Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:56

Als er niemand in de buurt zit, kan je bij Van Leeuwen uit Bruchem informeren. Die komen door het hele land en kan je wellicht een schappelijke prijs mee afspreken als ze op route zijn.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:41

Is er hier iemand met een stal van schaaldelen?
Het is mij niet duidelijk of je de binnenkant nog moet afwerken of dat de schaaldelen van zichzelf hard genoeg zijn om een keer een klap op te vangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:02

Karin_deB schreef:
Wat voor bedrijf kan je bellen om je mesthoop leeg te halen?

Hier 20 van de 50 balen op.
Rond de 30 op ga ik nieuwe laten komen, hopelijk is er hier in het dorp dan nog genoeg.

Ik bel de plaatselijke loonwerker. Die haalt mijn mesthoop 1x per jaar op.

Azmay, fijn dat de operatie van Spip voorspoedig is verlopen. Hoe gaat het nu met haar?

Hier voldoende hooi in voorraad, maar ook in de omgeving is er nog genoeg hooi verkrijgbaar. Zowel kleine pakjes zonder plastic, als ronde verpakte en grote vierkante balen.

Hier geen ervaring met schaaldelen. Ik denk dat het ook afhankelijk is van de dikte van de delen?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:05

ClauH schreef:
Het is mij niet duidelijk of je de binnenkant nog moet afwerken of dat de schaaldelen van zichzelf hard genoeg zijn om een keer een klap op te vangen...

Wij hebben schaaldelen gebruikt om de stal te bekleden. Het zijn stevige planken, dus als je ze goed genoeg vast kunt zetten denk ik dat ze best een klap kunnen opvangen..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:06

Wat zijn schaaldelen? :o?
Wij hebben gebouwd van steenschotten en dat bevalt tot nu toe prima, sterk genoeg

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:18

ClauH schreef:

Hier een schuilstal van schaaldelen. Gaat prima, verder niet afgewerkt.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:26

Steenschotten hebben ook mijn voorkeur.

Maar vriendlief vindt schaaldelen zo mooi.

Ik was bang dat ze er doorheen zouden gaan.

Als het maar stevig genoeg is vind ik het prima. Dat is de huidige voorwand dus niet :-(. Dus die gaat er sowieso uit.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:29

Moet ik morgen anders even een foto van mijn stal voor je maken?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:30

O graag +:)+
Altijd leuk om inspiratie op te doen :))

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:34

ClauH schreef:
Steenschotten hebben ook mijn voorkeur.

Maar vriendlief vindt schaaldelen zo mooi.

Ik was bang dat ze er doorheen zouden gaan.

Als het maar stevig genoeg is vind ik het prima. Dat is de huidige voorwand dus niet :-(. Dus die gaat er sowieso uit.

Ik denk dat het net als met steenschotten heel erg ligt aan de houtsoort die je kiest. Ga voor een hardhout soort en ik denk dat je wel goed zit. Grenen zou ik echt niet doen, dat is zacht hout, ik vrees dat ze daar redelijk snel doorheen gaan

Dit is onze stal toen we nog aan het bouwen waren, maar dit zijn dus schotten
Afbeelding
Edit: de deur links is al gebeitst, de rest nog niet, vandaar het kleurverschil
Laatst bijgewerkt door Maartje_M op 05-01-19 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:35

Afbeelding

Ik kwam deze nog tegen. Dit is de verre hoek. Stal is 8 meter lang en een kleine 3 meter diep. De andere korte kant is open, net als de gehele voorkant.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:14

Mooie stallen! Hout oogt wat natuurlijker dan beton

Leuk om de varkenervaringen te lezen bedankt!

Vandaag bij een (western) groepsles wezen kijken. We gaan daar lessen, eens kijken of het iets voor ons is en dan voornamelijk de technische basis. Heb er zin in! *\o/*

Ik had in mn vorige hooibaal veel distels zitten man o man wat was dat constant vloeken zeg bleh hoop dat nooit meer te hebben

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:36

Ik vind allebei de stallen mooi!

We gaan er nog even over slapen ;-)

Leuk MissYvette, wie geeft er les?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:38

Wij hebben een soort gestapeld beton binnen en schaaldelen op de buitenkant. Vind dat hout wel echt mooi op de buitenkant.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:16

Ik hoop dat mijn boer over een paar weken nog 2 balen voor me heeft, kom ik een goede tijd mee door.

