Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:55

Ik heb er vaak besteld, maar stoor me altijd aan de nepkortingen die ze geven.
Ergens anders is het vaak net zo duur als bij hun met die kortingen.
Bezorgen gaat snel mits het op voorraad is en als er eens iets kapot is doen ze ook niet moeilijk met geld terug.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:56

Vandaag naar een lieve tinker gaan kijken en precies het tegenovergestelde gevoel. Heel braaf beestje. Een jaar niet op gereden maar opstappen en wegrijden. Vreselijke knuffelkont.had echt het gevoel dat ik er alles mee kon.
Maar klein. Ze zei 145/150 maar ik geloof niet dat ie de 145 haalde.
En lui. Dik. Een jaar niks gedaan dus meneer wilde niet lopen. Kan schoppen wat ik wilde. Zelfs een zweepje erbij gepakt. Maar weglopen van de wei deed hij alleen als mamma ervoor liep.
Dus hier was het gevoel dat ik er alles mee zou kunnen wel. Maar ik had ook heel sterk het gevoel dat ik hem over een half jaar 'moe' zou zijn. Dat hij dan te traag zou zijn.
En hij is klein....

Ja ik heb zitles nodig. Wordt aan gewerkt.

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:58

Agradi kun je prima bestellen. Kan wel langer duren als op de site vermeld wordt. Maar je krijgt het wel haha..

Nee caily niks gehoord en gezien nog..heb ze tot maandag de tijd gegeven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:59

Als die nog bij moeders in de wei staat, zou dat makkelijk zijn , eenmaal bij jou thuis, nog wel eens vies tegen kunnen vallen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:05

Bij agradi moet het idd echt op voorraad zijn, anders kan er wel 2 maanden overheen gaan voordat je het thuis hebt, en dat was voor iets simpels als een mestboy :x

Abby, dan zou ik voor het gevoel toch nog ( met mooi weer ) bij die Belg gaan kijken, en kijken wat die dan buiten doet.
En anders gewoon nog verder kijken, er staan genoeg paarden tekoop. De goede vinden is echter een ander verhaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:10

Yontheke schreef:
Ami was het nu wel gewend om 24/24 buiten te staan. Helaas is het bij mij nu zo nat dat ze continue onder het afdak staan en dat is om ze bij elkaar te introduceren gewoon heel erg krap zeker omdat Ami ook niet het meest sociale paard is. Mijn piste is al 2 maanden niet meer te rijden dus dan moet mijn man al minimum 2x per week met de trailer meerijden naar de binnenpiste. Dan rij ik nog maar 2 keer per week want Ami moet om fatsoenlijk buiten te rijden hoefijzers hebben want die heeft hele gevoelige voeten door zijn hele leven al op ijzers te staan. Ze hebben het afgelopen jaar geprobeerd om hem zonder ijzers te houden maar dat was geen succes. Bij mij kan hij in de winter geen ijzers onder want hij loopt deze er onderuit in de modder. De piste huren kost mij 15 euro per keer dus ook al 120 euro per maand + extra hooi en voer + extra werk in uitmesten + extra mest op de mesthoop.

Dan was ik dus uiteindelijk goedkoper en makkelijker uit op de pensionstal. Hij heeft ook tot vorig jaar april altijd op stallen geleefd en nooit veel buiten gestaan en heeft verschrikkelijk hard moeten wennen aan het leven als weidepaard. Je zag hem gisteren op de pensionstal enorm opfleuren eigenlijk.

Al is het echt niet mijn manier van paarden houden. Al heb ik de indruk dat ik er erger aan moet wennen dan Ami zelf.

Aha, dan begrijp ik je heel goed! Helemaal als je ziet dat het paard er geen enkele moeite mee heeft, dan zou ik hem daar lekker laten staan. Mogelijk willen ze hem wat meer ruwvoer geven? Anders kun je nog eens kijken naar Compact gras van Hartog of iets dergelijks.

Agradi bestel ik soms ook wel wat, maar net als DD zegt, wat een geneuzel met die kortingen.

Abby als je gevoel zegt dat dit hem niet wordt, dan moet je hem lekker laten staan. Net als palousa zegt, zijn er nog zat andere paarden te koop.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:20

Abby, ik vind hem idd vrij klein. En als je denkt dat hij te braaf is.. Mijn paarden heb ik graag braaf, maar ze hoeven niet dood te zijn ;)

Bestellen bij Agradi op zich altijd tevreden, alleen die kortingen idd... :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:23

Behandelde sarcoïd ziet er mooi uit [***] :j

Verwarmde bak kun je zelf ook maken,ben je fractie van de kosten kwijt.Het verwarmingselement is het duurste (geloof E25,-) Totale kosten rond de E50,- :D

Yontheke...dan maar even zo toch.Als Ami het er naar zijn zin heeft is het prima.Ik vind een paard overwennen naar 24/7 eigenlijk fijner als je daarmee in het voorjaar begint.Worden ze niet meteen in het diepe gegooid.

