het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:28

DP wat een gedoe. Niet normaal en niet fijn.

Ook hier zijn we de regen zat. De paddock heeft ook plassen maar droogt wel snel. Het is te nat om buiten wat te doen. Vandaag controle paarden door mijn chiropractor -DA en die was zeer tevreden. We zijn goed bezig. Fijn.
Verder een filmpje gehad van mijn jonkie onder de man, die was zoet. Deed braaf haar werkje.

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:02

Ja, hier ook veel regen.
Paddock trekt t ook echt niet meer, weides weer hartstikke nat.

Vanmorgen nog een sessie met Mirtje gehad en het was toen grotendeels droog.

Ik heb ook echt wel met de paarden te doen. En met mezelf :D
We overwegen om Tess dit voorjaar volledig met pensioen te doen en op een pensioenadres te zetten.
Een plek in een grote groep en met veel loopruimte. Veel lopen is goed voor haar lijf. Maar ik vind het wel lastig hoor. Ze is tenslotte wel mijn lievelingspaard.

Nu doe ik veel met haar omdat ik het zielig vind dat ze steeds maar staat toe te kijken en te hinniken als ik met de andere paarden bezig ben. Maar eigenlijk heb ik er vaak de tijd en energie niet voor.
Dit jaar moet ik ook weer meer naar kantoor en hoe het met mijn vriend gaat lopen qua werk is helemaal een groot vraagteken, maar ik verwacht dat hij alleen maar meer van huis zal zijn dat nu het geval is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:36

Boemel, lastige keuze. Misschien een stomme vraag, maar niet bang dat ze veel verslechterd als je haar niet meer in het werk hebt?

Idd heel veel water weer, natte bende.. vanaf zaterdag beter en dan vorst -O-
Zag nog een wondje op de kroonrand, idd goed in de gaten houden. Rot plek!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:41

Geen idee of ze verslechterd. Ze heeft een paar jaar geleden 1,5 jaar alleen maar op de wei gelopen en ze was toen wel heel happy.

Denk dat dat half uurtje bosrit, kwartiertje grondwerk en longeren (totaal 3x per week) meer voor haar mind is, dan dat het echt werken is. Ze is altijd al een looplustig paard geweest, ben niet bang dat ze alleen maar gaat staan als ze de ruimte heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:56

@boemel: mijn ex-buren hebben ooit haar Fries ergens in Brabant op een PP-stal gezet, dat is toen heel goed bevallen.

Ik heb ze net binnen gezet, want het gaat idd niet meer droog worden. De leeggepompte plas van vanochtend is al weer behoorlijk aan het vollopen.

En er heeft vannacht iets in mijn nieuwe omheining gehangen; het onderste draadje hing los in een hoek en was haast door. Zowel de ijzerdraadjes als een paar kunststof draadjes liggen los. Ook waren de puntjes in het paaltje waar het draadje in hangt kompleet weg/afgebroken. Dus dat is duidelijk wel met enige kracht gebeurd. De paarden zijn het niet geweest want die stonden al op stal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:29

Dan zou ik dat proberen boemel.
Hier om de hoek zit idd een stal voor paarden die met pensioen zijn. Weides met loopstallen. Hoor er goede verhalen over.

Maar ook 1 met opfok die graag een ouder paard bij de jonkies heeft staan om ze op te voeden. Werkt perfect.

Df wat gek! Moet dan ook zowat een wat groter beest geweest zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:43

Dat klinkt wel goed Marjan.
Ik zit zelf te kijken naar van der Kruis en dan de natuurweides. Tess is echt een buitenpaard, die staat ook met dit weer niet op stal.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:45

Bij van der Kruis is het echt wel heel mooi, wij zijn daar een keer wezen kijken, uiteindelijk toch de keuze gemaakt om ze thuis te houden, maar daar zag het er wel echt top uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:48

MarjanB schreef:
Df wat gek! Moet dan ook zowat een wat groter beest geweest zijn.

Daar lijkt het wel op en hopelijk is die dusdanig geschrokken dat ie het niet weer probeert.
Ben ik iig niet voor niets dagen mee bezig geweest.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:10

Tips voor echt goede waterdichte laarzen waar je ook mee rijden kan.

