Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:42

Wat verdrietig Jitske. Sterkte!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:48

Sterkte Jitske,triest hoor .

Het probleem hier in Noorwegen met tekort aan hooi is ook gewoon slechte planning.
Ik heb m'n hooi uit NL laten komen en ik heb nu nog aardig wat hooi over.
Mijn man baalt een beetje want dat moet dan ook weer mee als we gaan verhuizen :D

Zie mooie stallen voorbij komen,leuk voor inspiratie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:31

Oh bah Jitske! Hoe kan een hond ineens verlamd raken? Hernia of iets dergelijks?

Veel sterkte.

Fijn dat Spip goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:25

Bedankt voor alle sterkte-wensen :)

Hij was aan het spelen met onze andere hond en heeft hierbij een verkeerde beweging gemaakt, want daarna begon de ellende en kon hij niet meer lopen. Waarschijnlijk een hernia, door zijn grootte en omdat hij ook HD had in beide heupen (waaraan hij geopereerd is toen hij 8 maand was), was de kans dat het beter werd nihil. Hij had, ondanks de pijnmedicatie, ook echt pijn op de laatste dag, dus toen was het voor ons wel een uitgemaakte zaak. Hij was helaas gewoon een enorme pechvogel ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:26

Jitske, wat onwijs sneu. Heel veel sterkte.

Azmay, wat fijn dat het zo goed gaat.

Lynn, zo herkenbaar. Merrie liep al snel beter en mijn man zag haar vanmorgen alweer rondvliegen.
Ze was verwaarloosd toen we haar terug kochten en echt anders dan in haar jonge jaren toen ze ook van ons was. Wij dachten rustiger door leeftijd. Maar toen ze opknapte, kwam haar eigen ik weer naar boven.
Eigenlijk heb ik haar steeds als porselein behandeld en dat was niet nodig, maar ja............
Soms gaat ze zo tekeer dat ik echt bang ben dat zij ooit gewoon neerploft en een hartstilstand krijgt. Maar ga haar ook niet tegenhouden als ze uit eigen vrije wil gek loopt te doen.

Eerst stond ze wel 's avonds op stal, maar de laatste jaren dus 24/7 buiten en ze is er alleen maar beter van geworden. Voorheen nog weleens dikke benen en wat stijf, maar dat allemaal niet meer.

In het bos moet je op een van de ruinen echt je best doen om ze bij te houden. Ze loopt niet eens altijd heel hard, maar heel driftig. Kijkt van links naar rechts en snorkelt de hele weg.

Wij hebben gister hooi gehaald. Konden er eerst ong 25 opslaan, maar omdat we niet zoveel vlas gebruiken en die pallet op was, hebben we dat stuk erbij en kunnen we ong 50 baaltjes opslaan. Dan gaan we eens per 3-5 weken hooi halen. Volgende week kunnen we niet, dus nu bijgehaald.
Wij voeren hele jaar rond hooi, dus geen verschil echt in gebruik.

Schaaldelen vind ik mooi en het ligt eraan hoe je ze gebruikt. Paarden kunnen er aan knabbelen en ze gaan er snel doorheen, maar moeten dan wel een reden daarvoor hebben.
Heel vroeger hadden we een stalletje die afgetimmerd was aan de buitenkant met schaaldelen. De eigenaar had daar vastzet haken in, dus wij zette onze ruin vast. Die zetten 1 stap naar achter en trok zo de hele boel kapot. Niks geen heftige beweging if veel kracht, echt 1 pas naar achter en met die haak kwamen alle delen los.

