Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:16

Goedemorgen,

Ik wil zo graag een update posten, maar heb gewoon te weinig uren in een dag.

Afgelopen maandag kregen we de sleutel. Die middag een stukje wei afgezet en 2 stalletjes in orde gemaakt.

De volgende ochtend om 8 uur zou mijn nieuwe paard aankomen vanuit Spanje, maar midden in de nacht gong de telefoon dat ze er over 10 minuten waren.

Ik totaal in paniek, want die nacht was de laatste nacht dat ik nog in het andere huis sliep, 20 minuten rijden er vandaan.

Snel naar stal geraced, maar uiteindelijk waa de chauffeur verkeerd gereden (dat heeft bijna iedereen hier dus ik snap het wel) en was ik mooi op tijd om mijn nieuwe paard in ontvangst te nemen.

Hele bijzondere ervaring, zo midden in de nacht helemaal alleen in het nieuwe huis.

Nieuwe paard is super braaf, ze stond alleen want mn andere paard gingen we de volgende ochtend pas halen. Nu stond ze dus iets langer alleen dan gepland, maar ze was totaal niet onrustig. Ze stond vooral lekker te eten. Ze was moe en veel afgevallen van de reis. Het was wel best zo.

Onze wei is wel echt een ramp. De helft is alléén maar onkruid. Daar moet ik snel iets op gaan bedenken!

Foto's volgen later :-).

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:43

@dais: mooi dat ze goed is aangekomen, ook al was het iets eerder dan gepland :)
Ben benieuwd naar de foto's.

Hier nu regen en ik was zo lekker aan het 'buiten spelen'... de heg van de buren moet nodige weer gekortwiekt worden.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:52

Ben benieuwd naar foto's Dais! Ben je ze ook in Spanje gaan bezichtigen? Spannend, een nieuw paard!

Hier trouwens ook droge hoeven en voor het eerst onderaan brokkelstukjes, terwijl mijn paard echt keigoeie, harde hoeven heeft. Hoefsmid is altijd onder de indruk van haar voeten. Dus maar weer gebeld voor een afspraak om dat bij te werken. Toch is het vorig jaar een veel droger jaar geweest, dus ik sta er wel van te kijken...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:38

Dais, dat is ineens omschakelen zo midden in de nacht.
Vandaag ook alles rustig?

Hier groeien de hoeven echt heel hard nu en elke 5 weken lijken ze wel een een beurt toe.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:40

gefeliciteerd met je aankoop Dais, heb je een foto?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:03

Wat gaaf Dais! Ik ben ook wel benieuwd naar foto’s.

Hoeven zijn hier ook dramatisch. Die springschoenen klinken in theorie trouwens wel heel goed, de ervaringen zijn dus minder. :P

Ik heb nu de smid iedere vier weken op de stoep en het lijkt nu een beetje netjes te blijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:16

Vaker er iets aan doen is idd het beste. Dan is de benodigde 'ingreep' ook minder rigoreus en hebben de hoeven minder last van aanpassingen naderhand.
Zelf doe ik het om de 3 a 4 weken en de smid komt eens per 10-12 weken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:19

Afbeelding
Vandaag

Afbeelding
Vd week met het zonnetje (uitzicht vanuit de bijkeuken)

Afbeelding
Foto van haar hoofdje ( foto van mijn camera display.)

Het is echt zo'n braaf en lief dier en tegelijk is ze heel dapper. Een stuk stoerder dan mijn andere merrie hoor :j.

Ik heb Quintanilla ongezien gekocht, maar wel van een bevriende Spanjaard die al 5 jaar haar eigenaar was. Anders had ik dat ook niet zomaar gedurfd denk ik.

Indy en Quintanilla zijn familie van elkaar (achternichtjes). Ze zijn echt heel leuk samen, gelijk vanaf het begin <3.

Ik doe Indy haar hoeven ook zelf en momenteel is dit elke 10 dagen en dan is het echt al weer nodig. Ze groeien zo hard op het moment!!

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 00:34

@dais, mooi dat ze goed is aangekomen. Hoe was jullie eerste nacht in het nieuwe huis? Fijn dat ze het goed met elkaar kunnen vinden.

@karin, ik hoop dat het allemaal meevalt en hij snel herstelt.

De komende dagen krijgen we veel regen toch? Hier ook droge hoeven.

Verder hier ook te weinig uren in een dag hoor. Morgen is mijn laatste dag vakantie. Deze vakantie was echt een klus vakantie en uiteraard hebben we wat leuke dingen gedaan met de kids. Echt uitrusten was het niet :=

Vandaag hebben we 10 midi balen hooi geleverd gekregen, ik ben er heel erg blij mee. Mijn man en ik hebben de laatste dagen stenen gelegd tussen de stal en het houthok (ik voerde de stenen aan en hij legde het erin :D). Aankomende week komt de nok op het dak en dan moeten we het impregneren, nog 1 stal plaatsen en afwerken.

Ik moet nog even een oplossing bedenken voor mijn fles olie. Ik heb zo’n fles met pomp wat ze over het voer krijgen. Op de 1 of andere manier ligt er steeds olie. Of 1 vd kids loopt er op te drukken of de dieren ofzo, om de fles heen ligt olie en hij lekt niet oid. Ik wil het olie ook niet in het voer doen, icm supplementen krijg ik de bakjes niet meer schoon :=

De bovenste foto is ons hooi, de onderste vond ik grappig, het klopt namelijk :=
Manlief heeft de balen al gestapeld.
Afbeelding

We hebben vanavond even de kosten opgeschreven, het voer, hooi en stro etc. Het viel me niet tegen :o

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 06:55

Hahaha, geniaal plaatje!!

