Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:22

Afbeelding

:D

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:42

@DF, de roedels veroorzaken over het algemeen niet de problemen, dat zijn met name de jonge zwervers. Maar, hoe meer roedels, hoe meer zwervers, dus of niks doen een optie is, is ook maar de vraag. De oplossing is nog niet zo simpel.
Die berekening ken ik inderdaad ook. Het is maar net wat je meeneemt als leefgebied. Het blijkt wel dat ze veel minder kieskeurig zijn qua geschiktheid van een leefgebied dan men op voorhand dacht.

Kuddebewakingshonden zijn inderdaad geen lieverdjes. En ze zullen het zeker afleggen tegen een roedel wolven in een gevecht. Maar als ik het goed begrepen heb, voorkomen zij de aanval. Door hun geblaf en aanwezigheid zoekt de wolf liever even verder. Dat in combinatie met een wolfwerend raster schijnt te werken.

Sterkte met je beet. Zal vast een diep gat zijn :') #stouteheersbeestje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:45

@tanja: Het was meer de verbazing en de scherpte van de beet :)

@Robijntjah: de winst van de dag ??

Nymphaea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:21

Even beetje meegekeken;
Robijntjah wat een lekker plekje heb je zeg!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:48

Gefeliciteerd Robijntjuh.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:47

Melkkoeien en kalveren (uit de wei, of uit hun iglo gehaald). Spaanse koeien en schotse hooglanders. Dorpsbewoners horen dat de koeien in het bos 's avonds vaak in paniek zijn.

Kuddebewakingshonden lijken me in sommige gevallen een hulp maar het lijkt me onwerkbaar dat iedereen met weidedieren van die honden neemt. Je kan toch moeilijk in elk weiland meerdere bewakingshonden zetten. Alleen een wolfwerend raster lijkt onvoldoende te werken. Ze zijn er al bij meerdere aanvallen langsgekomen en daar leren ze weer van. 20-40-65-95-135 zo iets heb ik nu. Maar ik ga stallen kopen want ik durf het niet meer. Paarden en koeien raken in paniek en vliegen door de draden de weg op. Daar helpt geen omheining tegen. Ik snap dat het wellicht allemaal wat dramatisch klinkt maar dat is de situatie op dit moment in onze omgeving (ZW-drenthe) onder veehouders. Stond vandaag ook in het DVHN, dat er sprake is van een crisissituatie.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:54

Naast dat het voor iedereen met vee heel lastig is, lopen de wolven nu ook al door achtertuinen, naast wandelaars, door het dorp etc. Dat lijkt me geen wenselijke ontwikkeling.

Er is hier een roedel maar omdat er op verschillende plekken aanvallen zijn, vaak meerdere per dag, moeten er toch al behoorlijk wat wolven zijn. Dat ze alleen/voornamelijk wild pakken lijkt me inmiddels een fabeltje. Vee is makkelijker en wellicht is er te weinig wild. Maar of het introduceren van edelherten en zwijnen de oplossing is betwijfel ik.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:56

Heftig Zapje. Weet niet wat te zeggen, sterkte.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:06

Heel heftig.. echt bizar.

Hier lijkt de koliek op z'n retour.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:28

Robijntje, waar heb jij vandaag gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:32

Panningen.

Thanks, we zijn ook erg blij met ons plekje.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:34

Iemand noemde ezels. Dat hebben verschillende kennissen van mij al geprobeerd. De schapen waar de ezels bij in stonden (waren ook speciaal daarvoor gekochte ezels) werden gewoon aangevallen. De ezels waren gelukkig niet gewond, maar helpen deed het dus niet. Ik probeer me er niet helemaal gek door te laten maken maar wordt elke dag geconfronteerd met nieuwe foto's van aanvallen vlakbij ( vaak aangevreten, nog levende schapen), uitgebroken koeien bij de buurman, hoorbaar huilende wolven 's avonds, eigen paarden in paniek vanwege een wolf in de wei en ga zo maar door. Ik verwacht dat problemen op steeds meer plekken zullen voorkomen want de populatie groeit enorm. Ik zal nog eens terugzoeken wat er over dat plan werd gezegd, maar volgens mij moeten ze eerst mensen gaan aanvallen voordat er iets wordt gedaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:36

Jeetje dat lijkt mij echt eng als ze zo dichtbij komen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:03

Hier was de nieuwe sproeier iets te fanatiek, nog even afstellen.
Paarden genoten van een wilgentak.

Afbeelding

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:06

Jeetje Zapje dat klinkt eng. En wat vreselijk als je als veehouder je dieren nog levend maar aangevreten, lijdend, terugvindt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 23:41

Heel naar Zapje! Ik snap ook goed dat je je paarden dan liever op stal hebt. Het is voor die dieren enorm beangstigend als er een wolf langskomt, daar helpt idd geen schrikdraad tegen. En ik snap ook goed dat je niet overal honden in kunt zetten. Bovendien, die heb je ook niet zomaar, laat staan dat ze oud/groot genoeg zijn om ook echt iets te kunnen. Dat is niet morgen geregeld. Dank voor een inkijkje in jullie situatie daar. Ik hoop echt dat de rust snel wederkeert. Sterkte!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:05

Wat bizar Zapje, niet te geloven toch dat ze de wolf zo veel vrijheid geven. Waar gaat dat heen….
En waardeloos dat je hierdoor je dieren niet meer s nachts buiten kan houden,eng.

