Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:00

Ik heb de drinkbakken waar ze op een lepel of ventiel moeten drukken eruit gedaan. Helaas altijd wat mee. Ik heb nu een 180 liter vlotterbak.

Argardi ook vaker besteld. Wel goed letten op de prijzen.

Ik heb een verharde paddock met tegels. Als het erg tegen loopt het achterste stuk vol. Omdat het afloopt. Nu wil ik aan die kant de nieuwe stal straks bouwen. Dus ben aan het denken over afwatering. De paddock ligt 30 meter van de sloot af. En als ik een geul zou graven dan loopt die door de bak. Dus dacht aan een put. Maar hebben jullie nog een andere oplossing die jullie misschien zelf gebruiken? Een put is best wel aan de prijs weer.

Mijn vriendin heeft een fries en gebruikt ook schoenen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:15

Jan timmer.... :x

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:16

Caily, die mensen hebben dezelfde hoefsmid als mij en het beleid was grotendeels hetzelfde. Hij staat nu ook nog ijzerloos maar zijn hoeven zien er niet uit.

Hilary, ik zou dat met mijn andere paarden ook nooit gedaan hebben. Maar Ami is er zo thuis.. Hij is gewoon echt blij om terug op stal te staan en gewoon rustig in de box staan zonder teveel gedwongen sociaal contact. Het is ook nog niet zeker dat ik hem effectief naar de wei haal van de zomer. We willen in de winter sowieso met hem overwinteren en deze stal is de enige in de buurt die ik nog acceptabel vond. Bij al de rest komen ze of niet buiten of moederziel alleen in een longeercirkel of staan ze in stallen die veel te klein zijn en het ruwvoerbeleid is er al niet veel beter. Het was dus echt een beetje kiezen tussen 2 kwaden en als ik nu zie hoe tevreden hij op stal staat.. Het dier is gewoon heel zijn leven niet beter gewend en vond weidepaard zijn dus duidelijk maar niks.
Ik begin sommige verhalen op bokt van paarden die echt niet gemaakt zijn om altijd buiten te lopen dus wel te begrijpen. Pas op, ik kan hem wel op de weide zetten he. Hij zal er wel aan wennen zoals hij nu gedaan had maar je doet hem er duidelijk geen plezier mee.

En ik geef toe, het is ook een deel een egoïstische keuze omdat ik hem natuurlijk wel gewoon wil kunnen rijden in een goede bak en mijn man niet continue met de trailer wil rijden.

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:21

Maar is plezier niet gewenning over langere tijd en ook kwestie van passen binnen een kudde en omgeving? Op buitenstallen vind ik vaak de kuddes veel te groot of grote rangorde verschillen. 5 - 10 paarden zou voor mij ideaal zijn, van elk leeftijdcategorie en geslacht minimaal 2 paarden.

Karev, Pb? Ken hem verder totaal niet, lees de naam net op de website.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:23

Yontheke, dan zou ik iig mijn best doen om toch meer ruwvoer te voeren. Overleggen met de staleigenaar of je zelf wat bij mag kopen en geven?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:27

Dat gaat helaas niet werken. Ik ga wel kijken of ik in de avond zelf iets bij kan voeren qua luzerne of buikvulling. Maar meer hooi gaat niet werken. De andere 30 klanten hebben er blijkbaar geen enkel probleem mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:30

Yontheke schreef:
De andere 30 klanten hebben er blijkbaar geen enkel probleem mee.

Daar blijf ik me toch altijd over verbazen. Zo moeilijk is de rekensom 2% van het lichaamsgewicht toch niet, lijkt me. Of is het dan echt onwetendheid?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:33

Waarom gaat meer hooi niet werken? Je kan toch gewoon wat hooinetten vullen bij de weide van jouw andere en dan in de stal van Ami ophangen als je er bent? Of ben ik nou te simpel?

Hilary, ik denk dat het geen geval is van niet rekenen, maar gewoon niet "beter" weten. Als dat de cultuur is waar je op de manege groot mee bent geworden en nooit daarbuiten heb gekeken...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:39

Caily schreef:
Hilary, ik denk dat het geen geval is van niet rekenen, maar gewoon niet "beter" weten. Als dat de cultuur is waar je op de manege groot mee bent geworden en nooit daarbuiten heb gekeken...

