Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:04

Wel lastig die koliek Horsii geen zand? En hard gewerkt!

Hier getest grote balen hooi via een melkveehouder, zat op 84 gram suiker dacht ik en erg hoog qua structuur. Dus ze eten er lekker lang van. En eigen hooi (70 baaltjes) nu dus zelf laten testen. Ben gewoon te benieuwd wat t eigen land doet :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:28

Gefeliciteerd Lynn :j

Waar was die wedstrijd?
Mijn oude (jonge) pony liep met haar ruitertje vandaag de 1e bixie.
Maar die heb ik naar Brabant verkocht.

Wel leuk dat ze me nog op de hoogte houden.

Hier eigen hooi.
Ook getest. Maar daar voer ik het hele jaar van.

Horsii flink gewerkt

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:41

Posterholt was ook een Bixie daar deed zij aan mee.
En echt 80% is schimmel welsh

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:51

Oh das ver weg.
Grote zwarte tinker zal dan niet mee gedaan hebben denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:02

Hier ook druk aan het werk geweest vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren op wedstrijd geweest en mijn eerste wp in de L1 gereden.

Morgen weer :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:13

DuoPenotti schreef:
Oh das ver weg.
Grote zwarte tinker zal dan niet mee gedaan hebben denk ik.

nee alles wit en de enige zwarte die ik gezien heb was een slanke fries

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:20

Lynn_Nikita schreef:
En echt 80% is schimmel welsh
De ultieme Penny pony :)

@Robijntjah : zo dat ziet er goed uit!
De voorste rij 3-hoog wilde net niet lukken ??
Ik heb die matten ook in de ene stal liggen, die gaan al járen mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:21

ziet er netjes uit met dat zand maar gaan die matten zo los gelegd niet ontzettend schuiven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:30

Nope hebben we rond de voerboom ook gehad. Er komt overigens ook nog een overkapping overheen.

Hahaha het eerste pak hooi is alweer op dus die staat er idd niet meer op.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:47

Druk bezig allemaal!

Hier heb ik de paarden vanavond weer in de paddock gezet.
De stal wel nog afgesloten omdat ik nog geen strooisel heb voor over de matten.

Verder niks gedaan, feestje gehad en daarna nachtje hotel met mn man.
Vandaag vooral uitgebrakt :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:27

Dat ziet er fijn uit! Hier kunnen de paarden niet langer 24/7 buiten met schuilstal. Te veel overlast van wolven, het is niet meer veilig. Dwingeloo, Drenthe, Het loopt totaal uit de hand hier in de omgeving, elke dag zichtmeldingen en aanvallen binnen 5 km van waar ik woon. Aanvallen zijn voornamelijk op schapen, maar ook pony's en kalveren/koeien worden gepakt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 00:18

Bizar. Ik blijf vinden dat de wolf hier niet hoort. Te weinig leefruimte wat nu ten koste van vele dieren gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:18

@zapje: triest hoor.
Helemaal eens met Horsii. Ik kan alleen maar hopen dat ze hier de Veluwe groot genoeg vinden om te blijven jagen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:27

Karin, lekker!

Zapje, ik was van de week nog aan het denken dat je ineens niks meer hoort over de wolf.. maar t is bij jou dus alleen maar erger aan het worden. Zou van mij echt wel weer in de media mogen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:32

Wij zoeken een vakantie locatie met als vereiste dat ze dag en nacht buiten moeten kunnen, maar dat moeten we dus helemaal niet meer willen daar! Wat eng joh. Het is voor ons hier echt nog een ver-van-mijn-bed-show, maar wel goed om bij stil te staan.

Ze horen hier inderdaad niet thuis en Nederland kennende moet het vast eerst helemaal misgaan voordat ze er iets aan gaan doen :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:33

Het probleem is dat er te weinig DNA wordt verzameld om een kompleet beeld te krijgen en dat veel wordt afgedaan als hondenaanvallen ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:05

Er zullen ook wel hybride wolven zijn. Welk DNA hebben die?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:07

De hond en de wolf stammen af van een gemeenschappelijke voorouder, dus dragen beide een aantal gelijke genomen. Maar sinds de 'verwijdering' van de 2 zijn er wel degelijk verschillen ontstaan in de genetische code.
Waar er recentelijk hybriden bewust gekweekt zijn uit hond en wolf zullen er wel meer DNA-overeenkomsten zijn, maar deze zullen hier niet in groepen los rondlopen.
In bijv. de Kaukasus is uit een studie gebleken dat het daar veel vaker voorkomt omdat honden daar anders gehouden worden (los lopen/verwilderd) en dat die groepen een groter gevaar vormen omdat ze meer aan mensen gewend zijn en dus 'brutaler' zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:15

