Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:43

:oo zo nat is het bij mij nou ook weer niet zeg.
Mijn weides zijn gewoon droog maar ze mogen er mooi niet op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:54

Goed bezig Anke.

Jeetje Chasey -O- Dat is wel heel erg nat.

Bij mij is 1 strook zwembad en laat daar nu net een slowfeeder staan. Vanochtend met een hoop gevloek dat ding in mijn eentje verplaatst. Mijn vader zei gister dat de kans nihil is dat ik die alleen verplaatst krijg. Altijd een goede motivatie :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:33

Wendy schreef:
Ik heb hun keuze wel iets beïnvloed door de hooibak uit de paddock te halen en voor de stal op het beklinkerde deel te zetten. Zo staan ze meer in de stal en onder het afdak. Vind ik dan wel zo fijn, zeker met de mok die de oude dame nog steeds licht heeft.
De paddock en de wei staan echt onder water nu, niet grappig :n Heb het hek naar de wei vandaag ook voor het eerst dicht gelaten.

Wij voeren al sinds vorige week verplicht in de schuilstallen. In de paddock krijgen ze gewoon geen hooi meer. De paddock was op zich nog best droog, op de doorlopen na, maar ik wil ze niet zeiknat laten regenen. En nog een voordeel: als het hooi droog blijft, laat ik het hangen. Is het nat, dan moet je het toch na een/twee dagen weggooien. De track hebben we ook sinds zondag dicht; ik was bang dat de sneeuw de draden zou laten breken en dan zouden ze allemaal in het gras staan. Das niet de bedoeling...

Mijn merrie is ook eigenwijs en blijft in de regen en sneeuw buiten staan. In de zomer heeft ze het daarom een paar keer koud gehad. Aangezien ze al niet de dikste is, heeft ze nu een deken. Volgens mij heeft ze echt een graftakkehekel aan het ding (ze kijkt ongeveer zo ( -:(- als je 'm op of af komt doen), maar als ze niet zo eigenwijs buiten bleef rondhangen, maar gewoon verstandig binnen ging staan, hoefde ze 'm van mij niet op. Eigen schuld dus ~~}> We zijn wel extra aardig voor haar: ze heeft haar eigen schuilstal met een netje lekkerder hooi :D

Edit: oh Chasey, dat ga ik die van mij ook leren! Hij vindt het prachtig om in water te stampen, vooral in de zwemplas in DFW of in de rivier (we zijn wel eens in de Lek geweest).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:23

Lachen Chasey! Je bent goed bezig! Ik heb Beau wel eens wat proberen te leren, maar t is geen snelle leerling.... :+

Hier ook voeren op de bestrating/ in de schuilstal. Veel te nat op de track. Die is trouwens wel open, zodat ze even de ruimte kunnen opzoeken, maar ze zijn voornameljk op de bestrating.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:38

Even voor de pompelpomp gebruikers, hoelang laten jullie dat ding aanstaan? Staat hier al de hele dag aan, maar staat nog steeds veel water..

Haha Fabster, beau heeft vast andere kwaliteiten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:40

Ik laat m aan staan tot hij niet meer kan pompen (te weinig water). Het wordt natuurlijk nooit kurkdroog. Blijven echt wel plassen achter, want anders moet hij teveel modder verwerken. Maar heel veel haalt hij wel weg.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:33

Toen wij nog dompelpompten liet ik 'm aanstaan tot ie droogliep. Dan uitzetten en wachten tot het water weer gestegen is en dan weer aanzetten. Ik ben best blij dat we nu een geul hebben, ook al moet ie nog wat verbeterd worden.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:44

Ik denk dat hij nog wel een paar dagen mag pompen voordat hij droogloopt.. zag vandaag niet eens verschil en hij doet het wel.. ik heb een simpele van de lidl. Doet het tot nu toe prima.

Ik ben verder fan van de thermohandschoenen van de action! Heerlijk warm, spotgoedkoop en grotendeels waterdicht.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:12

Ik kan me echt geen voorstelling maken van een dompelpomp in de paddock.
Als ik dat zou willen dan moet ik een verlengsnoer door mn paddock leggen (lijkt me niet handig) en er zit toch een slang aan de pomp om het water af en aan te voeren. Voor de aanvoer, waar leg je die dan neer want hier zou hij binnen 10 min droogleggen denk ik.
En waar voer je het water dan naar toe??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:34

Ik heb de drainage van de paddock in een gegraven geul/sloot uit laten komen. Daar zit omheining omheen. Eerst moest ik met verlengsnoer tussen twee draden door de pomp aan zetten maar heb nu verlichting in de hoek met de sloot en daarvoor stroomkabel onder de grond doorgetrokken en een stroomkastje gemaakt met buitenstopcontacten.