Gefeliciteerd Robijn!

Fijn dat beter gaat horsi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:38

Robijn ow nee dat is uit de buurt er was ook WE bij ons, die hadden dezelfde emmers als cadeu met inhoud. Dacht al dat ik je bijna gekruisd had.

Gisteren ochtend barstende koppijn dus de gezamelijke bosrit afgezegd maar in de avond toch gaan rijden in mijn upppie.

Mijn dramaqueen , mijn Gordon ( houd ook van glitter glam, hoop bravoure maar klein hartje) die het liefste achter een ander plakt, die voor elke boomstam naast het pad opzij springt loopt wel gewoon aan losse teugel naast de weg met een sproeier en gezaagde en meters hoog opgestapelde boomstammen :+ .
Ik moest hem zelfs stilzetten anders gingen wij recht onder die sproeier door en werden wij nat.
Ik begrijp het paardenbrein niet van dit paard.

De wolf vind ik ook maar eng hij past hier niet in België vlakbij veroorzaakt hij ook al een hoop ellende wt stil gehouden wordt in de media. Ik woon aan het bos en ben al aanpassingen aan het maken ik wil niks gaan ophokken omdat een dier wat met een goede reden ooit is verdreven weer teruggehaald wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:17

Snap wel dat je onrust hebt van die wolven.. ik weet niet wat ik zou doen als er hier zoveel zouden lopen..

Ik heb gisteren ook weer gereden, haar begint weer te groeien op dr wond dus gaat gelukkig voorspoedig. Het diepere deel is nog wat korsterig maar dat valt er ook vast af eerdaags. Na het rijden(lees rondjes galopperen op de track _O- ) ben ik even een rondje buiten uit gaan stappen. Twee keer afgestapt en stukje gelopen. Als mevrouw eenmaal over de zeik gaat is er geen land mee te bezeilen en had zo geen zin om dr al rijdend er door te krijgen dus maar ff voor de makkelijke weg gekozen. Toch denk ik dan al weer maanden niet t erf afgeweest en dan toch redelijk braaf mee is ook al weer wat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh ja _O- ga je rijden ligt er iets in de weg
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:53

Haha die Amy, die dacht rij maar om mij heen.

Lynnikita, paarden.. haha
Hier af en toe ook zo een.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:55

rover_ schreef:
Wat bizar Zapje, niet te geloven toch dat ze de wolf zo veel vrijheid geven. Waar gaat dat heen….
En waardeloos dat je hierdoor je dieren niet meer s nachts buiten kan houden,eng.

Gefeliciteerd Robijn!

Fijn dat beter gaat horsi.

Maar een open Oostvaardersplassen situatie waarbij vee tussen de diverse wolvenroedels zit opgesloten…….. en wij als mens ook gepakt gaan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:09

Ik moet er toch echt niet aan denken dat ik de paarden voor het donker op moet sluiten. Dan moeten dus hier ook de bovendeuren dicht en staan ze in de winter van 4 tot 9 in het donker in een hok van 3x3 ;(
Boon zou gek worden, die is een dichte bovendeur helemaal niet gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:11

Ik vind het ook maar naar die wolven, heb er toevallig vannacht over gedroomd.
Hier niet eens stallen dus ze kunnen niet naar binnen en dat wil ik ook echt niet. Nou hoop ik toch dat onze paarden net een maatje te groot zijn. m

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:05

Ik heb vrijdagmiddag 17.00 6kuub zand besteld en vanmorgen 8.15 geleverd.
Heerlijk vlot!
Morgen eerste schooldag van de kinderen dus ik heb 6uur om alles te scheppen en te verdelen :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:09

Wat een vervelend verhaal over de wolven. Ik wist niet dat het zo erg is. Vervelend dat de paarden daardoor op stal moeten.

Goede sproeiers Horsii :D

Fijn dat je weer aan het rijden bent Marjan. En Amy is ook zo heerlijk relaxed.

Dat is een beste klus in deze hitte Karin.
Kunnen de paarden niet helpen?
Hier vonden ze het hartstikke leuk om te graven en ze hebben het nog aardig verdeeld ook :D

Ik ben gisteravond nog even in het bos geweest. Ik op Tess, mijn vriend op Diekke. Ook een klein stukje draf meegepakt dit keer. Ging lekker.

Vanmorgen was de zadelmaker er voor beide paarden. Met beide paarden even moeten testrijden.
Er zat geen dekje onder het zadel, dus Tess ging nogal in het verzet. (Staken, bokken).
Toch maar met dekje dan. Ging top, fijn paard :D
Ik ben blij dat de zadels weer netjes liggen.

We krijgen vandaag 3 emmers vol druiven van familie van de buren.
Dat wordt weer een avondje sap persen :D