Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:03

Hier trekt (waarschijnlijk) een vogel konstant die pijpjes uit dat ding. Elke dag weer een puzzeltje om ze er allemaal weer in te krijgen.

@polo: goed voorwerk (grondwerk) is het halve werk.
Die van mij had 3x een zadel opgehad inkl. opstijgsessie's en een beetje stuur en rem er op toen ik er al mee naar buiten ging (onder begeleiding :D )

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:09

Hier staan de paardjes op het stuk met de meeste schaduw. Nu hadden ze nog wat zon, maar meer tegen de middag is bijna alles schaduw. Ze kunnen ook naar de stallen.

Ben sleutel auto kwijt, reserve sleutel ligt in auto.. }:0 :Y) :+ :o Dus vanochtend even auto geleend, maar kan vanmiddag dus niet tot bij de paarden om ze te verzetten. Dus dit leek me de beste optie.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:10

Hier ook net de boel omgeweid zodat ze in de schaduw kunnen. Even een klusje maar voor de echte warmte klaar.

Mijn hooi boer heeft ook gemaaid. Maandag al. Best veel regen in geweest dinsdag. Ben benieuwd wat ie er van maakt. Folie of pakjes.

Wat is het nadeel van hooi waar regen in geweest is eigenlijk,?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:15

Hier gaan ze zelf in de zo'n staan, terwijl er echt genoeg schaduw is voor ze..
Moeten ze maar zelf weten, zolang ze maar genoeg drinken (de watertoevoer wordt wel steeds minder met die droogte -O- )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:16

@karev: met veel regen duurt het langer voor het weer helemaal droog genoeg is om te bundelen. grote kans op schimmel in het hooi dus.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:28

Hier staan ze ook gewoon de hele dag buiten, ze kunnen wel in hun schuilstal. We hadden gepland om vanavond met de paarden naar het strand te gaan dus het onweer hoeft hier ook niet zo!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:38

Mallootje schreef:
zucht, wat is het toch leuk om de paarden bij huis te hebben :) mijn knorrepot die altijd z'n oren in z'n nek had is inmiddels zo veranderd dat hij daarnet met z'n hoofd op m'n schouder stond te slapen.. Nooit gedacht dat hij op veertienjarige leeftijd en na 4 jaar bij mij toch nog zo zou veranderen in z'n houding naar ons! *stuiter*

Fijn om die verandering mee te maken . Bij ons op stal ook fijne stabiele mini kudde, in de zomer 24/7 buiten , in de winter minimaal 8 uur per dag naar buiten en altijd ruwvoer aanwezig. Paarden kennen geen voernijd, zijn easy going naar andere paarden, nooit gegil naar elkaar, een blik of een draai met het hoofd is al voldoende, ze kunnen hun eigen maatje opzoeken en staan niet verplicht naast een buur die ze niet kunnen uitstaan. Geen geschop tegen de deuren, we hebben geen vaste voertijden , dus ook geen gehang bij een hek en dat geeft zo veel rust bij die paarden.
Zo fijn om dat allemaal zelf te kunnen regelen.

Hier helaas geen schuilmogelijkheid in de zomer. Staan in de kale polder. De regen malen ze niet om, vind het alleen met hitte sneu.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:39

karev schreef:
Hier ook net de boel omgeweid zodat ze in de schaduw kunnen. Even een klusje maar voor de echte warmte klaar.

Mijn hooi boer heeft ook gemaaid. Maandag al. Best veel regen in geweest dinsdag. Ben benieuwd wat ie er van maakt. Folie of pakjes.

Wat is het nadeel van hooi waar regen in geweest is eigenlijk,?

