het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 02:00

Ln balen zeg!
Horsii knappe paarden en ben benieuwd wat dierenarts zegt

Ben net thuis.. ff snel paarden gevoerd en hooi gegeven en zo bed in. Was erg slecht op de weg in België, aquaplaning en slecht zicht. Niks aan. Gelukkig heel thuis.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:15

Gelukkig veilig thuisgekomen. ( wat laat!)
Ik had vroeger nooit zo`n last met in het donker rijden, laatste jaren wel. hebben jullie dat ook?

Succes met de dierenarts vandaag

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:18

Nou dat heb ik dus ook, mijn ogen zijn verder prima maar s nachts op de weg zie ik het gewoon slecht

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:22

Ja merk dat ik vooral wat moeite heb als het regent en dan met reflectie. Maar verder zie ik in het donker erg goed gelukkig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 09:30

Ik sluit mij erbij aan, ik heb wel een bril met gele glazen in de auto. Dat wil bij regenweer soms wel wat helpen. Vooral de duitse wegen schittert het vaak qua reflectie. Maar heb ook het gevoel dat ik met onze huidige auto's beter zie in het donker. Die hebben wat fellere lampen.
Maar heb het ook zo wel hoor, onze donkere hond zie ik in het donker ook niet echt. Ik weet niet of ik echt slecht zie of dat ik het gevoel heb dat ik slecht zie.
Ik zie Guus bijvoorbeeld ook niet in het donker als ze met kop buiten stal staat. Monty is wit en staat wat meer in de reflectie van de lampen in de kamer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:07

Ik rij al jaren niet meer in het donker of als het hard regent en heb idd ook een bril met gele glazen.
Overigens helpt die ook heel goed als het overdag heel zonnig is.
alleen de verkeerslichten krijgen een rare kleur :D ; groen wordt blauw nl :)

Meteen tijdens het voeren maar de ergste plas leeggepompt en deels in de tent gevoerd.

Ik lag net in bed met verbazing te luisteren naar de ijsgekte (stevig aangewakkerd door de media). Ik snap dat schaatsen op natuurijs leuker is als op een ijsbaan (al zie ik er persoonlijk de lol niet van in), maar men denkt nu geloof ik dat je met 3 nachten vorst al veilig op wegtrekkend water kunt schaatsen. ik vermoed dat er weer aardig wat mensen door het ijs gaan zakken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 10:19

DF ik vond het ook apart. Ik dacht jongens -1 -4 schaatsen??

Ik ga binnenkort maar eens de wei opmeten en eens helemaal op schaal uittekenen. Wil toch wat dingen gaan aanpassen aangezien dit niet werkt met de blubber voor het hok. Als het de komende jaren zo blijft moet ik er toch wat op verzinnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:34

@joyce: heb je geen kadastertekening?? Daarop staan ook alle maten en is een handig uitgangspunt.

Ik zag dat KNMI gisteren nog - 6 of -7 aan gaf voor na het weekend en dat dit nu al is teruggebracht tot -4/-5.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:52

Hier nacht blind. Maar rij wel in donker.

Nu vs vorig jaar
Afbeelding

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 10:57

Ja daar zou ik wel aan kunnen komen maar moet ook even kijken waar de boompjes staan en op welke afstanden het hooihok staat. Ik wil iets van paddockroosters/grindroosters gaan doen voor het hooihok. Vooral die hoek heeft het nodig om wat steviger te worden. Maar die hoek is nu tevens de rijbak (tenminste als we ooit weer kunnen rijden). Mij lijkt het dan weer niet handig als een gedeelte wel die platen heeft en een stuk niet qua rijden.

Nu is de rijbak gewoon wei waar ze altijd op mogen lopen. Maar aangezien broerliefs boot moet ik wat gaan aanpassen. Als het zo nat blijft kan hij gewoon met de boot niet meer zover de wei in of hij moet gewoon wat langer wachten dan kan hij er varend neergezet worden. Maar daar moet ik ook even naar kijken wat we daarmee gaan afspreken. Wellicht blijft die dus wat meer voorin staan. En het liefst wil ik dus dat ze vanaf de stallen de rijbak/paddock inlopen. Als ik die kan maken van niet te glad zand dan zou ik denk ik ook wel met auto en aanhanger daar kunnen rijden? Al met al wat nadenken en gedachtes eens op papier zetten en kijken wat de rest zegt.

Horsii mooi verschil!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:17

@horsi: dat is een triest verschil. Wachten op droger tijden maar.

Hier regent het iets, maar niet hard/door. De boel is iig weer schoon. boon had haar 'eieren' verstopt onder een verse laag houtkrul, ik moest even graven want één hoop op een nacht zou niet gezond zijn :)
Verder lijkt de paddock redelijk glad, dus ik ga maar niet meer boe roepen :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:19

Ja echt vreselijk die natte bende

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:27

Wij wonen hier ruim 19 jaar.
Nog nooit waterplassen of zompige weide gehad.
Nu staan er plassen en de rest is drassig.
Ook in de bak kan ik altijd rijden.
Heel soms staat daar in de zomer na zo'n onweers hoosbui een plas, maar die is na een paar uur weg.
Daarom heen is het eigenlijk al bijna meteen droog.

