[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:05

Groningen ook niks jammer. Die felle buien hoeven niet eens maar een beetje was mooi geweest

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:20

Ir111 schreef:
Belker schreef:
Hier eindelijk wat regen. Er stonden goede plassen maar die zijn alweer weg.

Wat regen? Hier heeft het 1,5 uur lang geplensd! Niet normaal joh.

Natuurlijk hing de was net buiten en was de osteo hier en waren we echt nét begonnen met monsteren. Dat hebben we maar voortijdig afgebroken, wat een water! :wow:

Ik kwam om 14:00 uur thuis in een goede bui. Geen idee wat er daarvoor is gevallen. Aan de plassen te zien wel voldoende.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:33

Ik ben jaloers! Hier hebben we 3,5 druppel gehad...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:13

MarliesR schreef:
Ik ben jaloers! Hier hebben we 3,5 druppel gehad...

Dat was het hier ook. Verder beetje bewolkt begin van de middag maar ook best veel zon.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:17

Ooh.. het is weer niet eerlijk verdeeld die regen :+
Hier was de bodem van de ton onder de regenpijp (van loods en stallen) net glimmend, niet eens een laagje water :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:37

Daihyo schreef:
Hier ook. Maar in Klarenbeek is geen druppel gevallen :+

Das dan ook voor het eerst! :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 06:59

:D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:37

;( Ik had ook wel regen willen hebben. Boehoe

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:45

:(:)

Gisteren weer op de nieuwe wei gewerkt. Niet normaal hoeveel jkk daar staat. Ik heb alleen van de track van het voorste deel al 3 kruiwagens gehaald. En dan moet ik de weitjes binnen die track nog. En dan het hele achterste deel nog. :=
Ik heb ook de achterste wei en track uitgezet. Dat wordt voorlopig 1 wei, met paaltjes in het midden om er 2 weitjes van te maken. Die wei wordt 25x40m. Dus een mooi rijbak formaat :))
Afbeelding

Afbeelding

Het gras in de weitjes begint wel te groeien. Nu daar nog jkk uit halen. En daar groeit behalve gras ook heel veel ander groen. Veel weegbree, maar ook paardenbloem, madelief, boterbloem, brandnetel. Zure grond dus. Maar goed, dit jaar doen we het er maar even mee en dan voor volgend jaar maar kijken wat er moet gebeuren.

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:02

Er liepen al pony’s op de wei toch? Hebben die eerder niks aan jkk gedaan?
Hopelijk krijg je alles weg voor het in bloei komt.

Ik verwachtte ook een zure bodemanalyse gezien de boterbloem, paardenbloem, madeliefjes, zuring enz. Maar valt alles mee. Wel verdichte grond en weinig bodemleven wat te verklaren is van elk jaar kunstmest er op.
De hobby boer die hier voor de vorige eigenaren het loonwerk deed was al keer aan de deur geweest om kennis te maken, had hem nu eens gevraagd voor het hooien van de zomer. Meteen “ja groeit nog niet hard hè, je moet kunstmest strooien, kan ik ook doen”
nee.. volgend jaar eigen compost er op
“oh nee, geen paardenmest op paardenwei, wormen meiske, denk er aan”
Er moet gips en graszout op
“Gips is een hype nu, gewoon kalk, kan ik ook regelen”
“En dat zuring uit steken is ook geen doen joh, gewoon plaatselijk spuiten”
:roll: zucht..
Die mag dus alleen komen hooien

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:09

Het mooiste zou dan zijn als je nu een combi wormen compost met lavagrind zou kunnen strooien. Lavagrind breekt de boel weer wat open en geeft broodnodige mineralen af voor het bodemleven en de wormen compost geeft een milde voeding en een stuk bodemverbetering.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:23

En hoe kom je aan die combinatie? Of bedoel je dat zelf te doen? Ik zit hier namelijk met hetzelfde. Maar zolang het droog blijft doen we maar even niks :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:50

Wij hebben lavameel gestrooid inderdaad. In april ofzo. Maar er is jaren kunstmest gestrooid. En nooit jkk verwijderd. Composteren gaan wij zelf ook doen, van de paardenmest. En dan uitrijden over de weitjes. Maar dat wordt nog niet dit jaar. Einde van het jaar misschien...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:57

Caily schreef:
En hoe kom je aan die combinatie? Of bedoel je dat zelf te doen? Ik zit hier namelijk met hetzelfde. Maar zolang het droog blijft doen we maar even niks :(

Zelf doen. Voordeel is dat het áltijd kan, dus je bent niet gebonden aan een seizoen ofzo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:11

Maar wat is dan beter? Lavameel of lavagrind?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:37

Matheno schreef:
Caily schreef:

Zelf doen. Voordeel is dat het áltijd kan, dus je bent niet gebonden aan een seizoen ofzo.

