Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:59

Wow, even heel wat pagina's doorgelezen... het gaat zo snel.
Voor de geïnteresseerden; de offerte van het opknappen van mijn paardenbak met gebruikte grasmatten en een nieuwe toplaag zou ongeveer 7000 euro moeten kosten. Dat is iets boven ons budget :+, mss zijn er andere oplossingen, even de analyses van het zand afwachten.

Ik voer sinds een aantal maanden vitalbix en ben daar erg tevreden over. Mijn haflingerruin krijgt ongeveer 350gram per dag op aanraden van een van de mensen met vitalbix, daarnaast voer ik nog muesli, olie, luverne en vitamine e. Het fijne aan vitalbix vind ik dat zeker weet dat ie voldoende vitamientjes en mineralen binnen krijgt en ik kan hierdoor ook een deel van het krachtvoer vervangen.
Ik zou bij twijfel even per mail contact opnemen met vitalbix, zij hebben mij een hele uitgebreide mail teruggestuurd destijds met allerlei berekeningen.
(Normaal wordt gezegd dat je al het krachtvoer kunt vervangen met vitalbix, maar mijn pony loopt klasse 3 endurance en redt dat niet op alleen vitalbix. De vitamine e behoefte is bij lange afstanden verhoogd en dat zit dan niet voldoende id vitalbix). Het wordt hier overigens goed gegeten, maar wel door andere muesli heen :D.

Wie liet ook al weer binnenkort de loonwerker komen om een weiland aan te pakken? Heb je daar inmiddels een offerte van binnen gekregen, ik ben erg benieuwd!

AbbyBlues wat een drama zeg met jullie huis. Dat is echt de ergste nachtmerrie als nieuwe woningbezitter. Ik wens jullie heel veel sterkte en succes de komende tijd, hopelijk komt er snel een constructieve oplossing.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:36

Ik heb gisteren met manlief en dochter 115 pakken hooi van het land gehaald *\o/*
Kan ik weer even vooruit.
Paarden vinden het alleen niet zo lekker, gingen van Frans gras over op Belgisch gras en daar zit blijkbaar smaakverschil in :))

Wat betreft veulens en voer.
Ik heb mijn jonkies altijd vrij rap gezet op gerstemix, Tika gelijk vnaf het begin, is immers een muildier.
Mijn ervaring is dat ze het er prima op doen, rustig uitgroeien en in vergelijking met veel soortgenoten een langere nagroei hebben.
Eindmaat is echt niet op 3 jaar maar op 5 jaar en eerlijk gezegd vind ik dat ook beter.

Caily gefeliciteerd met je extra jaar studie!

en wat triest van dat ongeval met hooien en dat meisje ;(

Waaslander

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:42

mijn tinker die te mager was bij aanschaf heeft een maand of 2 300 cc lijnzaadolie bijgekregen, is dan toch wel een 40 kg van aangekomen dus ideaal als dikmaker :-)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:06

Lynn_Nikita schreef:
Fabster schreef:
Inderdaad Abby, wat een toestand! Maar goed dat er stappen worden ondernomen. Die vrouw is ook van de struisvogelaanpak blijkbaar.... :roll:

Die vrouw heeft denk ik geen idee hoe en wat en bespreekt alles met de kinderen, is een oudere weduwe.
Dat was in elk geval met bezichtigingen ed al het geval.
maar ja, moet wel opgelost worden al hoop ik niet dat het tot een rechtzaak uitdraait nu alles zo open ligt en je niks kan

Abby, is er voor de winter als die wei te nat is niks te doen met die tuin links van het huis? Dat je daar wei/ paddock van maakt tot aan de schuilstal of kun je zo ver niet komen nu?

