Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:15

noordje schreef:
Dat is inderdaad best lastig Karin. Misschien via de site die turtelito noemde iemand te vinden?
Of oproepje via FB? Of hier via bokt? Wellicht woont er iemand in de buurt die de dieren wil voeren.
Blijft inderdaad lastig....

Oproepje via FB/bokt gaat mijn laatste optie zijn. Mijn man houdt niet van onbekenden in ons huis, dan doet hij het liever via een officiële website denk ik.

turtlelito schreef:
Kijk maar even Karin. Ik woon op zich redelijk in de buurt, maar heb even gekeken en heen-en-weer kost me toch een uurtje qua reistijd. Twee keer op een dag red ik dat niet. Maar mocht over een tijdje nog niks gevonden hebben, laat het me dan even weten, dan kan ik misschien wel wat betekenen.

Lief van je! Ik zal hem onthouden voor het uiterste geval.

rayoow schreef:
Ik praat niet veel mee,
Maar karin, kijk eens in het pawshake topic!
Of op de app :)

Ga ik een kijkje nemen, dankje.

marije1109 schreef:
Even in het eper paarden4daagse topic een oproep plaatsen?
Daar zitten iig aantal vrienden van mij in/rond epe bij.
Ik ben in het weekend wel in epe (seizoensplek), doordeweeks meestal niet.

Epe is ruim 2 uur rijden van mijn huis dus dat schiet weinig op denk ik :D

superpony schreef:
Karin, ik zou toch binnen je vrienden groep vragen voor in huis. Ik heb het ook voor mensen gedaan en dat was ruim 100km van mijn huis vandaan, maar zat er 8 dagen, dus dan merk je niks met afstand.
Wel moesten wij het thuis met honden, katten en paarden goed regelen, maar is samen goed gelukt.

Die mensen zitten dan met de afstand naar hun werk.
Mijn zusje krijgt helaas geen vrij van werk.
Ik heb nu een vriendin gevraagd ,die gaat kijken of ze iets kan regelen met dr werk, maar ze vreest ook dat het niet gaat lukken.
Het is een vrij lastige periode natuurlijk.

Ik heb een lui off dagje. Moet alles op stal nog doen maar kom niet van de bank af :D
Als ik het iig maar voor 18.00 gedaan heb, dan gaan mn man en ik saampjes uit eten. Even wat quality time zonder de kids :)

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:23

Oke. Ik wist het ver van tevoren, dus wij hebben thuis wel alles kunnen regelen.

Zij hadden 1 kamer met boekhouding en persoonlijke spullen gewoon op slot. Verder ben ik een paar weken van tevoren even langs gegaan en alles samen doorgenomen.
Verder hebben zij alles qua dagindeling, voer etc opgeschreven.

Een vreemde in huis lijkt me ook heel vervelend, maar voor de dieren wel fijner. Er zijn ook bijv alleenstaande moeders die een weekje weg juist leuk vinden. Is niet echt vakantie, maar voor sommigen toch echt een weekje weg en als ze een kind hebben, vaak voor een kind leuk met de dieren.

Als ze dan overdag iets in de omgeving kunnen doen of je laat bijv iets achter voor een dierentuin of dagje zwemmen, is het helemaal mooi.

Inderdaad als je nu al begint met regelen, kan je vast wel iemand vinden en van tevoren kennismaken, afspraken maken etc.

Wij gaan nu 2x daags. De mensen die erbij wonen, kijken amper en hebben we nauwelijks contact mee. Houden niet echt van dieren. Dat geeft toch niet echt een fijn, gerust gevoel eerlijk gezegd.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:16

Sterkte Jitske!

Karin: Misschien zeg ik iets stoms, maar kan er niemand van de familie of eventueel kennis/vriend(in)?

