Ik heb tot nu toe nog elke ochtend natte voeten gehad. Dus als je paard de hele zomer met vochtige hoeven loopt maakt het op zich niet echt uit dat het af en toe niet vochtig is.
Misschien ligt het ook aan het gebied, ik zit op veen.
Merexa
Geplaatst: 24-07-20 09:32
*Kruipt weer even onder meeleessteen vandaan* Klaas van Hoofwear had mij een paar maanden terug ook geholpen. Hier in het Noorden zitten geen hoefschoenen-experts, dus via foto's kon hij doorgeven welke ik het beste kon nemen en ben super tevreden met de Explora Magic. Ook hoefvet (DuoProtection) kan wel eens helpen of het extra modderig maken rondom te waterbak.
Er zijn springschoenen die je nat kunt maken, ze nemen water op en geven het dan langzaam af. Ik heb ze nog niet langer gebruikt, de mijne kunnen ook met hun voeten in een emmer water een half uur staan snurken (de ruin dan, de merrie heeft daar geen geduld voor).
Die springschoenen die je nat kan maken heb ik ook. Laat ik gerust meerdere uren om op stal maar om te zeggen dat ik er echt van onder de indruk ben, nee.
Dauw is hier ook regelmatig niet te vinden en meneer hoef ik niet te proberen om na 21.30 u buiten te laten staan want hij breekt de tent af. Op zich wordt hij na een tijdje wel rustiger maar blijft heel onrustig en op elke beweging reageren dan. Ook Duo Protection gebruik ik al twee jaar. Eerste jaar wel enigszins resultaten gezien. Dit jaar blijft het een beetje uit.
Schadows17
Geplaatst: 24-07-20 13:58
Ik wilde ook graag hoefschoenen...maar passer die hier afgelopen week is geweest, gaf aan dat mijn paard geen geschikte hoeven had voor hoefschoenen ( te smal). Gaf aan dat ze niet natuurlijk bekapt is (dat klopt wordt traditioneel bekapt) en dat was de reden, hij kon dat werk wel overnemen van mijn hoefsmid en binnen enkele maanden de hoeven wat ronder maken. Dat vond ik wel vreemd, maar goed denk dat ik nog voor een second opinion bij een andere passer ga, want ijzers wil ik echt niet en blootsvoets langere stukken gaat niet door gevoeligheid bij kleine steentje. En ben tevreden met mijn huidige hoefsmid maar die past helaas geen hoefschoenen aan Iemand dat ook al eens gehoord dat de hoeven te smal zijn voor hoefschoenen.
Oh die springschoenen heb ik inderdaad ook... moet zeggen dat ik er 0 van merk Gelukkig hier ook een paar die ik met de voeten in emmers kan zetten, en bij andere kan ik de waterbak laten overstromen Tis toch iets...
kojack
Geplaatst: 24-07-20 14:09
Volgens mij krijgen we aankomende week regen door heel het land toch? Niet dat het genoeg is maar het begin is er.
Hier hebben we gisteren de man voor de bak gehad. Als ik het mooi en goed wil dan zijn we echt een he-le-boel geld kwijt... We zitten op een k*t klei grond en zouden voor het mooie 50 cm moeten afgraven. Zand afvoeren hoeven we niet maar het moet wel opgevuld worden. We gaan nu kijken naar alternatieven, de man die er was denkt met ons mee. We hebben er wel om gelachen, mijn man begon meteen dat we echt geen olympische bodem hoeven, onze paarden zijn niet goed genoeg daarvoor
Tot nu toe voor volgende week niet echt regen voorspelt met 0.1 mm. Mijn ervaring is dat het dan niet gaat regenen. Meestal als het in heel Nederland gaat regenen blijft het hier vrij droog Van de week was het ook in heel Nederland droog volgens het weerbericht op dat moment en had ik toch hard mijn ruiterwissers nodig.
DubbelFun
Geplaatst: 24-07-20 15:16
Hier is net een lekker mals buitje gevallen.
@Schadows17: smalle hoeven is minder een probleem als ronde hoeven, maar er er moet wel een bepaalde balans in lengte en breedte zijn. Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van die hoeven en wil dan wel eens voor je kijken of er schoenen zijn die gaan passen
Hier is de weersvoorspelling elke paar uur anders. Het ene moment regent het de 29e en de 30 en is het daarna een week droog. Vanmorgen was het vanaf maandag 10 dagen droog En nu is het de 28e tot de 1e droog.