Nu staat er diverse hele grote plassen die over de complete breedte lopen. En wat geen plas is is zoals op de foto van Horsi.

De kelder staat elke dag 7 cm water in, elke dag maken we hem weer leeg.
Een put naast de stallen waar mijn wasplaats water in loopt heeft nog nooit vol gestaan, want die is hartstikke lek.
Nu al 2 keer leeggepompt want de wasplaats stroomt over.

Ik zie hier een loonbedrijf in opdracht van de gemeente rijden met de tankwagen.
Die is in de buurt overgelopen sloten leeg aan het trekken die over fietspaden en wegen gaan.
Zo hopen ze geen plassen ijs te hebben dadelijk.

De Aa hier een stukje verderop is helemaal uit zijn oever, hele weilanden vol. Ik denk dat daarom ons water ook weer niet weggaan.

En dan hebben ze hier nog zo'n project vernatting van de Peel want het was zo droog.... denk dat die vernatting is gelukt.
De extra muggen ook in de zomer, maar of daarom nu ook meer water hier is, op een kilometertje daar vandaan?

En als het dan even een weekje droog zijn zijn voor de vorst

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:43

Wij zitten op een erg droog en hoogpunt en ook bij ons is het drassig, het is het eerste jaar dat we hier wonen en voorheen stonden er geen paarden dus geen vergelijking hoe het eerdere jaren was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:47

Ik merk wel dat als ergens paarden veel lopen dat de grond er wel onder lijdt; mijn paddocks blijft het water ook veel makkelijker staan als in de wei. Zelfs op de track merk ik dat het water sneller weg trekt als in de paddock.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:07

Paarden verdichten de grond heel erg. Maar goed nu is de grond zo verzadigd dat het toch niet heel veel uitmaakt.

Hier zegt iedereen we hebben hier nog nooit zoveel water gezien. Buren hebben hun houten vloer krom en water door de vloer. (Hele oude boerderij die wat ingeklonken is) het is gewoon niet te doen nu. We zitten hier op redelijk hoge zandgronden.

Hoop dat het morgen droog genoeg is om even met de grasmaaier en een pallet de boel wat vlak te maken voor het echt gaat vriezen. Met de trekker hoef ik het in elk geval niet te proberen denk ik.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:16

Ik heb gelukkig nog de voorwei waar wat graag opstaat en doe mooi vlak is. Met vorst kunnen ze daar op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:19

Ik heb de track al dicht, die is ook mooi vlak.

Oudere boerderijen hebben vaak een andere fundering en ondanks de zandgronden dan wel kwetsbaarder.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:53

Oh das echt balen bij je buren Marjan.

Als het goed is, is het morgen de hele dag droog. En ‘‘s avonds pas vorst. Dan zou in principe de paddock droog moeten zijn hier en kan ik m even vlak maken.

Vanmorgen om 8.45 stond Diekke in de trailer voor de les 800m verderop, maar het regende dus we hadden geen zin om te gaan lopen. 1e keer dat 11 jarige dochter van mijn vriend haar mee nam naar de les. Zoals altijd weer een super braaf paard
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:51

Wat heerlijk zo'n paard Boemel. Dat is echt een hele waardevolle.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:56

Ze loopt netjes en ruiter zit ook goed. Beugels zouden iets naar voren mogen, ook voor de veiligheid.

Ik was nog even met wat paaltjes bezig en toen begon het weer te regenen....ooit komt het helemaal af :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:53

Boemel mooie combinatie!
En fijn dat ze op jouw paard kan leren rijden.
Brave paarden zijn goud waard.

Marjan wat verschrikkelijk van je buren.

Manlief heeft de oploop naar de ingang van 1 kant van de stal weer gerepareerd.
Die was gedeeltelijk verzakt door de blub en alleen Blue wilde daar nog in en uit.
Nu stond Kimber natuurlijk als eerste de opgang uit te proberen, met Tika als 2de.
Muildieren, stront nieuwsgierig.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:01

boemel schreef:
Oh das echt balen bij je buren Marjan.

Als het goed is, is het morgen de hele dag droog. En ‘‘s avonds pas vorst. Dan zou in principe de paddock droog moeten zijn hier en kan ik m even vlak maken.

Vanmorgen om 8.45 stond Diekke in de trailer voor de les 800m verderop, maar het regende dus we hadden geen zin om te gaan lopen. 1e keer dat 11 jarige dochter van mijn vriend haar mee nam naar de les. Zoals altijd weer een super braaf paard
[ [url=m/wjPkLi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heee die bak ken ik!!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:24

Wat een heerlijk plaatje!
Echt zulke leuke combinatie :j

Marjan wat naar. In het huis. Moet je toch niet aan denken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:34

Kimber nog steeds aan het spelen
Afbeelding

Blue kwam eens kijken wat ik deed.
Afbeelding

Knappe koppie van Tika
Afbeelding

Onder de mat zijn verschillende kruiwagens grove kiezels gestort.
De eerste tree ligt vast in beton.

In het voorjaar gaan we het hele stuk aanpakken nu we toch besloten hebben dat ze in de winter zowiezo meer aan huis zullen staan.