Mn jacht laarzen zijn lek. Bevielen goed maar te breed om mee te rijden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:25

Pffff alles staat weer blank en er komt dit weekend vorst aan. Dat wordt echt ellende!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:40

Eerlijk gezegd hoop ik dat de vorst dusdanig is dat er een trekker in de wei kan komen om de mestcontainer te legen.
Het begint nu wel echt een probleem te worden hier.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:02

Dat zal wel lukken... Ze hebben het over matige vorst. Ik hoop vooral dat de paarden hun benen niet breken als alles zo nat opvriest. Even glad trekken van te voren kan niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:08

Oh wat een ellendige winter zo.
Hier ook alles nat. En waar hij her eerder had over vandaar de laatste grote som regen plakt hij er nu nóg 2 dagen met 17 mm bij.

Echt de paarden kunnen met vorst nergens normaal lopen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 09:11

Ik ben de regen ook gewoon zat. En idd bij vorst denk ik dan weer een beetje van oke dat is misschien wel fijn als ik dan met de aanhanger tot aan het hok kan komen... Maar dan moet ik dus wel proberen van tevoren de blub iets rechter te krijgen voor de paarden zelf.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:08

Ik had gisteren 2 geulen gegraven die gelijk vol liepen, die zijn nu droog, de ‘paddock’ is het ergste stuk.. dat is een beetje sompig en zak je weg. De weide zelf is heel goed te doen.
De pony’s vinden de schuilstal helemaal niet fijn, die maakt ook wel herrie.. goed sparen zodat ik volgend jaar ofzo een fijnere kan neerzetten.

Maar verder is het helemaal super geweldig om de pony’s aan huis te hebben zeg. Gisteren even gewandeld met zoonlief op Doortje.
De dag van aankomst even met ze gemend, ik loop nu meerdere keren per dag even langs, even poepje weg. Gewoon zijn, even kijken.. heerlijk <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 3e op de foto ging weer mee terug naar Bodegraven met de eigenaar. Zondag komt onze 3 kuddegenoot.

Waarschijnlijk wil ik over een tijd nog een 4e erbij :)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 03-01-24 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:09

Vrees dus dat het niet op tijd droog genoeg is om recht te slepen..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:21

M'n wei is gelukkig wel goed.... maar daar kunnen ze niet continu lopen.

Paardlief heeft maandag z'n ijzer afgetrapt en m'n smid is deze week vrij. Lekkere timing ook :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:25

manzano schreef:
Pffff alles staat weer blank en er komt dit weekend vorst aan. Dat wordt echt ellende!

Hier ook alles weer blank en opdrogen gaat het ook niet voor de vorst. Dat wordt idd weer ellende, want ik krijg het met de hark ook niet vlak. ;(

@marit: leuk stel zo :)

Vanochtend meteen de pomp aangezet want die stond nog in de grootste plas, straks met uitmesten verplaatsen en dan kan de 2e plas leeg. En dan maar een beetje bijhouden tot het gaat vriezen.

Verder is mijn strotouwtjesmes 'zoek', ik heb hem het laatst gebruikt om wat tiewraps door te snijden, maar geen idee waar die uit mijn broekzak gevallen kan zijn en het zit me heel niet lekker dat het ergens in de paddock kan zijn ;(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:49

Heerlijke fotos Marit. Leuke pony's

Df hopelijk vind je het mes.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:14

Marit, ziet er heerlijk uit!
df hopelijk vind je het!

Ik denk dat de paarden ff opgesloten moeten als ik het niet kan slepen voor de vorst.. hoop dat het meevalt maar ben d’r bang voor..
de wei is ook zo nat dat ze er in weg zakken dus helaas ook geen oplossing -O-

M’n ouders zijn nu onderweg naar m’n zusje in Zweden en die hebben mega veel sneeuw en het verkeer begint nu ook vast te lopen. Ook niet ideaal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:43

Ja zo noordelijk is het de winter wel opzoeken, alhoewel ik ook wel van mensen hoor die daar wonen (zuidelijk Zweden) dat het weer gelijk is aan Nederland.

Het mes is gelukkig gevonden *\%/* Pak van mijn hart, het lag idd in de paddock en ik zag hem pas toen ik de plas leeggepompt had.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:04

Oh dat is fijn!