Dat vermoed ik ook, maar ik blijf me er toch over verbazen :o

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:41

Dit is echt een geval van sportpaarden moeten niet meer eten hebben vrees ik. Ik voer helemaal ander hooi bij mij op de weide dus dat wil ik eigenlijk niet door elkaar voeren.
Ik kijk het eerst een weekje aan. Vandaag leek de hoeveelheid mee te vallen omdat hij tussendoor buiten was geweest en had hij nog behoorlijk wat over voor de nacht. Gisteren waren ze met het stormweer niet buiten geweest dus dat scheelt natuurlijk.

Het verbaasd mij ook nog steeds. Ben in heel mijn paardencarriere 1 goede pensionstal tegen gekomen. Die heeft dus ook een ellenlange wachtlijst en is voor mij nu te ver weg.

Blijkbaar heeft 90% van de mensen die paarden hebben en voornamelijk de wedstrijdruiters er toch allemaal weinig problemen mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:41

Ze gaan niet in volle galop over de roosters. Paarden zijn ook niet gek. Ze zijn gaan kijken. Gaan erover heen en weten precies waar ze moeten remmen. Er komt een laagje over heen, maar dat gebeurt ook bij je bestrating, als je het niet regelmatig aanveegt. En dan groet er ineens ook gras op je bestrating. Dus je moet het wel onderhouden, ja. Maar geldt dat niet voor alles?

Hier hebben ze geen ijzers, dus ik weet niet hoe dat gaat.

Ik had t idee van iemand die het al jaren had liggen. Ik zoek ze op marktplaats en betaal tussen de 15-25 euro per stuk.
Ik ben er echt heel blij mee.

Zeker de Belg, met die dikke sokken steeds zeiknat. Dat is dus verleden tijd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:49

Yontheke schreef:
Caily, die mensen hebben dezelfde hoefsmid als mij en het beleid was grotendeels hetzelfde. Hij staat nu ook nog ijzerloos maar zijn hoeven zien er niet uit.

Hilary, ik zou dat met mijn andere paarden ook nooit gedaan hebben. Maar Ami is er zo thuis.. Hij is gewoon echt blij om terug op stal te staan en gewoon rustig in de box staan zonder teveel gedwongen sociaal contact. Het is ook nog niet zeker dat ik hem effectief naar de wei haal van de zomer. We willen in de winter sowieso met hem overwinteren en deze stal is de enige in de buurt die ik nog acceptabel vond. Bij al de rest komen ze of niet buiten of moederziel alleen in een longeercirkel of staan ze in stallen die veel te klein zijn en het ruwvoerbeleid is er al niet veel beter. Het was dus echt een beetje kiezen tussen 2 kwaden en als ik nu zie hoe tevreden hij op stal staat.. Het dier is gewoon heel zijn leven niet beter gewend en vond weidepaard zijn dus duidelijk maar niks.
Ik begin sommige verhalen op bokt van paarden die echt niet gemaakt zijn om altijd buiten te lopen dus wel te begrijpen. Pas op, ik kan hem wel op de weide zetten he. Hij zal er wel aan wennen zoals hij nu gedaan had maar je doet hem er duidelijk geen plezier mee.

En ik geef toe, het is ook een deel een egoïstische keuze omdat ik hem natuurlijk wel gewoon wil kunnen rijden in een goede bak en mijn man niet continue met de trailer wil rijden.

Bij ons was de stap naar 24/7 buiten snel gemaakt naarmate ze zich niet meer kwamen melden aan de poort.
Hadden ze dat wel elke dag gedaan, dan hadden ze vast wel meer binnen gestaan.
Nu er 4 paarden staan ipv 2, waar de "box" eigenlijk voor gemaakt is, hebben we gewoon geen plek om alles binnen te zetten.