Ik heb een oproep geplaatst voor hooi. Heb tot nu toe nog maar 1 keer respons gehad met enkel nummer, gezien de verkoper zelf geen facebook heeft. Maar ondanks ik hooi nodig heb houd het mij toch tegen om te bellen/sturen, omdat ik het liefst van al een foto van het hooi wil zien. Heb zo'n 150 balen nodig en het zou jammer zijn dat het toch niet de kwaliteit is dat ik zoek. Is het zo raar dat ik graag een foto wil zien of ben ik hier de enige?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:28

Wij zijn bij alle hooiboeren (drie, dus valt mee) eerst gaan kijken, proefbaal meegenomen en daarna pas gekocht. Ik vind het niet raar.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:44

Logisch Jolynne. Toen ik paard 2 jaar geleden aan huis kreeg, vond ik het lastig om aan goed hooi te komen. Had zelf op 5 adressen proef balen gehaald. Meeste te stoffig, uiteindelijk de minst slechte genomen.
Heb je grote balen nodig of kleintjes? En waar zit je?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:47

Ik heb kleine balen nodig en zit volgens mij heel ver weg van iedereen hier, zit tegen het de grens van het waals gewest (b).

Ik kan zo aan hooi komen hoor, maar dat hooi wil ik niet meer omdat het juist van slechte kwaliteit was. Helaas heeft onze vaste boer helemaal niets meer. Ik heb nu nog over tot einde van de maand, maar wil nu al op zoek gaan. We hebben deze zomer onze opslag vergroot (meer dan verdubbeld) en dacht dat er genoeg ging zijn voor 5 miniatuurpaarden..maar helaas 150 balen op in 5 maand tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:49

Ik koop nooit “blind” hooi. Wij gaan ook altijd kijken voor we wat kopen. En zelfs dan moet je nog opletten dat ze het goede leveren, zelf eens meegemaakt dat ik een partij had gezien en deze wilde kopen. Was toen ook schaarste, dus de balen waren al aardig prijzig. Bij afleveren bleek dat ze de helft van de goede partij hadden en de andere helft aan hadden gevuld met oud en stoffig hooi. Wat was ik toen blij dat ik er altijd op sta te helpen met uitladen :=

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:21

Hier gelukkig wel nog hooi. Ik had voordroog maar mijn ruin kreeg er slappe mest van dus helaas was dat geen optie.
Ik rij op het moment ook heel weining, ik ben gewoon geen wintermens....

Ik was mijn ruin trouwens zijn achterkant aan het wassen en toen viel me pas op hoe ingevallen hij is :( Hij is al aardig op leeftijd, hij wordt 25 ff uit mijn hoofd in maart en hij is al een hele tijd met pensioen. Hij komt ook moeilijk op als hij is gaan rollen -O-
Maar het is nog steeds een heethoofd zodoende is hij ook zo vroeg met pensioen gegaan. Maar ik voel me er eerlijk gezegd hartstikke rot over ;( Zou het helpen om een paar keer per week een blokje met hem te gaan wandelen? (ik er naast lopen). Ik zie er wel tegenop want hij kan nogal wat spatjes maken als er rare dingen zijn (vrachtauto's, aanhangwagens, gekke voordeuren...noem maar op). Of heeft wandelen niet meer zo veel zin en moet ik me er gewoon bij neerleggen dat hij ouder wordt ;( Ik heb het gevoel dat ik hem te kort doe eerlijk gezegd. ;(

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:57

Mijn oude merrie is ook heel erg ingevallen, staat nu op een wei die van de ponyclub verderop is, voor mij alleen nogal lastig om haar te bezoeken, als ze vooraan in de wei staan kan ik haar aaien etc, maar met mijn zoontje van een in de auto ga ik niet te voet zoeken waar ze is.
Volgende winter krijgt ze een deken op, dan kan ik het zelf mooi in de gaten houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:38

zoefie, onze merrie is nu ( 1 jan ) officieel 26 en rijden we gewoon. Ze valt gelukkig nog niet in, maar we voeren wel vanaf najaar bij. Ze was toen ze 19 was verwaarloosd en broodmager toen ze bij ons kwam. Alleen haar rug wordt iets hol en wil daar een speciale pad voor. Ze kan 24/7 bewegen, maar wordt echt slechter van niks doen, sowieso in dr bol.

