Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:23

fokfanaat schreef:
Ik betaal geloof ik 265 voor een pallet aan huis gebracht.
En merk geen verschil tussen strovan en zeolite


Hoeveel zakken van hoeveel kilo zit er op een pallet?

Strovan kost €285.00 voor 36 zakken van 20kg. Dat is €0.396 per kg

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:26

65 x 14 kilo

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:36

Dat kan een stuk goedkoper Sussanne. Ik heb vorige week 267 euro betaald voor een pallet met 50 zakken van 20 kilo.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:04

goeroe schreef:
Dat kan een stuk goedkoper Sussanne. Ik heb vorige week 267 euro betaald voor een pallet met 50 zakken van 20 kilo.


Welk merk was dat?

Ik heb (op 20 pagina's na, ben nog bezig) het hele topic door gelezen, en eigenlijk ben ik qua service en constante kwaliteit, het meest overtuigd van strovan. Dit na het lezen van de ervaringen van de gebruikers. De reacties van de producenten en verkopers natuurlijk ook gelezen, maar verkooppraatjes doe ik niet zoveel mee. Uiteindelijk hierdoor heb ik voor strovan gekozen. Het viel me op dat er veel merken zijn gekomen en gegaan. Uiteindelijk blijven de besten over, dat zie je weer terug in de ervaringen van gebruikers.

Nu ben ik strovan zelf aan het testen, in mijn eigen stallen, om de volgende redenen. Mijn paard is een enorme drentel in de stal. Ze tilt haar voeten niet op, mest en plast waar het haar uit komt. Tot nu toe heb ik meerdere strooisels geprobeert, vlas, gehakseld koolzaadstro, gewoon gehakseld stro, stro... allen met hetzelfde resultaat, natte vieze, niet toonbare stallen, heel veel werk en een mestbult waar je u tegen zegt. En ik ben al helemaal geen stalmens. Het liefst heb ik ze 24/7 buiten, maar helaas wordt mijn paardje daar niet vrolijk van, met dit natte weer valt ze enorm af, gaat niet meer liggen, dus moe. Mijn loopstal is net te smal voor haar, en om daar nou strooisel in te doen voor drie paardjes (merens en twee shetten) daar wordt mijn portomonnee en mijn tijd niet heel blij van.
Nu staan ze dus 's nachts op stal, zonder deken, en ze is uitgerust en blijft op gewicht.
Omdat de ervaring van Strovan erg goed is, probeer ik deze het liefst eerst. Ik kan wel goedkoper proberen, maar ben bang dat dan het resultaat minder goed is. En om nou overal een pallet van te bestellen, wordt ook een duur grapje.

Tot nu toe valt het mij enorm mee! De mest is makkelijk te verwijderen, en de natte plekken vallen enorm mee. Het zit niet meer verspreid door de hele stal. Ik heb ivm de luchtvochtigheid, wel al een zak bijgestrooid, maar het zit er nu een week in, dus op zich valt mij dat ook erg mee. Ook ruik ik geen ammoniaklucht.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:28

Het zijn doorzichtige zakken, ik kijk morgen wel even of er een merk op staat. De pony's hebben in elk geval niet naar het merk gevraagd voordat ze er op scheten. :+ Eerder heb ik wel eens losse zakken (weet het merk niet, maar het zat in een donkere verpakking) gekocht en het enige verschil dat ik tot nu toe gemerkt heb is in de portemonnee. Over service kan ik ook absoluut niet klagen, want wij wonen op een prachtige maar onmogelijke locatie (800 meter achter een brug waar geen groot verkeer over kan) en na overleg werd het keurig tot in de garage bezorgd. Ik kan iedereen voerenstrooisel.nl dan ook van harte aanbevelen.

