Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:22

Hier automatische drinkbakken en dat bevalt prima. Zit zo'n zwart plastic buisje in(ventiel denk ik), werkt beter dan die lepels. Heb deze:
https://www.wildkamp.nl/Suevia-drinkbak ... 316?i-knop

Het klapperen van de leidingen kun je opvangen door een demper te plaatsen. Is zo gepiept.

Zoiets:
http://www.installand.nl/shop/leidingsy ... wgodNQEKGQ

Je hebt er aan eentje genoeg.

Kirrr hopen dat je een dekking wint!

Heb net lekker een ritje gemaakt met merrie. Nog steeds prima te spreken, geen enkel teken meer van kramp. Wijt het dan toch maar aan de koude wind.

Wow Abby wat een paard! Ben erg benieuwd hoe je 2e ervaring met hem/haar zal zijn. Veel succes!

Ik heb niet veel verstand van smartphones, maar bij mij kun je in ieder niet zien of ik een bericht heb gelezen en ook niet wanneer ik voor het laatst online ben geweest. Geen idee hoe ik dat moet doen, maar dat heb ik aan een kennis gevraagd.

Gisteren was hier alles vrij snel opgedroogd. Nu al de hele ochtend droog, hoop dat het zo blijft. Wel weer een stevig windje.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:25

Hier was het vanmorgen ook best goed oogedroogd. De ochtend droog geweest en ik wil ze achter in de paddock gaan voeren; regen! |o Dus buienradar bekeken: regen! Bah! Dus toch maar weer op de bestrating gevoerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:36

Voor regen hoef ik alleen maar naar buiten te kijken :D
Maar de cavia's hebben weer een schoon hok :)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:41

Ga een dagje paardenspul shoppen en weer 10 pagina's erbij.
Zag lekkere taart voorbij komen, was het ook echt weer voor.
Ook een enorm bakbeest van een paard, ik zie ze graag, maar niets voor mij. Hier worden ze gebruikt voor huifkarritten en strandritten, voel mij altijd erg klein met m'n Dtje.
Ben zelf ook wel eens laat aan het voeren, verkeerde planningof er komt iets tussen.

Hier was het ook nat, waardoor de buurman het baal hooi niet kon keren met de trekker. Nu een pak deels opengemaakt, zodat het straks nog te keren is.
Vriend lief is naar de race-expo, dus geen rondje vandaag.

De merrie van m'n schoonzus staat helaas weer kreupel, geen idee wat het is. De da dacht mok, maar ik zie er niets, maar behandel het dan toch maar als zodanig. Het lastige is dat ik helemaal niets met haar heb en haar ook niet echt vertrouw, het gaat al wel wat beter, maar het is omdat het moet en ik het sneu vind voor haar.
Zelf denk ik dat ze gewoon extreem te dik is en hierdoor het been minder snel over gaat, ook heeft ze snel last van stalbenen, wat het niet beter maakt als ze op boxrust moet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:47

Ik ga straks even bij lezen, maar heb even een vraag.

Ik was net de is stangen in de trailer aan het doen. En nu viel me op dat de voorstang met 2 pinnen vast worden gezet, maar die pinnen kan ik niet borgen. Nu had ik eerst altijd een tussen schot, maar nu dus niet meer. Hebben jullie die pinnen wel geborgen? Bij mijn achterstand zitten de pinnen aan de stang en doe ik een haak door het gaatje. Anders moet eerst even nieuwe pinnen gaan halen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:58

Die kan je beter wel borgen ja, anders kan je paard hem er zo uit tillen/stoten of wat dan ook. Het is dan niet zo heel erg dat die stang eruit is, maar dan mis je wel meteen een stuk stevigheid in je trailer, en dat is wel minder handig ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:11

Ja ze moeten dan wel eerst de pinnen eruit krijgen voor de stang er uit gaat, maar ik dacht ook dat dat beter zou zijn.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:17

Oh wat een lekker bosrondje was dat! Nu broodjes en cappuccino terwijl de man de stal uitmest. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:21

kristelhans schreef:
Oh wat een lekker bosrondje was dat! Nu broodjes en cappuccino terwijl de man de stal uitmest. :P

Ooohhh, lucky you, helemaal niet jaloers hoor... :P

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:27

Zijn er hier nog meer mensen die ervaring hebben met een verwarmde waterbak ?
Ik twijfel erg, aan de ene kant denk ik. Ja hoe vaak vriest het nu nog in nederland. Aan andere kant.
Toch handig als je niet hoeft te sjouwen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:32

Je kunt hem ook zelf maken...

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:33

Dank je voor de reacties.
Na nog wat rondgevraagd te hebben hier en daar gaan ik toch voor de bakken met vlotter gaan.