Spip was gisteren nog een beetje sneu maar zojuist huppelde ze vrolijk mee de paddock in om te gaan poepen. Staartje weer lekker de lucht in *\o/*
Zeer hoopvol, ze staat nog wel op pijnstillers maar die waren voorheen niet genoeg zonder buscopan dus er lijkt echt wel verbetering in te zitten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:22

Wat fijn voor Spip!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:24

Ik meld me ook weer, heb wel meegelezen de afgelopen weken maar niet gereageerd. Helaas nogal een k*tkerst gehad. Onze hond is plotseling verlamd geraakt en we hebben hem een week later op 4-jarige leeftijd in moeten laten slapen ;(

Mijn paarden zijn gelukkig niet bang voor varkens, maar dat komt doordat wij zelf mini-varkens hebben. Het hok van de varkens staat naast de bak/paddock, dus ze zien en horen ze wel veel. In het begin was het af en toe wat spannend, maar ze zijn er nu helemaal aan gewend. :))

Wat een mooie stallen allemaal!

Wat leuk van de lessen Yvette! :))

Fijn dat het weer beter gaat met spip! :)

Hooi hebben wij gelukkig meer dan genoeg, ik had een klein rekenfoutje gemaakt met inkopen :+ Heb nog tot het voorjaar aan kleine balen en voor daarna nog aardig wat midi balen staan. Nouja, beter te veel dan te weinig :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:26

Sterkte met het verlies van de hond Jitske. Y;(
Ik ben blij dat het zo ver hier niet is gekomen maar het scheelde voor mijn gevoel echt te weinig :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:55

Wat fijn voor Spip!

Jitske sterkte

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:55

Wat verdrietig Jitske, sterkte!

Hier denk ik ook dat we te ruim in het hooi zitten, maar ja als het weer zo’n droge zomer wordt dan heb ik het toch nodig.
Vorige zomer voerde ik minstens zoveel hooi op een dag als nu in de winter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:02

Jitske sterkte, veel te jong

ik heb hooi teveel denk ik :o . Ik heb op 1 plek nog 200 kleine pakjes en bij de andere 8 grote balen en nog een deel verpakte. Liever teveel dan te weinig. Nu ook weinig opslag dus moet elke 10 dagen nieuwe halen maar straks een opslag achter de stallen waardoor ik hopelijk 5/6 keer per jaar hoef te gaan of laat brengen. Ik ben eraan het denken om die opslag 3.5 meter breed te maken, passen 2 grote pakken ruim naast elkaar en de aanhanger is 2.50/2.60 breed. De lengte is dan 6 meter zodat het precies achter de stallen kan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:23

Oei jitske hoe komt dat?Zo jong nog.Sterkte.
Bij mij eten ze nog weinig hooi,dus ik ga ook over houden.
Ben wel niet weg van de kwaliteit dit jaar.Verleden winter was het erg lang nat,het gras groeide prima en het moest toen tussen de buien door gehooit worden,Bij ons doet de loonwerker dat,Ik laat het altijd heel droog pakken en heb dan fris mooi groenig hooi.Maar naar mijn mening begon hij te vroeg met pakken,ik snap wel dat hij overal te gelijk moet zijn,maar mijn hooi is van slechtere kwaltiteit als andere jaren.Bruiner en natter in sommige pakken zat een schimmel vlek.
Dus de paarden eten 10 minuten van hun hooi en trekken dan de wei weer op,waardoor er een berg geknoeid hooi naast de bakken ligt.Maar alles is eerder te dik als te mager dus honger zullen ze wel niet hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:48

greendragon schreef:
Lastig dat hooi, hier geen hooistress gelukkig, maar ik snap heel goed dat het voor sommigen een probleem kan zijn. Hier staan de paarden al de hele week weer een paar uurtjes op het land per dag. En dat scheelt de helft aan hooi per week. Ik heb nog heel veel gras staan ondanks dat ik maar 4000 m2 wei heb. Ik denk dat ik zelfs een stuk moet maaien van het voorjaar voor het gras weer gaat groeien. Het is nu te lang en de paarden eten het niet. Ze hebben in dat stukje vorig jaar niet eens gelopen.... Ik mag in mijn handjes knijpen geloof ik...

Dat heb ik ook wel. Ze eten nu nog de helft van wat ik voorgaande jaren voerde. Maar ik haalde altijd om de 3,5 week hooi op. Ik heb in november gehamsterd en heb nu een nieuwe partij gevonden. Er kan echt geen baaltje meer bij. Wellicht hou ik over, maar ik wil echt zeker zijn dat ik fatsoenlijk hooi in huis heb. Ik heb geen zin om een vrachtwagen uit de Eiffel voor een flinke duit te laten komen. Ik ben echt geschrokken van de situaties in Noorwegen ed. Daar was in de zomer het winterhooi al op en werd vee geslacht, vanwege het gebrek aan voedsel. Ik moet er echt niet aan denken dat ik zonder hooi zit.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:30

Dat klinkt bemoedigend Azmay, fijn.

Jeetje Jitske, wat verdrietig. Sterkte!