[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:55

pol013 schreef:
Ethelate: Dat is een iets kort door de bocht mening. Belle boef en ik hebben iig blijkbaar niet die ervaring.

Paarden verdichten de grond iig wel flink. En een dikke tractor ook.

Hier staat het uitgelegd: https://www.instagram.com/p/CdLqo09Kjt- ... MyMTA2M2Y=

Waar paarden lopen en zwaar materieel komt verdicht uiteraard de grond, maar kunstmest verdicht ook grond die niet belast wordt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:21

Maar het is sowieso toch verstandig je weide te beluchten, want inderdaad lopen die paarden alles dicht.
Hier gaat er ook drijfmest op, op een al behoorlijk vaste grasmat.
Mij werd het juist afgeraden die helemaal open te halen omdat het weer heel lang duurt voordat het weer een goede mat is.

Blijkbaar heb ik ook prima bodemleven er mee, want de mol zit wel aan onze kant en niet aan de kant van de buren :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:22

Happinez schreef:
Mij werd het juist afgeraden die helemaal open te halen omdat het weer heel lang duurt voordat het weer een goede mat is.

:j Om dezelfde reden trekken wij de boel niet open. Ik heb een prikroller (rol met flinke prikkers eraan) waarmee ik de wei rol en dus prik als beluchting.

Verder heb ik er NUL verstand van en vind ik het een hoop geld dat je op je wei gooit dus ik wil zeker weten dat ik het goed doe. Daarom advies op maat laten maken. Ik volg een stappenplan van onze adviseur. Ben benieuwd want we zijn er net mee begonnen.

Uiteraard kom je er dan achter dat de topstang van je trekker te kort is voor de nieuw aangeschafte prikroller. Blijkt dat je kunstmeststrooier (waar wij dus geen kunstmest mee gaan strooien) een vastloper heeft. En als de strooier dan werkt blijkt de aftakas van de trekker het niet goed te doen. :') Serieus, als ik de trekkerwinkel binnenstap herkennen ze me nu. :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:24

Ir111 schreef:
Happinez schreef:

:j Om dezelfde reden trekken wij de boel niet open. Ik heb een prikroller (rol met flinke prikkers eraan) waarmee ik de wei rol en dus prik als beluchting.

Verder heb ik er NUL verstand van en vind ik het een hoop geld dat je op je wei gooit dus ik wil zeker weten dat ik het goed doe. Daarom advies op maat laten maken. Ik volg een stappenplan van onze adviseur. Ben benieuwd want we zijn er net mee begonnen.

Uiteraard kom je er dan achter dat de topstang van je trekker te kort is voor de nieuw aangeschafte prikroller. Blijkt dat je kunstmeststrooier (waar wij dus geen kunstmest mee gaan strooien) een vastloper heeft. En als de strooier dan werkt blijkt de aftakas van de trekker het niet goed te doen. :') Serieus, als ik de trekkerwinkel binnenstap herkennen ze me nu. :+

Heel herkenbaar. Het wordt beter, je wordt zelf handiger en het gaat beter werken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 23:21

belle_boef schreef:
Heel herkenbaar. Het wordt beter, je wordt zelf handiger en het gaat beter werken.

Dat is goed om te horen! :D

We merken nu al dat het makkelijker gaat. Maar een hoop gedoe is het wel. :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:13

Ethelate schreef:
pol013 schreef:
Ethelate: Dat is een iets kort door de bocht mening. Belle boef en ik hebben iig blijkbaar niet die ervaring.

Paarden verdichten de grond iig wel flink. En een dikke tractor ook.

Hier staat het uitgelegd: https://www.instagram.com/p/CdLqo09Kjt- ... MyMTA2M2Y=

Waar paarden lopen en zwaar materieel komt verdicht uiteraard de grond, maar kunstmest verdicht ook grond die niet belast wordt.

Ik heb zelf ook wel enige achtergrond en inmiddels ervaring. Dus ik neem niet meteen een instagram post aan als de enige waarheid eigenlijk. Altijd interessant om verschillende visies te lezen hoor. Dat wel. Maar ik doe de mening en ervaring van een hele agrarische sector ook niet meteen af als onzin dan. Ik lees óók graag de meest recente proeven en studies uit die hoek.

Die mollen: Die werken wel lekker aan het open maken van je bodem. En de wormen waar ze achteraan zitten doen dat ook best lekker *D De vraag is of het je snel genoeg gaat.
Over alles helemaal op zijn kop zetten zijn de meningen inmiddels wel aardig bijgesteld. Je verliest er blijkbaar dusdanig veel organische stof mee dat ze tegenwoordig vaak graag kijken naar de opties voor niet kerende grondbewerking.