Volgende week ga ik wat palen zagen om een afdak te kunnen maken op de andere wei. Hier zullen ze in de zomer meer staan en heb ze liever uit de zon dan uit de regen. Aan de andere kant hebben ze daar wel meer plekken waar ze gewoon onder de bomen kunnen schuilen, wat het weer logischer maakt om het afdak hier thuis in de wei te zetten. Moeilijk kiezen ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:56

Andor heeft het eerste half jaar dat ik hem had ook maar een 4 uurs per dag buiten gestaan. Daarna overdag buiten en snachts op stal voor een 3/4 jaar en daarna 24/24 buiten nadat zijn HKO uit kwam. Met in de nacht op stal staan heb ik weinig problemen maar dan liefst wel van 8u tot 18u buiten.
Mijn paarden staan ook vaak genoeg op stal (waar ze zelf voor kiezen) en komen nu het verharde afdak niet onderuit. Ze hadden zich gisteren tijdens de nacht zelfs per ongeluk opgesloten in de stal. Ze hadden de deur dicht gekregen en konden er dus niet meer uit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:06

Zo weinig goed pensionstallingen? :oo Ik hoor het hier in de omgeving ook, dat er uitermate weinig stallen zijn dat ze veel buiten komen. Voorheen woonde ik in Groningen-stad, daarvoor in Assen. Daar was het eigenlijk goed te doen, ruime keuze als je 's nachts op stal prima vond, en als je 24/7 buiten wilde had je ook nog wel keuze. Onbeperkt ruwvoer behoorde ook tot de mogelijkheden. Ik heb gelukkig dus nooit mijn dier hoeven te benadelen door te moeten kiezen uit 2 kwaden. Al is het maar hoe je het bekijkt, want ik benadeel ze nu ook zonder schuilstal en zonder verharding (maar met genoeg natuurlijke schuilmogelijkheid en 2 x 0,5 ha droog weiland).

Ik heb ook met de paplepel in gegoten gekregen dat paarden buiten horen. Op de manege waar ik reed stonden de paarden gewoon 24/7/365 buiten, onbeperkt voordroog, geen schuilstal, maar wel bomenrij langs de wei. Op mijn verzorgadresje was dat net zo, en op de stallingen waar ik daarna heb gestaan (2 voor langere periode, 2 tijdelijk) was het ook niet anders. Enige wat ik dus anders ben gaan doen is hooi voeren ipv voordroog, voor de rest ben ik dus ook weinig uit mn aangeleerde zone geweest :D Al weet ik verdomd goed hoe sneu het er op sommige stallen aan toe gaat, en dan sta ik soms echt eigenaren aan te kijken :oo

Fabster wat zijn de zoekcriteria voor die roosters?

p_b ik zou het afdak elders maken. Met bomen in de zon ben je erg afhankelijk van hoe de schaduw valt, en idd, ook hier liever uit de zon dan uit de regen.

Hihi Yontheke, dan sta je ook even vreemd te kijken als je 's ochtends komt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:16

Toen ik karev net Had heb ik haar uit een kudde gehaald. 3 jaar in vrijheid geleefd. Verhuisd naar een manege (ik was jaren uit de paarden geweest)

Manege leek mij fantastisch. Alle faciliteiten

Maar na een klein jaar viel ineens het kwartje dan karev zichzelf niet meer was....het was een schim van de pony die ze was die ik kocht. In de maand maart waren ze 2 x een half uur buiten geweest. Mijn pony kwijnde weg in dr stal..

Mezelf voor mn kop geslagen en de luxe achtergelaten. Verhuisd naar een boer met pensions.

Die pony heeft de eerste uren buiten alleen maar lopen bokken en rennen. .

Uiteindelijk werd het daar winter en kwamen ze ook weer steeds minder buiten. Soms om 1 uur nog binnen en om 5 alweer binnen.

Toen kwamen mijn ouders met het idee ze bij hun thuis te zetten (dat ze daar niet eerder mee kwamen)

Eerste 2 jaren nog wel snacht's op stal gehad. Daarna kwam er een andere pony bij en die was zo warm op stal snacht's dat we van de 2 stallen 1 inloop stal hebben gemaakt.

Uiteindelijk is die pony weer vertrokken (van vriendin) en kwam toetje er bij. Ze staan nu nog steeds 24/7 buiten met zelf de mogelijkheid tot kunnen kiezen.