Amazone84
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:39

Sinds kort ben ik strokorrels aan het uitproberen.
Ik heb de korrels van Andy's. Nu lees ik op die site dat je na 6 a 7 weken pas moet beginnen met bij strooien. Na 1 week waren alle korrels al weg en ik strooi nu 1 zak per week bij.
Hoe doen jullie dat, moeten jullie ook zo snel bij strooien?

mirim

Berichten: 4428
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:59

Het is normaal dat je iedere week bij strooit, minimaal 1 zak.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:39

Hier big bags van zeolite ( 1000 kg voor 227)
Ben begonnen met strovan..De zeolite bevalt net zo goed alleen mijn portomonnee wordt hier een stuk blijer van..

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:41

mirim schreef:
Het is normaal dat je iedere week bij strooit, minimaal 1 zak.


Dat heb ik nog nooit gered in de 7 jaar dat ik nu strokorrels gebruik..2.5 zak per week is een stuk realistischer..

mirim

Berichten: 4428
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:47

Ik zeg dan ook minimaal 1 zak. Een en ander is afhankelijk van o.a. de luchtvochtigheid, hoe lang de paarden op stal staan en hoe schoon de paarden zelf zijn op hun stal.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:46

Ik heb momenteel ook de korrels van Andy's. De eerste 2 weken hoef ik niets bij te strooien, eerste week alleen de mest eruit, daarna ook de natste plek en de korrels die er nog aan de zijkanten liggen er weer bijharken. Na die eerste 2 weken strooi ik er bij 2 een halve zak bij per week, bij een ander een hele. Bij 1 hoef ik pas na een week of 4 iets bij te strooien.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 06:32

Ik heb ook de Andy korrel uitgeprobeerd..niet te vergelijken met zeolite of strovan vind ik..

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:44

Ik zit dicht bij Belgie. Daar haal ik zelf een pallet strokorrels van goede kwaliteit voor 204 euro, 50 zakken van 20 kilo.
Ik heb al veel merken uitgeprobeerd, maar vind deze zeker zo goed als de wat bekendere merken. Dit zijn korrels van Agrodieren.
Ik heb mijn kleine pony's erop staan en gebruik maximaal 1 zak per pony per week.

Hammeke

Berichten: 1158
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Grobbendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:13

Amazone84 schreef:
Zou het mogelijk zijn om strokorrels te gebruiken als onderlaag voor stro? Wij hebben namelijk stro van ons zelf, maar de stal van mijn paard is altijd heer erg nat/vies. Ik zou graag eens een onderlaag proberen, iemand ervaring??



Ik gebruik hier nu stro korrels als onderlaag in mijn stro-stal. Mijn paard is wel vrij proper, mest altijd mooi langs de linker kant in haar stal en plassen doet ze achteraan.
In het begin schepte ik er alle dagen de natte plekken uit maar dan kom je snel aan 2 kruiwagens vuil stro per dag.. Dus had ik het plan om vanachter in mijn stal (waar mijn paard ongeveer altijd plast), stro korrels onder het stro te leggen. En dat is heel goed uitgepakt, ik schep nu dagelijks de mestballen eruit en de plasplek doe ik 1x per week, tegen dan zijn de korrels een mooie dikke rode plak geworden en schept het er goed uit.
Daarna beetje box ontsmet op die plek en een dunne laag korrels erover.
Ik gebruik wel maar een laagje korrel, anders gaat paardlief korrels zoeken :')

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:29

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de tarwe en de koolzaadstrokorrels? Wat de voor en nadelen van beide zijn wellicht?

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:43

Ik kende het product niet, sinds een aantal weken gebruik ik het in de stal.
Vond het doodeng om eerst te gebruiken.
Daarom bij de eerste stal de pellets ook ingespoten met PBH spray.
Maar ik vind dat het veel voordelen tov van vlas en stro heeft.
Inmiddels staan beide paarden van ons er op.
Ik heb eerst afgewacht hoe het beviel bij de grootste smeerzak.
Andere paard is heel netjes op stal.
Equibedding heet het spul wat ik heb. Het is bij mij in big bag geleverd. € 230,- ex per ton kostte me het. Aan huis geleverd.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 06:58

