Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 09:41

Putten heb ik geen verstand van

Uilen kwam ik bijna elke nacht 2 - 3 tegen als ik naar huis fietste, nu zelden meer, maar blijf ook binnen de dorpskern waar het ook in de latere uurtjes nog best levendig is ivt waar ik eerst woonde.

Regen hoeft hier ook nog niet hoor!

Ik heb afgelopen jaar de basic opleiding gedaan qua theoriegedeelte binnen mijn werk. Nu mag ik het eerste jaar verdieping ook doen. Fastservice is het vakgebied, dus McDonald's, BurgerKing, KFC, Domino's, snackbars, maar ook klasgenoten van partyorganisatie en Bakkerij Bart, om maar met wat namen te strooien.

Hihi [***], zo ben ik dus ook een beetje. Er zijn zoveel Tinkers (bijna allemaal) goed groot geworden zonder brok, met minder mooie weide's dan wij hebben. En andersom heeft een bekende, die altijd enorm goed op voer let, een Tinker die po 3-jarige leeftijd een 3'tje had op spat. Je weet het toch niet. Kans dat mijn twenter vanbinnen al verkloot is, is helaas behoorlijk aanwezig. Dus zolangs ze goed blijft lopen fingers crossed. Ze gaat als ze volgroeid is of kreupel wordt sowieso op de foto.

Thuis afleveren in frankrijk? :wow: _/-\o_

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:43

Mijn Belg kreeg pijn in zijn buik van metazoa. Heb t een tijd lang gevoerd, maar toen dus gestopt. Heb nu van BioRon, maar is ook ijzer toegevoegd. Eerlijk gezegd ben ik ook te lui om te zoeken. Mss moet ik die Balancer maar eens proberen.

Die uil was wel raar ja. Mss was t een jonkie. Hij landde echt vlak voir me op de paal van t hek. Maar hij schrok ook van mij, dus nam hij een sprong op het verkeersbord. Hij bleef me heel lang aan staan staren. Ik zag eerst niet wat t was. Vreemde duif? Toen zag ik t pas. Toen ik nog in t bos woonde, hoorde ik vaak een uil. Maar nooit gezien.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:46

De enige uil die ik van dichtbij heb gezien, lag helaas verzopen in mijn waterbak in het weiland... -O- Was echt heel sneu, was een prachtig klein uiltje...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:46

Haha ja zooplus zit ook in Frankrijk ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:50

Ik heb als kind wel eens een uilskuiken gevonden. Zat aan de voet van de boom. Was zeker uit t nest gevallen (of geduwd?). Die zijn echt lelijk als ze nog geen normaal verenkleed hebben! := <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:52

ohjajoh6 schreef:
Daar kom je toch alleen maar achter als je een ruwvoer analyse doet [***]. Maar dat was voor mij eigenlijk nooit een betaalbare optie, met het regelmatig verschillende partijen hooi hebben....

En je mag er dus wel van uit gaan, dat het calcium en het ijzer gehalte, meer dan genoeg aanwezig is in hooi. Het gaat juist om de vitamines en mineralen die vaak niet voldoende aanwezig zijn, dus ik wilde iets geven waar dus vooral niet nog eens ijzer aan was toegevoegd.
IJzer is heel slecht voor lever/nieren/hersenen en weet ik wat nog meer en slaat dus ook echt op in het lichaam.

Klopt! Ik heb ook ruwvoer analyses laten doen, maar om dan een supplement te vinden dat exact aansluit is godsonmogelijk is mijn ervaring. Daarbij was bij alle analyses het ijzergehalte aan de lage kant :D .

Bij mij ging het bij de sporen elementen iets scheef, maar met een halve schep ponybrok is dat in mijn ogen wel opgelost. Ik vind dat er de laatste jaren best wel overdreven gedaan wordt met allerlei voedingen en supplementen als ik eerlijk ben. Uiteraard is het zo dat we steeds meer weten en steeds meer uit kunnen zoeken, maar persoonlijk ben ik van mening dat er ook veel commercie bij komt kijken.

Als je dus geen bijzonderheden hebt met je paard dan hou ik het bij ponybrok en als het jonkie wat meer gewerkt heeft krijgt ze wat basis/sportbrok erbij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:54

Dat is veel geld voor een put, ik wete niet meer hoeveel ik kwijt was maar zeker geen 10000-. Ik heb de pomp zelf gekocht, op benzine, is duurder dan 1 op stroom. meen 200 of 300?? Bij Valkenburg legerdump Maasbracht , eigen merk Valkenpower.
is put boren en zelf pomp aanschaffen geen idee?