Voeren deed ik voorheen in porties. Maar 5 x daags voeren als je er niet bij woont breekt ook op. Nu dus 24/7 ruwvoer en ik hou haast tijd over nu haha..
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 31-01-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:17

Ik vind wel dat er een schuilstal aanwezig moet zijn als ze 24/7 buiten staan (in de winter).

Ben benieuwd of de roosters gaan werken. Heb daar ook weleens aan gedacht. Durfde het niet aan met die kleine hoefjes.

Hoefschoenen. Nee dankje. Gewoon maar ijzers. Die liggen als een huis. Probeer in de winter ze altijd ff eraf te laten (mede ivm vorst/sneeuw). Voorjaar weer ijzers eronder. Bij degene waar ik veel mee buitenrijd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:20

Vind ik voor de zomer ook een must anke. Mijn shet wordt echt naar als ze in hoog zomer in de volle zon staat met 30 graden.die moet echt schaduw hebben..

En ook tegen ongedierte vind ik het wel erg prettig.

Rij wel eens langs weides waar ze echt 0,0 schaduw hebben midden in de zomer. Dat vind ik net zo erg als in de winter in de bagger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:25

Ik heb hier wel stallen, maar geen beschutting op de wei. En 2 zwarte paarden. Maar ik zet ze met hete dagen, overdag op stal en snachts in de wei. En toch werkt dat beter vind ik, want ondanks de zebradekens , heeft vooral grote snel last van de dazen en die vliegen ook mee de schuilstal in en niet in de stal....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:38

Caily schreef:
Zo weinig goed pensionstallingen? :oo Ik hoor het hier in de omgeving ook, dat er uitermate weinig stallen zijn dat ze veel buiten komen. Voorheen woonde ik in Groningen-stad, daarvoor in Assen. Daar was het eigenlijk goed te doen, ruime keuze als je 's nachts op stal prima vond, en als je 24/7 buiten wilde had je ook nog wel keuze. Onbeperkt ruwvoer behoorde ook tot de mogelijkheden. Ik heb gelukkig dus nooit mijn dier hoeven te benadelen door te moeten kiezen uit 2 kwaden. Al is het maar hoe je het bekijkt, want ik benadeel ze nu ook zonder schuilstal en zonder verharding (maar met genoeg natuurlijke schuilmogelijkheid en 2 x 0,5 ha droog weiland).

Ik heb ook met de paplepel in gegoten gekregen dat paarden buiten horen. Op de manege waar ik reed stonden de paarden gewoon 24/7/365 buiten, onbeperkt voordroog, geen schuilstal, maar wel bomenrij langs de wei. Op mijn verzorgadresje was dat net zo, en op de stallingen waar ik daarna heb gestaan (2 voor langere periode, 2 tijdelijk) was het ook niet anders. Enige wat ik dus anders ben gaan doen is hooi voeren ipv voordroog, voor de rest ben ik dus ook weinig uit mn aangeleerde zone geweest :D Al weet ik verdomd goed hoe sneu het er op sommige stallen aan toe gaat, en dan sta ik soms echt eigenaren aan te kijken :oo

Fabster wat zijn de zoekcriteria voor die roosters?

p_b ik zou het afdak elders maken. Met bomen in de zon ben je erg afhankelijk van hoe de schaduw valt, en idd, ook hier liever uit de zon dan uit de regen.

Hihi Yontheke, dan sta je ook even vreemd te kijken als je 's ochtends komt

Op beide weides hebben ze sowieso bomen staan om onder te schuilen. Alleen staan die bij de wei thuis aan de rand. Zo kunnen ze er eigenlijk net niet lekker onder staan, en uiteraard zit er geen blad aan in de winter. En bij de andere wei kunnen ze aan alle kanten onder de bomen en om de struiken heen lopen en dus elk uur van de dag in de schaduw staan.
Echter wil ik het afdak daar ook gebruiken om (als het überhaupt regent) de regen op te vangen om daar ook weer een drinkbak mee te kunnen vullen. Dat is in de wei thuis weer niet nodig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:48

De roosters kun je zoeken op stalroostets, drijfmestroosters, gruproosters, koeienroosters.