Hier gebruik ik al ruim 8 Jr strokorrels..Het product is niet te vergelijken met een andere bodembedekking! De vochtopname is echt grandioos! Het vermogen de geur van ammoniak te dempen is ook echt heel geweldig! Maar 2 minpuntje het ziet er niet zo gezellig uit, en kan bij een net verschoonde stal wat plakken onder de hoeven ( alleen met ijzers)..
Ik heb een andere prijs tienus ( zeolite ) stukje voordeliger 1100 kg big bags..Maar zal ook afhankelijk zijn van transport en afname!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:18

Pol ik ben het helemaal met je eens. Nu staat de boel hier maar weinig op stal, misschien dat ik er anders anders over zou denken. Ik heb nog wel 1 ander nadeel. Als je ziek bent of echt eens geen tijd hebt, heb je een probleem. Je kunt het uitmesten geen dag overslaan als ze op stal staan. Met stro kun je er nog eens 2 plakken over gooien, dan lijkt het weer wat. Masr met korrels zul je toch echt in ieder geval de drollen weg moeten halen :-)

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:19

pol1 schreef:
Hier gebruik ik al ruim 8 Jr strokorrels..Het product is niet te vergelijken met een andere bodembedekking! De vochtopname is echt grandioos! Het vermogen de geur van ammoniak te dempen is ook echt heel geweldig! Maar 2 minpuntje het ziet er niet zo gezellig uit, en kan bij een net verschoonde stal wat plakken onder de hoeven ( alleen met ijzers)..
Ik heb een andere prijs tienus ( zeolite ) stukje voordeliger 1100 kg big bags..Maar zal ook afhankelijk zijn van transport en afname!

Behandel jij de strokorrels met iets om het eten ervan tegen te gaan.
Ik zit nog een beetje te klooien wat de handigste manier is om bij te strooien.
Hoe doe jij dat?
Ik doe het weleens in kruiwagen voorweken, of leg bultje droge pellets in de stal en maak dat bultje nat.
Droge pellets eroverheen strooien en dat door elkaar husselen, werkt in ieder geval niet :+ Dacht dat dat de snelste manier was, maar dan haal je niet het maximale uit de pellets heb ik het idee.

Wat schoonhouden betreft, ik mest sowieso iedere dag uit, althans mest en natte plekken verwijderen
Kruiwagen kan bij mij droog en vlak bij de stal staan.
Toen er nog gewoon stro lag, haalde ik bij de smeerzak ook bij de laatste voerbeurt de mestballen weg.
Andere paard schijt strak in de hoek en plast op één plek *\o/*
En dat het absoluut stofvrij is, heerlijk. Voor paard en voor mij!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:30

Ik week niks voor.. Bij opschoning gaan de natte plekken eruit, schone op een hoop..Dan strooi ik eerst de korrels en dan daar overheen het " schone " wat er nog over was. In het begin wel eens paarden die ervan eten maar ze hebben gauw genoeg Door dat het niet lekker is!
Natte plekken gaan er hier uit wanneer de korrel verzadigd is ( over het algemeen 1x in de 2 wkn) .. Zo haal je optimaal eruit wat de korrel te bieden heeft nl enorme absorptie!
Paarden staan hier op een mooi droog bed! ( wel staan mijn paarden overdag buiten)..!

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:08

pol1 schreef:
Ik week niks voor.. Bij opschoning gaan de natte plekken eruit, schone op een hoop..Dan strooi ik eerst de korrels en dan daar overheen het " schone " wat er nog over was. In het begin wel eens paarden die ervan eten maar ze hebben gauw genoeg Door dat het niet lekker is!
Natte plekken gaan er hier uit wanneer de korrel verzadigd is ( over het algemeen 1x in de 2 wkn) .. Zo haal je optimaal eruit wat de korrel te bieden heeft nl enorme absorptie!
Paarden staan hier op een mooi droog bed! ( wel staan mijn paarden overdag buiten)..!

