Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:50

Oei, dat is niet fijn. Hopelijk trekt het snel weg het blauwe. Ik had laatst ook een ongelukje met paardlief in de wei. Maar goed, dat had net zo goed op pension kunnen gebeuren.

Hier staan ze zelfs te schudden met vliegenkap op. Echt tientallen vliegen op de neus en rond de oren. Vooral mijn bruine warmbloed die ergens allergisch voor is hebben ze graag.
Mijn zwarte is vreemd genoeg minder interessant...

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:52

DubbelDun schreef:
Er bestaat ook zoiets als 'ijzers' van kunststof die vastzitten met klittenband op de hoefwand.
Hier staat een video-filmpje er van
https://www.bekijkdezevideo.nl/video/12 ... iger-maken

Ja daar had ik ook over gelezen maar begrepen dat het bedrijf failliet is gegaan en nu geen onderdelen meer levert.
Anders was het idd een perfecte oplossing. Ik ga me eens wat meer in die smidjes verdiepen.

Voor nu gaan korte stukjes blootvoets prima zolang ik kiezelpaden vermijd.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:59

Dais_ schreef:
Van de week wilde ik ook beide dames even longeren. Ik begon met Indy, maar die sloeg net een vlieg weg op haar buik en mijn hoofd zat ergens in de weg want ze sloeg zo 2 tanden door mijn lip. Bloeden joh!! De nieuwe merrie kwam er goed vanaf want ik had gelijk geen zin meer om nog iets te doen. Nu, 3 dagen later, is het nog dik en blauw. En dan zeggen mensen; "leuk joh, paarden aan huis", alsof dat in pension niet had kunnen gebeuren :').

Au! :oo Beterschap.. maar inderdaad, dat heeft niets met paarden aan huis houden te maken :') Zulke dingen gebeuren nou eenmaal als je met paarden omgaat :P

Hier ook allemaal vliegenkap om en gisteravond ook nog heerlijk in m'n t-shirt buiten gereden :D :+: Voor het eerst met iemand die hier ook pas nieuw is komen wonen en ook voor het eerst de paarden aan huis heeft, dus dat was wel gezellig :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:13

@dais: auww... beterschap :(:) konden de tanden nog gered worden ??

Vliegenkappen heb ik er 2 van; een zwarte voor als de zon fel is en een witte voor als het bewolkt is. Beestje doe ik echt geen plezier zonder kap als het vliegentijd is. Ze steekt zelf haar hoofd er al in.
Ik hoorde dat we weer richting de 30 graden gaan... %)
En de eikeltjes zijn ook al weer aan het vallen; ik heb vanochtend van de afgesloten PP-gang er al 20 van vannacht uit het zand gevist. Die dingen lijken ook steeds vroeger te vallen. Straks moet de PP-gang in augustus al dicht ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:20

Ai dais, dat is niet grappig....

DD Een zwarte voor als de zon fel is? Dan kun je toch beter de witte op doen? Wit weerkaatst het zonlicht veel meer dan zwart.

Mijn paarden hebben nog nooit zo veel een vliegendeken op gehad als deze zomer. Echt het is niet normaal -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:43

@[***] : de zwarte fungeert als een zonnebril. Ik merk dat de ogen met de zwarte kap minder last hebben van de felle zon. Maar hij zal idd iets 'warmer' zijn met dragen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:54

Ik heb nagenoeg geen last van vliegen tot nu toe. Paarden hebben ook geen vliegenmasker op. Andere jaren was dat echt wel nodig. Snap er niets van. Wij hebben dit jaar wel meer zwaluwen in de stal. Mogelijk dat zij de vliegen wegvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:36

DubbelDun schreef:
@[***] : de zwarte fungeert als een zonnebril. Ik merk dat de ogen met de zwarte kap minder last hebben van de felle zon. Maar hij zal idd iets 'warmer' zijn met dragen.

Ah op die manier.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:19

Dais_ schreef:
Het is ook niet normaal met de vliegen. Normaal ben ik niet zo van de vliegenkappen, maar ik ben er voor allebei de dames maar 1 wezen kopen want het was gewoon sneu. Ze stonden alleen maar met hun koppies te schudden.

Van de week wilde ik ook beide dames even longeren. Ik begon met Indy, maar die sloeg net een vlieg weg op haar buik en mijn hoofd zat ergens in de weg want ze sloeg zo 2 tanden door mijn lip. Bloeden joh!! De nieuwe merrie kwam er goed vanaf want ik had gelijk geen zin meer om nog iets te doen. Nu, 3 dagen later, is het nog dik en blauw. En dan zeggen mensen; "leuk joh, paarden aan huis", alsof dat in pension niet had kunnen gebeuren :').

Au!!
:(:)

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:03

ouch Dais_. hoop dat het snel wegtrekt..

Hier is de hoefzweer weer terug :( Zag gister al een klein verschil in staplengte en vanochtend vroeg zag ik op de camera weer een voet naar voren gezet. jahoor, voet warm en er komt weer pus uit het oude gat |(
Dus maar weer aan het weken (voor zover ze het toelaat) en intapen. Ze liep weer flink kreupel. Vandaag de oude hoefschoenen maar weer aangedaan. Toen ging het al iets beter.

Einde van de middag kwamen eindelijk de Epic Clpud schoenen binnen. Ze zitten wat anders dus even wennen, maar ze lijkt er goed op weg te lopen. Het zijn wel enorme klompen zeg.. Ziet er vreemd uit. Morgen maar weer verder kijken. Iemand nog tips?