Abby...als je niets voelt bij een paard...op naar de volgende.

Voor ik Fax kocht ben ik ook echt bij meerdere gaan kijken en ook echt heel Nederland door geweest,sommigen zelfs meer dan 1x maar bij Fax voelde het goed.Lekker eigenwijze dramkont :D
Als je trouwens stabiel zoekt,kun je beter eens bij een ruin gaan kijken.Ruinen zijn eigenlijk altijd hetzelfde...wat je ziet is wat je krijgt.

Agradi kun je prima bestellen,wel goed op de prijzen letten.Dat is echt een minpuntje maar de service is verder prima.Laatst had ik 100 isolatoren in een bak besteld...bij aankomst...bak aan gruzelementen.
Mail gestuurd en 2 dagen later werd er al een nieuwe bak bij huis geleverd.

Ook wel met dekens gehad,verkeerde maat.Geen punt,wordt netjes geruild.
Klantenservice is erg goed :j

Zo,net deel draad vervangen van tijdelijk stek en deel al weggehaald.Scheeld weer als de boel over een kleine 1,5 maand weg moet :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:33

Zolang het op voorraad is, prima levering.
Anders kan het weleens heeeel lang duren en soms uiteindelijk nog niks.

Prijzen goed vergelijken.

Tinker is wel leuk gekleurd!
Gevoel is belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:43

Voor de Belgen in dit topic. Kijken jullie ook naar het WK veldrijden? Spannende wedstrijd!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:52

Mijn stalroosters liggen! Ben zo blij! Heb er nog wat over, dus ga nog meer 'bestraten'. Maar dit ligt alvast!

Afbeelding

Afbeelding

Bij de laatste foto zie je aan de linkerkant hoe het wordt, als ze er een paar weken liggen. Ik denk dat dat er een week of 3 in ligt. Dus er komt allemaal zand/modder op en tussen en dan zie je het bijna niet meer, maar de paarden zakken dan ook niet meer weg.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:00

Ik moet nog bij lezen haha, maar wilde even zeggen dat Marinka vandaag in de trailer heeft gestaan. Nog niet met de stang erachter, maar wel een paar keer er op. En steeds langzamer eraf. De laatste keer echt stapje voor stapje en stoppen als ik dat zei. Ik heb de laat methode gebruikt met zachtjes tikken en direct stoppen als ze iets voorwaarts deed. Geen paniek en geen stress. Ik heb er alle vertrouwen in. *\o/* *\o/* *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:01

@fabster: maar je hebt er dus niet onder liggen en dus zakken ze de grond in ??

Mijn kleedjes liggen ook, toch nog wel aardig natgeregend, maar ik wilde het nu af hebben.

@kvulden: mooie voortgang dus, daar heb je alleen maar plezier van :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:20

Goedzo kvulden! Alvast een mooi resultaat!

Dubbeldun: nee, ligt niks onder. Zakt inderdaad in de modder. Maar het is ook niet de grote verdwijntruc hoor. Je bent ze echt niet kwijt. Af en te ga ik met bezem of schep er even overheen, zodat ze het het koppie boven water blijven. En de paardjes zakken dus niet meer weg. En hun gewicht wordt verdeeld over anderhalve m2. Dus die zijn echt niet zomaar weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:27

Ik ben dan bang dat als ze er in galop overheen gaan en remmen dat ze de benen kapot lopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:37

Haha, dat eerste filmpje is leuk ohjajoh :')

Nog wisselende ervaringen met de ijzers dus. [***], verloor jouw paard dan voor- of achterijzers?
Hoefschoenen heb ik wel eerder aan gedacht, maar nooit verder uit gezocht omdat dat voor de Tinkers ivm de sokken lastig is, ik hoor dat je dan de hoeven heel goed en regelmatig moet laten bekappen om de groei zo min mogelijk te houden, en dat men ze verliest in het water. Kyra heeft dan weliswaar niet zoveel sok, hoeven zijn wel ene moment wat langer dan het andere en ze krijgt juist snel platvoeten. Plus dat ik juist graag door het water rij/zwem...

Yontheke, lastig dan, dan heb je dus echt geen invloed. Ogen open blijven houden voor beter dan maar :( Seniores Priores verkopen ze bij elke Boerenbond, tussen Eersel en Hoogeloon zit er een, en bij Bergeijk ook. (http://www.subli.nl/Verkooppunten/nl/10 ... abant.html, voor jou is onderaan beginnen met kijken handiger ;) ) Voor je het weet is het voorjaar en kan hij naar huis. Met eventueel een dekentje met slecht weer is hij dan vast zo weer terug weidepaard. En wie weet is jouw beleid/hoefsmid anders en krijgen jullie hem zonder ijzers wel goed?

