Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:35

Goedemorgen... Ondanks dat ik later reageer... Toch al vroeg op... En alles is gedaan... Paardjes en huishouden...
Ik kan momenteel niet alles meer bijhouden... Zie veel nieuwe namen voorbij komen, andere mis ik weer...

Ik heb het nu natuurlijk wat drukker met een paardje erbij, maar doe veel leuke dingen. Gisteren op les geweest met Ikja... Takt van de tolt wordt nu echt heel sterk.... En met kleine Luna heb ik langs de weg gewandeld.
Mijn man voorop met Ikja.... Op de terugweg ff lekker grazen...
Ze geeft niks om groot verkeer....
Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:46

lizy29 schreef:
palousa_boy schreef:
Pff wat een tijden :P
Hier ben ik er nooit zo vroeg uit, of ik moet naar nl moeten ofzo.

Niet waar. Vanochtend stond je ook om half 6 naast je bed :j

Jawel maar dan ga ik gewoon nog ff terug :+

Hier is het ook al veel te warm. Net ff op paard gezeten maar na een kwartier in de volle zon was het paard er wel klaar mee, en ik eigenlijk ook wel :Y) dus maar weer in de wei gezet.
Morgen een uurtje eerder erop

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:52

Ik ga nu echt naar de gehandicapten. De paarden gedaan, alles gevoerd in de schaduw. En nog is de Belg een dazenmagneet. Moet hem eigenlijk als dazenval gebruiken. Net alweer 5 dood geslagen op zijn lijf. De rest heeft er lang niet zo n last van.

Vorig jaar was t ook al zo heet tijdens de wedstrijden. Ik begeleid een man en een vrouw. Allebei tussen de 30 en de 40, maar met een geestelijk vermogen van onder de 5. Je zal zo n kind hebben. Maar zó leuk om met ze te paardrijden! Altijd lol!

Laterrrrrrrr

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:07

Leuk dat je dat doet fabster!

Mijn hoefsmid vond het niet netjes dat mijn pony was bekapt door een ander. Is dat terecht? Is het niet netjes om een keer een ander te vragen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 12:15

Hoe gaat het Liz?

Mooi dat je dit zo doet Fabster :)

Ligt eraan in welke situatie Zapje. Als je een vaste smid hebt en je besluit dan ineens een ander te bellen is wel raar. Maar als pony hard nodig is en je eigen is op vakantie of wat, zou ik ook een ander bellen.

Verder een :(:) en :D voor iedereen. Vanwege bepaalde onderwerpen hier even niet gereageerd, wel alles gelezen :) :(

Kyra is gisteren helemaal los gemaakt in haar lijf. Ook bevestiging gekregen dat mijn vorige zadel inderdaad gebrugd heeft. Zo zie je maar, altijd gevoel volgen. Stomme zadelmaker. Omdat bij mijn huidige zadel de kussens (minimaal) asymmetrisch blijken te zijn moet ook hier een zadelmaker even naar kijken. Dus nu op zoek naar een andere echte vakman/-vrouw. Heb ook nog memory foam vulling wat ik graag wil behouden dus hopelijk vind ik iemand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:30

@zapje: als er een bepaalde reden is dat je een keer een ander hebt genomen (hij kon niet of je wilde eens een ander proberen omdat je niet helemaal tevreden over hem bent) dat moet dat gewoon kunnen én zelfs bespreekbaar zijn.

@monmaster: lekker gewandeld dus. Lijkt me daar ook een heerlijke strook gras om lekker over te draven :)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:43

ik was idd niet helemaal tevreden en wilde ook eens kijken hoe zap op een ander zou reageren (ze is lastig). toevallig kwam de hoefsmid voor de andere pony en toen kon hij gelijk haar ook doen. En warempel het ging goed. Heb nu dus liever deze smid. Die andere was 3x geweest hiervoor. Vind lastig te communiceren merk ik. Ik vind een beetje "rondshoppen" ook wel interessant omdat ik er nog weinig verstand van heb. Deze smid werkt s avonds, ook wel heel makkelijk voor mij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:44

Hier gaat alles goed caily. Lekker genieten van het mooie weer en wennen aan het leven met een kleine.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 12:46

Fijn Lizy, lekker genieten!

Nou prima toch Zapje. Gewoon zeggen tegen de andere smid.