Jolynne, ik zou ook nooit blind hooi kopen. Bij onze hooiboer ook wisselende kwaliteit soms en meerdere soorten, maar dan kunnen we meestal ter plekke kiezen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:20

Bij mijn hooiboer koop ik het wel ongezien, maar dat wil ook al gauw in plastic. Als ik onverhoopt toch een slechte baal heb, verrekent hij dat met een nieuwe levering. Tot nu toe een keer een slechte baal gehad, dus niks te klagen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:36

Mijn hooi (en stro) haal ik bij de fouragehandel hier. Mijn pony krijgt al spul van hun en ik heb daar nog nooit iets slechts tussen gezien

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 08:24

Dat is ver weg, daar ken ik helaas niemand Jolynne.

Beweging is altijd goed Zoefie, moet wel veilig kunnen....

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 08:55

Thanks allemaal, op zich is hij niet extreem gek if zo...ik ben gewoon een enorme angsthaas geworden jammer genoeg. En het invallen is echt een spier/beweegkwestie. Echt balen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:52

zoefie schreef:
Thanks allemaal, op zich is hij niet extreem gek if zo...ik ben gewoon een enorme angsthaas geworden jammer genoeg. En het invallen is echt een spier/beweegkwestie. Echt balen

Mijn oudje van 23, staat al 9 jaar stil. Is absoluut geen paard om mee te wandelen, kan ook heel maf doen en dat is gewoon gevaarlijk, voor mij, het paard en het verkeer. Hij valt niet in, maar als hij dat wel gaat doen, dan is het jammer, maar helaas.
Ik heb soms wel het idee dat hij wat meer aandacht zou mogen krijgen, maar eigenlijk zit dat meer tussen mijn oren.
Hij staat 24/7 met zijn maatjes buiten, onbeperkt hooi, vitamine korrel, wortels, bietenpulp enz. Hij wordt dagelijks bekeken en goed in de gaten gehouden, dus het zal wel goed komen met hem.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:32

Sterkte Jitske!

Ik heb niet veel tijd gehad afgelopen dagen om op bokt te zitten, maar wilde nog even inhaken op het hooi en over de wanden in/buiten de stallen.
Heb zelf 40 pakjes hooi gekocht voor 5euro p/s bij iemand uit de buurt die ze gratis heeft laten brengen door een kennis. Heb ze ook op gras staan (eerst nog wat beperkt) maar dat breid ik steeds verder uit tot ze op het hele voorste stuk kunnen (heb 3 delen met sloten met ijzeren hekken er tussen, in totaal 1,2 HA) en dat scheelt wel. Heb ze nu 2 weken aan huis en ben nog maar door 3 pakjes.
Ze zijn gisteren begonnen met het (op maat) maken van de stallen en worden in de overkapping gebouwd zodra het betegeld is. En aan de binnenkant van de overkapping doen ze eerst nog betonplex zodat, als mijn paard een keer een trap tegen de wand geeft, ze er niet zo doorheen zit. Dat dus op advies van de stallenbouwer aangezien de wand inderdaad best dun is.
Het begint ook al aardig modderig te worden voor de overkapping, waar ik stro en hooi heb liggen voor ze (gras vinden ze wel lekkerder) en ze wel in en uit lopen. Morgenochtend komt een tegellegger om de boel te bekijken en gaat hopelijk snel bezig.