OK!
Probeer ik dat de volgende keer.
Paarden staan hier overdag buiten.
Je weekt korrels wel bij het instrooien van een schone stal?
Korrels die ik gebruik zijn ongeveer 3-6 cm lang en hebben doorsnede van 16 mm.

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:06

Ik zet even stipje hier, later even terug gaan lezen. Vandaag stro pellets gehaald, voor mij de eerste keer. We hebben hier geen stro (heeft mijn voorkeur) of je betaald je het laplazerus aan (midden Zweden). Dus dan is het of zaagsel, turf, mix zaagsel/turf, stallpellets of stropellets.

Turf vind ik zelf niets, nu schijnen de stallpellets en stropellets uiteindelijk veel voordeliger te zijn dan zaagsel. Dus dat wil ik nu eens gaan proberen...

Pony's haal ik deze week naar huis, maar hoe doen jullie het met de eerste keer? Ik ben bang dat ze het gaan eten als brok... en vooral dat het lang duurt voor het een goede bodem gaat vormen, brokken lijken me niet lekker slapen. :+
Gooien jullie er water overheen?

Hoeveel kg gebruiken jullie gemiddeld en met hoeveel begin je?

Hier kost het 4,5/5 euro ongeveer (45 kronen) per zak los in de winkel. Per 60 zakken is het goedkoper. Ze zeggen dat je gebruik gemiddeld 60 zakken per jaar per stal is, is dat reëel?

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:33

Ik heb sinds ik de manier van pol1 las, het zo gedaan.
Maar ik zal als ik stal helemaal opnieuw zou beginnen, de boel denk ik toch weer voorweken.
Misschien durf ik het wel minder nat te maken dan ik nu heb gedaan.
Ik heb nu gezorgd dat echt alle pellets opzwollen.
Op de facebookpagina van Equibedding heb ik mijn ervaring verteld.

Ene stal gaat bij ons harder dan de andere stal, de oudste stal is van de grootste smeerzak op stal. Daar is ook meer bijgestrooid. Denk dat ik daar zo'n 15 emmers a 10 ltr heb bij gestrooid sinds het in haar stal ligt. Ligt er sinds 26 november jl.
Andere stal ligt het sinds 13 december, daar 5 emmers à ltr bijgevuld.
Boxen hebben betonnen vloer.
Haal natte plekken eruit wanneer het nodig is.
Paarden staan hier overdag buiten.

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:50

Hoeveel kg zit er in een zak, Quir? Ze gaan van 15 tot 25kg namelijk.

Op onze stalling moet er gemiddeld per 5 dagen een baaltje vlas bij van 20kg (dus 73 baaltjes per jaar), de tendens is dat houtkorrel/strokorrel iets zuiniger is, dus zeg 6 dagen. dan kom je inderdaad uit op 61 baaltjes per stal.

Houtkorrel wordt al sneller niet meer gegeten door paarden dan stropellets, hoewel ook stropellets voor de meeste paarden al snel niet interessant meer zijn, zeker als ze er onbeperkt hooi naast hebben (indien dat niet mogelijk is zou ik toch een net met stro ophangen).

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:08

Zakken zijn 20kg. Op de site staat 6 tot 8 kg korrels per m2 en dan per stal (van ca 10 m2, de stallen voor mijn D-pony's zijn 3x4m) 8 tot 10L water (vind ik nogal veel klinken?). Kan je dan beste de korrels in de stal doen en dan water over heen of eerst de korrels in een emmer of iets laten weken?

Stallen hebben trouwens betonnen bodems. Ze krijgen onbeperkt hooi (ivm kou ook echt nodig) en ze staan elke dag buiten zolang het licht is. Stro kan ik ze niet geven helaas, kom er niet aan en zowel betaal ik er meer voor dan voor het hooi.

Voor zowel mij als pony's is het dus nieuw. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen, hopelijk gaan ze het niet eten. Ik lees nu ook al veel verschillen van hoe beginnen en hoe onderhouden...