Ik bestel wel bij Agradi, wel idd goed prijs vergelijken want ze stinken je erin. Gewoon het hele woord korting vergeten en ineens zijn ze gewoon net zo duur als andere winkels, maar wel een heerlijk groot assortiment op vele vlakken. Heb verder weinig klachten, behalve dat bestelling dan vaak incompleet is, maar ze doen over gratis nazenden of vooruit zenden echt niet moeilijk.

AbbyBlues, hoe groot of klein die Tinker is doet er toch niet toe? Als ik de foto bekijk vraag ik me af of er een zadel op gaat passen dat jullie beide past, en daarnaast als jij hem te klein vindt voelen, is hij dat. Ik heb eens een paard gehad die ik te klein vond, daarna kwam een die uiteindelijk op papier kleiner bleek maar stuk groter voelde. En ik wil niet arrogant over komen of jou een paard aansmeren, maar ik denk wel dat Bo precies tussen deze twee paarden in is qua karakter, en qua maat :o

Ziet er fijn uit Fabster! Hoe kom je aan die dingen en wat kosten ze ongeveer? Ben wel benieuwd hoe dat dan na 1 - 2 jaar is. Want de laag die ze erop lopen wordt natuurlijk wel dikker en dan nog gras wat ertussen gaat groeien etc....

Wat goed kvulden! Eerste stap naar veel mooie km! *\o/*

Hier heerlijk twee uur gewandeld. Ik ben zeer te spreken over het Monty Roberts Dually halster, net dat beetje meer dan een stalhalster, meer houvast dan een touwhalster, maar minder bruut dan een hengstenketting. Puppypaard is ook erg braaf geweest, op twee woede-/stressuitbarstingen na :oo Men, wat kan die hoog steigeren. Dom dier. Fijne is dat als ze neerkomt ze wel meer dan de helft van de opgebouwde spanning kwijt is :x Maar over de brug was een eitje, ook verkeer en andere omgevingsobjecten deden haar niks, en luisteren doet ze doorgaans ook prima, dus daar ben ik heel blij mee.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:40

DubbelDun schreef:
Ik ben dan bang dat als ze er in galop overheen gaan en remmen dat ze de benen kapot lopen.

Dat was ik hier in het begin met alle grote stenen en keien ook, maar de praktijk leert dat ze er aardig omheen lopen. Al zal het met die roosters niet meevallen. Maar ze zullen er ook wel aan wennen.
Het zal wel wat langer duren als ze met ijzers lopen denk ik. Ijzer op ijzer glijd wel erg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:14

caily, mijn paarden verloren meestal hun voorijzers, maar achter gebeurde ook weleens. Ik hou de hoeven zelf bij en eens per 10/12 weken komt mijn hoefsmid even de puntjes op de i zetten.

Heb zelf geen ervaring met tinkers en sokken, dus daar kan ik niets over zeggen qua hoefschoenen. Ik ben mijne nog nooit kwijtgeraakt, niet in de prut en niet in het water. Ben er met regelmaat mee door de prut gereden en door de waterbak van het crossparcours. Strand heb ik nog niet geprobeerd, maar ik rij ook niet altijd met hoefschoenen. Dus als ik naar het strand ga (wat ik eigenlijk veel te weinig doe). dan ga ik gewoon zonder hoefschoenen. Ze kan nl makkelijk een stuk over de weg en op het strand is het niet nodig.

De roosters zien er mooi uit, maar ik vraag me af of ze op hun plaats blijven? Ben je niet bang dat er straks eentje scheef ligt of omhoog gaat staan en je paarden er zich aan bezeren?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:24

Welke hoefschoenen heb jij, en waarom?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:24

Zo, bijleespost :P

Yontheke schreef:
Het enige dat me echt tegensteekt is dat ze in mijn ogen een pak te weinig buitenkomen en echt veeeel te weinig ruwvoer krijgen. Hij krijgt nu voor de ochtend bietenpulp bij zodat hij extra buikvulling heeft maar of hij dat gaat eten weet ik nog niet..

Oei, dat zou beide voor mij toch wel een hele grote nono zijn. No way dat ik daar m’n paard neer zou zetten.

Waterbak… ik zou kiezen voor een vlotter. Makkelijker met schoonmaken en de paarden hoeven niet te leren de lepel in te drukken. Mijn merrie heeft op de manege geleerd uit zo’n lepel-bak te drinken, maar dan achterstevoren. De bak zat buiten de stal op de balk gemonteerd, dus ze moest met haar kin op de lepel drukken. Dus toen ik haar kreeg, moest ik haar gaan leren om met haar neus te duwen i.p.v. met een kronkel in haar nek toch proberen met haar kin te duwen.
Ik bestel regelmatig wat bij Agradi, gaat niet altijd helemaal goed, maar ze lossen foutjes altijd wel heel netjes op (zweetdeken met buiksingels besteld, zat er maar één buiksingel bij. Z’n broertje konden ze niet meer vinden, dus setje nieuwe opgestuurd gekregen. Dat soort dingetjes).

