Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:42

Er dient zich in de tussentijd vast een goede oplossing aan Karin! Lief van je schoonouders.

Lynn wat een portret met haar wormenspuit!

Hier staan de paarden nu nog op de winterwei, dat wil zeggen dat ze het hele stuk ter beschikking hebben. Het is misschien wat vroeg, maar vanaf wanneer zouden jullie een stuk afsluiten zodat het gras mooi op kan komen in de lente? Ik dacht zelf hele maand februari nog laten lopen, maar misschien is dat te lang?

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:00

Ligt eraan hoe nat het is. Groeien doet het toch niet in de winter.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:01

Mijn oude merrie moet ik vast zetten om de wormenspuit te geven :j ook moet je haar als eerste vastzetten en geven anders laat ze zich niet meer pakken.
De andere twee zou ik zo in de wei en zonder halster kunnen geven, die blijven gewoon staan.

Aan de andere kant zou ik zonder problemen mijn kinderen op haar zetten, dan zal ze super voorzichtig zijn en geen stap verkeerd zetten, enkel als je erop gaat en denk ik zal jou aan het werk zetten denkt zij laat maar zien wat je in huis hebt (zonder gevaarlijk te worden)
Ze heeft me enorm uitgetest toen ze 6 was, zo erg dat mijn instructrice haar eerst 3 kwartier reed en daarna ik nog een kwartier.

Mizzmontana ligt denk ik ook aan je ondergrond, wij hebben altijd twee weides gehad dus een waar ze in de winter niet opgingen om de wei te sparen. Bij het nieuwe huis deel ik de wei ook weer in tweeën zodat ze een winter wei hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:09

Bij ons groeit het gras nog :oo .Ik stond toevallig gisteren te kijken hoe hoog het gras van de groenbemesting van de boerbuur stond.Hij zet daar altijd mais op,na de mais doet hij het omploegen en inzaaien en in het voorjaar ploegt hij dat om en zaait er weer mais op.Groenbemesting noemen ze het hier. In ieder geval mogen de paarden dat wel weer eens afeten als het droog is, door dat er zoveel geploegd word zakken ze er met nat weer diep in weg.Dus dat is bij ons een extratje.
Ik ga ze als het zo droog blijf eind van de maand van de winter wei halen en dan zal eind Februari de loonwerker komen denk ik om te kalken en mesten.Ik zorg dat de wei leeg is hij doet het meestal op zijn tijd mesten en kalken daar heb ik verder geen verstand van,volgens mij nemen ze ook eerst een staal of zo.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:26

Ik zie het gras rondom mijn wei toch echt nog groeien nu :oo

Ik heb van de week alles besteld om de wei te gaan verdelen en afzetten voor het groeien.
Als dat binnen is ga ik ergens deze maand alles afzetten.
Dan moet ik nog per stuk onkruid trekken en blad wegharken en daarna kijken hoe en wat.

Ik heb nog geen flauw benul van bemesten en kalken e.d.
Wat is wijsheid?

Ik heb helaas niet zoveel wei dus ik kan niet mn hele stuk in 1x doen en kaal laten voor een jaar ofzo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:40

Sommige grassen groeien nog bij 5/6 graden en dat is het nu nog. Bij mij komt het ook nog steeds op. Heel fijn.
Ik heb een weide opgeofferd, die is nu zwart maar die willen we gladstreken en opnieuw zaaien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:46

Hier heb ik heel weinig wei maar goed zelf zak ik er al een paar cm in als ik er nu voet op zet dus met de paarden gaat dat al helemaal niet goed.

Zit er aan te denken te verhuizen, huis van de buren is al verkocht naar het schijnt :=
Weet precies wat ik wil, kleiner huisje bij het bos met wat grond. Geen buren binnen een paar meter.
Helaas lijkt dat gewoon niet te vinden in Brabant of Limburg _O-
Zit nu al in het buitenland te kijken, op zich niet erg maar goed ik heb eindelijk het gevoel dat ik een sociaal leven begin te krijgen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:18

Ik heb ze met zijn drietjes nu nog op 1.5 hectare staan. Zolang het niet veel natter wordt blijven ze daar lekker op staan tot half maart. Dan sluit ik in ieder geval 1 hectare af en mogelijk nog een stuk extra. Zodat dat kan groeien en ik dan vanaf april strookbegrazing kan toepassen. De hectare die ik afsluit gebruik ik om van te hooien.

Kalken doen wij in het najaar. Bemesten in het voorjaar. Meestal met kunstmest en 1x per jaar met rundermest (injecteren).

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:59

Ik heb helaas ook maar heel weinig wei. Ik zit er aan te denken om te proberen nog een stukje te pachten ergens...dat zou super zijn voor mijn oudje, maar niet voor mijn obesitas fjord -O- Waarom zijn er toch altijd weer van die dilemma's met paarden :D
Azmay, tja lastig verhuizen of niet....ik woon in Duitsland en daar krijg je toch nog wel meer grond/ruimte voor minder geld.
Geen idee of het gras hier groeit, zo op het oog niet echt. Ik zit hier echt op zware grond dat nu heel nat is. Zodra ik de paarden er op zou laten hebben ze het stuk in no time omgeploegd dus dat ga ik maar niet doen. Het moet echt goed droog zijn, ik verwacht dat ze er pas weer vanaf april of zo op kunnen. Ze staan nu op een baggerstukje waar ze altijd op kunnen. Een deel is beklinkerd, een ander deel is echt diepe modder maar gelukkig blijft er ook altijd nog wel een stukje redelijk goed. Toen ik hier pas kwam wonen vond ik het echt veel grond, inmiddels ben ik er achter dat 2 paarden voor ca 3000m echt niet handig is. Maar goed, iets met roeien met de riemen die je hebt :')

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:37

Ik begin ergens in maart met stukken afzetten. Tot die tijd op het hele stuk tenzij het heel veel regent, dan op de paddock/bak. Ik ga het draadje zo weer open zetten, ze zullen wel blij zijn. :D Het land is nu wel (deels) nat, maar er staat nog erg veel gras dus ze mogen er gewoon op, het moet op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:40

Hier is het nog steeds droog genoeg alleen geen gras waardoor ze zand gaan eten. ik ga van 8000 naar 3000 m2 maar blijf van mening dat je beter een klein makkelijker te onderhouden stuk kan hebben dan meer wat te droog of te nat is waardoor je er een groot deel van het jaar nog niks mee kan doen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:16

Wij hebben een fikse klei bodem dus geen weidegang meer hier := dan is alles stuk := Dus bij mij staan ze op de paddock. Ook moet een heel deel nog gefreesd worden, de man die dat kan komt pas in februari mits het niet vriest. Ergens daarna als het niet meer vriest kan ik pas inzaaien. Dus ik heb al 1/3 van mijn weide niet meer en door dat frezen en opnieuw inzaaien vrees ik dat ik dat stuk pas in september weer heb :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:24

Ik denk dat wij vroeger gewend waren paarden vroeg af te schrijven als oud. Als ze gewoon goed oud worden, moeten we dan opnieuw incalculeren hoe en wat, denk ik. Ik ken zat paarden die met 18 op pensioen zijn gezet en wel 35 werden.

Ik zie het gras ook weer groeien en vraag me af wat dat straks gaat doen, want ik denk toch echt dat er nog wel flinke kou aan gaat komen. Dit is toch geen winter??

Lastige is wel dat alles zo verschuift, dat de dagen echt al langer worden en ik zag dat mn merrie al iets verhaarde. Mensen zeggen altijd dat vacht zich aanpast aan uren daglicht, maar ik denk toch echt dat de combinatie met deze temperaturen ook versnellen.

In onze tuin staat gras trouwens ook hoog, maar de grond is echt te nat om te maaien.