Mijn kleinste pony is een B, dus voetjes niet te klein om ergens tussen te blijven hangen.

Ik heb 1 van mijn paarden gekocht van iemand, die hem nog maar 4 maanden had. Zij vertelde mij, dat zij hem had gekocht van iemand die hem in de garage had staan, samen met een shet. Kwam er 1 x per week uit om naar de ponyclub te gaan en afven toe een buitenrit. Hij was een kinderpony.

Toen ik m kocht, ging hij met een B en 2 shets in een paddock. Alleen bij extreem slecht weer ging hij 's nachts op stal, ok samen met een shet in de box.
Toen ik ging verhuizen, en hij bij mij aan huis kwam staan, heeft hij de eerste 2 jaar niet in de schuilstal gestaan. Hij stond in de stromende regen en in de brandende zon gewoon buiten. Vond de stal toch wat te opgesloten, denk ik. Tegenwoordig gaat hij nog wel eens onder het afdak staan, maar hoeft voor hem ook niet persé. In tegenstelling tot de rest, die echt wel graag schuilen tegen de regen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:56

Dat is het ook een beetje, ze proberen hier niet uit alle macht maar achter die bomen te schuilen, maar staan gewoon lekker te grazen, of hooi te eten.
Ik weet wel dat ik onder een dakje zou gaan staan, maar ik heb geen dikke wintervacht ( ik verlies alleen maar haar :P ) en ben ook geen paard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:01

Voor de zomer vind ik een boom ook wel voldoen.
In de winter toch minstens een een afdakje.

Ach je hebt watjes en je hebt bikkels.
De een rent bij de eerste drup al de schuilstal in en de ander staat in de stromende regen gewoon buiten met de kont naar de slagkant gekeerd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:02

Schuilstal in de winter heb ik een seizoen gehad, heb ze daar 0 dagen in gezien. Ook diverse vrienden met Tinkers en bijvoorbeeld mijn onlangs verkochtte Caily hebben nu wel de mogelijkheid om in een schuilstal te gaan staan. De enige keren dat ze dat doen is als er wat te eten valt. In de zomer wel van alle kanten verhalen dat ze daarbinnen gaan staan tegen ongedierte en de warme zon. Dus ik zet ze hier dan gewoon overdag op stal met warme zonnige zomerdagen. Vraag me altijd af hoe eigenaren van opfokstallen het vinden dat hun jonkies de hele dag in de onbeschutte uiterwaarden staan. Was voor mij iig een reden om mn jonkie ook in de zomer gewoon thuis te houden.

Boom heb je in de zomer met hoog staande zon alleen wat aan voor een Shetveulen, zo klein is de schaduw :P

p_b, dat wordt dus twee afdakken bouwen :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:05

Haha...heb vooral altijd shetten gehad. Nu nog 5 kleintjes en 4 grotere. De grotere weien, hebben een afdak/schuilstal. Heb twee kleine weitjes waar niks op staat, wel boom/boompjes.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:35

Bij ons maken ze tot nu toe in alle seizoenen wel gebruik van de schuilstal. We zien wel wat verschillen per paard; mijn Quarter staat met regen en wind wat sneller binnen, de KWPN'er en Quarter ook in de zomer met hitte en veel dazen. Mijn Welsh (wit) heeft daar dan weer minder last van. Aan twee kanten van de wei hebben we bomen; in de zomer kunnen ze aan beide kanten komen. 's Ochtends staan ze aan de bosrand, als er te veel dazen komen, lopen ze naar de bomen aan de andere kant. Wordt dat ook te warm, dan gaan ze binnen staan. Dan passen ze ook met z'n vieren in een stal van 3 x 5 m, alsof dat niet warm is 8)7 De andere drie stallen zijn dan leeg.

Overigens 'dwingen' we ze op dagen als gisteren wel om meer binnen te staan; we voeren dan 30 kg hooi binnen en 20-30 kg hooi buiten. Zo moeten ze dus een deel binnen staan, maar kunnen ze wel kiezen wanneer ze dat doen.