Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:00

kojack schreef:
Hallo,

Hier even een wat dagen minder actief ivm wat dingen hier thuis.

@Olympia, ik ben ook heel erg benieuwd naar het eind resultaat.

Wat vliegen betreft, wij hebben die rotzakken hier in huis, we hebben 4 van die plakstrips opgehangen en binnen no time zaten er een heleboel op. Ik kreeg van een vriendin de tip om te kijken bij een eco insectenbuster, die hebben ze in het woonhuis op de boerderij en schijnen goed te werken. Ik zal er vd week eentje bestellen voor hier in huis. Buiten nog niet heel erg veel last (klopt het af).

Insect buster werkt top, daar ga je erg blij mee zijn!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:27

Fangio schreef:
Ik heb de BSI vliegenvallen, die werken inderdaad echt super. Ik heb ze dus tussen mijn paardendeel en terras hangen (wel wat in de tuin dus, want ze stinken indd behoordlijk) maar dat helpt bij mij enorm met de hoeveelheid vliegen op mn terras en zo dus ook in huis als de deur open staat. Ze werken het best in de felle zon, op een bewolkte dag heb ik gelijk weer meer vliegen in huis.

Als ik degene naast het varkensbedrijf was zou ik ze ook durven ophangen tussen bedrijf en mijn terras in. Goede zonnige plaats, liefst iets uit de wind, denk dat dat perfect werkt als 'gordijn' om de vliegen te weren

@ Delaja, toen ik mijn huis kocht zaten er ook enorm veel vliegen binnen op de bovenverdieping, ik heb toen bij de boerenbond een spuitbus gekocht, ik weet de naam niet meer precies, maar tegen vliegen. Moest je dan binnen mee spuiten, ik geloof 15 min alles dicht (en zelf weg) en daarna luchten. Vast verschrikkelijk chemisch, maar ik heb 2 jaar later nog steeds geen last meer van vliegen op mn bovenverdieping. Alleen nog beneden, maar die vliegen binnen als de deur open staat.

Dat laatste hadden wij ook! Overdracht was geweest, alles netjes. Toen we een week later verhuisden lagen er zo'n 100 (als het er niet meer waren) dode vliegen in één van de slaapkamers boven. Daarna inderdaad ingespoten en nooit meer zoveel last gehad. Niet dat er boven helemaal niks meer zit, maar wel maar erg weinig. De meesten zitten nu beneden.

@Marlies: wat een mooie foto, dat is echt genieten!

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:02

Ik denk dat er er ergens ineens veel dode vliegen liggen dat er ergens een dood dier ligt (muis/vogel oid). Met vliegen heb je dan eigenlijk het ergste al gehad.

Vliegenmasker heb ik wel op, maar -deken is eigenlijk nog niet nodig.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:23

suffie schreef:
kojack schreef:
Wat vliegen betreft, wij hebben die rotzakken hier in huis, we hebben 4 van die plakstrips opgehangen en binnen no time zaten er een heleboel op. Ik kreeg van een vriendin de tip om te kijken bij een eco insectenbuster, die hebben ze in het woonhuis op de boerderij en schijnen goed te werken. Ik zal er vd week eentje bestellen voor hier in huis. Buiten nog niet heel erg veel last (klopt het af).

Insect buster werkt top, daar ga je erg blij mee zijn!

Dit klinkt inderdaad ook wel heel erg fijn!! Maar als ik de huiskamer, keuken, het terras en de stallen wil voorzien van zo'n ding.. ben ik een godsvermogen kwijt _O- En dan moet je 'm nog elke maand vullen ook :=

Mooie foto Marlies, was inderdaad een prachtige ochtend!! :+:

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:37

Hier valt het nog wel mee met vliegen, maar het waait hier ook altijd(Groningen), 30 km uit de kust

Ik heb zelfs nog geen maskers gebruikt en 1 van mijn shetjes heeft direct bij de minste hoeveelheid vliegjes al ontstoken ogen

Ik kwam uit Drenthe waar mijn fjord echt in de deken moest ivm schuren en knutjes,maar nu helemaal niet. Zo blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:52

Martje80 schreef:
Hier valt het nog wel mee met vliegen, maar het waait hier ook altijd(Groningen), 30 km uit de kust

Ik heb zelfs nog geen maskers gebruikt en 1 van mijn shetjes heeft direct bij de minste hoeveelheid vliegjes al ontstoken ogen

Ik kwam uit Drenthe waar mijn fjord echt in de deken moest ivm schuren en knutjes,maar nu helemaal niet. Zo blij mee

Hier (hemelsbreed 800 mtr uit de kust) ontzettend veel vliegen....... Echt vele malen meer dan voorgaande jaren. Heel vreemd.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:08

Bijzonder, wij hebben eigenlijk nauwelijks vliegen! En ook amper dazen dit jaar trouwens. Wel wat meer wespen dan anders, maar daar heb ik niet zoveel last van.

Wij hebben ook een Eco Buster, want wij hebben de keukendeur altijd openstaan. Die werkt super. Ik snap je Utopia, ze zijn best prijzig, maar ze werken wel echt top! Ik heb er ook 1 in de stal, is de hoefsmid ook heel gelukkig mee.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:25

Da's raar [***]. Wij zitten ook nog es tegenover een koeien boer.

Idd ook bijna geen dazen, maar da's al helemaal geen straf.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:40

Wij hebben hier voor ons relatief weinig dazen. De paarden moeten nog steeds met deken naar buiten, maar rennen nu niet steeds de schuilstal in. Of staan daar zelfs geen uren, wat anders vrij normaal is in juli/augustus. Dus dat is heel positief.
Afgelopen jaren schreef ik dat af op de droogte, nu wel meer regen maar of er daarom nu toch nog minder zijn door de vorige jaren?
Vliegen hebben we dit jaar wel meer dan anders, anders eigenlijk geen, nu wel.
Maar zeker niet de overlast die andere hier nu beschrijven. En ze zitten dan ook voornamelijk op de neuzen van de paarden, niet op het terras.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:31

Hier ook bijna geen steekbeesten. De merrie rent wel af en toe de schuilstal in maar mijn ruin blijft stoïcijns in het land :+

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:24

Hier ook weinig dazen, maar wel heeeeel veel vliegen vergeleken met andere jaren, vliegenkap is nu echt onmisbaar.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:27

Wij zijn gezwicht en hebben die dure insect busters maar besteld. 2 om te beginnen voor iig de woonkamer en keuken. Ben benieuwd hoe het bevalt!

Vanmorgen heerlijk gelest op de ruin <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:32

Wij hadden die insectbusters op stal en soms in huis staan. Op stal boven de ingang en dat werkte echt perfect tegen de vliegen. Het doet dus zeker zijn werk.
We hebben het ook binnen gehad. Ze zeggen dat het niet schadelijk is voor mensen of voor de paarden maar de lak van de vensterbank waar het vlakbij stond begon wel heel snel er vanaf te bubbelen dus wij zijn er toch weer mee gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:42

Martje80 schreef:
Da's raar [***]. Wij zitten ook nog es tegenover een koeien boer.

Idd ook bijna geen dazen, maar da's al helemaal geen straf.

Ja ik vind het ook heel vreemd. Het is echt opvallend dit jaar.

Hier ook bijna geen dazen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:31

Ik doe elk jaar ergens in april als de eerste vlieg komt de vliegenmaskers al op tot wanneer het gespuis weg is. Een van mijn paarden wordt er helemaal kriebelig van de vliegen. Dazen zijn sinds de laatste twee weken ineens veel actiever.

Hier sinds vandaag ongepland een van de paarden van de ijzers af. Toen ik vanochtend thuis kwam van de nachtdienst had paardlief zijn ijzer verloren in de stal (toch best knap) maar op een dusdanige manier dat terug eronder het ook niet meer ging worden. Toevallig gisteravond geappt dat het andere ijzer toch wel erg loszat. Toen de smid vanmiddag tijd had dat er ook maar onderuit gehaald.