Kvulden, pinnen van voor- en achterstang altijd borgen. Voor je het weet, stoten ze er eentje uit…

Marjo, wij hebben geen verwarmde waterbak, wel zo’n thermolint achtig iets om de waterleiding. Daar doen we een tuinslang aan om de speciekuipen te vullen. Thermolint heeft het met het beetje vries dit jaar prima gedaan :j

[***], sarcoid ziet er best mooi genezend uit zo!

palousa_boy schreef:
DubbelDun schreef:

Het zal wel wat langer duren als ze met ijzers lopen denk ik. Ijzer op ijzer glijd wel erg ;)

Ik ken die roosters uit koeienstallen. Ook rubber(laarzen) of hout(en klompen) op dat ijzer doet goed glijden. Ik zou het niet aandurven.

Onze dompelpomp heeft goed z'n werk gedaan vandaag; de grote plas is weg, nu alleen nog kleine plasjes. In het voorjaar gaan we het daar iets grondiger aanpakken. Het was nu (letterlijk) even roeien met de riemen die we hadden (of snel hadden gekocht). Het is ons eerste jaar hier, dus nog een beetje puzzelen wat wel en niet handig is. Onze verhuurster was in het begin een beetje huiverig voor veranderingen, maar als we maar van te voren vertellen wat we graag zouden willen en wat we bedacht hebben, komt het vaak wel goed. Dan heeft ze even tijd nodig om er over na te denken en maken we daarna een plannetje. Werkt erg fijn :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:35

Ik heb een hoefschoen passessie gehad. De renegade vipers waren het beste voor karev. Toch verloor zr ze regelmatig. Ik heb ze dus weer verkocht. Vond het principe mooi. Maar elke rit 2x er af om ze opnieuw aan te doen niet. .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:40

Dat is dus net waar ik bang voor ben. Maar ik denk dat ik gewoon een maandje beetje op ga letten sowieso en dan bekijken ik straks in het voorjaar de situatie opnieuw. Bij de nieuwe woning zouden we minder over het asfalt hoeven rijden denk/hoop ik :)

Van wie had jij de passessie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:43

Caily schreef:
Welke hoefschoenen heb jij, en waarom?

Ik heb deze:
https://www.hoofwear.com/hoefschoenen/e ... trail.html

Ik heb ze toentertijd gekocht omdat ik de overgang van jaren ijzers, naar blootsvoets wat wilde vergemakkelijken. Ook is het zo dat bij mijn merrie de hoeven niet echt snel groeien, dus als ze wat korter zijn dan gewenst, dan gebruik ik gewoon de schoenen uit voorzorg.

In de zomer lopen mijn paarden 24/7 op het gras, in de winter overdag in de paddock en 's nachts op stal. Ik weet dat dat niet ideaal is om de beste hoeven te krijgen, maar dit is zoals ik mijn paarden wil houden, dus daar moeten ze het mee doen :D .

Ik ben er nog nooit één verloren, al was ik daar best bang voor. Ook vanmorgen nog door zeer natte, zware blubberbermen lekker gedraafd en gegaloppeerd, maar ze blijven goed zitten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:50

Van klaas feuth, de eigenaar van de webwinkel van de link die [***] geeft.
Ik Had geluk dat hij in het noorden was voor een afspraak. Fijne man. Duidelijke uitleg. Karev zit tussen 2 hele maten in en dus veel standaard schoenen passen haar niet.

Daarom wilde ik er een passer bij. Maar in Noord ned was dat lastig.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:54

Ik was even aan het speuren en Jan Timmer is ook aangesloten voor passervice volgens de website. Op zijn eigen website staat weer dat hij werkt vanuit Valthe, dus dat is te doen, kleine 50 km naar hier. Maar ik moet eerst maar geduld hebben, heb het dier net 2 maanden, het is winter en ik ga verhuizen. Haar hoeven zijn op zich prima van zichzelf, dus misschien naar een gewenperiode dat het tegen de zomer wel beter gaat, zeker als daar daadwerkelijk minder asfalt is. Probleem is dat geduld niet mijn sterkste kant is, en beestje op zich wel conditie en motivatie heeft.

Wel iets om in achterhoofd te houden, hoefschoenen vind ik een stukje beter klinken dan ijzers, als ze goed zitten en blijven zitten. Kyra heeft niet heel veel sok, dus dat zal het probleem niet zijn, en anders maar scheermachine erbij langs

Afbeelding