Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:28

Na 2 jaar is het nog wel zonde. Is de poot nog te maken ??

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:21

DubbelDun schreef:
@marloes: schoenen is een prima idee. Die van mij loopt er al jaren op :)

Gisterenavond nog een rondje hei gedaan; ze had niet zoveel puf, dus het werd een lekker 'bejaardenritje' :D

Ik ga die schoenen maar eens researchen. Op zich wil ik nu wel gaan kijken of het zou lukken zonder ijzers en net deed het grind al auw. Op gewone effen harde grond loopt hij wel goed zover ik nu kan zien. Beetje jammer dat de parkeerplaats bij de bak ook vol ligt met steentjes, helemaal nooit zo bij stil gestaan. :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:37

Voor hoefschoenen kun je prima contact opnemen met Klaas Feuth van Hoofwear. Aan de hand van foto’s (handleiding staat op de website) helpen ze je met een advies. Je kunt ook naar hem toe om te passen trouwens.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:55

DubbelDun schreef:
Na 2 jaar is het nog wel zonde. Is de poot nog te maken ??

Hij is echt afgeknapt. Kan hem er wel weer tegenaan lijmen, maar ik mijn man is er pas woensdag weer. De kast is te zwaar voor mij alleen. Dan lijkt het iig wel een stuk beter

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:01

Schoenen is wel handig Marloes, zeker voor de overgangsperiode. Cavallo vind ik vaak wel handig, die kan je makkelijk opvullen om ze passend te maken. Mijn vorige paard had brede voeten (net zo breed als lang) en paste geen ander merk. Als ze net van de ijzers afkomen veranderen de voeten vaak nog qua maat en met andere merken hoefschoenen kan je er dan vaak weinig meer mee.
Mogelijk heeft een kennis nog een paar dat ze weg wil doen (ivm overlijden paard), als je zijn maten doorgeeft kan ik vragen of dat de juiste zijn.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:22

Hilary schreef:
Voor hoefschoenen kun je prima contact opnemen met Klaas Feuth van Hoofwear. Aan de hand van foto’s (handleiding staat op de website) helpen ze je met een advies. Je kunt ook naar hem toe om te passen trouwens.

Ik ga er eens rustig naar kijken, maar sowieso moet de smid eerst nog komen voordat ik iets kan doen. En dan nog moet ik kijken want de hoeven zijn flink afgebrokkeld nu helaas.

Al ben ik ook wel al iemand tegen gekomen met een passervice die in regio Limburg actief is. Naar Klaas Feuth zou meer dan twee uur rijden zijn met de trailer enkele reis dus niet echt ideaal.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:28

rover_ schreef:
Schoenen is wel handig Marloes, zeker voor de overgangsperiode. Cavallo vind ik vaak wel handig, die kan je makkelijk opvullen om ze passend te maken. Mijn vorige paard had brede voeten (net zo breed als lang) en paste geen ander merk. Als ze net van de ijzers afkomen veranderen de voeten vaak nog qua maat en met andere merken hoefschoenen kan je er dan vaak weinig meer mee.
Mogelijk heeft een kennis nog een paar dat ze weg wil doen (ivm overlijden paard), als je zijn maten doorgeeft kan ik vragen of dat de juiste zijn.

Bedankt voor de tips. Ik ga van het weekend eens op mijn gemak het bekijken of vannacht als het rustig is op het werk een begin maken :D. Het is nu alleen wel al 5 weken geleden sinds dat de smid is geweest. Gisteren alleen een beetje afgerond vanwege de al afbrokkelende hoeven.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:33

Hier ook goede ervaring met Klaas Feuth, heel kundig en klantvriendelijk.
Ik bleek helaas wel een lastig paard te hebben met schoenen. De equifusion jogging boots zaten perfect, maar waren niet geschikt voor in het bos. De variant die wel geschikt was voor bos, was helaas te stroef en schuurde de gevoelige huid van mijn paard kapot.
Vervolgens via een hoefschoenen passervice bij de renegade (achter) en floating boots (voor) uitgekomen. De floating boots waren ondingen om aan te doen en zijn we geregeld verloren (ondanks dat ze écht de goede maat hadden en mijn paard protesteerde als ik ze nóg strakker deed), waarbij ik er twee zelfs ook helemaal niet meer terug kon vinden. Beetje zonde bij schoenen van €100 per stuk. De renegades, waarbij in de hele geschiedenis hooguit twee kabels waren geknapt volgens de verkoper, gingen keer op keer stuk door, jawel, de kabels die knapten. Die waren verder wel ideaal qua aandoen en stevigheid. Maar voor mij dus geen hoefschoenen meer, ook niet in de toekomst bij andere paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:49

@marloes: Met de meeste merken schoenen ben je er niet met één paar.
Ik heb de Easy Boots Glove en heb 3 paar in oplopende maten. De grootste maat is idd te groot en 'groeit' ze niet in.
Andere merken hebben een wat ruimere range waarbinnen ze passen.
Je hebt ze voor langwerpige hoeven en voor ronde hoeven. De laatste soort heeft de neiging iets meer te draaien zeker als je een paard hebt wat zijn hoeven met een draaiende beweging neer zet.

Als je de hoef op een stuk karton neerzet en dan de omtrek met een stift natekend heb je al een aardige maatgeving. Verder moet je de hoef ook aan de onderkant meten; op het breedste punt en in de lengte zónder de hoefballen mee te nemen.
Hier https://www.hoofwear.com/hoefschoenen?g ... 7ZEALw_wcB kun je alle soorten zien met de afmetingen er bij.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:53

Ik zou ze eigenlijk vooral nu eerst gebruiken voor de wei/erf en de overgangsperiode en dergelijke. Buiten rijden doe ik helaas door omstandigheden niet. Zou ik wel graag willen proberen weer eens maar realistisch gezien gaat dat dit jaar niet gebeuren.

Als het niet gaat, gaat paardlief gewoon terug op de ijzers maar het zou fijn zijn als het niet meer hoeft. Het is altijd zo’n cirkel dat na tijd dat het goed gaat, het uiteindelijk slechter weer gaat en de hoeven weer gaan brokkelen. Maar zo erg dat het ijzer er ‘s nachts op stal onderuit valt, is het maar een keer eerder geweest zo’n 5 jaar geleden. Daarna is hij dus nog wel eens een half jaar van de ijzers afgeweest maar uiteindelijk toen er toch weer terug op.

@Dubbeldun bedankt voor de tips. Paard heeft wel vrij ronde hoeven als ze heel zijn. Nu zijn ze nogal apart van vorm... Volgens mij maakt hij wel geen draaiende beweging tijdens het lopen, dat doet mijn IJslander wel sterk. Ik verwacht ook niet dat zoals zijn hoeven nu zijn dat die schoenen altijd gaan passen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:59

ha hoefschoenen. Ik heb de easyboot Epic, zo ongeveer het enige merk wat bij mijn paard past. Al 15 jaar ofzo hetzelfde paar . met kabeltjes, nooit verloren, nooit stuk... passen nog steeds.. een pain in the a... om aan te doen, dat wel... Hebben al menig buitenrit meegemaakt.

En net bij Klaas de Easyboot Cloud besteld. Die kan ze de hele dag aan houden ivm blessure.

En Shetje is vorig jaar de HB doorgekomen op de Equifusion jogging. Die draagt hij nog bij wandelingen buiten... Die hebben echt een verschil gemaakt.

Ik ben fan van schoenen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:20

@marloes: hoeven gaan vaak brokkelen als ze erg droog zijn (en de hoefwand te lang is). Schoenen die een waterdichte zool hebben kun je een laagje water in doen zodat de hoeven meer vocht op kunnen nemen.
Ik doe dit zomers wel; vilten zooltje in de schoen en dit onder water zetten. Kan ze lekker soppen :)
De smid is er vaak ook blij mee, want die komt er anders ook niet doorheen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:30