Ik heb helaas alleen geen hele brede put, was oorspronkelijk alleen voor een handpomp waardoor de buis die grond ingaat niet mega breed is. nu ik een benzinepomp heb heeft die veel meer vermogen dan ik eruit krijg doordat de aanvoer zo smal is.

Solleke wat een verzopen stukje, bij mij is er alweer stuif, wat een verschil in locatie he!. Ik zal zo je nieuwe topic eens doorlezen

Wat leuk zo`n uiltje, die ogen vallen goe dop op de foto, wat schattig
Mijn vorige buurman heeft een koppel kerkuiltjes met elk jaar jongen zo leuk. Hier alleen een koppel roogvogels, benieuwd of die ook jonkies krijgen dit jaar. Histeren een baby egel in d etuin, was zich het laplazarus geschrokken door mijn stomme hond. 15 minuten laten ben ik gaan kijken en was hij al smakkend en knakkend een slak aan het eten, kon het gewoon filmen, brutaaltje at gewoon door.

Qua brok, voorheen kregen ze niks, nu worden er 2 wat meer gereden en krijgen ze alle 1/3e kg. Basisbrok Havens
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-07-16 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:56

Afbeelding
Oh even een spam van mijn jonkie! Gisteren voor het eerst buiten. Errrrug spannend voor haar. Voor mij ook :D , zie mijn kromme schouders.... Op het ergste voorbereid :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:02

Met dat laatste ben ik het volkomen eens [***]! Het was bij mij nu eenmaal helaas bittere noodzaak dat ik het wel uitzocht.
Ik ben ook geen voorstander van het geven van van alles extra als dat niet nodig is hoor, wilde alleen maar een grote zoektocht besparen voor sommigen... ;).

Maar ik ben ook al heel lang van mening, dat veel brokfabrikanten een ongelofelijk zooitje maken van hun voer en veel verhoudingen compleet uit het verband zijn getrokken, dus soms kan het e.e.a. uitzoeken gewoon wel verstandig zijn.

Mooi paard trouwens!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:07

De putten zijn dan ook wel 100 meter diep ;) per put zijn ze een dag bezig geweest.
Maar deze zijn voor de verwarming en niet voor water.
Afbeelding

Bij de buren hebben ze wel geboord voor water, 10 meter diep en was geloof ik €400 zwart ( omdat ze toch al bij ons stonden)

De put die we wel voor water gebruiken is denk ik net 3 meter diep en is ongeveer een meter in diameter. Hier kan ik per keer ongeveer 1500 liter water uit pompen en dan moet ik een dag wachten voordat hij weer vol is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:40

Afbeelding
Dit is wat ik haar nu gegeven heb. Subli veulenkorrel. Daar zit toch ook ijzer in.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:41

Wij voeren ook de Balancer van je paard gezond en fit. Die is afgestemd op de gemiddelde waarden in NL hooi en sluit dus gemiddeld genomen goed aan.
Wij hebben helaas niet de mogelijkheid om een jaarvoorraad hooi op te slaan; dan zouden we dat doen, een ruwvoeranalyse laten doen en daar de brok op afstemmen. Metazoa komt er bij ons niet in ivm ijzergehalte en verder kijken we altijd naar zo laag mogelijk suiker + zetmeel, en naar de mineraalverhoudingen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:45

Ik vind het met voer toch altijd lastig.. ik weet nooit zo goed waar ik op moet letten en wat do en don't zijn..
Ik voer nu equifyt en ben daar wel tevreden over.. al heb ik ook nog nooit voer gehad waar ik niet tevreden over was.. mss heb k gewoon een redelijk makkelijk paard :+
al zoek ik nu voor de 2 grote nog een echte dikmaker erbij.. maar dat heb ik nog niet gevonden.. en merrie brok, veulen brok, seniorenbrok, dravers brok of juist sportbrok voor de extra calorieën.. ik heb echt geen idee waar ik goed aan doe qua dikmaker.. pulp krijgt ie overigens al

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:11

Oh jongens ik hou jullie niet meer bij. 8)7

Hier weinig nieuws. Afspraak gehad met de verkoper samen met aankoop- en verkoopmakelaars. Verkoper had het lef om een uur van tevoren haar makelaar te bellen en te zeggen dat hij het zelf maar moest opknappen. Echt, daar viel mijn broek van af. Makelaar zelf was ook not amused.
Maar goed. We hebben de officiële brief afgegeven dat we haar in gebreke stellen en dat ze twee weken de tijd heft om schriftelijk met een oplossing te komen. Doet ze dat niet gaan we gerechtelijke stappen ondernemen.