Meer kans op schimmel en voedingswaarde gaat achteruit. Maar wij hebben van vorige jaar een eerste snede zitten waar 3 keer dik regen op is gekomen en de analyse was nog heel netjes :gemiddeld hooi. Wel sneller stoffig (bij 3 keer regen) omdat we het zo vaak hebben moeten bewerken. Dan beschadig je het hooi al meer.
1 bui regen is over het algemeen niet zo spannend. En hoe vroeger na het maaien, hoe minder erg. Gebeurt in Nederland bij hooi heel vaak.
Zou mij er dus maar niet te druk over maken.

dd: voorbereiding lijkt inderdaad het halve werk. Stuur heb ik nog niet maar wil hem inderdaad zo snel mogelijk mee naar buiten nemen. Mag iemand mij als 'handpaard' meenemen naast mijn andere paard.

kirr: handig........

mallootje: die veranderingen zijn leuk hé. Ik zie mijn ingekakte 19 jarige (een shetlandmerrie is geen leuk speelgoed) weer 3 worden met dat jonge ding erbij. Dagelijkse bijt en stijger sessies.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:19

Das fijn hé Mallootje, mijn merrie is ook de grootste knuffelkont die ik ken, kan gerust een half uur met haar snoet in mijn nek, oogjes en oortjes halfstok staan soezen... Mocht ze dat niet doen, ik had ze al lang weer verkocht, nu krijg ik het niet over mijn hart... (Ze is een draak onder het zadel ;( )
@ Pol: Haha, onze 22 jarige pony voelt zich ook dikwijls 5 jaar nu, rennen en bokken :D
Ons gras gaan we maar niet keren vandaag, met de regen die ze voorspellen... Volgens buienradar lijkt er hier niet veel te vallen, maar we zitten in het westen en het is hier nu al bewolkt en benauwd, dus denk dat we niet zullen ontsnappen aan het onweer...

Gisteren halsoverkop de hoefsmid gebeld, die kwam gelukkig bij de buren een ijzer opzetten, had mijn merrie de avond ervoor de stal ingezet met een grote scheur in haar hoef (weg draagrand), wou dat de smit ernaar keek. Is nog geen 6 weken geleden dat ze bekapt was, in de zomer scheuren/brokkelen haar voorhoeven veel te snel ;( Heb er nog geen ijzertje laten onderzetten, ze heeft nog nooit ijzers gehad, maar als het nu weer zo erg wordt zal ik wel moeten, dan krijgt ze vooraan toch een ijzer... Maar met haar lompe voeten zal ik die dan wel dikwijls mogen zoeken in de wei denk ik... -O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:20

damian23 schreef:
Iedereen klaar voor de hitte?

Ben er wel al klaar mee :+ Vanmorgen alles gedaan,nu klaar.

Alleen de jongens om 12 uur op het gras,denk dat ik ze eerst 2 uurtjes in de dikke weide zet en daarna een paar uurtjes op de oprit.Zijn ze lekker van het zand af,dat is echt geen doen met die hitte.Reflecteert ook zo...bah.

Hier tot een uur of half 3 schaduw van de bomen...wel permanent onder de pony-poort :D Man wat ben ik blij met dat ding.Echt nog geen spijt gehad van de aanschaf...

Regen op het hooi zorgt voor minder voedingsstoffen en meer stof.Ik zie wel wat ik dit jaar kan kopen...ik heb liever hooi,voordroog krijg ik niet snel genoeg op.Die rond de 3/4 weken met een baal,kans op schimmelvorming is dan wel heel erg groot.

Pol...fijn als het inrijden zo relaxed gaat.Vind ik het fijne als je er zelf controle over hebt...alles kan morgen ook nog wel.Hoeft niet binnen 3 weken klaar te zijn.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 10:38

Echt wegbrengen om zadelmak te maken doe ik ook niet meer. 1x gedaan, was een heel braaf paard maar ik had geen ervaring met jonge paarden dus liet ik het maar doen. Beest was in die maand 2x achterover geklapt (geen idee waarom, was echt niet zo'n type) en is uiteindelijk met zeer snel evoluerende ataxie ingeslapen. Sindsdien gebeurt er niets meer waar ik niet zelf bij ben. Liever wat trager met iemand die aan huis komt/die het samen met mij doet dan een maand wegbrengen en een kapot paard terugkrijgen.. (Hoeft natuurlijk niet zo te gaan, maar nav mijn ervaring doe ik het dus echt niet meer opnieuw)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:00

mallootje, klopt. ben relatief 'vroeg' (tov pas bij 5 jaar inrijden) begonnen met hem maar heb evengoed geen haast. Past het in de planning en heb ik hulp dan doen we wat. Anders doet hij niks of gaan we aan de hand een rondje het bos in. Alles gaat heel relaxed. Daardoor wordt het ook geen 'werk' voor hem denk ik. Als ik er eind van de zomer een rondje op kan sturen is het prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:51

pol013 schreef:
Mag iemand mij als 'handpaard' meenemen naast mijn andere paard.
.