Over wat oudere paardjes: Op de pensionstal waar ik die van mij had staan deden ze parelli met de oudjes. Daar worden ze geestelijk wat moe van aangezien ze veel moeten denken en krijgen ze ook gelijk beweging :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:41

Het is ook wat paarden gewend zijn. Die van ons zijn 20+, maar krijgen allemaal aandacht en eisen dat ook wel een beetje op. Zijn nieuwsgierig, komen kijken, lopen mee etc. Mijn ene ruin zou prima zonder beweging kunnen, want die is wat lui. Maar zonder aandacht echt helemaal niet. Komt ook als je roept, maar volgt het meeste en wil echt bij je zijn.
Mn merrie moet echt werken, want ze doet ook vervelend naar de andere als je niks met haar doet. Ze rent en doet gek, maar dat is toch niet voldoende. Als mijn man haar dan staat te poetsen na te lang niks doen, is ze al echt een drentel. Begint ook heel stoer als je net opstapt. Denk dat zij gewoon nog niet door heeft dat ze ouder is.
Mn andere ruin is geblesseerd en staat feitelijk wel stil, maar als ik met 1 of 2 in d ebak heb gewerkt, staat hij bij het hek wel aandacht te vragen en duwt wat. Heb weleens een zadel erop gegooid voor 5 minuten voor het idee.
De shet moet ook echt werken. Wordt hij helemaal vrolijk van. Is de rustigste pony ter wereld, maar zodra hij voor de sulky staat en je bent het pad af wil hij alleen maar hard. Hij mag kiezen waar dat kan. Terug, stapt hij weer als een slome en staat ook weer stil op het erf met aftuigen alsof hij de sloomste is. Altijd al zo geweest en gaf weleens grappige reacties van mensen die zijn andere kant niet kennen. Hij is dan vrolijk, oortjes erop.

Maar ik denk als ik ze echt zo laat staan en lange tijd geen aandacht geef, dat ook wel weer went.

Wat een storm zeg.....Ga maar niet met hondjes naar het bos, want daar valt weleens wat.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:54

Heerlijk, die aandachtsvragers. Die van mij kruipen ook bijna in mijn broekzak als ik aan kom (geef vrijwel nooit snoepjes, dus willen gewoon aandacht) op 1 na. Die is schuw.
Die storm is inderdaad best pittig := Ik werd naar mijn werk geblazen met de fiets maar als de wind niet draait moet ik er ook weer tegen in. Gelukkig heb ik een E-bike, maar moet met echt hevige tegenwind alsnog wel wat doen :+ Heb mijn moeder maar even gevraagd of ze wel een oogje op de paardjes kan houden. Gelukkig staat de wind niet recht op de plek waar ze de uitloop hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:14

Lastig met die oude paarden he... Wat kan wel en niet. Mijn paard was niet zo oud, die hebben we afgelopen jaar in moeten laten slapen, ze is helaas maar 21 geworden, maar die deed alleen wat bejaardengym. Ze had EMS dus moest wat meer bewegen omdat ze ontzettend dik was, maar longeren of intensief rijden was niet goed omdat ze ook artrose had. Ik wandelde wel met haar, maar dat zette niet echt zoden aan de dijk omdat dat vanwege haar spookgedrag alleen op het erf kon. Grondwerk vond ze wel leuk, maar qua beweging had ze er niet super veel aan. Het stilstaan was niet zo erg, maar ze staan hier wel 's zomers 24/7 buiten en in de winter minimaal 14 uur per dag buiten. Zodra ze langer op stal stond was het een drama met stijfheid, dikke benen, etc.

Hier waait het ook mega hard. De schuiltent kunnen ze niet gebruiken, want die klappert mega in de wind. Ze staan nu lekker achter het schuurtje van de varkens, uit de wind. Ze waren wel lekker jolig vanmorgen :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:19

Wij geven ook geen snoepjes. Als ik dat ga doen, weet ik 100% dat ze echt opdringerig worden en elkaar gaan wegjagen bij me. Nu zijn ze gewoon gezellig en nieuwsgierig.

