Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:45

Solleke_Noah schreef:
Ik ken eigenlijk ook geen distels met gele bloemen... zeker dat het een distel is?

Distel in hooi is inderdaad geen aanrader voor je handen :P

Ja, kijk maar even op de link die ik heb bijgevoegd. Staat toch echt dat het een distel is. Melkdistel ofzo iets.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:45

Ja...als het goed is,is het een melkdistel,daar weten mijn jongens ook wel raad mee.Inderdaad voet erop en trekken maar :D Hier krijgen ze de kans niet om te bloeien :+

Probeer eerst wat of ze het willen eten...zo ja...snoeien met die hap.
Zorg er wel voor dat het niet gaat pluizen...dat doet het ook als het gemaaid is.Droogt het en vormt het vaak alsnog pluizen.

Hier ook wel eens een baal met distels gehad...niet fijn om vast te pakken maar de paarden vonden het heerlijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:46

Gypsy schreef:
Misschien eerst even checken of de paarden het eten als je het net geplukt hebt?

Als ze er niets van moeten weten zou ik het toch wantrouwen, dan is het misschien toch giftig of iig ongezond.

Ik weet niet of mijn paarden nu de beste graadmeter zijn :') . Stonden afgelopen winter met veel vlijt de prunussen naast de bakrand kaal te knagen :j .

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:49

Tinky ik ga het vanavond meteen even proberen! Als het geen kwaad kan, dan ga ik het in ieder geval niet spuiten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:49

Het is volgens mij de Carthamus tinctorius en die is niet giftig. De bloemen worden gebruikt om een mooi kleurtje in de safraanpoeder te krijgen. Ik zou ze alleen wel heel snel weghalen want die dingen "jonken" enorm......

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:51

Ahh melkdistel :) weer wat bijgeleerd!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:07

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:15

[***] schreef:
Gypsy schreef:
Misschien eerst even checken of de paarden het eten als je het net geplukt hebt?

Als ze er niets van moeten weten zou ik het toch wantrouwen, dan is het misschien toch giftig of iig ongezond.

Ik weet niet of mijn paarden nu de beste graadmeter zijn :') . Stonden afgelopen winter met veel vlijt de prunussen naast de bakrand kaal te knagen :j .

Oeps... Da's een enorme evolutionaire blunder dan. :z
Mijn merrie vertrouw ik wel, die haalt haar neus nog op voor slobber. }:0

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:30

IK heb er eentje die rustig een hap van boterbloemen neemt. Die heb je vast niet in Belgie (hij is Belgisch)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:06

Die van mij hebben eens een komplete Liguster haag kaalgevreten toen de stroom het even niet bleek te doen. Dat kostte me haast mijn paarden. De DA heeft nog nooit zo snel op de stoep gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:09

DubbelDun schreef:
Die van mij hebben eens een komplete Liguster haag kaalgevreten toen de stroom het even niet bleek te doen. Dat kostte me haast mijn paarden. De DA heeft nog nooit zo snel op de stoep gestaan.

Oh bah! Ik ga ook niet meer uit van de "ze weten wel wat goed voor ze is" theorie. Ik heb 2 hele grote, buxusbollen in een pot op het erf staan, maar als ik er te dicht langs loop met mijn merrie dan neemt ze toch een behoorlijk hap :D . En dat terwijl ze ontzettend kieskeurig is met eten :? .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:16

Dát stuk heg is daarna meteen verwijderd en een gaashek neer gezet. De heg aan de voorkant staat een hoog gaas hek voor, dus daar kunnen ze niet bij.

Het feit dat ze ook taxus eten zegt wel genoeg over hun eigen inschattingsvermogen, of ze moeten allemaal een suïcidale inslag hebben....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:20

Hier werkt dat gelukkig wel goed. Soms nemen ze wel een hapje eikenblad ofzo maar daar maak ik me nou niet zo druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:29

Ik maak me er ook niet zo heel druk om eerlijk gezegd. Het eten van grote hoeveelheden geeft vaak problemen. Als ik om me heen kijk zie zat paarden die in een weiland vol boterbloemen staan.