Zo deed ik het ook. Vriendin op zeer betrouwbaar paard er naast en mij aan het halstertouw op sleeptouw. Na 2x ging die er ook al af.
Ze heeft nooit één stap verkeerd gezet tijdens de beginperiode en nu doet ze wel eens een bokje, maar dat stelt niks voor. Ondanks haar humor waar je mee om moet kunnen gaan een wereldpaard :D

Hier binnen is het nog een lekkere 20,6 en de ramen zijn gebarricadeerd met schaduwdoek. Dat scheelt zo'n stuk in de warmte.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:18

Had bij die van mij beginnetje gemaakt, d.w.z. 16x opgezeten ,ook superbraaf, geen bok of stap verkeerd, toen een half jaar het land op om het te laten bezinken, toen er weer op, weer super braaf. Helaas door een stomme fout van mij er ongelukkig afgevallen, ribben gekneusd en sleutelbeen gebroken.
Toen heb ik haar een beetje noodgedwongen weggebracht om door te rijden, was zelf uitgeschakeld, kon niet eens uitmesten, was alemaal niet zo handig.

Man o man wat heb ik daar een spijt van gehad. Niet eens om het rijden maar om de stalling. De paarden stonden in hengstenboxen met muren, geen tralies, konden niet met hun hoofd de gang in kijken, daar zaten wel tralies voor. Poown staat 1x per jaar opgehokt, en dat is met oud en nieuw en nu stond ze 23 uur per dag tegen een blinde muur aan te staren. Heb dat echt los moeten laten omdat het lichamelijk niet ging. Stond in Brabant, ging zoveel mogelijk om maar met haar te wandelen. Brrr...nog rillingen als ik er aan denk. Ik snap niet dat je als dierenliefhebber zo een dier wilt houden. Dan liever geen paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:26

Hier nu bloedheet en net in het bos processie rupsen geflambeerd }:)
Zijn er weer meer als vorig jaar :r

Gisteren weer even met Tika gespeeld.
T'is toch zo'n schatje. <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 12:29

Haha wat een protje is het toch :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:41

Oooooooooooooooooooooohhhh...Tika als bloemenmeisje...wat is ze mooi <3

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:42

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:13

Oh wat super schattig!!!! Die oren door die hoed, geweldig!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:18

schattig

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:59

Aaaghhh die foto's, uberschattig!! :D

Wat een warmte, ik vind het wel lekker hoor! Mijn paarden kunnen in de schuilstal staan maar staan eigenwijs in de zon. Oudje staat precies op het warmste plekje (zon en geen wind) dus ga die zo maar even ergens anders neerzetten, hopelijk snapt ze dan dat er koelere plekjes zijn :+ Ik had vanmorgen de bak goed nat gemaakt, is het zand ook lekker koel. En ga zo de sproeiers weer aanzetten zodat ze daar eventueel onder kunnen als ze willen. Met mijn zand is het water toch zo weer weg...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 14:21

Ik vind het ook heerlijk zo warm! Zit helaas de hele dag binnen op de zaak :( En met dit weer lijken de mensen weinig zin te hebben in shoppen, dus het is best rustig hier. Kan beter sluiten en in de tuin gaan zitten :P

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:27

Haha, wat schattig met die bloemetjes! :D

Hier ook heel warm buiten, valt binnen gelukkig nog mee... Ik hoop dat we wel aan de bui ontsnappen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:45

Ik zit ff binnen te wachten totdat mijn hooikoort pilletje gaat werken. Was dolenthousiast lang gras gaan plukken voor de paarden. Zonder pilletjes was dat vandaag geen goed idee :')

Dus nu staat er een bananenbrood in de oven. Je moet toch iets doen tijdens het wachten en ik had bananen over :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:53

Ach hoe lief die Tika!! Krijg er een frankrijk-gevoel van :D