Ja geloof idd wel dat de kinderen hier een stevige vinger in de pap hebben. Maar goed, linksom of rechtsom, het maakt het er niet makkelijker op. :roll:

De wei links hebben wij idd nou een beetje in gebruik als rijbak. Hoop dat het niet tot de winter gaat duren maar als het zover komt dan kunnen we daar wel een paddock achtig iets van maken. Vind het alleen te klein voor ie twee joekels van ons. :\

Wij hebben nog steeds de hoop dat ze een goddelijke ingeving krijgt en besluit om netjes mee te werken. Anders zie ik ons nog wel een jaar of 3 zo zitten. ;(

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:21

300cc lijnzaadolie is behoorlijk veel, afhankelijk van het paard kan dat, maar ik zou de hoeveelheid dan wel rustig opbouwen. Ik denk trouwens dat lijnzaadolie een goede aanvulling is op een volledige voeding, maar dat je het niet als enige moet voeren. Ik ben begonnen met 2x per dag 20cc voeren en heb op zijn max 100cc per dag gevoerd.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:32

lynn: dank je wel. er zitten inderdaad wel wat hoekjes in en er staat gras op. We kunnen het beter nu goed maken dan achteraf balen als we het hebben dicht gebouwd hebben met paddocks en bestrating en we er niet meer bij kunnen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:36

Jenny_S schreef:
Vraagje over weiland. Weiland aan het huis wat wij gekocht hebben is niet helemaal vlak en zou ik graag geëgaliseerd willen hebben. Wie heeft dit wel eens gedaan en wat komt daar bij kijken? Kan een loonwerker dit doen of moet ik iemand anders inschakelen. Moet natuurlijk ook opnieuw gezaaid worden. En is dit prijzig? zal gaan om ongeveer 6000m2 schat ik.

Ik heb vorig jaar sloten laten graven, de grond laten egaliseren en rond laten leggen en laten inzaaien. Perceel van 1 ha. Maar de helft ge-egaliseerd, rondgelegd en ingezaaid. Was dacht ik iets van 1600 euro.
Volgende maand komende ze de andere helft doen. Ik heb een agrarische hovenier die dit soort dingen doet. Hij doet ook mijn bak. Dit jaar zal ik goedkoper uitzijn, omdat de sloten al gegraven zijn en de bestaande uitgediepd zijn.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:46

Wij hebben afgelopen voorjaar een wei van 3000m2 laten ploegen, egaliseren en inzaaien voor 300,-
Was alleen niet zo glad als ik zelf had gewild dus, omdat het binnenkort vanwege de omstandigheden helaas toch opnieuw moet gebeuren, gaat het toch een tandje gladder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:09

Waaslander schreef:
mijn tinker die te mager was bij aanschaf heeft een maand of 2 300 cc lijnzaadolie bijgekregen, is dan toch wel een 40 kg van aangekomen dus ideaal als dikmaker :-)

Wow 300 cc! Dat vind ik echt wel heel erg veel. Ik vraag me af of dat nou wel zo gezond is ?

In combinatie waarmee heb je dat gegeven als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:11

@horsies; Seniores priores, krijgt elk mager paard weer mooi en vooral ook veilig op gewicht.
En heel raar misschien maar er bestaat ook iets als Cushcare; dat is speciaal voer voor PPID paarden, maar die hoefden maar heel weinig ervan omdat ze bij normale dosis stuk voor stuk als hollands welvaren uitgingen zien...
Scheut lijnzaadolie, zette bij die van mij ook razendsnel aan trouwens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:44

Maar gaf jij dan ook 300 cc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:55

Ik? Nee gek zeg! Een scheutje was al voldoende om die van mij voller te maken als dat mij lief was. Ik vond het snelle effect bij zo een simpel scheutje wel best duidelijk, maar goed mijn liefjes waren allebei grotendeels op rust en te dik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:00

Oh ik dacht al :D . Ik geef het jonkie ook dagelijks een scheutje.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:13

Het nadeel van senior priories vind ik dat je er idioot veel van moet geven. Heb er wel voor gekeken toen de ruin dit jaar zo slecht uit de winter kwam maar hij moest naar 6 scheppen aangevuld met 18 liter water wat dan ook nog 4 uur moest weken. Als je je paard altijd samen met anderen hebt staan die wat anders eten is dit niet handig.
Veulen, dravers en sportbrok zitten allemaal voor suikers of koolhydraten die snel energie vrij geven. Dit kan als dikmaker werken of je paard wordt er knettergek van. Een seniormix zit relatief gezien vol met vet en is een prima dikmaker net als een merriebrok al bevat die laatste veel minder vet maar juist eiwitten. Zeker in combinatie met gerichte training kan je hiermee je paard wat makkelijker spiermassa laten opbouwen. Olie bijgeven werkt idd ook prima. Al zou ik de lijnzaadolie vervangen door zonnebloemolie. Effect is hetzelfde maar met 1,50 euro de liter vind ik zonnebloemolie stukken vriendelijker geprijsd! Heb het wel eens met mijn da overlegd en je mag tot een halve liter per dag geven. Wel even opbouwen....

