Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:58

1 kans op 5 voor de dekking te winnen. Morgen is er een loting uit de top 5.
Dus alvast heel erg bedankt voor al jullie stemmen! Nu ligt in de handjes vd super schattige dochter van de eigenaars van de hengst.

Hidalgo is op zijn nieuwe plekje, heel fijne plek. Zullen later wel foto's volgen.

Oei, weer koliekgeval... Hopelijk snel in orde.

En wat een groot paard Abby, hopelijk hierbij een beter gevoel dan heel de vorige situatie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:59

Whapp zien kan je ook uitzetten tegenwoordig, heb ik ook zo. Dat gedram stoort enorm. Al heb ik er nu nog een enkele tussen die ?? Gat sturen als ik niet snel genoeg reageer.

AB, het bericht klinkt ook nogal wisselend. Als jullie haar kopen komt ze ook thuis in vreemde omgeving met vreemde mensen. Ik trek bij gaan kijken juist de paarden uit de comfortzone om te zien wat ze dan doen en vooral wat ik ermee kan in zo'n situatie.

Mmm taarten! Leuk om te maken ook, zou ik ook weer eens moeten doen. Over 3 weken dan maar, dan ben ik jarig dus heb ik een reden, terwijl ik het verder eigenlijk nooit vier :+

Duimen draaien Kirrr!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:11

Spannend Kirr...duimen rustig door :D Fijn dat Hidalgo op zijn plek is,valt toch een last van je schouders.

[***]...hoest met de patiënt,heeft zo nog last gehad?

Daan...nachtbraker,heb ook wel een bolletjes staan wippen om half 5 's morgens omdat ik niet kon slapen :=

Abby...goed dat je nog een keer gaat kijken en idd wat Caily zegt,paard uit de comfordzone zien is belangrijk.Weet je wat je kunt verwachten.In jou geval waarschijnlijk verstandig om nog een paar x te gaan kijken.
Het moet goed voelen,niet een hand vol maar een land vol ;)

Hier zijn de paarden niet anders dan anders,hebben gewoon hun routine.Balen als ze niet de baan opmogen maar verder...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:38

Goedemorgen...

@abby: dat het paard niet gewend is om alleen te gaan rijden is een flink aandachtspunt! Beetje gek dat ze een dier te koop zetten, terwijl ze die basis niet eens heeft. Als ze dat niet kent, kon je daar als koper wel eens een flinke kluif aan krijgen. Gezien je verhaal qua onzekerheid, zou ik daar echt vraagtekens bij hebben en misschien wel meteen zeggen: niet doen.
@antheman: wat een leuke pony!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:42

Abby, wat een groot bakbeest zeg! Fijn dat ze wel zo braaf bleef. Ben benieuwd wat je van haar vindt als je nog een keertje terug gaat. Ik geloof dat ik gemist heb wat je plannen met haar zijn?

Kirrr, spannend joh! Hopelijk staat het geluk aan jouw kant vandaag!

Mijn paarden zijn niet gekker dan anders..

Gisteren Ami naar de pensionstal gebracht. Hij was echt suuuper braaf. Gisteren zelfs nog even 20 minuutjes gereden zodat hij de box nog uitkwam omdat ze niet op de paddocks gingen met het stormweer.
De eerste keer in de piste en hij was echt zoo braaf! Ze vroegen of ze er een paard bij mochten longeren en ze mochten van mij wel proberen omdat ik geen problemen zag. Zelfs wanneer dat paard aan de longe wegschoot in galop bleef Ami gewoon braaf zijn ding doen. Heerlijk! Hij voelde ook al een pak soepeler dan van de week.
Met opzadelen en opstappen is hij wel iets of wat onrustig maar vanaf dat je in het zadel zit en daarna is hij mega braaf.
Ze krijgen er kuil en dat had hij goed gegeten alleen zijn avond voer at hij niet helemaal op. Dat is mijn eigen voer en de vorige eigenaresse had er al wel 2 dagen mee gemengd maar het was met lange tanden.

De stal is echt leuk en iedereen is super sociaal en vriendelijk. Echt hele fijne mensen.

Het enige dat me echt tegensteekt is dat ze in mijn ogen een pak te weinig buitenkomen en echt veeeel te weinig ruwvoer krijgen. Hij krijgt nu voor de ochtend bietenpulp bij zodat hij extra buikvulling heeft maar of hij dat gaat eten weet ik nog niet..