Nu lopen de stroomkabels van de pompen buitenlangs de paddock.
Ik laat ze ook aan staan tot ze droogpompen. Ze liggen op hun zij want anders zuigen ze zich vast in de bodem/het zand. De vlotter werkt niet altijd goed en heb ook een tijdje een tijdschakelaar er tussen gehad omdat ik hem dan midden in de nacht hoorde droogpompen en ik mijn bed uit ging om de stekker er uit de trekken of de vlotter los te trekken zodat die zakte en de pomp uit ging. Zo ging hij automatisch uit en na paar uur weer aan.

Op dit moment is de pomp al zo'n 1,5 dag continue aan het pompen. Soms met twee tegelijk. Bijna Elke keer als ik check zit er nog genoeg water in de sloot. Het vult dus bijna net zo hard weer aan als dat het water weggepompt wordt. Vannacht ook weer enorm veel water gevallen.

De paarden hadden er vannacht een goede bende van gemaakt.gelukkig niet veel in de natte zandpaddock gepoept maar stal en stenen lag wel heel veel.

Zandpad is nog open en af en toe doen ze daar een tijdje maar het meeste staan ze in en om de stal op het harde. Heb er twee Hitmatrassen en een dak s trooisel in liggen maar heb ze nog niet er op zien liggen helaas. Nou ja... eigen keus. Als ze willen is er een zachte droge ligplek. Beetje jammer dat ze hem liever als toilet gebruiken...

Geschoren Fjord Anke? Lekker! Naar de binnenbak!

Ik rijd met bijrijdpaard nu ook bijna elke zondag naar het vrij rijden uurtje voor clubleden in de binnenbak. En dan nog elke week les bij instructrice in haar binnenbak en als het weer mee zit de derde keer rijden bij de eigenaresse in de verdoken buitenbak dat rustig stappen, een drafje en dat buigen en overgangen om beetje los te houden. Helaas rond de feestdagen even lastig met plannen. Zijn net zo lekker aan het opbouwen (nu 3 maanden weer onder het zadel na dik 2 jaar niets doen). Kan eigenlijk geen winterstop gebruiken...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 14-12-17 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:43

Bij ons ging het om een stuk net buiten de paddock. Veel water van de track liep daarheen, waardoor de doorgang bij de paddock ook nat werd en het eerste stuk track onder water stond.
Tussen de paddock en de track zit een klein strookje gras, daar staat een wilgenboompje en de dazenval. In dat strookje hebben we een gat gegraven wat diep genoeg is voor de pomp. De pomp stond op een soort plastic mandje (met gaatjes), zodat ie geen modder aanzoog. De slang naar de sloot was een meter of 20-25. Die kon blijven liggen als we de andere uitgang van de paddock dicht deden. Het verlengsnoer moest wel door de paddock, dus meestal zetten we de pony's op de track en sloten we de paddock af. Maar de tijd dat de pomp dan aan stond was een uurtje of 2-3, daarna is de rest van het werk (mesten, vegen, hooi voeren, voer klaarmaken) wel klaar en moeten ze toch de paddock weer in kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:39

Lang niet gereageerd en gelezen in dit topic, heb het dan ook enorm druk gehad.
Ik lees dat ik niet de enige ben die veel moeite moet doen om ervoor te zorgen dat de paarden droge voeten houden.
De sneeuw begin deze week was nog leuk. Heb ontdekt dat mijn handschoenen tof speelgoed zijn.
Afbeelding

Vorig jaar heb ik ervoor gekozen om Bacardi voor het eerst onder een deken te zetten. Sinds hij ziek geworden is, waren de winters zwaar voor hem. Helaas bevalt het deken hem heel goed en nu wil hij niet meer komen schuilen. Quick heeft het afgelopen jaar veel energie in zijn groei gestopt en is een iele puber. Hij heeft een dikke wintervacht en zou het prima doen moest de groep een aantal uur per dag komen schuilen, wat ze helaas niet doen. Gevolg, uk werd de laatste dagen enorm humeurig en ik had de indruk dat hij schraler werd. Ik had het gevoel dat ik geen keuze had en ben vandaag een regendeken voor hem gaan kopen zodat hij toch beschermd is tegen het gure weer.
Hij toonde in ieder geval wederom hoe koel Rocky's zijn. Hij was even nerveus, omdat de anderen aan de kletter gingen, maar na 2 minuten stond hij er rustig bij.