Eens kijken hoe dat gaat gaan. De laatste keer zijn ze na 6 maanden er terug ondergegaan omdat meneer gevoelig bleef op grind en hij moet over grind om bij de stal te komen. Nu gelukkig nog niets te zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:35

@marloes: na ijzers zijn ze vaak wat gevoeliger omdat mét ijzers de straal meestal te dik wordt en er zonder ijzers dan vaak een flink stuk van de straal af gaat. Áls hij toch nog gevoelig gaat lopen op grind zo je daar misschien tijdelijk iets overheen kunnen leggen (stuk vloerbedekking of rubber matten) tot ie wat gewend is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:34

Ik vrees dat het wat een te groot oppervlak is om het af te dekken. Zeker zo’n 50-100 meter grind helaas. De vorige keer was het in het begin ook gevoelig maar na 6 maanden vond ik het toen te gortig worden om nog steeds gevoelig te lopen als je steentjes/oneffenheden tegen komt. Maar zijn hoeven groeien helaas ook niet zo snel en het is een schraper.

Maar inmiddels is de stal en de poetsplaats volledig met dik rubber bedekt dus bij het schrapen (wat hij gelukkig ook een stuk minder doet) is de hoef nu een stuk beter beschermd. Toendertijd kwam hij net van de pensionstal af met vooral veel beton (stal/poetsplaats) en zeker minder dan de helft qua tijd aan vrije beweging.

Als hij nu gevoelig gaat lopen laat ik nadat de smid voor het reguliere onderhoud is geweest hem een paar flitsende hoefschoenen aanmeten. Dan moet hij het daar maar mee doen want de grond hier is kurkdroog en knoerthard.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:43

Gratis tip voor de BSI vallen: niet vullen met kokend water... :r
Ik dacht slim te zijn, want die dingen gaan goed werken als ze een beetje zijn opgewarmd. Dus ik deed er een schepje spul in en heet water erbij... het potje ziet er aan de onderkant uit als zo’n Coca Cola-glas en dat spul schuimt dus over de rand heen. Dus potje heeft niet echt meer de originele vorm en ik kon dweilen. Als ik er aan denk, ruik ik het nog %)

Vliegenmaskers hebben ze hier vanaf april al op. Wel minder dazen inderdaad, de paarden staan momenteel ook overdag op de wei (uit zichzelf), terwijl ze de laatste jaren van 10 tot 19 ongeveer bij de schuilstallen bivakkeerden. Dit bevalt me beter eigenlijk.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:55

O nee, overlopende BSI vliegenvallen klinkt echt als horror!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:15

@marloes: schoenen is een prima idee. Die van mij loopt er al jaren op :)

Gisterenavond nog een rondje hei gedaan; ze had niet zoveel puf, dus het werd een lekker 'bejaardenritje' :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:31

Hier ook schoenen voor x. Hij heeft bij vlagen wat moeite op stenige ondergrond en dan krijgt hij ze aan op buitenrit.
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:47

Op buitenrit eigenlijk altijd omdat hier veel oude grindlagen 'boven' komen, maar ook 's winters in de paddock als de bodem oneffen is opgevroren.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:49

@DubbelDun, bejaardenritjes zijn ontzettend leuk :)

Wij zijn druk met het bestraten van het stuk tussen de stal en het houthok. Zaterdag ochtend komen er 10 midi balen hooi en die moeten daar staan. We hadden mega veel klinkers over maar die beginnen op te raken. Ik mag de stenen brengen en mijn man legt het er allemaal in. Ondertussen kan ik geen mier meer zien, er zitten er echt giga veel tussen de stenen in (echt zo goor).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:46

Even laten 'stuiteren' dan zijn ze er zo af.

Die ik net de jaloeziën naar beneden komt ineens de ene helft naar beneden zetten... pennetje afgebroken.
Nou ja na 25 jaar mag dat wel eens :)
Ondertussen provisorisch wel weer gemaakt en de nieuwe jaloeziën staan al in hun verpakking te wachten tot de herfst, dus ik wil me er niet al te druk meer om maken :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:01

Had ik net met m'n dressoir, was de boel thuis aan het verschuiven...tja,zware kast,alleen,en krak zei de poot....nog geen 2 jaar oud . Eigen schuld