Ik ben juist terug van een stevige voormiddag wandeling met de honden. Zijn jammer genoeg vervroegd moeten terug keren want het oudje kon het niet meer aan.
Nu wat eten en een lekkere kop chocolademelk.
Dan maar eens stalletjes mesten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:39

Effe tussendoor een foto van de sarcoïd zoals het er nu uitziet. Afbeelding
Gaat echt erg goed!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:47

Yontheke, lastig, zo'n pensionstal. Bepalen zij wanneer het dier eruit komt of is het meer doe het zelf? In dat geval kan je misschien met stalgenootjes wisseldiensten afspreken? Lijkt me dat de meeste eigenaren hun paard graag veel buiten zien? Die briketten ken ik niet (wel iets met brixx, is dat hetzelfde?), maar is seniores priores ook niet een idee?

Haha karev, handig, en als nieuws?

Heel lastig AB, zulke paarden. Moet zeggen dat ik dat versterken altijd wel zie bij merries, bij ruinen een stuk minder. Ik pak als ik mn dag niet heb ook altijd Bo, Kyra kan ik dan beter uit de buurt blijven, die is daar zoooo gevoelig voor. Lola is ook een merrie maar die boeit het dan ook weer niks, maar die is zo zelfverzekerd en vrolijk, moet nog zo weinig doen vanwege haar leeftijd, dat kan nog wel eens veranderen naar mate ze ouder wordt.

Automatische drinkbakken heb ik nog nooit uit hoeven kiezen, dus ook nooit over nagedacht. Een vlotter lijkt mij hygenischer.

Beterschap Sure_Lee

3 dekkingen gewonnen?! Is dat niet wat overdreven? :wow:

[***], wil je dat aanpassen op jouw smartphone dan? Ik weet wel hoe het moet. Maar ik wil juist dat gedram of gezeur van je hebt het gelezen waarom reageer je niet? Ik leef niet voor mn telefoon, het is enkel een handig hulpmiddel.

hypos, een kreupel paard hoeft lang niet altijd op boxrust, of DA heeft dat gezegd? Als ik het zo hoor lekker in dr eentje op een hongerweitje (wel wat te knabbelen natuurlijk, en dan beweegt ze naar behoefte) en voet in de biotex. Sorry als ik me nu teveel bemoei :o

Luxe kristelhans!

Dat ziet er netjes uit [***]!

Hier maar eens naar buiten, paarden doen en daarna stuk wandelen met de jongste en mn nieuwe halster.
Iemand hier nog de paarden op ijzers? Ik twijfel wat te doen, ivm de modder maar vooral mocht er nog weer gladheid komen. Eventueel kan ik ook uitkijken naar duplo's maar die moeten waarschijnlijk besteld worden dus duurt dan weer even.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:06

Ziet er netjes uit [***], hoe lang geleden is het nu weggehaald?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:09

Caily schreef:
Yontheke, lastig, zo'n pensionstal. Bepalen zij wanneer het dier eruit komt of is het meer doe het zelf? In dat geval kan je misschien met stalgenootjes wisseldiensten afspreken? Lijkt me dat de meeste eigenaren hun paard graag veel buiten zien? Die briketten ken ik niet (wel iets met brixx, is dat hetzelfde?), maar is seniores priores ook niet een idee?

Haha karev, handig, en als nieuws?

Heel lastig AB, zulke paarden. Moet zeggen dat ik dat versterken altijd wel zie bij merries, bij ruinen een stuk minder. Ik pak als ik mn dag niet heb ook altijd Bo, Kyra kan ik dan beter uit de buurt blijven, die is daar zoooo gevoelig voor. Lola is ook een merrie maar die boeit het dan ook weer niks, maar die is zo zelfverzekerd en vrolijk, moet nog zo weinig doen vanwege haar leeftijd, dat kan nog wel eens veranderen naar mate ze ouder wordt.

Automatische drinkbakken heb ik nog nooit uit hoeven kiezen, dus ook nooit over nagedacht. Een vlotter lijkt mij hygenischer.

Beterschap Sure_Lee

3 dekkingen gewonnen?! Is dat niet wat overdreven? :wow:

[***], wil je dat aanpassen op jouw smartphone dan? Ik weet wel hoe het moet. Maar ik wil juist dat gedram of gezeur van je hebt het gelezen waarom reageer je niet? Ik leef niet voor mn telefoon, het is enkel een handig hulpmiddel.

hypos, een kreupel paard hoeft lang niet altijd op boxrust, of DA heeft dat gezegd? Als ik het zo hoor lekker in dr eentje op een hongerweitje (wel wat te knabbelen natuurlijk, en dan beweegt ze naar behoefte) en voet in de biotex. Sorry als ik me nu teveel bemoei :o

Luxe kristelhans!

Dat ziet er netjes uit [***]!

Hier maar eens naar buiten, paarden doen en daarna stuk wandelen met de jongste en mn nieuwe halster.
Iemand hier nog de paarden op ijzers? Ik twijfel wat te doen, ivm de modder maar vooral mocht er nog weer gladheid komen. Eventueel kan ik ook uitkijken naar duplo's maar die moeten waarschijnlijk besteld worden dus duurt dan weer even.

Hier één van de vier op ijzers, ze is wel een achterijzer kwijtgeraakt in de blub :\ Qua gladheid merk 'k geen verschil tov de andere paarden, ook toen met de vorst niet... maar ze staat wel vast ter been. De smid komt hier alleszins gewoon terug vierkant zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:23

@palousa, het is eind november behandeld dmv bevriezing. Het ziet er echt boven verwachting netjes uit.