Als hij nog invalt qua gewicht schakel ik het voer misschien toch terug over naar de Strucomix van Cavalor. Dit kreeg hij ook bij de vorige eigenaresse maar ik geef hem nu de Westernmix. Andor staat hier ook op en is heel erg fijn voor paarden die snel stijf zijn en voor de gewrichten. Andor werd raar maar waar een beetje koekoek op de Strucomix en dat heeft hij op dit voer niet.

Kent er iemand de luzernbriketten van Cavalor? Wij hebben deze ook op mijn werk en ik kan hier redelijk goedkoop aan geraken. Misschien is dat een idee om nog bij te geven?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:50

I know caily. Maar in dit geval kun je zien wanneer ie online geweest is dus het nr is wel actief. 28-1 voor het laatst. Sherlock op pad haha

Die bricks ken ik niet. Is meer tegen verveling toch?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:56

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:53

Tx jongens.
Mijn doel is gewoon een fijn rijpaard om lekker buitenritten mee te maken. Normaliter zullen wij met z'n tweeën gaan. We hebben Nog een oude bomproof ruin die haar vertrouwen kan geven.

Maar het is ook niet dat ze niet luisterde. Ik merkte alleen dat haar nervositeit die van mij versterkte. Of andersom. Maar ze was eigenlijk kei braaf. Tuurlijk kan ze alleen een rit maken maar ze worden nu gereden door de meiden op stal en daar heeft de fokker afgesproken dat ze niet alleen naar buiten mogen. Voor de veiligheid van de meiden want ze zijn niet allemaal volwassen genoeg om alleen te kunnen gaan.

De huidige ruiter heeft haar ook gereden en daar reed ze heel netjes bij. Dus het is een vertrouwenskwestie. Volgende week Nog een keer rijden en kijken of ik er dan een beter gevoel bij heb. Anders gaan we verder zoeken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:02

[quote="Daan_O]

Wat een weer hier gisteravond/afgelopen nacht en ochtend! Ik had een feestje in Amsterdam, kwam uiteraard weer later thuis dan ik van plan was, dus stond om 3.30 uur nog even de hooinetten te vullen en paarden op stal zetten :roll: Paardjes lekker droog bedje, ik ook een paar uurtjes slapen en vandaag wat woonwinkels afgegaan met een vriendin. Ga zo maar eens lekker het bad vol laten lopen :))[/quote]

Haha! Niet zo extreem als bij jou, maar wij hadden gisteravond een verlate nieuwjaarsborrel. Stond ik ook om 1.00 uur nog te mesten en voeren. Heb ik vaker met dat soort dingen.

Te laat in bed en te vroeg weer op. Zo nog maar weer mesten en voeren, vanmiddag stalroosters in de blubber gooien en dan lekker bankhangen. Komt er nooit van, maar is toch een leuk idee.... :+

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:18

Ik heb jullie ervaringen/ mening nodig.
Over automatische drinkbakken.
Welke vinden jullie de beste met lepel ventiel of een vlotter.
Paarden hier hebben nog nooit een automatische drinkbak gehad. En de oudste vind het horen van lopend water de meeste keren schrik aanjagen. De andere denk ik dat er snel mee weg zijn.
Ik zou zeggen barst los..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:23

Ik zou er 1 nemen die zichzelf vult als het water onder een bepaald niveau komt. En dan gewoon op de grond zodat ze een natuurlijke drink houding hebben.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:28

Goedemorgen!

Shirley, nu al wakker??? :P

Fabster ook een all nightertje gehad.. ik kan dat niet meer. :') En dan ga ik zeker geen hooinetten vullen.. :x

DV; wij hebben drinkbakken met vlotters, ooit ergens een lijstje gezien met voor en nadelen en vlotters kwamen beter uit de test. :j Wij zijn er blij mee en de paarden ook, heel makkelijk schoon te maken, ook wel belangrijk, onder zo'n lepel blijft denk ik veel troep hangen?

Ik ga zo een bosritje doen met de Beer en vanmiddag naar de open dag van een paardenrusthuis in de buurt. :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:38

Haha ja Kristel, ik ben eigenlijk al het hele weekend ziek. Dus heb het stappen helaas over geslagen... de rest slaapt nog idd!

