met je meedenken (na mijn vakantie :)) ).

Leuke om te zien Robijntjah! Dat zie je hier ook. Zo leuk. Ben heel benieuwd hoe dat op de nieuwe plek gaat. Aankomend weekend de laatste palen slaan. En ook meteen voor wat voerplekken. Buurman komt met de shovel en voor. Dus maar zoveel mogelijk gaten laten boren waarvan we al weten dat er palen komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:53

Wanneer gaan jullie over?

Ik heb 2ehands de platen opgehaald voor een fijn prijsje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 11:16

Cemlys schreef:
Robijntjah schreef:

[ [url=m/TJWT87.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig die wakers erbij. Mijn drachtige merrie staat nu even alleen thuis, wou de andere dit weekend weer verhuizen maar ik heb een griepje dus dat stellen we even uit. Ik merk wel dat mijn bomproof pony nu toch vaker schrikt als ze alleen staat. Wat een verschil is dat

Welke roosters gebruiken jullie? Ik heb nu imb platen besteld (dezelfde van mudcontrol), die zijn pittig qua prijs maar heb ik het meeste vertrouwen in op klei. Als ze bevallen dan kunnen we altijd in de toekomst nog een pad aanleggen in de wei.

Jitskenienke balen dat de gemeente niet wil meewerken. Wij hebben binnenkort gesprek met de gemeente over de nieuwe stal, ik hoop ook dat die niet gaan tegenwerken.

Wij hebben gewoon biggenroosters gebruikt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:57

Robijntjah schreef:
Wanneer gaan jullie over?

Ik heb 2ehands de platen opgehaald voor een fijn prijsje.

12 juni.
Nog niet alles is af. Maar de paarden kunnen komen. We moeten nog bestraten en nog een paddock maken met de biggenroosters. Maar dat kan ook als ze er zijn.
Dit weekend de palen er in en achterste track afzetten. En dan dat deel jkk vrij maken. En dan zouden ze kunnen komen.
We moesten het oude schuilhok nog afbreken, maar daar broeden nu vogels :+
Dus dat zetten we tijdelijk af tot het weg kan. Het is even niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:02

Spannend! nog even aan de bak dus.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:43

Mooi dat het verhuizen alvast kan! Zoveel leuker klussen als de paarden er al bij staan als opzichters. (Bij mij gaat het klussen dan zeker niet sneller.. maar het is leuker!)

Heb verschillende soorten roosters liggen en merk vooral verschil in dat ze op goede vlakke ondergrond zijn gelegd en goed gekoppeld.
Sommige platen schuif je in elkaar en die schuiven weg als ik daar met mijn mini tractortje manoeuvreer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:05

Hahaha ja heel herkenbaar. Veel gezelliger, maar schiet voor geen meter op :+
Gelukkig is het zomer, dus we hebben nog tijd om alles herfst/winterklaar te maken. En misschien lukt ook niet alles. Maar die verharding en paddock zijn wel harde eisen. De rest is aankleding. Bij de verharding komt nog een hek zodat het afgesloten kan worden om te poetsen en te voeren. En daar komt ook een hooinet aan. Dan maken we nog een voerplaats met 2 palen en paal er tussen en nog 2 of 3 met een losse paal en net er aan. Dan kunnen ze prima vooruit.

Er komt nog een overkapping van 4x4 over de track, ook met een voerplaats. Maar dat kan ook later. Zo hebben we nog wel meer dingen die later kunnen :j
Zo kunnen we ook even kijken hoe de grond zich houdt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:50

Had iemand hier trouwens nog interesse in 1 of 2 kuubskisten met steigerbuizenframe en 2 netten?
Ze gaan er bij mij definitief uit. Of eigenlijk niet mee naar de nieuwe plek.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:52

Jazeker! Hoeveel wil je er voor hebben?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:54

Heel andere vraag, ik ben op zoek naar zo'n soort hooibak: https://www.nedlandic.nl/wandruif/603-k ... 51010.html

Ze smeren het hooi nu door de hele stal heen als ze eens een uurtje of wat op stal staan. Ik wil een hoekmodel zodat het zo min mogelijk ruimte in neemt. Ik heb slechte ervaring met Nedlandic dus bestel daar liever niet meer. Iemand suggesties?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:59

Ik heb er een en zonder hooinet ligt alles alsnog zo door de stal heen :+ de sport is om alle hooi er meteen uit te gooien en dan pas ervan te eten.

In combinatie met hooinet zal het beter gaan. Verder fijn en degelijk ding.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:04

Heb jij die van Nedlandic?

Ze staan eigenlijk nooit langer dan 2 uur binnen (wachten op de DA bv). Ik stop m niet vol tot rand dus ik hoop dat het dan goed gaat. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:11

Als het voor een uurtje of wat is, zou ik dan eerder naar iets als een hayplay ball kijken. Zijn ze bezig zonder te smeren of zich te vervelen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:48

Ik heb er ergens een foto van, maar combinatie van een schuine plank in de hoek en een hooinet wat met de opening rondom de voeropening in de voorwand is bevestigd (voeropening is groter dan normaal, weet niet zo goed hoe veilig ik dat vind) en het hooinet loopt dan als een soort slurf / zak naar beneden en eindigt in de hoek achter de plank op de grond. Je kunt dan het hooi makkelijk van buitenaf door het gat gooien en hoeft geen net open / dicht te doen. Door de schuine plank ook geen (weinig) risico voor benen die in het net komen.

Edit: ik zie ook deze
https://www.landbouwwinkel.nl/paardenbo ... groen.html
En deze
https://www.euro-horse.nl/nl/mayo-flexfeeder.html

Google op hooibak hoek en je ziet wel voorbeelden van andere varianten ook.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:30

Of even bij Geert en Henk op de site kijken. Ik heb een staande ruif gekocht.