Ik hoor vanmiddag of ik nog een jaar mag studeren, weer aan het werk moet of dat ik op zoek naar ander werk moet :+
Ga mezelf vooral voorhouden dat ik geen spanning heb :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:54

O, dat is wel spannend, Caily! Maar gelukkig ben je niet gespannen! :D

Net de prijsuitreiking van 'mijn' ruiters: 1ste en 3de prijs. Ik heb ze dus goed afgeleverd. Even snel eten en mijn eigen paarden doen en dan naar de volgende groep. Die zijn meer gevorderd en kunnen al veel zelf rijden. Ik vind dit ook echt zó leuk om te doen! Doe t alweer 9 jaar. Maar blijft leuk!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:59

Gezonde spanning is niet erg caily ;) overspannen is niet goed..

Gefeliciteerd fab, ook meteen een goede zondag besteding :P

Andere smid is lastig. Kan me idd voorstellen dat je oude smid er niet blij mee is maar het is volledig aan jou welke smid je aan je paard laat werken (tenzij je er een contract voor hebt lopen maar daar heb ik nog nooit van gehoord bij een smid).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 13:06

*\o/* Go Fabster! En succes voor vanmiddag!

Ik ga maar eens naar mijn dames, dagje vrij voor ze vandaag. Maar helaas niet voor mij, mesten en voeren gaat gewoon door. Ach, de zon schijnt en mesten van 2 paarden is binnen 15min klaar, daarna tijd om te teuten, dus geniet er stiekem altijd best van.

Vroeg me trouwens nog af, meiden die kunstmest op het gras strooien, welke mest gebruiken jullie? Ik doe nu kippenkorrels, maar betwijfel of dat wel zo goed is voor de paarden, lees nogal negatieve dingen erover. Dus ben aan het rond kijken voor een alternatief. Moet met de hand gestrooid kunnen worden en snel opgenomen worden omdat de paarden maar 2 - 3 weken erover doen om hetzelfde stuk weer te begrazen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:10

Ik strooi dit jaar 15-15-15 direkt over het stuk wat ze net kaalgegeten hebben, dan heeft het ongeveer een maand om bij te groeien. Dit is een jaar oud gras (vorig jaar gezaaid op pure zandbodem) dus het mag wel wat mest hebben.
In de winter heb ik totaal niet gemest en toen is het behoorlijk geel geworden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:13

Op stal gooide we er altijd 12-10-18 overheen voor de kunstmest, maar liever gier injecteren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 13:17

Klinkt spannend zo met die nummertjes _O- Volgens mij moet ik me maar eens in gaan lezen. Injecteren kan sowieso niet want er kan geen trekker bij komen. die 15-15-15 klinkt goed als het daar mooi van bijgroeit op die termijn. Aangezien we hier op vruchtbare klei zitten zou bijgroeien wellicht nog iets sneller gaan. Gras is op 3 van de 4 stukken ook wat ouder dan 1 jaar. Het laatste stuk is dit voorjaar ingezaaid en nu net voor het eerst begraasd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:18

Kunstmest npk 15-15-15

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:26

Grote verschil tussen de 15-15-15 en de 12-10-18 is dat die laatste chloorarm is wat een andere smaak aan het gras kan geven.

ik kies specifiek voor de 15-soort omdat daar net iets minder Kalium in zit, waar mijn bonte gevoelig voor is.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:59

Ik strooi sinds een paar jaar de kunstmest van Pavo voor paardenweide's en ben daar heel tevreden over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:06

Die Pavo Fieldcare klinkt goed, ik zal hier bij de Welkoop eens kijken of ze het hebben/kunnen bestellen. Qua prijs is het iig niet veel duurder als de 15-15-15 die ik nu heb.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:31

Iemand van jullie ervaring met vitalbix? Ik dacht misschien is dat ook iets voor Rosie?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:35

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:43

kvulden schreef:
Iemand van jullie ervaring met vitalbix? Ik dacht misschien is dat ook iets voor Rosie?

Waarom wil je het geven?
Ik geeft het die van mij als beloning en als brok en ze eten het graag en doen het er goed op :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:58

Azmay schreef:
kvulden schreef:

Waarom wil je het geven?
Ik geeft het die van mij als beloning en als brok en ze eten het graag en doen het er goed op :j

Ik wil bij Rosie stoppen met de veulenbrok. Omdat ze dan alleen op hooi staat, wil ik haar iets geven als extra voor de groei.

Mij werd ook gezegd coolmix van havens of multivital. Ik vind het erg moeilijk om het juiste te kiezen. Ik denk dat zoiets ook wel goed is voor mijn merrie.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 10-07-16 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 16:59

Ik heb ook gewoon subli ponybrok.

Ik mag nog een jaartje studeren *\o/*

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:01

Caily schreef:
Ik heb ook gewoon subli ponybrok.

Ik mag nog een jaartje studeren *\o/*

Daar krijgt Rosie erge jeuk van.

Gefeliciteerd!