Zaterdag weer eindelijk op mijn eigen paard gezeten. Trutje deed het kei goed. Netjes binnen 10 minuten hoofdstel en zadel op gekregen. Opstappen was wel nog even een dingetje maar na 20 minuten aandringen was ze dat heen en weer gestap ook beu en mocht ik er netjes op. Daarna weer poeslief. Heerlijk 2,5 uur gereden, geen stap verkeerd gezet. Dom wicht. :o? Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:19

Abby hoe is het nu op het erf dan, alles ligt stil? Hoop dat het zo ( snel) opgelost wordt met de verkoperen (en haar kinderen) al ben ik er bang voor als zij nu al zo reageert.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:29

Alles achter de voortuin is afgesloten. De kelders liggen open, asbestplaten liggen verspreid over de grond. Er is me door een asbestbedrijf aangegeven dat het geen kwaad kan dus we kunnen het gewoon zo laten liggen zolang er niemand bij kan komen. Maar dus geen paarden in de achtertuin, geen honden los, geen neefjes en nichtjes op bezoek met het risico dat ze me in die kelders vallen.
T'is rot maar het is even niet anders. Heb zelf ook geen ton liggen om het a la minuut op te ruimen. Anders kreeg ze de rekening wel achteraf.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:46

@meggie: ai spijtig van je buurman. Ik vind dat heel erg jong, hoop zelf toch wel iets langer mee te kunnen gaan.

@sure-lee: jeetje dat wil je toch ook nooit mee maken. zo jong ook. veel mensen om mij heen overleden, maar nooit zelf gevonden ;(

@caily: succes met je studie!

@abby: jeetje wat balen van die asbest. Hoe lang zijn ze er nog mee bezig denk je?

Vraagje over weiland. Weiland aan het huis wat wij gekocht hebben is niet helemaal vlak en zou ik graag geëgaliseerd willen hebben. Wie heeft dit wel eens gedaan en wat komt daar bij kijken? Kan een loonwerker dit doen of moet ik iemand anders inschakelen. Moet natuurlijk ook opnieuw gezaaid worden. En is dit prijzig? zal gaan om ongeveer 6000m2 schat ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:01

Jenny_S schreef:
Vraagje over weiland. Weiland aan het huis wat wij gekocht hebben is niet helemaal vlak en zou ik graag geëgaliseerd willen hebben. Wie heeft dit wel eens gedaan en wat komt daar bij kijken? Kan een loonwerker dit doen of moet ik iemand anders inschakelen. Moet natuurlijk ook opnieuw gezaaid worden. En is dit prijzig? zal gaan om ongeveer 6000m2 schat ik.

egaliseren kan loonwerker doen
Er staat nu gras op? Meestal wordt dat eerst kapot gespoten, aantal weken later ploegen/ fresen, erna inzaaien en dan nog rollen ( platwalsen)
Graszaad is het duurste, Ik gok even snel 2 zakken a +- 100- per zak.
Dan uurloon van de loonwerker
gok 400-500??

even nagekeken in mijn excel blaadje, 45 kg per hectare graszaad verbruik ik en ik betaal 90- euro per zak van 15 kg
180- euro graszaad. Voor uurloon is een rechte wei goedkoper dan een wei met allemaal hoekjes ed. Voor die dingen zou een lokale boer vaak ook al goedkoper kunnen helpen, ik weet zo de prijzen niet omdat ik veel door een oom laat doen
ik heb voor ongeveer dezelfde oppervlakte 75- kwijt aan inzaaien ( niet op rekening wel via loonwerker) -
Het ploegen freezen zal 35- per uur zijn gok ik, en dan het spuiten nog ( geen idee nooit gedaan)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:23

Jemig wat een rottige situatie zo ab, ik hoop dat er wel vort wordt gemaakt met de stappen, hier wil je niet te lang mee zitten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:28

Inderdaad Abby, wat een toestand! Maar goed dat er stappen worden ondernomen. Die vrouw is ook van de struisvogelaanpak blijkbaar.... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:29

Hilary schreef:
Wij voeren ook de Balancer van je paard gezond en fit. Die is afgestemd op de gemiddelde waarden in NL hooi en sluit dus gemiddeld genomen goed aan.
Wij hebben helaas niet de mogelijkheid om een jaarvoorraad hooi op te slaan; dan zouden we dat doen, een ruwvoeranalyse laten doen en daar de brok op afstemmen. Metazoa komt er bij ons niet in ivm ijzergehalte en verder kijken we altijd naar zo laag mogelijk suiker + zetmeel, en naar de mineraalverhoudingen.

