Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:16

-Namiro- schreef:
Ik voer ook alleen voordroog, maar wel voordroog wat droog is.. Van dat natte spul hoef ik niet. Daar krijgt mijn ruin ook diarree van. Dit wat ik nu heb is superspul. Mooi droog en geen onkruid of stengels.

Ik heb niet echt keuze nu want ik krijg het via de buren, is niet echt nat maar kan het ook niet droog noemen. Nu het droog is kunnen de paardjes eindelijk dag en nacht op de wei dus heb ik geen voordroog nodig *\o/*
Van mij mag het nog lang (behoorlijk) droog zijn :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:26

Hihi.. Durf het bijna niet te zeggen na al mijn geklaag over de regen.. Maar hier mag best een buitje vallen! :o

Ik ben offertes op aan het vragen voor het slaan en/of spuiten van een put, maar pfff.. Wat een geld zeg!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:43

Viel hier best mee. Dacht 200,-. Alleen de bron spuiten hè.
Kwam de pomp slang en sproeier nog overheen..

Let wel op dàt het niet altijd geschikt is als drinkwater ivm ijzer in her water!

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:49

Ik deed de voordroog wel eens uitschudden in een lege stal.
Als het iets natter was dan normaal.
Dan droogde het nog net iets meer.

Ik had ook met de overgang van hooi naar voordroog dat de minis een dag of 4 aan de dunne waren en daarna was het wel over.

Ik weet niet meer wie het was met de paarden aan de spuitpoep, maar mijn hooileverancier adviseerde om de voordroog dan wat te mengen met stro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:54

Ik ben niet van de voordroog of grondwater wat dat betreft: van grondwater heeft Lona in het verleden leverproblemen gehad ( was heel sneu, want ze liep toen echt als een bezopen bootwerker) en van voordroog werd Mien binnen no time hoefbevangen. En dat zijn dan alleen de eigen ervaringen, werd ook altijd nerveus van de botulisme verhalen van beide...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:56

Je kunt er altijd nog een filter tussen zetten.
Hier drinken ze ook grondwater maar dat heeft al een korte weg afgelegd voordat het bij ons in de wei terecht komt.
Als dat droog komt te staan heb ik nog een put waar ik water uit kan pompen. Vorig jaar is het niet opgevallen of het erg bruin was, maar de oude leidingen van het huis waren wel helemaal dichtgeslibd door de ijzer. De vraag is dan of dat uit de leiding kwam of uit de put. Het komt in principe van dezelfde bron ;) er staat hier verderop in de straat een pomphuisje van het waterbedrijf.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 10-07-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:57

Eerste offerte was hier €750 ex btw voor het boren en alles bij elkaar (met pomp etc) €2000!!

Ik wil het voornamelijk gebruiken om de weien te sproeien.. Als het drinkbaar is is dat mooi meegenomen.. Volgens de buurman die al een pit heeft is het dat overigens wel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:00

Volgens mij hebben ze hier toen voor 10.000 2 putten van 100 meter geboord (Inc alle slangen etc wat er in ging).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:40

Had hier net even mijn eigen wildlife momentje. Gaat zo een uil voor mijn neus op het verkeersbord zitten. Waardelze foto natuurlijk, maar blijft leuk!

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:40

Hier ook leverproblemen gehad van t drunken van grondwater met teveel ijzer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:44

Voor de paarden met jeuk zou Metazoa nog een optie kunnen zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:08

Zit ook veel ijzer in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:10

Fabster schreef:
Zit ook veel ijzer in.

Echt? Was mijn optie mocht ik ontevreden worden over vitalbix hoewel ik dat nu een jaar geef. Ik weet dat ze daarin iig geen ijzer hebben toegevoegd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:31

Yep

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:54

Cool die uil :D

Hier ook druk op zoek naar iemand om te hooien, voor de allereerste keer pakjes van eigen land :)

'k Gaf een tijdje de marstall brokjes bij maar merkte niet echt verschil...

Caily: gefeliciteerd met je jaar extra studeren, wat ga je doen?

Monmaster: je nieuwe ijsje is zeer leuk! Fijn dat ze zo makkelijk is :) Mijn ijslandse dame staat op training en die gaat ook super :)

Nog geen regen hoor! Hier begint het eindelijk op te drogen... de wei blijft wel geruïneerd achter. Gelukkig eind augustus verhuizen :)

Afbeelding

Voor ons nieuwe huis heb 'k een topic geopend om de vorderingen bij te houden, is leuk voor later zo'n overzichtje :)

[HTT] Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:55

Metazoa leek mij ook wel wat. Bedoelen jullie dat daar ijzer in zit? Ik kan geen lijst vinden met de bestanddelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:08

@Fabster: die ogen !!

@solleke: leuk topic. Ga ik volgen :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:20

Hier hebben we ook uilen in de schuur, zie ze alleen zelden. Af en toe een die je dan in een schim weg ziet vliegen in je ooghoek ofzo ;)
We horen ze wel veel snachts, en de troep die ze achterlaten valt ook wel op (de "poepjes" en uilenballen)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:25

Super tof palousa :D wat voor uilen zijn het?

Haha, in Frankrijk toch evidenter om natuur te organiseren binnen het paardengebeuren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:28

Mooie foto Fabster :D , wij hebben 2x een uil in de tuin gehad, maar net als bij palousa heb ik alleen maar schim gezien.....

Ik zie af en toe door de bomen het bos ook niet meer hoor, wat al die mineralenbrokken e.d. betreft. Moet eerlijk zeggen dat ik te lui ben om al die analyses door te lezen en uit te rekenen hoeveel je paard nu daadwerkelijk van iets binnen krijgt. E.e.a is natuurlijk ook weer afhankelijk van de hoeveelheid die je dient te voeren.

Ik voer nu gewoon ponybrok en soms basis-sportbrok van Subli. In de ponybrok zit een behoorlijk hoog gehalte aan allerlei vit/min en ik vind het wel goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:33

Ik heb dat wel eens helemaal uitgezocht, want ik wilde een vitamine brok, waar dus geen ijzer was toegevoegd, maar ik vond het ook redelijk belangrijk dat de calcium/magnesium verhouding een beetje redelijk was.

Ik heb LuiqiHorse geprobeerd, was daarvan erg te spreken over de verhoudingen, vooral het geen calcium toegevoegd hebben! Maar mijn meiden vonden het niet lekker...

Ik kwam uiteindelijk op de balancer van je paard gezond en fit.nl. Moest daar nog steeds magnesium bij bijvoeren, maar geen ijzer toegevoegd en dat bleek een zeldzaamheid te zijn samen met de LuiqiHorse...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:34

ohjajoh6 schreef:
Ik heb dat wel eens helemaal uitgezocht, want ik wilde een vitamine brok, waar dus geen ijzer was toegevoegd, maar ik vond het ook redelijk belangrijk dat de calcium/magnesium verhouding een beetje redelijk was.

Ik heb LuiqiHorse geprobeerd, was daarvan erg te spreken over de verhoudingen, vooral het geen calcium toegevoegd hebben! Maar mijn meiden vonden het niet lekker...

Ik kwam uiteindelijk op de balancer van je paard gezond en fit.nl. Moest daar nog steeds magnesium bij bijvoeren, maar geen ijzer toegevoegd en dat bleek een zeldzaamheid te zijn samen met de LuiqiHorse...

Ja maar hoe zit het dan met het ruwvoer wat je paard binnenkrijgt? Kloppen dan alle verhoudingen nog? Ik vind dat zo lastig......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:36

Daar kom je toch alleen maar achter als je een ruwvoer analyse doet [***]. Maar dat was voor mij eigenlijk nooit een betaalbare optie, met het regelmatig verschillende partijen hooi hebben....

En je mag er dus wel van uit gaan, dat het calcium en het ijzer gehalte, meer dan genoeg aanwezig is in hooi. Het gaat juist om de vitamines en mineralen die vaak niet voldoende aanwezig zijn, dus ik wilde iets geven waar dus vooral niet nog eens ijzer aan was toegevoegd.
IJzer is heel slecht voor lever/nieren/hersenen en weet ik wat nog meer en slaat dus ook echt op in het lichaam.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:40

Solleke_Noah schreef:
Super tof palousa :D wat voor uilen zijn het?

Haha, in Frankrijk toch evidenter om natuur te organiseren binnen het paardengebeuren :)

Weet niet precies wat voor uilen het zijn. Er zit 1 klein bruin uiltje bij de buren in een ingestorte schuur, die komt ook weleens bij ons buurten.

Bij ons heb ik ze nog niet goed kunnen zien. De eerste keer ging er een flits door de straal van m'n zaklamp en de 2e keer vloog hij overdag over me heen toen ik de schuur ik liep, toen zag ik alleen een witte onderkant.

Heb al een keer gekeken om een camera neer te zetten om ze te kunnen bekijken maar is nog niet van gekomen. 1 camera die had geen infrarood en zou de babyfoon camera nog kunnen proberen maar ook nog niet mee bezig geweest.

Zitten hier sowieso wel veel roofvogels in de buurt, zie ze veel over de weides vliegen en in het voorjaar veel gekrijs vanuit het bos :P

Die vitamine brok die wij voeren geef ik gewoon. Hebben niet echt gekeken wat er allemaal in zit of ze dat ook echt te kort komen.
Vind het een makkelijk formaat, makkelijk te geven en schijnbaar vinden ze het lekker.
Bijkomend voordeel is dat ze het gewoon thuis komen afleveren ;)