Veel plezier met rijden!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:39

Double,ik zou gaan voor de flotter. Ik heb een keer gehad dat de lepel erg stroef ging, paard dronk daardoor slecht en als ze het niet kennen is de vlotter ideaal.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:44

Oh beterschap Shirley, hardnekkig griepje dus!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:46

Ik heb jaren bakken met lepels gehad en niets dan ellende. Hoe vaak we er ook mee aan de gang warebn altijd begonnen ze weer te lekken, zéker na een vorstperiode. Dan maakte het ook niet uit of ik de druk er wel of niet afhaalde. Ook het vervangen van de rubbers en dat vierkante afsluitdopje mocht niet baten.
Dus uiteindelijk heb ik ze er uit gesloopt en vervangen door een gewone afsluitbare kogelkraan
https://static.gamma.nl/mam/celum/celum ... llsize.jpg
en hieronder heb ik een bak staan. De oude merrie heeft 2 hangbakken in de stal.
Is iets meer werk met schoonmaken en vullen, maar ik weet nu wel hoeveel ze drinken en geen gedoe meer met lekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:47

Een 2e nadeel van die automatische bakken bij ons was dat we 's nachts de paarden hoorden drinken; de leiding wilde dan wel eens klappen doordat ze vaak de lepel indrukken en weer loslaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:57

Zo dat is balen op je weekendje weg met de meiden Shirley :(:)

Ik kan mezelf ook weer in de ogen kijken: ben nu net terug van een mini rondje, maar wel langs alle knelpunten van vorige week gedraafd. Was nu kwestie van benen erin en streng toespreken en ging goed! Heb het expres kort gehouden en mooi afgesloten. Dus ik ben tevreden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:58

Lekker! Goed gedaan dus. Ik ga ook zo, nog even thee leuten en dan opzadelen. Jeeeehj!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:08

Wat fijn Claudia! Heerlijk.
Ja, echt heel jammer. Donderdag voelde ik me weer gewoon goed. Maar helaas vanaf vrijdagochtend weer niet. En vanaf gisteren middag mijn stem kwijt. Heel gezellig. ..
Weet niet of ik hem nu weer terug heb. .. er is nog niemand om tegen aan te kletsen..hihi

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:17

Hier nog 1 die vannacht om half 3 met hooi liep te slepen. Het was gezellig zeg maar...
Even thee opdrinken en dan mag ik vandaag 2x het bos in. Lucky me

Automatische drinkbakken echt geen idee, hebben we niet en ik heb niet het vermoeden dat die zelfs ooit op het to do lijstje gaan komen laat staan dat we er aan gaan beginnen.

Abbey succes! Aan mij heb je niks met paarden kopen. Ik doe alles op gevoel en val op kneuzen. Wordt daar zelf wel gelukkig van maar raad het niet aan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:19

Ik zou nieteens weten of ik hier alleen op pad zou kunnen gaan, nog nooit geprobeerd eigenlijk.

Kirr, ben benieuwd of je wint. Een vriendin heeft gister 3 dekkingen gewonnen bij de NrPS dag.

Automatische drinkbakken hebben idd voordelen en nadelen.
Zeker als ze wat ouder worden, of als er veel ijzer in het water zit, dan zijn de nadelen vaak snel te ondervinden. De ventielen gaan verstopt zitten en dan komt er nog nouwelijks water uit. Ook bij te weinig druk duurt het een eeuwigheid voordat de paarden genoeg gedronken hebben. Dit is overigens voor met lepel als met vlotter.

Kwa wennen aan een lepel, is mijn ervaring dat dat vrij vanzelf gaat. Ons jonge ding had het binnen 2 tellen door, maar haar neus was te groot voor de drinkbak die er hing dus dat schoot nog niet op. Die kon bijna de drinkbak in d'r mond nemen :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:23

Ik wil ook graag vlotters. Moeten alleen nog even kijken hoe en wat.
Vreemd zo nog maar 2 paarden thuis staan hebben.
Hier gelukkig vannacht super goed gedroogd. Paarden staan nu al een paar uur buiten. Zo wel terug op stal want het zou weer een hele dag regenen.

Wel een grachtje gemaakt gisteren naar de gracht. Ideaal.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:53

Ik heb aankomende week ook een leuk klusje: stuk sloot uitbaggeren en dan een goeie geul van grote plas in nieuwe wei naar de sloot graven. Haha is misschien 5 meter in totaal maar zie er nu al tegen op. Maar is voor goed doel zullen we maar zeggen. Had het nog effe over tapijt plaatsen met mijn verhuurder, hij zei dat word wel een drama met er ooit weer uitkrijgen, ik stort er van de zomer wel zand op voor je. <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:20

Ik heb nog een drinkbak met vlotter in de aanbieding, dames. Dus maak me los. Drinkbak wel gebruikt (voor voer). Vlotter nog nieuw in het zakje incl. gebruiksaanwijzing. Ooit met goede voornemens gekocht, maar nooit gebruikt. We hebben een kuubskrat in gebruik. Nooit behoefte aan gehad.