Het vreemde bij mij was dat de balancer totaal NIET aansloot bij de hooi analyse..... Ik heb toen ook wel met hen gemaild en het was wel mogelijk om iets te laten samenstellen, maar dat werd zo ontzettend duur.

ohjajoh6 schreef:
Met dat laatste ben ik het volkomen eens [***]! Het was bij mij nu eenmaal helaas bittere noodzaak dat ik het wel uitzocht.
Ik ben ook geen voorstander van het geven van van alles extra als dat niet nodig is hoor, wilde alleen maar een grote zoektocht besparen voor sommigen... ;).

Maar ik ben ook al heel lang van mening, dat veel brokfabrikanten een ongelofelijk zooitje maken van hun voer en veel verhoudingen compleet uit het verband zijn getrokken, dus soms kan het e.e.a. uitzoeken gewoon wel verstandig zijn.

Mooi paard trouwens!

Dankje :o . Ik ben met mijn vorige paard ook flink aan het zeuren geweest wat voeding en supplementen betreft, dus ik ben erg blij met mensen als jij, die het allemaal uitzoeken :j .
Nu hou ik het gewoon simpel. De grasmaaiers krijgen gras in de zomer, voordroog in de winter en soms een handje Care4life. Jonkie krijgt gras in de zomer en een combi van pony/basis-sportbrok en als ze helemaal niets doet ook Care4life. In de winter wordt het gras vervangen door voordroog.

Verder denk ik vaak aan mijn dierenarts die altijd zei: "goed voeren is het oog van de meester", dus goed op je paarden letten, je kent ze immers zelf het beste.

Leuke foto Abby! Wat een gezeur met dat asbest. Sterkte!

horsies, een echte dikmaker die bij mij altijd goed werkt is vers gras.... Als je dat niet hebt weet ik eerlijk gezegd niet wel krachtvoer je zou moeten nemen. Ik zou eerder aan goed, rijk ruwvoer denken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:35

Fabster schreef:
Inderdaad Abby, wat een toestand! Maar goed dat er stappen worden ondernomen. Die vrouw is ook van de struisvogelaanpak blijkbaar.... :roll:

Die vrouw heeft denk ik geen idee hoe en wat en bespreekt alles met de kinderen, is een oudere weduwe.
Dat was in elk geval met bezichtigingen ed al het geval.
maar ja, moet wel opgelost worden al hoop ik niet dat het tot een rechtzaak uitdraait nu alles zo open ligt en je niks kan

Abby, is er voor de winter als die wei te nat is niks te doen met die tuin links van het huis? Dat je daar wei/ paddock van maakt tot aan de schuilstal of kun je zo ver niet komen nu?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:40

Wat grappig dat de balancer niet uitkwam met de hooianalyse, [***]. Zo zie je maar weer :)
Ik ken iemand die op basis van de analyse zelf mineralen inkoopt en mengt. Grammetje dit, grammetje dat. Niet echt mijn ding, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:46

Hilary schreef:
Wat grappig dat de balancer niet uitkwam met de hooianalyse, [***]. Zo zie je maar weer :)
Ik ken iemand die op basis van de analyse zelf mineralen inkoopt en mengt. Grammetje dit, grammetje dat. Niet echt mijn ding, denk ik.

Dat advies heb ik toentertijd ook gekregen, maar dat is ook niet mijn ding. Daarbij was mijn merrie een ontzettend kieskeurige eter, die at gewoon niet als het haar niet aanstond.

Ik vond het ook wel jammer dat het niet uitkwam met de analyse want de balancer sprak me wel erg aan!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:58

Jeetje wat gaan jullie hard zeg. Ik kan jullie amper bijhouden.
Hier geen ervaring met putten slaan, ben helaas op de naastgelegen sloot aangewezen.
Ik zit vlak naast de duinen en het water is erg er schoon.
Mijn hond krijgt van al het slootwater jeuk als hij erin spring met prednison tot gevolg, behalve de paardendrinksloot. gelukkig maar.

Mojo (tinker) deed het erg goed op Metazoa en staat nu op Vitalbix. Had meer met verkrijgbaarheid te maken dan de tevredenheid over het product. Misschien dat ik ze ga afwisselen, is ook een idee. Prijstechnisch is Metazoa natuurlijk veel aantrekkelijker. Ze krijgen er hier wel een scheut lijnzaadolie bij
Laatst bijgewerkt door _ENGEL_ op 11-07-16 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt