[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:42

Bummer. Naast mijn nieuwe stuk staat een esdoorn. De verkeerde :\
Hij staat pal naast de track. Wel met een schutting er tussen, maar de takken hangen ruim over. Dat wordt goed opruimen in voor- en najaar.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:55

Hadden wij er 3 van. 2 zelf omgezaagd. Eentje moet professioneel gedaan worden ivm grootte.
Mag je hem niet omzagen? Eventueel alleen de overhangende takken?

Overigens hoeft de verkeerde niet altijd giftig te zijn. Maar volgens mij las ik eens dat dat per jaar kan verschillen. Mijn paarden hebben afgelopen herfst eronder gestaan. En het kan niet anders dan dat ze blaadjes en zaden binnen hebben gekregen. Niks aan de hand. Maar wil die boom alsnog we hebben. De wei stond ook vol met jonge esdoorntjes. Die heb ik er allemaal uit getrokken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:59

Ja van de takken ga ik zeker vragen. Dat zal al iets minder risico geven. En alles zoveel mogelijk weghalen. Gelukkig woon ik er straks dichtbij :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:24

Wij gebruiken onder de eikenbomen diverse soorten doek om de eikels en blad op te vangen (dan hoeven we niet steeds te bladharken en te rapen). Geen idee of dat voor die helicoptertjes ook werkt, die waaien wellicht wat verder weg.
We hebben windbreekgaas, worteldoek, een zeiltje wat lek is (beetje poreus geworden) en stroken vijverfolie (restanten van een ander project).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:28

En leg je dat dan gewoon op de grond? Of op palen? Ik zat zelf ook aan zoiets te denken. Heb nog een paar enorme aanhanger zeilen, om die dan op de grond te spannen ofzo. In ieder geval voor de bladeren. De helikopters zullen wat minder lukken ben ik bang. En dan in de herfst en lente dat stuk track maar even afzetten in de directe omgeving tot alles opgeruimd en kaal is ofzo.

De shetlanders staan er overigens al 30 jaar en ze doen het nog steeds. Maar goed, beter maar geen risico nemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:03

Op de grond. Eerst de paarden er laten grazen, dan evt nog met de duwmaaier er overheen en dan de grond bedekken. De paarden kunnen sowieso niet op deze stukken komen in de winter; wij doen het dus vooral om te zorgen dat er het jaar erna geen eikels meer liggen die ze dan alsnog willen eten, zorgen dat die eikels geen nieuwe boompjes worden, en blad eraf om te voorkomen dat het zuur wordt.
Mijn voorkeur gaat uit naar doek wat wel licht doorlaat, dus windbreekgaas oid, anders is het gras halfdood tegen de tijd dat alle eikels en bladeren gevallen zijn.

Naast de paddock staat een aubeel, die boom laat in de herfst in een paar dagen tijd z’n blad vallen. We leggen daar dan ook doeken onder, draad eromheen. Zo belandt het blad niet in het zand, hou je het schoner mee en het blad composteert dan niet in het zand.

Edit: ik heb even gekeken of ik er een foto van kon vinden, maar die staan blijkbaar niet meer op m’n telefoon.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:08

Zou het helpen als ik dat stuk track frees als het kaal gegraasd is? Dan is het makkelijker te zien. Zand hebben we niet op de track, omdat we op zandgrond zitten en dat een hoger stuk is. De wei is natuurlijk lastig. Windbreekgaas is wel een goeie inderdaad. Wel balen, want dit stuk moest mijn wintertrack worden omdat het hoger ligt :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:58

Ik zou het niet kaal durven laten eten. Juist de zaailingen die nu opkomen kunnen problemen geven. De giftigheid wisselt idd per jaar. Bij een van mijn klanten jaren terug zijn 3 paarden overleden eraan, terwijl er al meer dan 30 jaar paarden liepen zonder problemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:04

Het is momenteel al zo goed als kaal door de shetlanders. Heb er nog een paar zaailingen uitgetrokken.
Maar zou het wel een idee zijn om dat stuk van de track dan te frezen? Dan is het in ieder geval kaal voor mijn paarden komen en voor de herfst. Makkelijker met opruimen.
Momenteel is het nog 1 grote weide. Pas als de schuilstal geplaatst is kunnen we de track uitzetten.
Het is die groene boom links met die overhangende takken.
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:18