Nu heeft de eigenaar 1 rij pgehangen tussen tuin en onze paddock. Dat hield ook voor geen meter en spijkers staken uit naar onze kant. Dus wij hebben palen en lint 1 meter ervoor geplaatst.
Als je bang bent dat ze iets doen, zou ik de binnenkant bekleden.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:16

Sterkte jitske Y;(

Ik heb juist hooi teveel. Kon in september een flinke partij opkopen en met 3 paarden zou ik dan tot eind mei/begin juni toe kunnen. Maar nu de merries nog maar met z’n tweeen zijn heb ik genoeg tot ver in het najaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:25

xJitskee schreef:

Hij was aan het spelen met onze andere hond en heeft hierbij een verkeerde beweging gemaakt, want daarna begon de ellende en kon hij niet meer lopen. Waarschijnlijk een hernia, door zijn grootte en omdat hij ook HD had in beide heupen (waaraan hij geopereerd is toen hij 8 maand was), was de kans dat het beter werd nihil. Hij had, ondanks de pijnmedicatie, ook echt pijn op de laatste dag, dus toen was het voor ons wel een uitgemaakte zaak. Hij was helaas gewoon een enorme pechvogel ;(

Klinkt naar.... wel fijn dat jullie zo daadkrachtig zijn +:)+ en het dier niet met pijn laten lopen. Respect

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:42

xJitskee schreef:

Sterkte jitskee.

Een van onze honden had ook ineens een hernia. Bij hem kregen we de pijn ook niet onder controle ondanks flinke dosis medicatie dus hebben we ook in laten slapen. Verschrikkelijke keuze maar je vriendje pijn zien hebben vond ik nog veel erger.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:46

Ik weet weer wat ik wilde vragen.

Wij gaan in juni een week naar Rhodos. Ik moet gaan zoeken naar iemand die 2x per dag voor de paarden kan komen en het kattenvoer even wil bijvullen.
Hoe ga ik zo iemand vinden? Hebben jullie tips?

Alles mensen die ik ken kunnen niet of te ver weg.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:07

Heel veel sterkte Jitske, wat afschuwelijk om zo'n jong beestje te moeten laten gaan :(:) .

Heb je deze site al eens gezien Karin?
https://voor-elkaar.net
Volgens mij wel de bedoeling dat de mensen in je huis komen in die periode, ik weet niet hoe je daar over denkt.

Qua hooi heb ik ook nog een uitdaging. Er is wel te krijgen (nou ja, kopen) in de buurt, prijs blijkt echter heel hoog te liggen. Voorlopig wordt ik uit de brand geholpen door mijn stalhoudster voor de eerste tijd, ik neem een paar grote balen van haar over. Ook fijn voor mijn paardje, dan heeft hij in ieder geval het zelfde hooi na de verhuizing dan dat hij nu gewend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:14

Geen buren die het willen doen Karin?
Wij zorgden altijd voor de paarden van de buren als zij weg waren en zij dan weer voor die van ons. Dat is gestopt en toen is een vriendin het gaan doen, die woont een dorp verderop en is DA-assistente. Best wel handig :))

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:19

Helaas, allemaal 65+ en niks met paarden :D

De site ken ik niet, ga ik even naar kijken.
Iemand in huis vindt ik niet zo'n probleem (mn man overtuig ik wel haha). Ik heb het vroeger ook gedaan voor een boel mensen. Vond het leuk om te doen en de mensen waren er mee geholpen.

Lastige is dat ik nu nog zo weinig mensen ken hier in deze buurt en daardoor weinig connecties heb.

In mn vorige omgeving (Oostvoorne/Rockanje) had ik zat mensen gekend en dit probleem niet gehad haha.

Iemand die je (via via) kent voelt toch fijner en betrouwbaarder.
Het is toch mn thuis en zijn mn dieren..

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:31

Sterkte Jitske!

Lastig Karin... Misschien een advertentie op bokt?
Anders zou ik de paarden geloof ik ergens in een weiland zetten (pension). Voor katten is gemakkelijker iemand te vinden denk ik.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:34

Lastige is dat de shet HB gevoelig is dus ze kunnen niet 24/7 op de wei.
Dat zou het zoveel makkelijker maken.
Dus je zoekt automatisch iemand voor 2x per dag en dat is een zwaardere belasting.
De katten is easy. Om de dag voerbakje vullen is genoeg. Verder lopen ze buiten en redden ze zich wel.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:26

Dat is inderdaad best lastig Karin. Misschien via de site die turtelito noemde iemand te vinden?
Of oproepje via FB? Of hier via bokt? Wellicht woont er iemand in de buurt die de dieren wil voeren.
Blijft inderdaad lastig....