Mijn ruin heeft Renegades rondom op buitenrit. Ik wil nog een keer bij Klaas andere soorten gaan passen, heb lichte hoop op de Equine Fusion Active.
Die heeft mijn merrie (ip rondom gekocht, maar ze heeft voor nu plakbeslag en dus alleen achter schoenen als we gaan wandelen). De fusions vind ik een stuk eenvoudiger aantrekken en minder vies worden. De Renegades komt gauw zooi in, zand en aarde, kleine takjes, kleine steentjes.
Voor mijn ruin heb ik 3 paar schoenen. Na het bekappen gaan de kleinste aan z’n achtervoeten en de middelste maat aan z’n voorvoeten. Na een week of 3-4 groeit ie eruit en moet de middelste maat naar achteren en de grote maat aan z’n voorvoeten. Ik vijl wel wat bij tussendoor, maar durf ook niet heel goed omdat ik bang ben de stand te verkloten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:48

Zo snel verkloot je die niet hoor :) en hoe vaker je het doet hoe meer kijk je er op krijgt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:21

Ik las mieren!! En schoenen.. maar daar weet ik niets over.. die mieren!! Man! Wij hebben hier echt een plaag!! Zaten zelfs ín huis! Sterker nog... IN onze versterker!!! Tientallen eitjes!!! :r :r Heel dat ding uit elkaar kunnen schroeven om ze eruit te halen... hebben 't alleen maar gezien, omdat ik het geluid ineens hoorde scrambelen en eens goed naar de versterker keek, gatver, wat was dat goor... :r

Even een Dije kusje voor iedereen :+:

Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:38

DubbelDun schreef:
@marloes: hoeven gaan vaak brokkelen als ze erg droog zijn (en de hoefwand te lang is). Schoenen die een waterdichte zool hebben kun je een laagje water in doen zodat de hoeven meer vocht op kunnen nemen.
Ik doe dit zomers wel; vilten zooltje in de schoen en dit onder water zetten. Kan ze lekker soppen :)
De smid is er vaak ook blij mee, want die komt er anders ook niet doorheen.

Probleem is echt de droogte. Twee zomers al zijn zijn hoeven ontzettend droog en daarbij een wat slechtere hoefkwaliteit. Andere paard van mij heeft ook droge hoeven maar die worden hard en gaan niet zo brokkelen.
Ik was dan ook erg blij met elk buitje als de paarden buiten staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 05:58

MarloesHJ schreef:
Hilary schreef:

Ik ga er eens rustig naar kijken, maar sowieso moet de smid eerst nog komen voordat ik iets kan doen. En dan nog moet ik kijken want de hoeven zijn flink afgebrokkeld nu helaas.

Al ben ik ook wel al iemand tegen gekomen met een passervice die in regio Limburg actief is. Naar Klaas Feuth zou meer dan twee uur rijden zijn met de trailer enkele reis dus niet echt ideaal.

Hoof hoefverzorging heeft ook een passervice in limburg mocht je nog wat zoeken.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:22

Ik heb ook eens hoefschoenen gebruikt om mijn paard van de hoefijzers af te krijgen (kocht hem met ijzers). Ik had toen Equine fusion All Terrain hoefschoenen. Ik begin met 24/7 aan, daarna paar uur zonder en op die manier steeds verder opgebouwd. Dat ging toen best goed! Het aan- en uitdoen kreeg ik wel een punthoofd van :')

En mijn arabier reed ik toen met Renegade hoefschoenen op de buitenritten, dat beviel ook redelijk, maar af en toe gingen ze nog wel eens af in de galop.

Hier gisteren 30 ton zand geleverd gekregen (nodig voor aantal verbouwdingen en restand gebruik ik om de voerplekken te verbeteren). Een lol dat ze hadden :D

Afbeelding

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:40

Marloes, kun je niet iets creatiefs doen met een natte plek in de paddock of iets dergelijks? Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die bewust de waterton laten overstromen, zodat daar een natte plek ontstaat waar ze in gaan staan met de voeten. Ik kan mijn paddock goed besproeien en zet dan de paarden in het natte zand. Vinden ze soms zelfs nog fijn ook, geen idee waarom.

Tussentijds vijlen die ik ook inderdaad, Net even die rand wat afronden, of een klein scheurtje weg vijlen, doet al heel veel.

Maar ik herken het wel hoor. Mijn merrie heeft nu in drie hoeven ook een scheur in de toon. Platte hoeven, altijd lastig. En dan zegt die hoefsmid van de kliniek die twee weken terug langs moest komen: "die hoeven zijn zo kort, daar kan ik niets meer afhalen..." . Ik was het niet helemaal met hem eens, maar goed.

Mijn merrie doet steeds lastiger met voeten optillen. Afgelopen weken met de hoefzweer en de ander voetblessure wil ze de voorvoeten niet meer zo optillen, vooral niet als ze op de pijnlijke voet moet staan.. En achter was ze altijd al lastig, maar ze heeft daar snel rotstraal. Die behandelingen met sprays en zalfjes en poedertjes is ze ook echt zat, dus ik heb welgeteld 5 seconden om een hoef uit te krabben en dan is het weer genoeg voor madam... Ga dan maar eens vijlen...

Merrie loopt nu weer helemaal goed trouwens. Ik ga niet beginnen met ijzers, ondanks advies van de DA en haar hoefsmid. Ik heb afgelopen weken overdag de Easyboot Epics aangehad en dat ging super, maar die zijn echt niet geschikt om zolang te dragen, ik zag drukplekken ontstaan, dus sinds gisteren weer blootvoets, ook in het land en ik zie er niets meer aan, geen kreupelheid ofzo..

Voor de zekerheid de Easyboot Cloud besteld, die kan ze wel de hele dag aan. Mocht ze toch nog last krijgen, heb ik ze staan...

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:06

MarliesR schreef:
Ik heb ook eens hoefschoenen gebruikt om mijn paard van de hoefijzers af te krijgen (kocht hem met ijzers). Ik had toen Equine fusion All Terrain hoefschoenen. Ik begin met 24/7 aan, daarna paar uur zonder en op die manier steeds verder opgebouwd. Dat ging toen best goed! Het aan- en uitdoen kreeg ik wel een punthoofd van :')

En mijn arabier reed ik toen met Renegade hoefschoenen op de buitenritten, dat beviel ook redelijk, maar af en toe gingen ze nog wel eens af in de galop.

Hier gisteren 30 ton zand geleverd gekregen (nodig voor aantal verbouwdingen en restand gebruik ik om de voerplekken te verbeteren). Een lol dat ze hadden :D

[ [url=m/a9GshE.png]Afbeelding[/url] ]

Het zijn net kinderen he :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:15

MarliesR schreef:

[ [url=m/a9GshE.png]Afbeelding[/url] ]

X en y vragen of ze mogen komen spelen.
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:42

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Die berg zand hebben ze van genoten volgens mij.

@Greendragon ik heb helaas geen paddock. En mijn grondsoort is keileem maar dat is net beton nu. Mijn paarden staan 365 dagen per jaar op de wei. Alleen door de droogte van de afgelopen jaren is het zo droog dat de grond gewoon geen water opneemt. Als je er water op laat lopen dan loopt het gewoon over de grond weg naar de eerstvolgende droogtescheur om daar al bubbelend in te verdwijnen. Ik heb helaas ook geen sproeiinstallatie dus beregenen doe ik niet. Op zich loopt hij op de wei wel oke zo op het eerste zicht. Maar ik was te moe om vanochtend even te kijken hoe de draf gaat op de wei. Eerst slapen nu :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:08

Die plas om de waterbak is leuk bedacht, maar hoelang drinkt een paard... 2 minuten ??
Dagelijks horen hoeven min 30 minuten nat te zijn om vocht vast te houden.
En dingen als olie en wat-ik-wat werken alleen op hoeven die door en door vochtig zijn. Ze sluiten de hoefwand af voor vocht, dus bij (te) droge hoeven bereik je precies het tegenover gestelde.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:18

Als je je paarden 's nachts op het land laat worden de hoeven ook vochtig. Dan is het altijd gras altijd nattig van dauw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:24

Dat klopt vaak, maar niet altijd. Er zijn ook tijden dat er geen dauw is.

Ik heb 2 binnencavia's die kunnen pas op het gras als het droog is en soms lukt dat 's ochtends wel, maar lang niet altijd.