Pff moeilijk, het gras moet er af
xXutopiaXx
Geplaatst: 24-07-20 15:28
Karin_deB schreef:
Hier is de DA onderweg. De ruin heeft vasgezeten en een geschaafd/dik achterbeen
Hij is waarschijnlijk uitgegleden en heeft nu een dik bil en been. Flink beurs en geschaafd. Hij moet een week op ontstekingsremmers en stappen aan de hand en dan is het over waarschijnlijk. Als hij na het weekend niet beter loopt of zelfs slechter dan toch echo om evt. spierscheur uit te sluiten. Toch maar even apart van de merries
Wel balen, zou vanavond nog les hebben en morgen alleen met hem naar buiten gaan en dan zou ik echt beslissen of ik hem hou of niet.
Karin, met dit soort fratsen zou ik hem terugsturen.... Nee, grapje natuurlijk, balen, dit soort dingen, en nu zeker. Ik ga duimen dat het meevalt... Kun je de beslissing nog een paar weken uitstellen?
DD, was het gras niet lekker?
Ik had vanmiddag mijn shetje (en paard) ook even in een nieuw stukje wei gezet. Het gras is daar zo hoog dat hij er letterlijk in verdwijnt met zijn 90 cm. En ik kreeg het hek niet open, zo dik was het gras er achter... Kwam ik na een uurtje even kijken, kwam hij zelf al weer er uit gelopen. Dat zijn ze beetje gewend, paar uurtjes gras en dan weer naar de paddock. Maar hij mocht nog even blijven, had ie niet verwacht...
Wij hebben vooral vorig jaar heel vaak gehad dat er regen werd voorspeld, maar dat er geen druppel viel. Dit jaar is er gelukkig wel meer gevallen, maar alles is nog steeds erg droog. Ook hier zandgrond. Ideaal wat betreft weidegang in de winter, maar verder zijn er ook genoeg nadelen.
Hier net een mini buitje gevallen maar was niet veel van te zien behalve dat de ramen nat waren.
Net voor de grap paardlief zijn hoeven opgemeten, ik ga echt moeten wachten tot hij bekapt is. De ene hoef is 135 mm breed bij 140 mm lang ongeveer. De andere is 145 mm breed en net zolang ongeveer. Maar de bredere hoef heeft iets van een flare zitten nu en de smallere hoef mist een heel stuk afgebrokkelde wand. Ik zag hem net vanuit een ooghoek aankomen draven en daar zag ik niets aan. Dus op de wei heeft hij in elk geval geen last op dit moment van zijn ontbrekende ijzers gelukkig.
greendragon
Geplaatst: 24-07-20 21:58
Marloes, denk je dat er met bekappen veel af gaat?
Ik had gisteren ook even opgemeten toevallig, hoefsmid was 4 weken geleden, tussendoor wel iets gevijld, maar niet serieus, Ik kwam nu voor op ong 130 lang en 145 breed. plat,breed.flares...eazyboot maat 3 is zo ongeveer enige wat past. Vanmiddag heb ik voorvoeten even onderhanden genomen, Zal ze morgen nog eens meten.
Qua lengte denk ik niet, dat zal wel rond de 140/145 blijven. Maar die flare is best breed. Ik denk dat hij wel iets smaller wordt, zeg maar tussen de twee hoeven nu in. Maar die 135 breed gaat hij in elk geval niet meer zijn als het ooit bijgegroeid is. Als je de lijn van de hoef zou volgen mis je toch wel wat mm's in elk geval.
Maar paardlief heeft sowieso altijd hele schattige hoeven zonder ijzers op het zicht. Noemde ze altijd ponyhoefjes (op een warmbloed van 1.70 m hoog ) Op zich denk ik dat het qua vorm wel los gaat lopen, die zal wel hetzelfde blijven, alleen moeten her en der wat stukken hoef terugkomen/terug in model komen.
Heb nu vooral ook gemeten zodat als de smid geweest is begin augustus ik het eens kan kijken wat het dan is.
Oe bah Karin, hopelijk geen gedoe in de rest van z’n lijf door het vastliggen. Beterschap!
Over de droge hoeven: ik gebruik sinds kort Hoof Moist van NAF. Dat is op waterbasis (want idd met vet bereik je het tegenovergestelde) en je smeert het op de kroonranden. Je ziet het er binnen een paar minuten intrekken en ik heb het gevoel dat het echt iets doet. In mijn omgeving ook meerdere positieve ervaringen.