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:40

Kijk maar even Karin. Ik woon op zich redelijk in de buurt, maar heb even gekeken en heen-en-weer kost me toch een uurtje qua reistijd. Twee keer op een dag red ik dat niet. Maar mocht over een tijdje nog niks gevonden hebben, laat het me dan even weten, dan kan ik misschien wel wat betekenen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:55

Ik praat niet veel mee,
Maar karin, kijk eens in het pawshake topic!
Of op de app :)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:11

Even in het eper paarden4daagse topic een oproep plaatsen?
Daar zitten iig aantal vrienden van mij in/rond epe bij.
Ik ben in het weekend wel in epe (seizoensplek), doordeweeks meestal niet.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:45

Veel sterkte Jitske!

Ik vind dat enorm mooi een stal met schorsplanken (zo noemen wij schaaldelen)

Mijn ene paard stond bij de vorige eigenaar eens op een weide waar ook een hangbuikvarken liep. Dus hij kent het. Nu hebben onze co-eigenaars hier een hangbuikvarken lopen wat van sommige plekjes zichtbaar is voor de paarden. Doet ie toch wel niet alsof dat een kei-eng beest is zeker... Heeft hij pech dat ik bewijs op foto heb dat hij varkens kent :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 07:29

Sterkte Jiske!
Wat naar & oneerlijk zo jong ;(

ClauH schreef:
Ik vind allebei de stallen mooi!

We gaan er nog even over slapen ;-)

Leuk MissYvette, wie geeft er les?

Yvonne Welten Redelijk nieuw in western, zit 10min v mij vandaan

Hahaha Ilsey :D ik zou die foto bij m op stal hangen om hem te herinneren _O-
Maarre...ik moet eerlijk zeggen dat Smoothie koeien eerst eng vond, ze niet meer eng vond nadat ze een tijdje naast hem op de wei stonden en bij vreemde of nieuwe koeien ze toch altijd weer even eng vindt :? Hij vindt ze nu wel sneller niet-eng :roll:

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:19

Naast alles hier met het huis lukt actief meepraten maar slecht, maar lees tussendoor wel alles mee!

Jitske, heel veel sterkte! Wij zijn een aantal jaar geleden onze Duitse dog verloren aan acute wobbler (binnen een paar dagen van niks aan de hand naar niks meer kunnen). Echt zo heftig als het dan opeens zo snel gaat.

Ik ben jaloers op de mensen die teveel hooi hebben :D Heb als het goed is nu bij iemand 150 pakken gereserveerd. Maar ja, woon hier natuurlijk nog maar net, dus moet er maar op hopen dat het daadwerkelijk voor mij gereserveerd blijft :+ . En kan helaas hier ook niet een enorme hoeveelheid opslaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:24

Koeien vond die van mij prima mits ze op afstand staan te grazeb en niet nieuwschierig op ons afgerend komen. Vond die niet zo leuk

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:55

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:10

Karin, ik zou toch binnen je vrienden groep vragen voor in huis. Ik heb het ook voor mensen gedaan en dat was ruim 100km van mijn huis vandaan, maar zat er 8 dagen, dus dan merk je niks met afstand.
Wel moesten wij het thuis met honden, katten en paarden goed regelen, maar is samen goed gelukt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:22

Ik moet echt meer gaan rijden, nu weer laatste tijd erg weinig gedaan en logisch dat meneer dan wat fris is , bok bok bok en niet verder dan de helft van de bak normaal kunnen gebruiken. Als ik verder dan de E wil rijden schiet hij er al bokkend steeds tussenuit, al sinds een jaar is dat zijn "enge" hoek, daar komt verkeer wat hij niet aan ziet komen en is zijn excuus om te klieren als hij fris of gespannen is. In de zomer toen ik meer reed kon ik na een aantal dagen gewoon de hele bak gebruiken
Verder lekker gereden ondanks wat miezelregen alleen kost het mij gewoon veel moeite om mijzelf bij elkaar t pakken en echt te gaan rijden. Hoop dat dat als ik ze echt achterom heb en het huis een beetje bewoonbaar heb makkelijker gaat