Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:34

Wormen?

Denk ik ook alleen maar aan omdat ik net mestonderzoek heb laten doen. Tweede keer nu dat de telling 0 aangeeft. Op de een of andere manier twijfel ik of het klopt, want dat lijkt me zo stug? Of al meer mensen die dit meegemaakt hebben? Is dit normaal? :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:34

Ik heb het wel vaker gehoord dat 0 niet zo 0 blijkt te zijn.
Reden waarom ik er niet aan begin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:36

Ik heb afgelopen keren steeds nul en meerdere paarden bij ons, maar ook weer niet allemaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:38

Jasmijn heeft ook een dikke buik met zichtbare ribben, maar op kont en hals is ze 'vol' genoeg. Al 2x ontwormd en niets er uit gekomen. Dus het zal haar bouw icm leeftijd en achtergrond wel zijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:39

Wat schattig Goldenarrow. Veel plezier toegewenst.
Kvulden, hopelijk komt het goed op, leuk.
Robijntjuh, genieten zo een bak, echt fijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:41

In de wei moeten nog grondpinnen in de grond. Erin slaan is bijna niet te doen. Hoe doen jullie dat? Voor je dan een gat voor? Gaat dat dan goed in contact komen met de aarde omdat het gat dan ruimer is dan de pin?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:43

Ik heb voor de aarding gewoon een koperen waterleidingbuis de grond ingeslagen waar ik eerst een gaatje in geboord had om de draad aan vast te maken.
Voordeel van iets wat hol is dat je er ook makkelijk water in/bij kunt gieten als je minder stroom op je draad krijgt door droogte.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:47

manzano schreef:
Ik heb afgelopen keren steeds nul en meerdere paarden bij ons, maar ook weer niet allemaal.

Komt dus wel vaker voor, dan is het misschien niet zo gek.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:04

kvulden schreef:
In de wei moeten nog grondpinnen in de grond. Erin slaan is bijna niet te doen. Hoe doen jullie dat? Voor je dan een gat voor? Gaat dat dan goed in contact komen met de aarde omdat het gat dan ruimer is dan de pin?

Met een kango/breekhamer de grond in trillen, moet je wel net hebben of kunnen lenen natuurlijk.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:39

Hier vandaag het eerste kinderfeestje georganiseerd voor onze dochter die vrijdag 5 wordt.
Dat is ook topsport zeg :')
Onze shet heeft ook een bijdrage geleverd :D
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:45

Super schattig Karin! Zulke foto's heb ik ook nog van mo ergens.

Hier ook alle paarden 0 Maartje. Najaar ontwormen wij sowieso.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:50

@karin: wat superleuk gedaan en alvast gefeliciteerd met dochter :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:05

Gefeliciteerd met je dochter, schattige shet.

Voor de mensen met vlasstallen, waar bestellen jullie pallets met vlas ( ik betaal nu 6,50 per pak bij zaak om de hoek, in België rond de 6 euro) De pony staat nog op dieet, wil geen stro erin omdat die dan zich volvreet aan het stro en voor zijn longen is vlas ook beter
Ik moet wel echt nog een manier vinden, de plastic hark die ik heb neemt bij drollen rapen ook veel vlas mee dus ik ga morgen eens met een grotere riek of met handschoenen aan proberen
Ik heb nu 4 pakken erin gegooid en wil elke dag de drollen eruit halen. Stro stallen mest ik al 30 jaar uit maar dit is echt nieuw voor mij

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:09

Wat super leuk Karin!

En ik leef met je mee, kinderfeestjes zijn heftig :') ik mag in juli weer :=

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:21

Oh die unicorn shet is leuk!! Ik kom m stelen!

Hier deze maand nog ff testen op wormen, maar zijn allemaal schoon de wei op gegaan dus verwacht niks. Meestal is enkel in het najaar ontwormen met pramox voldoende. Maar we mesten de wei ook (bijna) dagelijks uit, en alle paarden die hier komen krijgen eerst een wormenspuit voor ze de wei op gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:22

Oh die pony <3

Lynn
https://www.jeurissenhandelenverhuur.nl/stalstrooisel/
Wij halen het hier, maar geen idee wat zijn prijs nu is.
Wel altijd goede kwaliteit. Van de winter was het nog 5 euro de pak.