@caily, bedankt voor het aanbod, maar ik vind het ook erg fijn dat men niet kan zien of ik iets gelezen heb en wanneer ik voor het laatst online ben geweest. Heerlijk rustig.....

Ik heb ook gekeken naar verwarmde waterbakken, maar man, die dingen zijn zo duur, dat ik dan wel met een paar emmertjes water sleep, die paar keer dat het vriest.

hypos, balen dat het dier weer kreupel is. Persoonlijk ben ik tegenstander van boxrust :o . Ik hoop het nooit mee te maken, maar indien 1 van mijn paarden op boxrust zou moeten van de d.a. dan neem ik heel bewust het risico om dat niet te doen :n . Zoals caily schrijft zou ik dan gaan voor een wat kleiner stuk buiten.

Hier geen paarden meer op ijzers, ben zo blij dat ik ze een paar jaar geleden van de ijzers af heb laten halen en ze komen er ook echt nooit meer onder. In de winter was ik (mijn merrie) er standaard om de 14 dgn eentje kwijt in de blub op de pensionstal. Voor mij teveel nadelen als mijn paarden op ijzers staan. Als ik veel buitenrijd, doe ik gewoon een hoefschoentje om.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:24

Caily, de stal is volpension. Zij voeren en bepalen wanneer hij er uit komt.
De brixx die jij voor hebt, zijn geloof ik die van Havens maar zijn te vergelijken met het product van Cavalor. Seniores Priores is hier in België niet te verkrijgen helaas. Ik heb hem deze voormiddag ook nog een schepje slobber gegeven. Al had hij zijn ochtendportie krachtvoer en bietenpulp wel opgegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:26

Vind het er ook erg mooi uit zien, [***].

Denk ik ook eens een grappig filmpje te posten, kunnen jullie het zeker weer niet zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:29

Yontheke, ik ben volgens mij eventjes kwijt waarom Ami naar een pensionstal is gegaan? Ik lees dat je blij bent met een dak boven jullie hoofd. Is Ami het niet gewend om dag en nacht buiten te staan?

Verder wel heel vervelend dat ze zo weinig ruwvoer krijgen en erg weinig buiten komen. Zijn dat geen redenen om hem toch lekker bij je eigen paardjes te zetten? Met een flinke, dikke deken en voldoende ruwvoer zal hij toch wel snel aansterken? Superfijn dat hij zo braaf is!

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:49

Ik heb haar ook niet op boxrust gezet, tegen het advies van de da en mijn schoonmoeder in. Ook omdat er verder niets met haar gedaan wordt en ik dus alle behandelingen en rommel mag opruimen, en op stal betekend voor mij meer werk.
Mijn pony mag er gratis staan, maar het nadeel is dat ik de volledige zorg van de merrie erbij krijg, enkel als er iemand is dan staan ze er ook te dralen en te doen alsof ze het er heel druk mee hebben.
Apart zetten gaat lastig ivm schuilen, zodra het weer het toelaat staan ze apart van elkaar. Wel lastig 1 die dik wordt van lucht, maar verslaafd is aan eten en 1 die moet eten maar er soms niet naar omkijkt en zich liever mager loopt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:50

Ami was het nu wel gewend om 24/24 buiten te staan. Helaas is het bij mij nu zo nat dat ze continue onder het afdak staan en dat is om ze bij elkaar te introduceren gewoon heel erg krap zeker omdat Ami ook niet het meest sociale paard is. Mijn piste is al 2 maanden niet meer te rijden dus dan moet mijn man al minimum 2x per week met de trailer meerijden naar de binnenpiste. Dan rij ik nog maar 2 keer per week want Ami moet om fatsoenlijk buiten te rijden hoefijzers hebben want die heeft hele gevoelige voeten door zijn hele leven al op ijzers te staan. Ze hebben het afgelopen jaar geprobeerd om hem zonder ijzers te houden maar dat was geen succes. Bij mij kan hij in de winter geen ijzers onder want hij loopt deze er onderuit in de modder. De piste huren kost mij 15 euro per keer dus ook al 120 euro per maand + extra hooi en voer + extra werk in uitmesten + extra mest op de mesthoop.

Dan was ik dus uiteindelijk goedkoper en makkelijker uit op de pensionstal. Hij heeft ook tot vorig jaar april altijd op stallen geleefd en nooit veel buiten gestaan en heeft verschrikkelijk hard moeten wennen aan het leven als weidepaard. Je zag hem gisteren op de pensionstal enorm opfleuren eigenlijk.

Al is het echt niet mijn manier van paarden houden. Al heb ik de indruk dat ik er erger aan moet wennen dan Ami zelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:52

@[***]: wow dat ziet er heel netjes uit. Had niet verwacht dat het zo zou verbeteren.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:53

Heeft iemand ervaringen met bij agradi te bestellen?
Had vlotter bakken gevonden daar..