Kan niet veel meer doen dan zorgen dat het schoon blijft en de druk eraf kan, he... Ik druk nu op de punt van de straal om de pus eruit te duwen, maar daar krijg ik wel een duidelijke reactie op. Dat werd niet gewaardeerd zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:15

Daar kan ik me wel iets bij indenken...
Kun je niet spoelen met een Fysiologische zoutoplossing ??
Met een injectiespuit zonder naald kun je dat er waarschijnlijk makkelijk inspuiten.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:42

Aaah en een hoefzweer moet zo'n zeer doen :-(. Gelukkig zit er wel al een gat waarlangs de troep naar buiten kan, dan bouwt de druk niet zo op. Veel beterschap voor je paardje!

Dubbeldun, mijn tanden kraakten een beetje maar ze staan nog vast haha.
Wat voor soort eikeltjes zijn dat precies? Ik kwam er ook tegen op het erf en vroeg me al af of ik er iets mee moest...

Vandaag 3 kruiwagens zuring uit de wei getrokken en je ziet er niks van. Morgen ga ik weer verder, het is echt vreselijk met het onkruid.

Afbeelding

Vanmiddag liep er nog een harige gast door de stallen. Moet ik me zorgen maken? Ik weet niks van rupsen...

Afbeelding

Zwaluwen hebben we hier ook. Een koppeltje met een stel babies. Precies boven de drinkensbak in stal, dus daar zit nu een plankje boven gemaakt :-). Dat ze maar veel vliegen mogen vangen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:25

Idyllische foto zo Dais! Klinkt mega pijnlijk van je tanden.

De rups is denk ik die van de Kleine beer, een mooie nachtvlinder.

@greendragon: balen van de hoefzweer! Hopelijk is ze er snel van verlost.

Hier valt het dit jaar goed mee met de vliegen, ze hebben ze wel wat rond de ogen zitten, maar niet overdreven veel. Nog geen dazen gespot (afkloppen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:06

@dais: als je eikenbomen in de buurt hebt dan heb je eikeltjes :)
Deze dingen, nu nog groen en bij grote hoeveelheden giftig...

https://static.zoom.nl/D1EBC370DE184AF4 ... eltjes.jpg

De meeste paarden zijn er gek op en neuzen het hele zand of wei door om ze te eten.

De rijpe/bruine variant later in het jaar zijn niet giftig, maar dan nog zijn grote hoeveelheden niet aan te raden. Die kun je beter aan een varken geven, die hebben er niks van.
Dit geldt overigens ook voor groen blad van de eik.
Jaarlijks haal ik iets van 10 kruiwagens blad en eikels van de PP-gang af (die dan ook even een maandje dicht is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:34

Bij ons nog enkel jonge eiken dus weinig eikels en blad wat er af komt. Ze snacken wel veel van onze grote zilverberk maar dat is helemaal prima :)

Ben even wat stiller geweest want iets met druk met vakantie dingen doen :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:16

Lekker Jolijn! :D +:)+

Wij hebben vandaag een jaar geleden de sleutel gekregen! :oo Gek moment haha, voelt alsof we nooit ergens anders hebben gewoond :') <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:20

@xXutopiaXx: Teken dat je je 'home' gevonden hebt :)

Net de eikels geteld en het waren er maar 10, dus dat zal geen probleem zijn.
Maar zonder vestje was het niet echt lekker buiten, dat gaat de komende dagen wel anders worden...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:34

Dat is waar inderdaad DD :+: Nog niet op die manier naar gekeken haha, leuk :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:16

DubbelDun schreef:
@dais: als je eikenbomen in de buurt hebt dan heb je eikeltjes :)
Deze dingen, nu nog groen en bij grote hoeveelheden giftig...

https://static.zoom.nl/D1EBC370DE184AF4 ... eltjes.jpg

De meeste paarden zijn er gek op en neuzen het hele zand of wei door om ze te eten.

De rijpe/bruine variant later in het jaar zijn niet giftig, maar dan nog zijn grote hoeveelheden niet aan te raden. Die kun je beter aan een varken geven, die hebben er niks van.
Dit geldt overigens ook voor groen blad van de eik.
Jaarlijks haal ik iets van 10 kruiwagens blad en eikels van de PP-gang af (die dan ook even een maandje dicht is).

Oeps, ik ben mis met beukennootjes, die hebben wij hier. Eiken hebben we hier niet dus eikels ruimen is niet nodig :-).

Utopia, gefeliciteerd. 1 jaar alweer! Wij zitten hier nu 1 week en het voelt al alsof het altijd zo geweest is, heel bijzonder! Komt vast door de paarden ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:54

Beuken heb ik hier ook. Ze staan langs de weg om en om, dikke jongens van 60+ cm diam stamomvang.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:39

Dat geloof ik ook Dais, sowieso al onze beestjes om ons heen maakt het echt een thuis <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:55

Balen Greendragon. Hopelijk helpt het als de druk er wat af gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:12

Net maar een wandeltje met de bonte gedaan. Ze liep het eerste stuk érg vlot, maar toen we voorbij haar oude wei gingen was de snelheid er kompleet uit :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:34

Zeg buurvrouw... zie je mij ... en zie je wat daar in de boom hangt... zou je die 2 niet eens kombineren...

Afbeelding

Vanuit mijn huiskamer genomen, vandaar de weerschijn in het glas :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:21

Wat heerlijk!