Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:24

Ice was bij aankoop 160cm en 652kg.
Ze is nu echt wel kilo’s kwijt, maar tot mijn frustratie blijft die buik. Billen zijn wel mooi bespierd.

Karin, ik vind bij jouw paard de buik nog meevallen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:47

Wat betreft jagers, die kwamen bij mijn ouders ook regelmatig langs en dan deden we ze wel naar binnen. Ook omdat je niet het ongelukkige slachtoffer wil zijn van een jager die toch niet zo goed kon richten of een hond die toch niet zo goed opgevoed was.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:26

Ik doe ze met jagen ook binnen, de mijne gaan wel rennen als er vlakbij gejaagd wordt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 23:06

Qimm schreef:
Hier ook jagers dichtbij. Ik heb dan 2 stokstaartjes ipv paarden. Maar ze gaan niet rennen ofzo. Ze zijn gewoon extra alert, dus wel een beetje spanning. En het zijn niet zozeer de knallen, maar het feit dat er mensen lopen op een plek waar ze niet horen :')

Hier precies hetzelfde :j

Bij mij blijven ze trouwens buiten. Ze zijn binnen onrustiger omdat ze het dan niet kunnen zien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 06:54

Toevallig zijn de schiet jagers pas geweest. Melden het netjes en de paarden blijven hier dan op de paddock. Ze zijn wel wat onrustig, maar het is behapbaar.

As zaterdag is er een jacht met paarden, die vlak langs ons huis komt. Ook dan blijven ze in de paddock.
Vorig jaar liep de meute jachthonden hier door de paddock. Toen waren ze wel even erg druk en vond ik ook niet fijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:53

boemel schreef:
Ice was bij aankoop 160cm en 652kg.
Ze is nu echt wel kilo’s kwijt, maar tot mijn frustratie blijft die buik. Billen zijn wel mooi bespierd.

Karin, ik vind bij jouw paard de buik nog meevallen.

Op het moment valt zijn buik wel mee inderdaad
Het is lastig om op de foto te krijgen, het is meer in zn geheel kwabbig. De weger gisteren zei lijkt haast wel lymfatisch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:30

Ik bedacht mij tijdens longeren dat een boven aanzicht mss ook al wat meer duidelijk maak.
Ik zeg wel eens: je kan op zn rug dineren.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:50

Hmm honden v jachtvtussrn je paarden is echt niet tof.
Hier reageerden ze niet op jagen, v VenteKleuter weet ik her uiteraard niet, maar Heps is er oké mee. Ben benieuwd naar oud en niuew. Ik doe dan wel de zjikant en voor het huis dihct, dat is te veel risico dat er 1 in paniek op klinkers bocht niet haalt en door de draden knalt.

Te dik, praat me er neitvan.... lastig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:06

te dik, ik zwijg even.... hier is niks te mager en als het al mager binnenkomt dan is het zo vetgemest

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:43

Mij hoor je ook niet, als je ze netjes hebt komen ze van een zuchtje wind weer aan…….

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:38

Richting de winter zijn die kleintjes van mij ook wat ronder :') maar nu hebben ze zichzelf op dieet gezet. Speciaal voor hun niet-stengelig hooi gekocht, hebben ze er alsnog hun bedenkingen bij. Als ik nieuw geef eten ze het, als het er al n dag hangt hoeven ze het niet meer. Hoe dan? Grr. Scheelt wel mest ruimen, minder input = minder output (heb liever 'normaal' etende beestjes)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:50

Dit is mijn dikkie vandaag.
Afbeelding

Het gewicht fluctueert, heeft ook te maken met combi hoeveelheid hooi en werk.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 23:40

In de zomer en net daarna zijn ze hier altijd te dik. In de winter gaat dat er meestal wel weer af en beweging doet ook wonderen..

Als je op de camera kijkt en je ziet je jaarling lekker slapen dan smelt je wel even.. het is een heerlijk ventje. Hij is alweer bijna 21 maanden.. nog even en het is een 2-jarige.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:39

Belker, rond en gezond ha ha

Ik sluit nú Diekke ‘s nachts op in de stal met 1,5x zoveel hooi als Ice.