Ik behandelde de merrie ook als prinsesje. Ik vond zo broodmager en al bijna 20 ook oud en zielig. Daar ben ik wel redelijk vanaf, maar er komt toch steeds een jaar bij en dat speelt wel door je hoofd.

Aan de andere kant heb ik altijd het principe; liever korter leven en goed tot het eind, dan lang en een lijdensweg. Dus wat ze kunnen, doen we en als het ophoudt, zien we wel weer.

Toen ik bij stal aankwam lag een boom over de weg. Wel hoog, dus kon er onderdoor. Was met de auto en die heeft dakdragers, dus durfde het wel aan.
Heb ook een e-bike, maar weet zeker dat ik het niet red, dus maar met de auto even.

2 Bomen zijn gekapt en de rest lijkt rustig te staan op wat kleine takken na.

Paarden staan met dit soort weer nooit in stal. Gister nieuw vlas erin gegooid en duidelijk niet gebruikt. Ze gaan juist staan waar echt niks kan vallen, zie je ook aan de mest.

Maar man o man, wat zijn ze smerig....en dan die oude merrie het ergste. Ze is zo knap en mooi, maar gedraagt zich altijd als varken. Als ze nat zijn, hebben ze altijd het idiote idee dat rollen in zand wel helpt ofzo, pffff Gelukkig momenteel niet zoveel aan het rijden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:43

Oh ja, mijn oudje kun je ook echt niet mee wandelen, dan moet je al het hoofdstel omdoen met een hengstenketting.
Als je erop zit kan je echter na maanden niets doen gewoon opstappen en een buitenrit gaan maken.
Ze kan ook echt niet alleen blijven staan, dus er moet nog een gezelschap pony bij voor wanneer wij op wedstrijd gaan met de andere twee.
Heb haar alweer 17 jaar deze zomer, tijd vliegt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:09

Hier blind hooi gekocht omdat ik hoogzwanger was en het nogal een gedoe was anders.
Gelukkig prima hooi!

Binnekort maar eens bij de hooiboer hier in het dorp gaan kijken.

Mijn zusje kan helaas niet oppassen want die krijgt het niet rond op dr werk.
Een vriendin is nu aan het kijken of zij het rond krijgt.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:02

KarinB hè jammer dat je zusje het niet geregeld krijgt....dat was de simpelste oplossing. Op vakantie gaan en paarden is toch altijd weer gedoe en geregel hè.

Grappig om te lezen dat er hier zo veel gepensioneerde paardjes zijn waarvan er ook nog veel denken dat ze nog 3 zijn il dacht als hij ouder wordt zal hij ook wel rustiger worden maar hij is nu 24 en ik ga de hoop opgeven als ik dat hier zo lees.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:03

Ik denk dat juist die wat moeilijkere paarden het oudste worden, van alle echt oud geworden paarden zijn het de "lastigere"paarden geweest incl mijn merrie die dit jaar 24 wordt.

Laatst nog ruzie met dr gehad om wormenkuur wilde ik die in de mond spuiten ipv door de slobber wat ik al jaren doe. Op mijn werk moet ik ook tentallen merries en veulens ontwormen en die zijn ook niet allemaal even braaf dus ik dacht wat achterlijk dat ik het bij mijn eigen oma pony niet zo kan doen. Resultaat, steigeren, meeslepen, giraffe spelen. uiteindelijk maar in de slobber gedaan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:31

Zeker jammer zoefie!
Ik denk dat ik voortaan ook liever eerst oppas rond heb voordat we iets zouden boeken.
Deze vakantie hebben we gekregen van mn schoonouders, reuze lief natuurlijk!
We gaan met zn allen (schoonouders, zwager en schoonzus en ons gezin) voor hun 35 jarige huwelijk.
Juni is voor veel mensen een lastige maand omdat er dan al zoveel op vakantie zijn.

In het meest extreme geval moet ik ze ergens een week op pension gooien.
Het komt vast wel goed, toch?! :D