Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:09

MarloesHJ schreef:
Die puzzelmatten zijn echt eenvoudig te leggen en los te halen. Bij mij komt er geen vuil tussen de naden. Maar je moet ze wel strak leggen.
Mijn moeder heeft grotendeels de matten bij ons gelegd. Al heb ik ze wel ook meegeholpen om naar binnen te slepen/brengen. Ze zijn vooral lomp maar qua gewicht vind ik ze meevallen.

Denk je dat ze ook geschikt zijn voor op een spuitplaats?

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:58

Niello wij hebben rubber matten in de stal.
De ene stal vaste mat, echt zo’n zachte bedding. Geen idee welk merk, dit is nog door de vorige bewoners gelegd. De andere stal losse dunnere matten.
Het wordt niet glad of nat maar we hebben er een dikke laag houtkrullen in. Ik begin altijd met 8 balen per stal en dan bijhouden.
De losse matten blijven bij twee paarden wel mooi liggen maar de pony weet er hoe dan ook altijd zooi onder te krijgen en dan zijn ze wel zwaar om even aan de kant te leggen. Dit moet bij de pony bijna elke maand wel helemaal er uit en alle zooi er onder weg. Bij de paarden hoeft het maar eens of twee maal per jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:25

Helaas is de laatste persoon die interesse had afgevallen, dus terug bij af ;(
Nu dus alsnog maar op zoek naar een pony (tot 1.20) die wel íets mag mankeren, maar geen konstante DA-aandacht nodig heeft....

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:52

MizzMontana schreef:
De ene stal vaste mat, echt zo’n zachte bedding. Geen idee welk merk, dit is nog door de vorige bewoners gelegd. De andere stal losse dunnere matten.
Het wordt niet glad of nat maar we hebben er een dikke laag houtkrullen in. Ik begin altijd met 8 balen per stal en dan bijhouden.
De losse matten blijven bij twee paarden wel mooi liggen maar de pony weet er hoe dan ook altijd zooi onder te krijgen en dan zijn ze wel zwaar om even aan de kant te leggen. Dit moet bij de pony bijna elke maand wel helemaal er uit en alle zooi er onder weg. Bij de paarden hoeft het maar eens of twee maal per jaar.

Zijn de losse matten, puzzelmatten?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:13

Hier ook goede ervaringen met antislip puzzel matten. Voorheen op beton vloer gehad in een stal met vlas erop (paard schraapte veel, dit was een goedkopere oplossing dan ijzers). nu liggen ze op de poetsplaats. In de box ging er iets urine onder, maar heb er nooit iets van gemerkt qua geur.

DD, jammer, maar er komt vast wel iemand die wel past :)

Dais, leuk paard, wel griezelig om zo’n dier in het holst van de nacht uit te moeten laden en dan alleen achter te moeten laten lijkt me. Gelukkig allemaal goed gegaan, ze staan er leuk bij zo

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:16

Niello schreef:
MizzMontana schreef:

Zijn de losse matten, puzzelmatten?

Nee helemaal losse matten naast elkaar gelegd, ongeveer 1m x 1,5m.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:31

Niello schreef:
MarloesHJ schreef:
Die puzzelmatten zijn echt eenvoudig te leggen en los te halen. Bij mij komt er geen vuil tussen de naden. Maar je moet ze wel strak leggen.
Mijn moeder heeft grotendeels de matten bij ons gelegd. Al heb ik ze wel ook meegeholpen om naar binnen te slepen/brengen. Ze zijn vooral lomp maar qua gewicht vind ik ze meevallen.

Denk je dat ze ook geschikt zijn voor op een spuitplaats?

Ik heb mijn hele staloppervlak er mee vol liggen inclusief poetsplaats waarbij ik ook water gebruik. Daar is uiteraard wel een put. Als ik water heb gebruikt in de winter dan zie je wel dat ze niet zo snel drogen. Maar echt glad zijn ze nooit.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:14

Ik val even binnen omdat ik het niet erg zinvol vindt om er een apart topic voor te openen..

Ik wil graag verlichting aan mijn weide krijgen maar de stroom van de weide komt via accu, er is geen netstroom. Heeft hier iemand ervaring met verstralers, bouwlampen oid? Zijn die té fel? En hoeveel W is dan aangeraden? Of beter iets op zonne-energie?
Het hoeft niet zozeer voor de winter te zijn, de wei is verkocht en ik mag hem gebruiken zolang de nieuwe eigenaars nog met vergunningen bezig zijn maar ik verwacht niet dat ik hem deze winter nog heb. Het is dus voor nu als ik pas om 22h klaar ben op werk, dat ik toch nog wat kan doen.

Hij hoeft niet vast te staan, ik kan hem prima meenemen naar daar en weer terug. Het belangrijkste is dat het zonder stekker is en dat hij niet verblindend is maar wel sterk genoeg om niet over mijn eigen voeten te struikelen :+

Heeft nog iemand dit probleem en hoe hebben jullie dat opgelost?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:22

Toen ik nog werkte en in donker moest uitmesten had ik een LED-hoofdlamp op. Die gaf voldoende licht om alles in een straal van ong 3 meter rond me te zien.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:34

DubbelDun schreef:
Toen ik nog werkte en in donker moest uitmesten had ik een LED-hoofdlamp op. Die gaf voldoende licht om alles in een straal van ong 3 meter rond me te zien.