Voor Ice leg ik wat los neer voor de snelle trek, stop wat in een hooinet in de stal en doe de rest in een slowfeeder hooibak buiten.
Zo is ze wat meer in beweging en bezig :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 08:41

Wat een schattige slaap-foto!!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:47

Af laten vallen vind ik vaak lastiger dan aan laten komen. Pony is ook echt dik, gebeurd na de verhuizing, toen begon zeg maar net weide seizoen en waren we druk met klussen, klussen,klussen dus pony had een soort vreet vakantie. Daarna geen regelmaat in beweging door slechte bodem in de bak. Nu sinds de nieuwe bodem - vooral door drainage - heeft dochter weer structuur en regelmaat en rijden en zien we eindelijk dat ze begint af te vallen. Moet ook zeggen dat ik overgestapt ben van voorverpakt naar onverpakthooi 5,5% dat scheelt denk ik ook wel. Dit weekend komen er wel nieuwe balen iets hoger in suiker en eiwit maar dat was ook op eigen verzoek.

Boemel wel mooie oplossing dat je Dieke op stal kan zetten snachts met meer hooi.
Heb je eigenlijk al een datum geprikt met Patrick voor les? Wil hem benaderen om iets te plannen.

En Kiko heerlijke slaap foto. Ik hou van slaapfoto's *\o/*

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:53

Inderdaad een heerlijke slaapfoto <3

Ik heb volgende week donderdag les gepland staan
Een privé afspraak hier dreigt roet in het eten te gooien, dus hoop echt dat ik het door kan laten gaan.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:40

Jaa ik kan daar ook zo van genieten en al helemaal als ze zo plat liggen.. Hij lag in diepe coma :-)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:03

heerlijke foto, ik kan er ook zo van genieten als ik 's morgens ga voeren en ze van top tot teen onder het strooisel zitten. Dan hebben ze ook lekker geslapen.
Helaas (nog) geen camera's hier.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:35

Wij hebben camera’s omdat mijn vorige merrie vaak koliek had en met het oog op dat mijn huidige merrie een keer wilde laten dekken kwamen er camera’s en toen haar zoon werd afgespeend kwam er bij zijn box ook een camera zodat ik hem in de gaten kon houden als hij apart stond van zijn moeder. Het is ideaal want zo kan ik met oud en nieuw ook kijken en als ze niet lekker zijn. Maar ook als je op vakantie bent kan ik kijken of het goed met ze gaat. We hebben ook een camera bij de bak en kan een andere camera draaien en zie dan ook de wei.

Maar als ze liggen vind ik het ook heerlijk om erbij te zijn.. ze vinden het heerlijk als je ze dan gaat kriebelen en dat laten ze duidelijk horen :-)

Onze computer man heeft de camera’s geregeld. Was een stuk goedkoper dan door een speciaal bedrijf te laten doen. Alles wordt ook opgenomen dus kan ook dingen terugkijken als dat moet. Toen mijn merrie zware koliek had kon ik alles terugkijken maar het kwam echt uit het niks dus kon mijzelf niks verwijten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:56

Ja, ik zweer ook bij camera’s.
Er is er nu 1 kapot, maar normaal zie ik de stal, de paddock, rijbak en wei.

Dat terugkijken vind ik heel fijn. Soms is er iets kapot en dan is het heel fijn om te zien wat er nu precies gebeurt is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:30

Oh zooo zoet als ze slapen.

Ik ben ook helemaal blji met mjin ponyspycams, dit was vannacht, ze liggen ook vaak samen plat, nu toevallig omstebeurt.
Afbeelding

Afbeelding
Ze hebben besloten dat dit ideale slaapplaats is :+ :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:55

Hier ook heel veel camera's! In de stallen hebben we 4 camera's (elk paard 1) en op paddock en de wei hebben we er ook nog 4.

Die in de stallen ben ik ook heel blij mee en het hoort bij mijn dagafsluiting om voor het slapen altijd even te kijken naar de paardjes <3

Zo heb ik dus ook 2x tijdig koliek ontdekt en de (voortekenen van) de miskraam bij mijn drachtige merrie waardoor we tijdig de dierenarts hebben kunnen inschakelen.

Kiko, kijk hoe klein mijn druifje is vergeleken met jouw reus _O-
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:21

Wat hebben jullie veel camera's!! Wij hebben er 3 op de paddock, de stal en de track. En ik merk dat ik er ook heel graag naar kijk wat ze aan het doen zijn.
Ze hangen alleen op plekken met onvoldoende zon om volledig op te laden dus we moeten er geregeld met een accu-pack heen om te laden...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:50

4 in de stallen en 2 op de track. Inderdaad heerlijk om te kijken als ik in bed lig of op het werk ben