Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:52

Wat mooi Noordje! Wanneer mogen jullie er in?

Succes Jolynne!

MizzMontana, vervelend van de rotstraal. Hoop dat de hypozin helpt. Heb er zelf geen ervaring mee, ook niet met rotstraal.

Gisterochtend is hier de tegellegger geweest. We gaan binnenkort een dag afspreken dat hij met een minikraan komt om een deel voor de stallen af te graven waar 50 x 50 tegels komen, net als in het linker gedeelte van de stallen. Rechts heeft al betegeling. Daar kunnen de stallen dan in, wat wel de hoogste prioriteit heeft. Die van mij lopen ook op het gras maar hier en daar zijn sporen omdat ze wat aan het rennen zijn geweest. Maar het meeste is alleen oppervlakkig gelukkig en word er uit gehaald voor de paddock, want waar ze nu lopen komt de paddock ook, al ben ik wel steeds verder aan het uitbreiden. Het gras groeit heel langzaam, maar dat zal ook wel stoppen want volgende week word het weer kouder. :brr: Heb er helemaal geen zin in, geef mij maar lente. {:} Maar als het weer net zo word als in April ga ik niet klagen want vorig jaar boften we daar wel erg mee.

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:59

Die weersvoorspelling hoorde ik ook :brr: snap wel dat je daar geen zin in hebt.
April was mooi, maar begin maart hebben wij hier nog op het ijs gestaan, ik hou me vast voor wat er nog aan kou gaat komen. Het kan toch haast niet bij deze zachte winter blijven?

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:59

Nee, het gaat sowieso nog wel even vriezen denk ik. Men roept ook wel dat na deze extreme zomer een extreme winter komt. Maar zo ja, dan zal het hoogstens een maandje zo zijn denk ik. Het is nu nog erg zacht in ieder geval ja. Zondag word er hier 9 graden verwacht en alleen vannacht komt er een beetje vorst. Maar ja, het is Nederland. Het kan zo omslaan. :P Als het maar niet regent. Een flink pak sneeuw zoals in Duitsland lijkt mij ook wel weer mooi, maar gaat erg veel hooi kosten als de grazers niet meer bij het gras kunnen :+ Maar dat mag even wachten tot alles aan huis klaar is, hihi.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:12

Jolynne, succes vandaag!

MizzMontana: ik zag dat je een pony met rotstraal hebt. Als ze altijd buiten lopen is dit misschien een tip: https://www.purepaardenvoeding.nl/producten/field-paste-500-ml/. Dat blijft redelijk goed zitten, ik heb er goede ervaringen mee. Er zijn ook andere soorten die minden hard 'plakken', welke je gebruikt is afhankelijk van de stallingssituatie van de paarden.

Noordje: prachtig zeg! Echt heel mooi en sfeervol!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:10

Wij hebben ook een huis in Oostenrijk en daar is het extreem winterweer := er zijn echt meters sneeuw gevallen. Ik vind het prima dat het hier niet ligt....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:29

Zo ik kan jullie even niet bijhouden haha.

Noordje wat prachtig zeg!

En inderdaad, die winter die er aan komt... in de vakantie lekker weer kunnen rijden, maar ik geloof dat we nu meteen weer de winterstop in gaan. 's Avonds lukt het me vaak niet meer, ik heb voor mezelf de regel dat ik onder de 5 graden niet meer mag rijden. Mijn reuma neemt dan mijn lijf over en dan zit ik er toch altijd net niet lekker op, oftewel, ik zit paard gewoon in de weg. Dat doe ik ons beide dus niet meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:01

Ach, ik geloof helemaal niets van die onzin, dat er na deze extreme zomer een extreme winter komt. Dat is helemaal geen vast gegeven.

Deze zomer was gewoon een uitzondering, heeft niets met klimaatverandering te maken.
Het kán natuurlijk best nog wel eventjes flink koud worden, maar dat het per definitie zo is, geloof ik echt niet.
Ik ben alleen maar benieuwd naar wat er nog komt. Misschien sukkelen we zo het voorjaar in.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:07

Dan zouden we hier al een paar jaar koude winters moeten hebben :+
De temperatuur veranderd niet veel, ene week wat nachtvorst en andere week weer niet. Overdag tussen de -2 en 12 graden.. zo is het al een aantal weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:43

Precies Palousa, dat bedoel ik.....
Afgelopen zomer, vond ik vreselijk, maar goed, daar doe je niks aan. Anderen waren er blij mee.
Ik ben op dit moment vooral blij met deze winter. Paarden nog lekker op het land en nog niet hoeven slepen met emmertjes water.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:58

We zijn terug van kliniek en zijn er enkele maanden uit. Door de eerdere hoefstand (2 bokhoeven achter en voor hoog en stijl) die hij aankoop had is er druk ontstaan op het hoefbeen van iedere hoef, als gevolg van deze druk zijn alle pezen geïrriteerd. We zullen dus nog enkele bekapbeurten moeten afwachten en intussen moet hij medicatie krijgen ter ondersteuning. Het probleem was al eerder ontstaan, maar doordat hij nu ook door het harde belast word is het probleem naar boven gekomen.