Wat fijn dat het binnen is en dat de kosten meevallen.

Mijn hooi moet nog geleverd worden. Ik rekende op afgelopen week, maar helaas! Ik heb gelijk voor een heel jaar besteld. Dat doet 1x zeer qua kosten, maar de rest vh jaar ben ik makkelijk.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:59

Spannende exercitie zo ‘s nachts met aankomst van je paard Dais. Fijn dat het allemaal goed gegaan is, top dat ze zo cool is. Veel woonplezier in jullie nieuwe huis.
Mooi hoofd!

Haha grappig Kojack.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:20

@Dais, mooi koppie, straalt soort rust uit.
Veel woonplezier in je nieuwe huis!

@kojack, lekker bezig geweest!

Vandaag wordt mijn hooi geleverd. 75 kleine baaltjes hooi, geen idee hoe lang ik er mee ga doen haha.

De ruin lijkt met een sisser af te lopen. Het is wel gevoelig met aanraken, met plekken insmeren trekt hij zn benen weg (watje :D) maar hij liep niet mank/stijf meer gisteren.
Ben benieuwd vandaag :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:39

@karin: gelukkig lijkt het mee te vallen. Spierdingetjes kunnen heel pijnlijk zijn én daar kunnen ze ook best lang last van houden. Rustige beweging is voor de doorbloeding (en dus heling) het beste).

@dais: heel mooi sprekend hoofd !

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:43

Fijn nieuws karin.

Wat een lief hoofd heeft je nieuwe aanwinst Dais.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:04

Ff een vraagje. Onze paarden staan nu in een stal met klinkervloer, maar ze gaan verhuizen naar een stal met een gevlinderde betonvloer. Omdat dit waarschijnlijk te glad is, wil ik er een hamerslag rubbermat in leggen. Deze matten zijn niet drainerend. Het vocht kan dus niet weg en zal opgenomen moeten worden door strooisel. Heb geen afvoer in de stal. Wordt dit een natte zooi of is dit te doen? In veel stallen ligt immers een betonvloer die ook geen vocht door laat. Graag jullie ervaringen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:13

Fijn dat het meevalt Karin! Wat DD zegt, rustig aan dan komt het vast goed.

Niëllo, ik heb die matten hier ook in de stal. Merk geen verschil met beton. Heb zelf stropellets van Equibedding als bodembedekker. Dat neemt heel goed vocht op. Kennis heeft ze op stro staan en laagje pellets eronder dat werkt ook prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:14

Een goede opnemende laag bedding (houtkrul/vlas) ontkom je dan niet aan met evt een laagje stro er bovenop als je dat wilt. En dan 1x per jaar de betonvloer met een hogedrukspuit schoonspuiten.
Overigens zou ik eerder de rubber puzzelmatten nemen. Die zijn zacht genoeg om op te liggen en niet zwaar om er jaarlijks uit te halen en er onder schoon te spuiten.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:10

Oh dat is goed nieuws Karin!!! _/-\o_ We willen nog steeds een keer langskomen hoor!! :D

Wat een knappe aanwinst Dais! En wat spannend, zo midden in de nacht! :oo

Kojack, wij hebben ook steeds een plas olie naast het 'kannetje', maar dat kraantje lekt wel degelijk :P Niet als ik kijk, maar als ik ermee rommel, valt er een druppeltje uit, dus kan niet anders dan dat ie lekt.. tafel wordt er goed smerig van in ieder geval :P

Lekker allemaal, overal nieuw hoor geleverd! :D :):)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:19

Hebben wij ook met de olie. Er staat nu een bakje onder het kraantje.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:22

Lekker vol :D
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:29

Heerlijk gevoel is dat toch zo'n stal vol met hooi :)

Lekkende olieflessen is balen, geeft idd vieze troep. Fles op zijn kop zetten een optie ??

Ik was net aan het uitmesten in het zonnetje toen het licht begon te spetteren, binnen 5 minuten moest ik toch echt gaan schuilen...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:26

Hier schijnt de zon en het is al vies warm.

Ik heb ook een betonvloer met rubber puzzelmatten in de stal. In een stal ligt strokorrels, in de andere gewoon stro en niet eens idioot veel. Gaat prima en ook geen afvoer hier.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:27

DubbelDun schreef:
Een goede opnemende laag bedding (houtkrul/vlas) ontkom je dan niet aan met evt een laagje stro er bovenop als je dat wilt. En dan 1x per jaar de betonvloer met een hogedrukspuit schoonspuiten.
Overigens zou ik eerder de rubber puzzelmatten nemen. Die zijn zacht genoeg om op te liggen en niet zwaar om er jaarlijks uit te halen en er onder schoon te spuiten.

Bedankt voor jullie snelle reacties. Gaat er geen rotzooi zitten tussen de naden van de puzzelmatten? Zijn de puzzelmatten ook voor een 50 plusser te demonteren en schoon te spuiten? Paarden staan nu op stro met daaronder een laagje zaagsel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:36

Zoek via Bokt eens op puzzelmatten. Wat ik ervan lees is men er erg tevreden over. Zelf heb ik ze niet, maar juist de zwaardere 4 cm dikke matten en die haal je er idd niet 'even' uit. mocht ik ooit aan nieuwe matten toe zijn dan ga ik ook voor de puzzelmatten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:38

Die puzzelmatten zijn echt eenvoudig te leggen en los te halen. Bij mij komt er geen vuil tussen de naden. Maar je moet ze wel strak leggen.
Mijn moeder heeft grotendeels de matten bij ons gelegd. Al heb ik ze wel ook meegeholpen om naar binnen te slepen/brengen. Ze zijn vooral lomp maar qua gewicht vind ik ze meevallen.