Maar zoals DD schrijft, een hele ligusterhaag leeg eten, dat zijn een beetje lastige dingen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:00

Hier eten ze ook vrolijk conifeer en hedera _-:( groeit bij de buren maar kunnen ze dus aan.
Maar inderdaad de medicijnen door de slobber? Daar haalt de shetlander haar neus voor op.

Wat is hooi maken toch altijd stressvol. Nu hebben we het prima voor elkaar als het vrijdag middag in het pak gaat. Is het weer moeilijk om een loonwerker te vinden die tijd heeft en de juiste maat balen kan maken. En vrijdag avond hebben we weer onvoorspelbaar weer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:05

Oh maar zonder medicijnen lust mijn merrie slobber ook niet. :')
Wat de boer niet kent....

Maar dat is ook echt zo'n stoer type, haar schuilstal gebruikt ze niet/amper en sneeuw en regen noemt ze lekker weer. Misschien speelt dat ook mee. Ze is wel eh, streetsmart op z'n paards?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:18

Het is bij mijn merrie zo erg dat als ik ook maar "iets" in mijn handen heb gehad, dat vreemd ruikt, ze zelfs geen brokje of snoepje aanneemt.

Maar goed, ze proeft ook altijd eerst een stukje appel voordat ze besluit of ze het eet of uitspuugt..... Is echt een heel apart gezicht. Ze pakt het aan (als ze twijfelt, anders draait ze gewoon haar hoofd weg) drukt heel voorzichtig even haar voortanden in het stukje appel en als het haar wat lijkt eet ze het op, anders spuugt ze het gewoon uit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:24

[***]...is wat anders dan die vuilcontainers van mij :P

Alhoewel ze geen conifeer of heesters eten,eten ze keurig omheen...maar appel???Nou ze laten je wel even zien hoe je appelsap maakt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:30

Ja, ha, ha, mijn ruinen eten ook alles weg. Vooral die grote maakt er een soort prutje van, waarbij er dus een heleboel uit zijn mond op de grond valt. Pony smikkelt het dan snel weg!

Merrie eet rustig een week niet, als je bijv een supplement of iets dergelijks door haar voer doet. Ik meng alles wat erin "moet" gewoon in een voederspuit met water.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:13

Aangezien onze Tom een "Natuurmonumentje" is (in het wild geboren) vertrouw ik hem 1000 % op wel eten of niet eten.
Ooit een issue gehad met hooi: prachtig mooi, kruidig hooi, rook superlekker, maar eten? Ho maar!
Hooiboer gebeld, perfect opgelost, maar meneer de Fjord eet dus echt niet alles!
Zat een kruidje in, wat meneer niet vertrouwde.

Onbekende dingen (voor mij) in de wei: als hij het niet eet, is er iets mee.
Eet hij iets wel waarover ik mijn twijfels heb, dan ga ik uit van zijn kennis.
Onze Tom hebben we al 13 jaar, hij leeft nog steeds, is nu 17 and alive and kicking, dus so far so good. 8-)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:58

Haha nou Pabbastrákur denkt anders zelfs dat ik hem met wortels probeer te vergiftigen := iedere avond krijgt elke pony een worteltje en hij dus ook vanaf dag 1 flikkert ie em consequent uit z'n voeremmer
Kennen ze in IJsland denk ik niet wortels :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:00

Vivat schreef:
Haha nou Pabbastrákur denkt anders zelfs dat ik hem met wortels probeer te vergiftigen := iedere avond krijgt elke pony een worteltje en hij dus ook vanaf dag 1 flikkert ie em consequent uit z'n voeremmer
Kennen ze in IJsland denk ik niet wortels :+

Misschien moet hij eens met mijn jongens babbelen...hier schransen ze lekker door hoor :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:00

Geef hem eens stokvis ;)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 20:01

zucht, wat is het toch leuk om de paarden bij huis te hebben :) mijn knorrepot die altijd z'n oren in z'n nek had is inmiddels zo veranderd dat hij daarnet met z'n hoofd op m'n schouder stond te slapen.. Nooit gedacht dat hij op veertienjarige leeftijd en na 4 jaar bij mij toch nog zo zou veranderen in z'n houding naar ons! *stuiter*