Azmay, waarom wil je verhuizen? Ik ben in Z Limburg wel een paar keer een iets afgelegen huis aan bos tegengekomen. Ook een keer pal tegen de grens aan.

Soms denk ik ook; Naar Duitsland en meer voor je geld. Maar aan andere kant denk ik voor zelfde geld in Nederland krijg je misschien minder, maar het is ook net iets makkelijker als je gewoon in Nederland blijft.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:30

Wij zijn een paar jaar geleden verhuisd.
Vriendlief is qua werk vrij flexibel.

Ik heb het op mijn werk goed naar mijn zin en het is op fietsafstand. Dat was dus wel een dingetje.

Uiteindelijk bewust gekozen voor appartement in eigen woonplaats met huurwei om de hoek in plaats van paarden aan huis in Brabant.

Ook vanwege onze sociale contacten en gemakkelijker weg kunnen.

Als ik hier foto's voorbij zie komen heb ik wel eens spijt, vooral wat betreft uitrijdt mogelijkheden.

Maar als ik lees dat het lastig is oppas te vinden ben ik weer blij, daar heb ik nooit problemen mee.

Zo is het altijd wat denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:33

Onze zoon heeft weleens opgepast laatste jaren, maar wij gaan niet veel lang of ver weg. Toch zegt een goede oppas nu ook niks. Als je nu een fijne oppas hebt, kan die ook niet meer willen of kunnen over een paar jaar.
Als je paarden aan huis hebt of zoals wij nu nog op een eigen stuk, dan moet je het regelen en je soms aanpassen.

Maar ik zeg gelijk heel eerlijk dat ik in pension ook vrijwel niet weg ging. Er zijn maar weinig pensions waar ik voldoende vertrouwen in heb om ze echt een week of langer achter te laten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:36

Ik wil weg omdat het huis veel te groot is voor me en het nogal gehorig is naar de buren. Naast mijn schoonfamilie wonen is ook niet bijzonder ideaal. En ik mis echt het bos, op zich is er in de regio wel wat maar niet dichtbij genoeg om even naartoe te lopen zeg maar.

Er is geen haast bij en dit huis is alles behalve af maar goed ik blijf dromen en hopen dat ik binnen 6 jaar weg kan :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:42

Citaat:
Als je nu een fijne oppas hebt, kan die ook niet meer willen of kunnen over een paar jaar.

Dat klopt, maar ik ben hier opgegroeid dus dat zoekt toch wel net wat gemakkelijker...

Citaat:
Er is geen haast bij en dit huis is alles behalve af maar goed ik blijf dromen en hopen dat ik binnen 6 jaar weg kan :+

6 jaar zou een haalbare kaart moeten zijn toch ;-)

Ik snap wel dat je het bos mist!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:31

Karin , voor wanneer in juni zoek je oppas? Ik kan evt wel een van knzevaste oppassers vragen als het niet eind juni is....

Hier mooie stukken afgezet,maar stroom geleidt slecht door de sneeuw dus ze moeten in de paddock blijven.

Maarrrrr, na een zenuwslopende ochtend hebben wij weer een huis/boederijtje gekocht *\o/* *\o/* *\o/*
Helemaal blij want ik had niet verwacht dat we het voor de vraagprijs konden kopen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:40

Noordje wat fijn, gefeliciteerd, is het in de buurt van wat je nu hebt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:45

Wat fijn, noordje!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:48

Niet echt. Het is weer in het gebied waar we eerst hebben gewoond.
Maar het heeft gewoon alles wat we willen en dan maakt het me niet eens meer zoveel uit waar het staat.
Het huis is in 2004 gebouwd,alles gelijkvloers. 2 goede schuren,bijna 3ha land (en dan gras,geen bos)
en een rijbaan van 40 x 60 .
En ook weer een geweldig uitzicht , het ligt op 213m hoogte.
Zal ff linkje plaatsen
https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =136321535

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:24

Wauw noordje, ziet er sjiek uit❤️

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:25

Gaaf! Gefeliciteerd Noordje :)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:30