Gelukkig zal hij gewoon mee op show en keuring mogen gaan, omdat dat op het zachte is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:02

Fijn dat je nu weet wat het is. Heeft de da nog gezegd of het met juist bekappen weer helemaal goed kan komen of blijft dit altijd een zwakke plek?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:09

Fijn dat het relatief meevalt!

Hier de paarden verblijd met wat extra hooi op de wei dankzij mn handige hulpjes :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:17

Het zal gewoon genezen, maar wel met veel tijd. Komende maanden moeten we dus het harde ontwijken..
met andere woorden niet meer rijden op straat, enkel op het zachte. Hij zal ook zo'n +-5 maand op medicatie moeten staan.

Die hulp is handig!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:46

Wel fijn Jolynne dat het niet iets blijvends is!

Ah heerlijk Karin! Hier ook altijd van die handige hulpjes :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:51

Jolynne, wat fijn dat volledig herstel mogelijk is!

Ahw Karin schattig. Ik ben jaloers op jouw zandgrond. Mijn klei sopt nog steeds :(

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:12

Ben heel blij mee, nu hopen dat het snel geneest. Het kan 2 kanten opgaan: het geneest of zijn hoefbeen kantelt..want door de druk die hij heeft (gehad) op zijn hoefbeen heeft hij bolle zolen gekregen. We hopen uiteraard op het eerste. In ieder geval 1 goede leerles: koop geen paarden met problemen, die krijg je toch op een bepaald moment. :P

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:46

hoi allemaal, ik kom hier ook even binnenvallen...
We zijn stilaan op zoek naar iets om te kopen waarbij de paarden aan huis kunnen staan. Voorlopig nog niks specifiek, maar ik ben toch al stilaan op zoek naar ideeën qua stalinrichting enzo voor het paardengedeelte. Alle tips en ideeën zijn welkom. voorlopig weet ik niet goed waar beginnen...
Vooral qua prijzen heb ik nog geen idee hoeveel ik moet voorzien voor bijvoorbeeld voorpanelen voor boxen, inrichting poetsplaats/douche, evt op termijn aanleg van een buitenbak...

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:23

Fijn dat er duidelijkheid is Jolynne. Hopelijk geneest het snel, is voor pony ook nix zo.

Fijne hulp Karin, paardjes ook weer tevreden.

Merexa, volgende week gaan we koopcontract tekenen en dan horen we wanneer de overdracht kan plaatsvinden.
Zal wel ergens april of mei zijn , hoop ik.
We willen sws niet met sneeuw/ijs verhuizen, dus voorlopig blijven we nog even hier wonen.

Ikkebenhier, ik denk dat je het beste kunt googlen op stalinrichting enzo. Ben ik nu ook aan het doen, want het meeste wat ze hier verkopen komt toch uit buitenland (NL,DL) Weet niet of 2e hands een optie zou zijn? Scheelt allicht in aanschaf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:35

Jolynne schreef:
We zijn terug van kliniek en zijn er enkele maanden uit. Door de eerdere hoefstand (2 bokhoeven achter en voor hoog en stijl) die hij aankoop had is er druk ontstaan op het hoefbeen van iedere hoef, als gevolg van deze druk zijn alle pezen geïrriteerd. We zullen dus nog enkele bekapbeurten moeten afwachten en intussen moet hij medicatie krijgen ter ondersteuning. Het probleem was al eerder ontstaan, maar doordat hij nu ook door het harde belast word is het probleem naar boven gekomen.

Gelukkig zal hij gewoon mee op show en keuring mogen gaan, omdat dat op het zachte is.

Dan ben ik erg nieuwsgierig naar de medicatie. Zou je dat willen delen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:49

Jolynne, fijn dat je antwoorden hebt. Mijn quarter ruin heeft ongeveer zelfde verhaal. Liep op cola blikjes, onwijs smalle en lange stralen. Snel rotstraal ook. Voorheen ook beslagen geweest.
Wij bekappen zelf a la natuurlijk bekappen en heel voorzichtig wordt het beter, maar zoals nu liet er flink veel dubbele zool los weer en dan is hij flink gevoelig. Niet alles of elke hoef laat tegelijk los en als het loslaat heb je ook soms wat veel stand verschil in 1x.