Dit is het eerste jaar op deze locatie. De eerste compostbak met half jaar mest en organisch materiaal ligt klaar om mooie wormen compost te worden en volgend jaar maart er op te gaan.
Bij het omscheppen van mestvaal naar compostbak zaten er een aantal merels klaar voor alle wormen.. maar veel wormen gezien en onderin was het al mooi aan het composteren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:36

Wij gaan nu een composthoop aanleggen. Vanmiddag/ morgen plek bepalen, verbeteren en dan de mest erop. Blad en hooi ligt eral. Kijken of we dan volgend jaar onze eigen compost uit kunnen strooien. Verder ga ik 1 weidje opofferen voor longeervolte eetbare struiken/bomen hoek. Ik hoop volgend jaar dan ook een bloemen kruidenstukje te hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:39

Daihyo schreef:
Maar wat is dan beter? Lavameel of lavagrind?

Lavameel geeft direct alle mineralen af, bij lavagruis gaat het wat gespreider.
Gruis is vooral een bodemverbeteraar. Hier doe ik ongeveer 2x per jaar lavagruis erop, en 1x per jaar lavameel.

Ethelate schreef:
Dit is het eerste jaar op deze locatie. De eerste compostbak met half jaar mest en organisch materiaal ligt klaar om mooie wormen compost te worden en volgend jaar maart er op te gaan.
Bij het omscheppen van mestvaal naar compostbak zaten er een aantal merels klaar voor alle wormen.. maar veel wormen gezien en onderin was het al mooi aan het composteren.

Klinkt goed! :-D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:23

Bedankt Matheno. Dan heb ik voor dit jaar in ieder geval (onbewust) de goede gekozen :D
Leuk Belker. Hoe maak je die volte? Als in: cirkel met struiken er omheen? Of juist struiken in het midden als een soort rotonde?
Dat laatste wil ik gaan doen. Maar dat staat op de niet-meteen planning. Eerst andere dingen doen zodat de paarden kunnen komen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:34

Wij doen al jaren eigen mest en ook een ronde kunstmest maar niet extreem veel. Wel ontzettend veel bodemleven. Alleen ook teveel verdicht door die paarden. Komen jaar gaat een deel helemaal op de kop

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:12

Wij vorig jaar behalve de eigen bokashi compost ook kalk
Wat is voordeel of beter aan gips?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:03

belle_boef schreef:
Wij doen al jaren eigen mest en ook een ronde kunstmest maar niet extreem veel. Wel ontzettend veel bodemleven. Alleen ook teveel verdicht door die paarden. Komen jaar gaat een deel helemaal op de kop

Wij gebruiken ook gewoon kalk, eigen mest, kunstmest en drijfmest. En mag ook niet klagen eigenlijk.
'op de kop' zetten hebben we ook een keer gedaan met 1 perceel maar is toen niet goed bevalen. Als het echt verdicht is zul je wel iets moeten natuurlijk.
Maar ik heb het idee dat we er meer 'kapot' mee gemaakt hebben dan goed gemaakt.
Nu we dat stuk minder gebruiken en er volop mest op gereden hebben lijkt het eindelijk beter te gaan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:16

Kunstmest en drijfmest verdicht de grond, omdat het bodemleven kapot gaat.

Van Horse & Habitat website:
Kalk zorgt voor calcium en magnesium.
Calcium verbeterd de bodemstructuur. Gips balanceert ook een overschot van kalium, magnesium en natrium. Gips heeft geen invloed op de PH.
Het advies is om gips alleen toe te dienen als een tekort van calcium en zwavel is aangetoond in een bodemmonster.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:09

Ethelate: Dat is een iets kort door de bocht mening. Belle boef en ik hebben iig blijkbaar niet die ervaring.

Paarden verdichten de grond iig wel flink. En een dikke tractor ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:14

Yes. Slepen en met een cultivator erdoor helpen :+