Daihyo schreef:
Zou het helpen als ik dat stuk track frees als het kaal gegraasd is? Dan is het makkelijker te zien. Zand hebben we niet op de track, omdat we op zandgrond zitten en dat een hoger stuk is. De wei is natuurlijk lastig. Windbreekgaas is wel een goeie inderdaad. Wel balen, want dit stuk moest mijn wintertrack worden omdat het hoger ligt :+

Stille meelezer: bedenk als je gaat frezen, dat je de esdoorn zaadjes ook wel meer kiemkansen geeft natuurlijk. Blote grond kiemt makkelijker dan tussen gras. Weet niet of je er dan veel mee gewonnen hebt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:23

Ja dan zou het puur voor het makkelijker opruimen zijn.
Het is natuurlijk beter te zien dan tussen het gras. En ik dacht, als er gras staat, hoe kort ook, en ze snoepen er van, dan is de kans groot dat ze een zaailing meenemen. Terwijl wanneer de grond kaal is, ze ook minder geneigd zijn te grazen.
Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:25

Wij hebben buiten de track best wat esdoornen staan, die kiemen sowieso niet op onze track en onze paarden staan max een half uur per dag op het gras. Nooit problemen mee gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:29

Hoe heb jij je track? Zand?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:30

Als je laat frezen moet je het wel kunnen slepen want anders staat er zo weer gras op is mijn ervaring. Heb de track hier nog niet laten frezen omdat m’n trekker nog in onderhoud staat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:34

Slepen is geen probleem. We hebben een minitrekker en een zitmaaier en een sleep.
Ik wilde de track in principe niet frezen vanwege kans op modder. Maar dit stuk track ligt dusdanig hoog dat ik dat wel aan zou durven als ik daarmee problemen met de esdoorn een deel kan voorkomen.
Maar ik weet nog niet wat wijsheid is. Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:34

Wij hebben inderdaad een zandtrack. Nu nog met zwart zand maar er is in een deel al drainage zand gestort en dat komt er nog meer bij!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:37

En dan wel los, dus niet aangelopen?

Ik zou ook nog het pad van de track breder kunnen maken. Plan was om daar een 4 meter pad te maken, maar 6 meter zou bijvoorbeeld ook nog kunnen. Dan is in de toekomst zand er op ook nog niet eens een gek idee. Maar aan de andere kant, als dat een chillplek wordt, dan denk ik dat ze eerder gaan snoepen van blad en spul dat er op de grond valt dan wanneer het een doorlooppad wordt waar ze eigenlijk niets hebben om stil te staan. En dan is 4 meter wel gewoon weer handiger.

Aaargh. Ik vind het zo lastig :+
Klote boom. Ik denk dat ik maar eens ga vragen of hij niet weg kan. Dat is de makkelijkste oplossing _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:39

Nu inmiddels aangelopen, daarvoor ook los gefreesd zand.

Ja hier snacken ze vrij weinig hoor, van alle bomen en planten aan de track (en dat zijn er veul :+ ), want we voeren echt heel erg onbeperkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:42

Ja dat las ik ook, als je genoeg voert dat ze het dan laten staan. Maar ik vind het toch wel spannend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:43

Dat gaat over haha. Had ik ook in het begin maar wij hebben er zoveel staan nog (een jong bosje esdoorns) dat alles ineens weghalen niet gaat.

Maar ze blijven er dus al 3 jaar vanaf dus het zal wel goed zijn :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:51

En een (tijdelijke) bocht in je track?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:56

Maflinger_S schreef:
En een (tijdelijke) bocht in je track?

Ja is ook nog een optie. Ware het niet dat ik dit stuk heel graag recht had willen hebben om er een 20x40 wei van te maken om ook in te kunnen rijden :+
En hoe groot moet de bocht dan zijn? Want het hangt echt wel een stuk over en waait ook best een eind de wei/track in ben ik bang.
Robijntjah schreef:
Dat gaat over haha. Had ik ook in het begin maar wij hebben er zoveel staan nog (een jong bosje esdoorns) dat alles ineens weghalen niet gaat.

