mirim schreef:Nu is bekend dat hout een bepaalde bacterie kan geven wat invloed heeft op de hoeven. Zijn jullie daar met houtkorrel niet huiverig voor?
Als je die discussie begint, moet je eerst definiëren wat houtkorrel is.
In dit forum is al uitvoerig gepraat over "strokorrel", die van alles dekt, roggestro, tarwestro, gerst, triticale, mais en mengelingen van al deze soorten, alles wordt over 1 kam geschoren en wordt strokorrel genoemd.
Als je over houtkorrel begint, dan is het gamma nog wat uitgebreider.
Er is hardhout, zachthout, recyclagehout, tropisch hout ....
In spaanplaat wordt bvb maximum 5% beukenhout en eikenhout verwerkt
Een bacterie zal de verhitting bij het persen waarschijnlijk nietoverleven
Het gevaar bij houtpellets is eerder de aard van de grondstof en de fijnheid van het stof.
Maar dit past misschien beter in een ander forum

Maar wat ik bedoel is dat dit bed niet aangelegd is om langdurig een dier in huis te vesten. Dit is letterlijk het kraambed dat na een paar dagen volledig opgeruimd wordt. Dat het dan snel vochtig wordt, maakt niet zoveel uit. Een paardeneigenaar wilt de bodem meestal net iets langer gebruiken lijkt me. Dus die kan er (relatief) niet zoveel water op gooien, want dan is de bodem na een paar dagen al verzadigd. Mij werd door de strokorrelman juist aangeraden om niet te kwistig om te springen met water. Van zodra alle korrel uiteen is gevallen neemt het bed eigenlijk niet meer genoeg urine op. En dat is een beetje het probleem (of alleszins mijn probleem
) met strokorrel. Ik had een zeer goed bed, prachtig, lekker zacht, lekker droog, gemakkelijk uit te mesten. En bij droge periodes was dat bed best duurzaam. Maar zodra het weer omsloeg in vochtigheid en regen, verdwenen die voordelen compleet. Geen enkele andere stalbedekking werd dan zo snel zo nat als de strokorrel.