MarjanB

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:29

Kunstmest verdicht niet zozeer zelf, het ontbreken van organische meststof wel. Hummus in de grond zorgt voor meer water vasthouden en lucht in de grond. Ik heb zo’n verdicht stuk grond maar ga eerst eens kijken wat het doet voordat ik er verder mee aan de gang ga. Heb er wel Pavo field care op gegooid omdat de grond wel voeding nodig heeft. Verder laat ik het gras nu eerst door schieten zodat het uit kan zaaien en er een fatsoenlijke mat kan ontstaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:45

Kan verticuteren ook nog helpen? Of vermoord je dan juist het bodemleven?
Ik dacht dat de bodem op ons nieuwe stuk ook verdicht was. Maar toen ik jkk aan het uitsteken was, heb ik echt veel leven gezien in de plaggen (ik steek uit met een spade). Wormen, mieren en van alles waar ik de naam niet van weet :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:47

Sommigen zeggen dat de boel open trekken helpt, ik heb hier laatst gefreesd in de paddock nou t is weer net zo hard _O- nu alleen zonder gras (was ook wel het doel er van) maar toch ik had niet verwacht zo mul als het was dat het binnen zo’n korte tijd weer zo vast zou liggen. Denk dat dat ook wel ligt aan de grondsoort.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:49

En hoe diep je freest ook. Of heb je wel diep gefreesd?
Wij hebben niet heel diep gefreesd en is dus ook zo weer vast. Nu is dat niet erg, vanwege het zaaigoed wat er in zit. Maar ons freesje gaat niet super diep. Voor zaaigoed is dat prima, maar om de boel echt los te trekken is het niet heel geschikt :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:02

Was 30cm maar mag hier ook niet dieper dan 50 gaan ivm archeologische waarden :roll:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:04

Oh ja, dat hebben wij ook inderdaad. Maar 30cm is al best al diep.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:22

Wat een leuk topic, en wat leuk om de verhalen van iedereen te lezen hier.
Ik zal binnenkort ook even wat foto's maken van mijn weide. Geen track rondom maar wel aan één kant van de weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:34

Afbeelding

Heerlijk weer is het <3

Ik ga zaterdag 15m2 paddock platen halen om een stukje te beleggen waar we niet met quad en loader kunnen komen.

Verder zijn we nog druk met zand uitrijden en slepen is mijn nieuwe levensdoel geworden :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:44

Dit is gewoon genieten. <3 Ik kon ook rustig bij ze gaan zitten. Afbeelding

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:55

Malenka schreef:
Dit is gewoon genieten. <3 Ik kon ook rustig bij ze gaan zitten. [ [url=m/3Hjz4s.jpg]Afbeelding[/url] ]

zalig!

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:59

Lekker is dat he! Dat geeft meer voldoening dan rijden vind ik, hier slapen ze ook wel eens samen en kan ik er zo bij komen liggen <3 <3 <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:47

Ja dit soort momenten zijn het fijne aan paarden in eigen beheer hebben. Maar van een enthousiast paard tijdens trainingen wordt ik ook wel heel gelukkig hoor.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:30

Afbeelding
Heerlijk hè. Hier liggen ze met regelmaat ook lekker languit te slapen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:35

Heerlijk <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:17

Heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:20

Hier ook, met bewaking :')

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:15

Hier ook. Het verbaast me hoe vaak ze zelfs gewoon helemaal plat liggen. Met of zonder bewaking <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:29

Malenka schreef:
Ja dit soort momenten zijn het fijne aan paarden in eigen beheer hebben. Maar van een enthousiast paard tijdens trainingen wordt ik ook wel heel gelukkig hoor.

Ik wilde al meteen zeggen: ik wordt van allebei heel gelukkig. En vooral dan die combinatie: heerlijk trainen samen, heerlijk genieten samen, heerlijk relaxen samen.

Daar moet ik wel eens aan denken namelijk als er weer commentaar komt op 'de sport'. Hoe anders ik dat ervaar.
Want als ik dan aankom bij mijn slapende paarden, dat ze dan denken: 'he, jij ook hier, kom er anders even bij zitten'. Ipv dat ze denken: oh nee, daar hebben we die vreselijke ruiter weer. Vlucht anders moeten we aan het werk.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:38

Zelf mis ik het rijden nu niet, ik vind mezelf te zwaar voor de een en de ander is bijna 2...
Als je paarden een fijn plekje hebben om te staan, zijn ze denk ik sowieso al enthousiaster in de trainingen! En trainen geeft natuurlijk een extra uitdaging, paarden willen graag wat voor je doen.
Als ik weer eens een artikel lees van een dressuurruiter die zegt dat haar paarden niet buiten wíllen staan mag wat mij betreft 'de sport' voor miljoenen afgeschaft worden. Paard moet wel paard blijven :D
Daarom word ik zo blij van dit topic en al die slapende pony's <3

Hier mijn 2 luie dieren (ze leven nog hoor)
Afbeelding