Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:03

Die van mij kregen jeuk van de gewone brok en tekorten als ik het minder ging geven. Ik voer nu elke dag 150 gram vitalbix per paard denk ik en ben reuze tevreden.

Nu ze op het volle gras staan hebben ze weer jeuk maar je kan niet alles hebben natuurlijk :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:05

Veulens hebben tot in hun 3e jaar o.a. extra Vit-A nodig; dus veulenbrok of een vitaminenmengsel wat daarvoor zorgt. Dat je geen zoete/suikerhoudende brok wilt voeren is logisch, maar ze hebben wel 'iets meer' nodig dan de standaard brok of veel weidegang.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:09

DubbelDun schreef:
Veulens hebben tot in hun 3e jaar o.a. extra Vit-A nodig; dus veulenbrok of een vitaminenmengsel wat daarvoor zorgt. Dat je geen zoete/suikerhoudende brok wilt voeren is logisch, maar ze hebben wel 'iets meer' nodig dan de standaard brok of veel weidegang.

Dat is precies wat ik wil. Ik wil iets vervangens voor de veulen brok omdat ze er echt veel jeuk van krijgt. Als ik even stop stopt de jeuk ook. Maar ik weetdat ze het nodig heeft. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:15

Ze halen redelijk wat uit gras, maar je kunt ook extra wortels geven. De Caroteen wordt in het lichaam omgezet in Vit-A.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:16

DubbelDun schreef:
Die Pavo Fieldcare klinkt goed, ik zal hier bij de Welkoop eens kijken of ze het hebben/kunnen bestellen. Qua prijs is het iig niet veel duurder als de 15-15-15 die ik nu heb.

De Welkoop in Barneveld heeft m standaard in het assortiment.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:26

Ze krijgen bij mij alleen hooi. In wortelen zit toch weer veel suiker?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:42

Ja, dat is wel weer een nadeel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:34

Echt? Ik heb nog nooit een Tinker gehad jeukend op de ponybrok eigenlijk. Is ook speciaal voor koudbloeden. Van pavo jeuken er wel veel. Nu met twee Tinkers die beide best wat kunnen hebben icm beperkte weidegang beide dames geen jeuk gelukkig.

Woensdag wordt mn dtainage door gespoten :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:44

Oh wacht ik las veulenbrok. Ponybrok heb ik nog niet geprobeerd, maar zit daar genoeg in voor een veulen/jaarlmg?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:50

wie geeft hier uit noodzaak nu ook voordroog ipv hooi? Mijn tinker krijgt nu voordroog omdat er geen hooi meer is, is langstengelig speciaal van paarden maar toch mest hij soms water tussendoor dus staart en sokken hangen vol :-( ik las dat er een supplement is om bij te geven voor de darmen? iemand ervaring?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:51

Hoe groot zijn die dingen palousa?
Ik voer nu marstall force maar dat wordt niet graag gegeten. .
Toet laat het echt liggen. Zelfs Door muesli.

marstall darm regulator schijnt goed te zijn

Ik heb nooit moeite met hooi VS voordroog. Heb makkelijke paarden wat dat betreft

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:57

Waaslander schreef:
wie geeft hier uit noodzaak nu ook voordroog ipv hooi? Mijn tinker krijgt nu voordroog omdat er geen hooi meer is, is langstengelig speciaal van paarden maar toch mest hij soms water tussendoor dus staart en sokken hangen vol :-( ik las dat er een supplement is om bij te geven voor de darmen? iemand ervaring?

Helaas precies hetzelfde hier, Diva aan de spuitpoep en Kim met een gezwollen buik. Hoop dat de boer deze week eindelijk heeft kunnen hooien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:59

Ik had voor dit nieuwe hooi van 2016 ook voordroog. Mijn paarden deden het er super op. Het kan ook even de overgang zijn naar het voordroog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:19

Hier gaat voordroog maximaal 14 dagen goed en daarna krijgt de bonte dunne mest en de oude is aan de spuitpoep.

Ponybrok schijnt een sobere brok te zijn. Lijkt me niet genoeg in zitten voor een veulen in de groei.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:28

Pony brok van subli is juist hoger in vitamine en mineralen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:45

Hoe oud of jong zijn die balen? Van dit jaar of van vorig jaar? En hoe droog zijn ze?

(ben weer aan het bijlezen, maar jullie gaan zo snel dat het ondoenlijk is overal op te reageren. Iedereen veel sterkte die het nodig heeft, je beesten verliezen is ontzettend rot en iemand dood vinden lijkt me griezelig en naar...)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:04

Ik voer nu hooi ipv voordroog icm de warmte en broeien waardoor ik bel mowt wegooien . Normaal geeg ik juist altijd droge voordroog. Natte mest alleen bij het overschakelen en duurt hier max een paar dagen. Er is ook hele natte voordroog dat geef ik niet

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:12

Voor de veulen: ik voer dieetmix van subli voor de Tinker die veel last heeft van jeuk, voor de 3 jarige omdat er veel vitaminen en mineralen inzitten en Ikja krijgt dieetmix en ponybrok( voor de power) van subli.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:18

Gisteren is ( van wat verteld wordt) tijdens het hooien een jong meisje verongelukt in het dorp. Onder de tractor die vader bestuurd zou hebben Afschuwelijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:21

He gatver... dat soort dingen hoor je toch elke keer weer. Vreselijk voor de ouders...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:24

Lynn_nikita wat een vreselijk verhaal.

Monmaster bedoel je dat je een Tinker veulen hebt. Of een veulen en een Tinker. Of is de 3 jarige een Tinker. Ik kom niet helemaal uit je bericht haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:29

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:35

geef voordroog van vorig jaar, droog langstengelig spul van weides ingezaaid voor paarden, kleine pakjes van 40 kg doe twee dagen met een pakje dus broeien kan het niet. Geef het nu 14 dagen maar gaat nog niet beter. Is overal gehooid nu maar ja moet nog 6 weken liggen dus moet zeker nog even door en daarna weet ik het niet, meeste hebben alles in plastiek gedraaid, de prijzen van kleine baaltjes hooi gaat volgens mij torenhoog zijn dit jaar. Of ik moet kijken naar een aanhangwagen om zelf een groot bot te gaan halen per keer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:02

karev schreef:
Hoe groot zijn die dingen palousa?
Ik voer nu marstall force maar dat wordt niet graag gegeten. .
Toet laat het echt liggen. Zelfs Door muesli.

marstall darm regulator schijnt goed te zijn

Ik heb nooit moeite met hooi VS voordroog. Heb makkelijke paarden wat dat betreft

Kwa grootte zijn het net paardensnoepje, van die simpele geperste staafjes (maar dan dus gezond ;) )

Elk jaar hoor je wel verhalen van mensen die een ongeluk krijgen met hooien.
Heb jaren tussen de bollen gewoond en gewerkt, daar gebeurde ook regelmatig wat. Van mensen onder een trekker tot mensen in een hakselaar. M'n oude baas heeft ook een keer vast gezeten in de rooimachine (waar ze de knollen mee uit de grond halen). Hij keek er even snel onder omdat er wat vast zat (met draaiende motor), toen pakte de machine de bretels van z'n broek en hing hij dus in de machine. Hij heeft het geluk gehad dat iemand het zag en de noodknop (daar stopt de trekker binnen 2 tellen mee) in kon drukken.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:13

Ik voer ook alleen voordroog, maar wel voordroog wat droog is.. Van dat natte spul hoef ik niet. Daar krijgt mijn ruin ook diarree van. Dit wat ik nu heb is superspul. Mooi droog en geen onkruid of stengels.