Maar wat hier nu sinds een paar jaar weer leeft is ook vanuit elders hierheen gekomen. Dat hoeven dus ook geen 100% wolven meer te zijn.
Schuw vind ik ze op veel filmpjes ook echt niet meer.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:25

Het komt hier wel in de lokale media maar de rest van NL krijgt er niet veel van mee. Het gaat hier echt niet goed. Ze vallen steeds vaker koeien aan. De situatie is heel zorgelijk, je kan geen enkel dier meer 's nachts buiten houden en mensen maken zich zelfs overdag zorgen, want er zijn constant zichtmeldingen. Ze worden elke dag gezien en het zijn er duidelijk meerdere in de omgeving. We hebben nu een roedel + wat losse wolven in de buurt lijkt het. Ik heb er zelf al 2 keer 1 gezien. Mensen durven 's avonds hun hond niet meer uit te laten, zeker buiten de bebouwde kom. De wolven komen dichtbij de huizen, tot aan de achterdeur. Er is een nieuw wolvenplan in de maak, waarin kort samengevat staat dat wolven alles mogen. Ik vind dat ze helemaal gek geworden zijn dat ze het zo ver laten komen. De wolvenpopulatie gaat alleen maar groeien. Ik maak me echt zorgen.

Ze zijn al meerdere keren over-, onder- of door wolfwerende omheiningen gegaan. Waardoor nu wordt geadviseerd om de draad in de grond te verankeren. Ik moet nog uitzoeken hoe ze zich dat voorstellen. Ik word nu al gek van het bosmaaien om een draad op 20 cm hoogte vrij te houden van begroeiing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:54

Ik heb me juist laten vertellen dat er in het plan staat dat als duidelijk bewezen is dat als bepaalde wolven een direct gevaar gaan vormen dat ze wel afgeschoten mogen worden.
Alleen hoe bewijs je dan wélke wolf het geweest is. hij zal vast niet vrijwillig DNA afstaan en bij een drol staat geen naambordje.
Ik vrees dat het een gevalletje 'als het kalf verdronken is...' dus het eerste menselijke slachtoffer vóór de meerderheid van de publieke opinie zich gaat roeren.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:30

Heftig Zapje! Ik ben benieuwd, wat voor koeien worden dan aangevallen? Zijn dat melkkoeien/vleeskoeien in een weiland, of bijvoorbeeld schotse hooglanders in een natuurgebied? En hoe zien de wolfwerende rasters er dan uit? Is dat de variant van 1.20 hoog met elke 20cm stroomdraad? Professionele interesse, ik beheer runderen en paarden in natuurgebieden. Hier slechts één keer een wolf op doortrek gehad, dus nog geen ervaring. Wel uit het buitenland en daar weten we dat kuddes zichzelf prima kunnen verdedigen, mits er voldoende hengsten aanwezig zijn. Een paard alleen, of kuddes zonder hengst of familieverband lopen wel degelijk gevaar. En aangezien de meeste mensen geen natuurlijke kudde inclusief hengsten hebben, is een paard zeker een potentieel prooidier. En bij wolfwerende rasters heb ik ook echt wel mijn vraagtekens. Ik denk dat je dan inderdaad moet ingraven en behoorlijk de hoogte in moet. Er zijn wel veel goede ervaringen met kuddebewakingshonden, iig met schapen. En ezels schijnen hetzelfde te kunnen doen, dus wie weet biedt dat nog mogelijkheden.

De protocollen rondom wolven zijn nog volop in de maak. Natuurbeheerders hebben ook nog lang niet alle antwoorden. Feit is dat de wolf er is en dat deze afschieten echt niets oplost. De volgende wandelt een uur later weer de grens over. Het is dus zaak om samen te leren. BIJ12 staat voor zover ik weet best open voor dialoog, dus misschien is het de moeite waard om daar je zorgen eens te delen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:53

@tanja: met afschieten zul je idd bezig blijven, maar niets doen leidt tot veelvuldige roedelvorming en dan is het hek écht van de dam.
Ik heb eens gelezen dat volgens BIJ12 er ruimte zou zijn voor 20!! roedels in Nederland.

Ook kuddebewakingshonden leggen het af tegen een roedel en dit zijn ook echt geen honden die je in een open veld wilt houden, die vallen alles aan wat in de buurt van hún kudde komt óók mensen!
Ook hengsten en ezels staan bekend om hun beschermende eigenschappen, maar ook die leggen het af tegen een aanval van een roedel.

Van geheel andere orde...
Ik ben net gestoken/gebeten door een lieveheersbeestje...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:55

Nee DF, kunnen ze dat?
Detail, onze nieuwe heet lieveheersbeestje op zijn frans…….

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:43

Hij zal honger gehad hebben of hij dacht dat ik een grote luis was :D Maar ze kunnen dus allemaal bijten, de grotere soorten zullen meer pijn doen dan de kleinere. En de kleine gele schijnen wat aggressiever te zijn.