Deken lag net op
Afbeelding
2 minuutjes later
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:43

Wauw dat staat echt blank.
Zag op FB paddocks en bakken voorbij komen waar gewoon 10 cm water in stond.
Zo erg is het hier gelukkig (nog) niet.

Hier worden de pony's die werken, geschoren. De rest blijft lekker in dikke vacht.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:11

Iemand nog een beetje water nodig? O:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:14

Allemachtig. Ik vond mezelf en de paardjes een beetje zielig vanwege de nattigheid bij ons, maar dat stelt echt helemaal niks voor als ik dit zie. En dan te bedenken dat mijn prinsjes dat wat er bij ons ligt al reden vinden om niet meer van het verharde af te komen. :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:17

:wow: ik heb met wat er bij mij ligt dan nog niks te klagen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:25

_O- mijn god Chasey! Als t nu flink gaat vriezen, kun je echt schaatsen! Vond t hier al nat, maar bij jou slaat alles.

Hier is Caj gaan liggen. Het is nu wel soort van droog. Gewoon hard. Maar natuurlijk wel onder de blubber straks. En ik wil zo dus even rijden. De hond moet ook nodig wat kms maken, want die is strontvervelend. Hopelijk volgende wk wat beter weer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fabster op 15-12-17 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:25

Dit is de zomerweide, daar staan ze nu ook niet in hoor. Maar de winterweide gaat ook hard die kant op nu. Terwijl die nog nooit nat is geweest. En de sloten zijn overgelopen. In de 2 jaar tijd dat we hier wonen heb ik nog nooit water in de sloten zien staan aan de winterkant :') Echt absurd.

Jut en Jul staan nu in de paddock, dan kunnen ze de droge stal in. En daar hebben ze nog een droog stukje. De winterweide is nu ook hopeloos. Even afwachten nog, want als ik de weerberichten mag geloven is de grootste regen nu wel voorbij en zien we misschien het zonnetje morgen nog wel. Nou ja, afwachten maar.

Maar dit zet ons wel aan het denken voor hoe we het gaan indelen als we een stuk gekocht hebben. Daar zijn we al maaaanden mee bezig... Maar het schiet allemaal niet op.
Sowieso een soort PP idee, met track, zandpaddock en ik wil een poel.
Maar die heb ik nu ook al :')

Haha ik dacht ook al 'laat het maar vriezen, dan hebben we er nog lol aan'. :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:29

Lol Fabster, hier is de hond ook al strondvervelend. _O- Heeft ook een lekkere boswandeling nodig.
Ik stond net serieus op het punt om Nick even op te zadleen voor een klein rondje. Maar terwijl ik de mest uit de paddock aan het halen was, ging de kraan van boven weer open hoor. Sjonge... En nu is het al te laat, want moet David en Loes om 12 uur al weer ophalen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:25

Chasey gelukkig hebben wij niet zoveel water... Maar het is wel modderig overal (bij huis, bij de wei, overal ;( )
Nu hopen op een aantal mooie droge dagen dan kan alles weer opdrogen tenminste...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:30

Brave Barcardi!

Oef, dat is idd wel heel erg, idd schaatsen :D

Hier niet zo nat, wel nat genoeg om mn verharding eens goed te vegen. Onze paarden staan 24/7 buiten op de verharding nou. Pech voor hun geen zwembad, die twee van ons gaan beide zo met water om:

Dus als er wel een dikke plas ligt, zoals in de wei, kunnen ze hun lol op.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:35

Chasey ik ken uw gevoel volledig. Twee jaar terug hebben we soortgelijk gehad met toen die periode van onophoudelijke regen. Nog nooit gehad dat het zo erg was. Meestal de piste die voor de helft onder water staat. Maar toen stond alles onder water. Stallen en al. Toen de paarden opgeladen en bij een koeienboer mogen gaan zetten
Afbeelding

Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:38

Nu ziet het er normaal in de winter er zo uit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:41

Wowwwww wat een water, jemig dat is toch echt niet normaal meer nee.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:46

Zo dan Ilora. Dat is wel heel erg veel water.
Mijn bak is nu zo goed als droog. Paddock nog wel een modderbende. Voor de stal is het ook droog en bij de bomen
Af en toe heeft Melle de gekke 5 minuten en dan raced hij als een gek door de blub. Beest ziet er niet uit.