Wat voor medicatie moet je nu bijgeven? Mn ruin is al iets ouder ( 20 nu ) en staat ook best scheef in de heup. Veearts en fysio staan niet echt te springen op die leeftijd om dingen nog flink een te pakken helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:51

ikkebenhier schreef:
hoi allemaal, ik kom hier ook even binnenvallen...
We zijn stilaan op zoek naar iets om te kopen waarbij de paarden aan huis kunnen staan. Voorlopig nog niks specifiek, maar ik ben toch al stilaan op zoek naar ideeën qua stalinrichting enzo voor het paardengedeelte. Alle tips en ideeën zijn welkom. voorlopig weet ik niet goed waar beginnen...
Vooral qua prijzen heb ik nog geen idee hoeveel ik moet voorzien voor bijvoorbeeld voorpanelen voor boxen, inrichting poetsplaats/douche, evt op termijn aanleg van een buitenbak...

Hoi, welkom! Wij zoeken ook. Hadden gehoopt dat alles afgelopen jaar al was gebeurt, maar wat obstakels op de weg, dus wie weet 2019 dan.

Weet je al welke regio je zoekt?

Ik zou daar eigenlijk me nog niet druk om maken. Je weet niet wat je tegenkomt. Voor hetzelfde geld is er al een en ander aanwezig. Wij zoeken dan wel geen stallen, omdat ze altijd 24/7 buiten lopen, maar heb wel eisen aan lokatie, kavel, schuur/loopstal, opslag, etc etc

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:53

Jolynne hopelijk helpt het hem en is hij straks weer helemaal goed.

Karin lieve hulpjes.

Ikkebenhier ik heb bij cheval liberté 4 boxen gezien (4 voorwanden en 3 tussenwanden) voor 5000€geleverd aan huis.
Rijbak hoop ik voor 15 duizend klaar te hebben (30x60 bak excl omheining) onze huidige buren weten een adres voor goed zand wat nog betaalbaar is. Ligt bij hun ook in de buitenbak en wordt intensief gebruik van gemaakt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:54

Ik had me al eerder gemeld maar eigenlijk niet zo veel te melden :+

Mijn man en ik hebben een paar weken geleden een kavel met een stukje agrarische grond gekocht. Het is klein maar perfect voor wat we willen. Ik heb een haf die niet veel op het gras mag dus veel wei hebben we niet nodig en voor een toekomstig maatje zorgen we ook gewoon dat die niet een hele hoge grasbehoefte heeft.

Het perceel is 4000m2, waarvan ongeveer 2000m2 paardengedeelte gaat worden. Het perceel is 18-20 meter breed. We moeten 30 meter van de weg af bouwen dus dat deel kunnen we helaas niet echt benutten voor de paarden. De vergunning van de rijbak die we hebben aangevraagd is 18x36 maar zal in de praktijk wat smaller (en misschien langer) gaan worden. Verder komt er een paddock van +/- 10x20 en een stal. We zijn nu nog niet echt heel druk met plannen van het paardendeel want eerst moet ons eigen huis verkocht worden. Daarna gaan we aan de tekentafel voor het nieuw te bouwen huis en daarna komen de paarden pas aan de beurt. Maargoed, wel geweldig vooruitzicht dat ik over pakweg 1,5 dan eindelijk m'n paard aan huis ga hebben.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:02

Hij moet Harpagophytum krijgen en komende dagen ook metacam. Het eerste (duivelsklauw) is ter ondersteuning van zijn gewrichten, spieren en in het algemeen voor het hele lichaam. Mijn hoefsmid zet geen ijzers, maar profileert zichzelf niet als natuurlijke bekapper, hij bekapt naargelang wat hij ziet. Ben blij dat hij dat hij weer mee mocht, alleen is mijn portemonnee niet blij. Alles voor mijn dieren, alleen was er een andere bezoeker er hier niet mee eens..die meneer kwam toe met een sportpaard en keek enorm neerbuigend naar ons, alsof hij dacht "waarom geld uitgeven aan zo'n kleintje". Poown was van niets onder de indruk en wou iedereen aflekken :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:06

Oke, dank je wel. Duivelsklauw, curcuma, gluco en msm ook al naar zitten kijken of ik daar aan wil beginnen met hem.

Kan er inderdaad wel inhakken qua kosten ja. Je weet dat je dieren hebt, maar daarom hoef je het niet leuk te vinden. Het hoort erbij, maar voor hetzelfde geld kun je iets leuks doen en dat voelt toch beter.

Maar goed, je hebt je antwoorden. En mensen die zo denken, zijn zelf geen dier waard joh. Als je een sportpaard belangrijker vind dan een ander paard of pony, snap je het echt niet. Lekker laten gaan.