Abbey wat een ellende bij jou! Vrees toch echt dat dit een gevalletje rechtsbijstand gaat worden. Veel succes ermee.

Nog geen nieuws over het bak-verplaats-project. Vanmorgen met twix naar het bos geweest. 2 uur gereden en ze was bijna de hele rit braaf!! Ben alleen onderweg mijn huissleutel verloren. :o kon mijn vriend uit zijn werk komen om mij het huis in te laten...

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:15

300 cc kan echt wel hoor als je het opbouwt voor een mager paard, gaf dit samen met een graanvrije mash en superfithorse vitaminekorrels, paard is zo heel snel opgeknapt!!
heeft nu meer last van de voordroog dan van toen zo een grote hoeveelheden olie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:24

Waaslander schreef:
300 cc kan echt wel hoor als je het opbouwt voor een mager paard, gaf dit samen met een graanvrije mash en superfithorse vitaminekorrels, paard is zo heel snel opgeknapt!!
heeft nu meer last van de voordroog dan van toen zo een grote hoeveelheden olie.

Fijn dat hij zo snel op is geknapt. Ik was oprecht verbaasd over de hoeveelheid, maar als ik jou zo hoor kan het dus wel. Ik geef meestal omega 3-6-9 olie van de paardendrogist.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:40

ja het voedingsadvies die ik kreeg was 3 kopjes olie per dag maar vond ik toch wel echt veel, is dan 450cc. 300 cc verdeeld over 3 voerbeurten is echt nie zo gek veel per keer

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:06

Omdat de paarden niet echt rustiger gaan eten met het lekkere nieuwe hooi. Heb ik net toch meer even wat netten bij de action gehaald. Ik voer nu uit trekker banden, wat me erg goed bevalt. Maar hoe zal ik ze vast maken? Ik kan ze er overheen doen of er in. Wat denken jullie? Wel weer lastiger met voeren ben ik bang. Nu was het een kruiwagen er in kieperen en klaar. ;-)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:52

Als je het eroverheen doet, kun je van die fiets-spinnen eraan doen. Haak je die aan de band vast. Lekker makkelijk.

Ik heb vandaag voor het eerst in de kunderles meegedaan met mijn dochter. Zó leuk! Ik doe dat met mijn bonte mafkees. Jong en volledig geschoffeld, dus in zo n kinderles komen we goed tot ons recht. Ben zo blij!

Afbeelding

Deze is niet van vandaag, maar ging ook zo iets. Op sommige momenten lijkt het net echt :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:58

Wat leuk fabster.

Met spin en vast zetten. Weet nog niet precies hoe dan, maar misschien wijst het zich van zelf. Hihi

Kijken of ik me er vanavond toe kan zetten om nog een ritje te maken. Heb eigenlijk de knollen op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:01

Een elastieken spin met een haak bij paarden waar die aan trekken... ik moet er niet aan denken dat die losschiet en het beest in zijn oog schiet (of ergens anders).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:32

Als ze onder de band zitten. Kunnen ze niet tegen de paarden aanschieten toch? Dan schieten ze naar de band.ik dacht ze maar net onder de band uit kwamen.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:36

Ik weet het; het gaat allang niet meer over uiltjes, maar ik kan het niet laten.
Dit zijn jonge steenuilen uit het nest op ons erf. Wij mochten ze zelf namen geven als aanvulling op de nummers. Meet Stien, Sijtje en Saar!

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:53

Wat een mooie beestjes wilma!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:57

Ahhhhh ze zijn te schattig. <3