Maar ze blijven er dus al 3 jaar vanaf dus het zal wel goed zijn :+

Dat stelt weer wat gerust :+
Hier alleen JKK rozetten, waar ze keurig vanaf blijven. Maar dat is toch anders voor mijn gevoel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:04

Daihyo schreef:
En dan wel los, dus niet aangelopen?

Ik zou ook nog het pad van de track breder kunnen maken. Plan was om daar een 4 meter pad te maken, maar 6 meter zou bijvoorbeeld ook nog kunnen. Dan is in de toekomst zand er op ook nog niet eens een gek idee. Maar aan de andere kant, als dat een chillplek wordt, dan denk ik dat ze eerder gaan snoepen van blad en spul dat er op de grond valt dan wanneer het een doorlooppad wordt waar ze eigenlijk niets hebben om stil te staan. En dan is 4 meter wel gewoon weer handiger.

Aaargh. Ik vind het zo lastig :+
Klote boom. Ik denk dat ik maar eens ga vragen of hij niet weg kan. Dat is de makkelijkste oplossing _O-

Hier is alles breder dan 3m zeker interessant als chill plek, maar onder de bomen in de schaduw of juist lekker in de zon met uitzicht doet het ook. Verder hangt het af van waar de buurpony's staan en waar er mensen actief zijn (weg van herrie) en plek t.o.v. poort, want daar komt alles door naar binnen (of dat al 8 jaar niet gebeurt is maakt niet uit). Ik heb de paden liever iets smaller, stuk en modder wordt het toch, maar smaller lopen ze eerder weer vast (of ik sluit het af, dan droogt het ook sneller). Breder maakt hier niet uit qua minder stuklopen, dat gebeurt sws. Maar ik heb er maar 2 op lopen, en omdraaien lukt ze eigenlijk overal als ze willen en er is altijd een groter stuk aan het eind. Voor meer dieren of dieren die elkaar nog niet kennen, zou ik misschien wel bredere paden kiezen, maar dan laat ik ze liever eerst samen op het gras. En nieuwe track laten verkennen voordat andere er bij gaan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:07

Ja JKK is echt anders, zolang het levende planten zijn eten ze die niet. Met esdoorns zou ik toch heel wat voorzichtiger zijn, het stapelt zich op, en paarden erkennen ze niet als giftig. Hier ook onbeperkt ruwvoer en toch ging mijn ruin op de vorige plek als enige aan de giftige conifeer en brem staan knagen, terwijl 10 andere paarden er al veel langer stonden en vanaf bleven. Dus ik scherm alles wat giftig is af ;)
Zo zijn er ook genoeg mensen met robinia palen zonder problemen, maar je zal net die ene zijn..
Ik zou dus wel informeren of boom gesnoeid/gekapt kan worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:14

Ja hier ook alles afgeschermd voor de zekerheid inderdaad. Ook de hedera die er lekker woekert kunnen ze nu niets meer bij. En kastanjepalen.
Maar die bladeren kun je zo weinig aan doen. Ik ga zeker eens buurten bij de buurman binnenkort.

Tamary: Pad smaller is op dat stuk nog wel een optie. Het zou echt een doorloop zijn en het minst aantrekkelijke pad omdat er geen voerplaats komt op dat stuk. Die liggen op andere delen van de track. Die 2 van mij komen met de 2 shetlanders samen te staan. De buurpaarden staan aan de zijkant, de poort is helemaal aan de andere kant. De schuilstal komt wel op een hoek van dat pad te staan, maar niet aan de kant van de esdoorn en nog 2 paden om naartoe te lopen die wel naar voerplekken leiden. In dat opzicht is het wel de minst erge plek. En 3 meter zou dus zeker een optie kunnen zijn. Op andere plekken is het 4, 6 of 10 meter. Dus de chillplekken zijn er ook al. Dus als ik dat pad zo min mogelijk aantrekkelijk maak, helpt dat ook al.