Ik pak altijd eerste even de gewone riek om de de grote mestbakken weg te pakken. En dan daarna de vlasriek om de kleinere te doen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:53

Geweldig die shet!

Ik was vandaag helemaal verbaasd, had de rekening van de DA van gisteren al in mijn inbox zitten. Was een grappig bedrag met allemaal 2-en maar goed, dat was ook het enige grappige aan de rekening.

Ik wil ook nog mest opsturen, ben gewoon eens benieuwd al ben ik eigenlijk meer van het preventief ontwormen, maar het lijkt wel alsof de paarden het gemerkt hebben dus ze hadden hun mest vannacht vakkundig begraven onder het strooisel. Morgen een nieuwe kans en anders na het weekend.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:55

DubbelFun schreef:
Maagzweer ??

Nee, koliek... maar vrijdag gaan we naar Emmeloord. Dit is wat hij heeft, eens in de zoveel tijd koliek. Opeenstapeling van dingen, rustig opbouwen op het gras, rustig overstappen naar hooi (dit was na 1,5 dag), de temperatuur schommeling.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:03

Haha wat leuk die regenboog eenhoorn!
Super leuk gedaan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:08

Wij halen vlas bij de handelaar 500m verderop. Qua uitmesten vind ik het ideaal, mijn vriend wil echter terug op stro omdat hij dat er uiteindelijk netter uit vindt zien. Een verse vlasstal vind ik heel mooi, maar het wordt wel snel bruinig. Wij potten het op en dan eens in de zoveel tijd helemaal leeg. We halen wel iedere dag de poep eruit. Ik vond die plastic rieken ook niet prettig. Ik heb wel nog een ijzeren riek met veel tanden die ik prettig vind, maar het gaat ook prima met een mestboy.

Wat betreft ontwormen; wij doen eigenlijk nooit mestonderzoek, alleen wanneer wij echt duidelijke vermoedens hebben van een wormeninfectie maar ook dan komt er niet altijd wat uit. Verder ontwormen we gewoon preventief, eigenlijk gaat dat altijd goed.

Wat ontzettend leuk die shet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:56

Even een bob update :D
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:11

Wat een leuke foto's van de shet, goed bedacht. Viel vast in de smaak! Gefeliciteerd.

Hier net als DF koperen buis van 3 m de grond in laten drukken en daar aardekabel aan bevestigd.

Stoere BOB!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:57

Hoe gaat het met de zieke paardjes?

Mooie foto van Bob

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:36

Ontwormen doe ik niet met mestonderzoek, te vaak gezien bij anderen dat het gewoon niet klopt

Robijn ben je niet bang dat die uitglijd als die schrikt of is de bodem verder niet glad? Ik durf nu niet te rijden, met longeren ben ik gisteren ook gestopt nadat hij gekke fratsen uithaalde ( schrikken en wegrennen) en ik te bang ws dat die zichzelf zou kwetsen

Grondpaal is hier ook een ijzeren buis, erin geslagen met hamer

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:46

Jullie gaan snel. Elke keer als ik heb bijgelezen, zijn er weer nieuwe berichten.

Nog bedankt voor jullie reacties op de paddockroosters en tapijt. Ik ga voor de winter eens rubber matten proberen en een stuk tapijt. Om te zien wat best bevalt op onze zand/aarde grond.

Beterschap voor alle paardjes.

Hier combi van preventief ontwormen (najaar) en mestonderzoek (weide seizoen). Betaal ik een €10 voor en doe het regelmatig om false negative uit te sluiten. Overigens ook wel omdat ze hier nu allebei net staan.

Overigens werd ik gisteren gebeld door de loonwerker dat ze gaan hooien deze week. Dus einde van het tekort lijkt hier in zicht. Fijn, want mijn laatste pak was €125.

Ik heb een aardpin van 2m, daarvoor eerst met de grondboor een gaat gemaakt. Anders was ik alleen de paal aan het krom slaan.