Hm dat zou op zich wel kunnen voor de klusjes als ik niks anders vind, maar moest het mogelijk zijn had ik graag iets wat ik bv op een weidepaal kan zetten en waarmee ik ook nog wat kan longeren oid. Ik heb geen piste maar maak wel eens een cirkel af, alleen ben ik de laatste tijd pas zo laat klaar met werken dat het wat verwaterd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 17:39

Denk dat een ledbouwlamp of verstraler op paal best eens zou kunnen werken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:40

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 17:41

Voor wat eenvoudig longeerwerk wil dat wel lukken denk ik. Ideaal niet maar evt. Met 2 dat het wat beter wil helemaal als je ze nog wat hoger krijgt dan 1,5 meter, dan kijk je er zelf recht in

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:52

Ik had een bouwlamp, een tl lamp op accu die ik thuis op kon laden en een hoofdlampje

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:05

Ik gebruik een LED bouwlamp voor het longewerk in het donker. Dat gaat prima. :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:21

Oh dat is goed nieuws! Die waren nl niet zonder voor zover ik kon vinden. Maakt het aantal watt dan nog iets uit?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:29

Yep, ik heb me de eerste winter hier ook prima met een bouwlamp gered. Ik had hem wel vrij hoog hangen, daardoor kon ik er ook bij rijden.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:55

@Dubbeldun

De maten waren rond de 150-152 breedte en lengte rond de 130-132. Dus als je op hoofwear kijkt dan heeft ze steeds te smalle hoeven voor bijna alle soorten hoefschoenen die daar staan :S.... Ik heb equine fusion 15slim ooit aangeschaft om naar de wei te kunnen lopen omdat ze in de winter wat zachte zolen had voor voor. Die passen wel redelijk (met stappen geen problemen) maar echt draven weet ik niet of ze dan niet gaan draaien omdat ze eigenlijk wat te breed zijn. Voor achter passen die bij 1 voet echt niet daar draaien ze in stap, de andere achtervoet wel (in stap).

Diegene die gepast heeft is nu op vakantie. Zal de precieze maten per voet vragen als hij terugkomt.
Ik zal deze week zelf ook nog eens meten maar bekapbeurt is nu wel bijna 3 weken geleden.
Die passer zei dat ze geen geschikte vorm heeft voor schoenen...en vreemde hoeven had. daar baalde ik wel van. Maar goed ik kan altijd nog voor Smitjes gaan die aangemeten worden :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:02

Het verschil tussen de 2 maten is idd erg groot en vooral dat ze dus breder dan langer zijn. Smidjes is dan een goede keus. Bij een lange lengte icm de breedte kun je nog werken met strips aan de zijkant, maar die truc gaat hier ook niet op.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:11

Zelf goede ervaring met het opvullen in de lengte bij de cavallo’s. Gewoon met onder tapijt (dat grijze spul), schoenen bleven prima zitten en draaiden niet. Die van smid weg kunnen doen, paard kreeg er beschadigingen van in de kootholte. Ondanks sokjes erin en langzaam opbouwen.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:59

Ow sorry verkeerd gezet 150-152 lengte moet het zijn en 130-132 breedte :P ovale hoeven heeft ze, typefout van mijn kant haha

Ik had eerst equine fusion all terrain aangeschaft 2 jaar geleden om in de winter naar de wei te komen (5 min lopen) omdat ze toen heel gevoelige zolen had in de winter, en dat was voor 5 min stappen voor prima te doen. Maar draven of echt lange wandelrit durf ik dan niet te maken, omdat ze eigenlijk net wat te breed zijn en zouden kunnen gaan draaien, in stap is dit voor nu nog niet gebeurd. Momenteel loopt ze echter blootsvoets naar de wei, dat gaat goed met de harde hoeven, maar om in het bos te komen moet ik over een verveld pad met allemaal puinstenen lopen en daar verwacht ik echt dat ze gevoelig zal lopen, dus dat durf ik nu niet aan zonder schoenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:08

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:10

Ik heb vanavond nog een lekker ritje gedaan, zelfs het vestje kon nog uit.
Ik kan al wel merken dat het al weer eerder donker wordt.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:26

Ik heb mij vandaag weer eens aan de buitenbak gewaagd aangezien het hier nog bijna 30 graden was.

Ik weet weer waarom ik de binnenbak vaak verkies boven de buitenbak.

Volgende keer mijn grote nog beter inpakken tegen vliegend gespuis. Hij was weer flink aan het hoofdschudden tegen vrijwel onzichtbare en maar een paar vliegen. Hij had zijn uitrijdeken met hals al op maat volgende keer moet hij ook een masker op.

Wel al in de schemer terug moeten rijden maar deze bak ligt een kwartier/20 minuten van huis.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:54

Het is ook niet normaal met de vliegen. Normaal ben ik niet zo van de vliegenkappen, maar ik ben er voor allebei de dames maar 1 wezen kopen want het was gewoon sneu. Ze stonden alleen maar met hun koppies te schudden.

Van de week wilde ik ook beide dames even longeren. Ik begon met Indy, maar die sloeg net een vlieg weg op haar buik en mijn hoofd zat ergens in de weg want ze sloeg zo 2 tanden door mijn lip. Bloeden joh!! De nieuwe merrie kwam er goed vanaf want ik had gelijk geen zin meer om nog iets te doen. Nu, 3 dagen later, is het nog dik en blauw. En dan zeggen mensen; "leuk joh, paarden aan huis", alsof dat in pension niet had kunnen gebeuren :').