Haha ze rijden nu in zuid Zweden en ze gaan naar oland wat ook zuidelijk is. 25 cm sneeuw voorspeld _O-
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:21

Spoiler tag omdat ik hier een heftige gebeurtenis vertel die zich hier gisteren heeft afgespeeld en ik begrijp dat je dat niet random wil lezen..

Spoiler:
Gisteren een nachtmerrie hier op het erf. De buurmeisjes waren er om te helpen met de paarden. Dat doen we altijd heel voorzichtig. Ze weten dat ze met gevaarlijk grote dieren omgaan. En ze luisteren en leren ook heel goed. Veel mogen ze daarom ook alleen met Nilay doen.

Na het borstelen zouden we de paarden buiten zetten. Roos gaat altijd eerst en ik geef haar nooit uit handen omdat ze nogal ingewikkeld is. Dus ook nu, voordat de stal open ging, waarschuwde ik dat ze op moesten letten en afstand moesten houden. Dat ze op een plek moesten staan waar geen obstakels zijn zodat ze altijd nog verder weg kunnen lopen/springen. En daar stonden ze dan ook. Roos kwam de stal uit, maar bedacht opeens dat dit niet kalm kon... (Waarschijnlijk omdat de routine vandaag anders was doordat we eerst hebben geborsteld inplaats van direct naar buiten, ik weet het niet...)Dus ze sprint naar buiten, voelt het einde van het touw en draait weer terug naar mij. Precies zoals ik haar geleerd heb... Vervolgens slaat ze echter achteruit, precies waar de meisjes staan, die dus niet op tijd weg zijn, en slaat een van de twee recht in het gezicht. Stond ik daar met een springend paard die natuurlijk met geen mogelijkheid veilig in de stal te krijgen was, moest ik langs de meiden naar de paddock, dat ging gelukkig goed. Vervolgens in noodvaart terug bij de meiden. De oudste had ontzettend goed gehandeld en haar zusje overeind (zittend) geholpen. Er was verder niemand om te helpen. Dus ik stuur haar ouders een app en bel gelijk 112. Zit ik daar met een kind tegen me aan dat dreigt buiten bewustzijn te raken, hele gezicht bebloed, mond uitgescheurd, 112 aan de lijn en haar zus op een afstand die ik er bij probeer te houden te wachten op de ambulance en moeder.

En tussendoor loopt er doodleuk een postbezorger langs, kijkt mij aan, legt een pakketje bij de voordeur en loopt terug zonder een woord te zeggen...zo weer naar zijn auto. Dan moet hij dus op een meter afstand langs ons lopen de oprit op richting onze voordeur! En weer terug! En dan komt het niet in hem op dat we misschien wel hulp kunnen gebruiken. -:(-

De ambulance en moeder komen bijna gelijktijdig aan. Moeder natuurlijk zwaar aangedaan. Ik had zo met haar te doen. Je zal je kind zo zien. Het eerste oordeel van het ambulancepersoneel is dat het, gezien het ongeval, goed lijkt te gaan. Moeder gaat mee met de ambulance en ik breng de dag door met de zeer geschokte maar ontzettend dappere zus waarbij trauma uit het verleden omhoog komt en we veel praten.

Uren later krijgen we bericht vanuit het ziekenhuis dat het goed gaat. Dat ze gehecht wordt en een nachtje moet blijven voor de zekerheid. We zijn opgelucht. Dit had ook zo anders af kunnen lopen... Pas 's avonds laat vertrek ik naar mijn eigen huis. Mijn partner heeft in de tussentijd voor eten gezorgd en de vader heeft mij op het hart gedrukt dat ze mij niks kwalijk nemen.

Van de paarden weer binnen zetten is het gisteren niet gekomen. Ik heb net dus twee trillende dieren naar stal gehaald. En bij het passeren van de plek waar het gebeurde moet ik even extra slikken. Dit gaat wel wat tijd nodig hebben om te slijten. Voor allemaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:24

Jeetje, daar wordt je 10 jaar ouder van. Gelukkig lijkt alles goed te gaan en is ze er snel lichamelijk bovenop, geestelijk zal wel een ander verhaal zijn. Sterkte voor iedereen iig!