Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:13

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik hier heel even spam. :D Voor de rubriek 'droomritten' op Buitenruiters.nl ben ik op zoek naar mensen die een avontuurlijke buitenrit/trektocht/verzin het maar gemaakt hebben en erover willen vertellen. Zit hier toevallig iemand die daar zin in heeft?

Voorbeeldje van zo'n artikel (met mijn eigen droomrit): http://www.buitenruiters.nl/recreatie/d ... al-forest/

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:29

Flew schreef:
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik hier heel even spam. :D Voor de rubriek 'droomritten' op Buitenruiters.nl ben ik op zoek naar mensen die een avontuurlijke buitenrit/trektocht/verzin het maar gemaakt hebben en erover willen vertellen. Zit hier toevallig iemand die daar zin in heeft?

Voorbeeldje van zo'n artikel (met mijn eigen droomrit): http://www.buitenruiters.nl/recreatie/d ... al-forest/

Jaren geleden heb ik een trektocht gemaakt en werd door de Bit gevolgd, superleuk. :D Grote reportage. In die tijd gingen we 2 keer pj op trektocht, in NL. Slapen in t hooi of in ons eigen meegenomen tentje op de paardenrug. Ik had altijd de stokken, mijn maatje het tentdoek. Mooie verhalen <3 Ik mis dat enorm.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:39

Oh dat klinkt echt heerlijk! Zoiets lijkt mij ook geweldig om te doen met mijn paarden, als Fernando wat meer routine onder het zadel heeft. Ik ben wel twee keer met mijn vorige paard op vakantie geweest (Veluwe en Drenthe), dat vond ik al heel leuk, maar een trektocht is toch echt andere koek.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:51

Ik ben ooit met mijn verzorgpony op trektocht in NL geweest. We vervoerden de spullen wel met de auto, maar reden de afstanden zelf te paard. Was echt super om te doen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:16

Maartje_M schreef:
Ik ben ooit met mijn verzorgpony op trektocht in NL geweest. We vervoerden de spullen wel met de auto, maar reden de afstanden zelf te paard. Was echt super om te doen!

Op die manier wil(de) ik het ook nog eens doen. Spullen (plus hooi en voer) van plek naar plek brengen met auto/trailer en zelf met de pony’s. Met mijn ruin kan het nog, die wordt dit jaar 13 en ik rij vaker langere afstanden met hem (20-30 km). Maar ik zou het ook graag met mijn merrie doen, maar die is met actief pensioen. Ze wandelt met ons, loopt soms naast de fiets of naast mijn ruin, en ongeveer 1x per maand (jaja) doet ze een “werkje” in de bak (rondjes stappen aan de lange lijnen en soms over een balkje stappen). Maar echt lange afstanden (15+) voor meerdere dagen achter elkaar zie ik haar niet meer doen. Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar liever dat dan een kapotte(re) pony.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:30

geloof dat ik dat in jouw geval ook niet meer zou doen met je merrie. Wij stapten altijd vrij veel, maar dan nog zijn het heel wat uren dat je onderweg ben. We gingen van kampeerplek naar kampeerplek. Soms een manege, soms een camping, maar altijd een plek waar de paarden konden staan. Degene waar ik mee samen ging, had alle plekken uitgezocht en de route uitgestippeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 02:05

Azmay, wat fijn!! Wat zei de dierenarts verder nog?

Hilary, hoe oud is je merrie? Mankeert ze wat of is ze nog fit?

Onze merrie is 25 en nog fit, maar dagenlang lange afstanden afleggen weet ik niet of ik dat nog zou doen. Maar als je wel IETS wil doen, kan je misschien iets anders leuks bedenken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:32

Ze wordt 24 dit jaar, heeft wat artrose, hoefbevangengevoelig, luchtwegproblemen (maar op dit moment gaat dat echt super goed). Verder is ze lastig op gewicht te houden, dus dat houdt me ook een beetje tegen.
Ze gaat wel af en toe mee wandelen in andere gebieden hoor. Dat vindt ze hartstikke leuk :j Komend jaar wil ik een keer een dagtocht (20 km) met haar proberen, met onderweg tijd om te eten (gras en een van te voren strategisch gedropte bak Seniores priores).
Momenteel wandelen we stukken van 5-10 km, dat gaat goed.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:11

Weten jullie of een paard een trauma oid kan oplopen bij het horen vh laden v varkens?
Sinds dat Smoothie dat heeft gehoord, is hij onrustig en blijft op & neer draven. Heb m vannacht maar in zn stal opgesloten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:16

Echt trauma weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat ze erdoor van slag raken (zeker als ze niet zien wat er gebeurt).
Mijn ruin was eergisteren ineens van de leg. Geen idee waarom, maar ik vermoed door de buurboer die verderop in het bosje z’n aanhanger met takken leegde. Zal wel flink gekraakt hebben, maar zelf heb ik het niet gehoord. Of hij is spontaan bang geworden voor de kudde schapen drie weilanden verderop. Maar die lopen er al even en heeft hij al vaker gezien.
Zou best handig zijn als die beesten tegen je konden kletsen :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:19

Ik weet dat paarden een hekel hebben aan varkens geen idee waarom.Mijn jaarling kreeg een ongeluk door dat de varkens voer kregen.Ik had ze toen net vast staan en ze schrok zo hard dat ze zich los trok en door de draad de wei op gerend is.
Mijn bomproeve pony die letterlijk bom proef was,ik reed er ooit op toen kinderen een rotje tussen haar benen gooide waarop ze alleen een hupje maakte en keek van wat is dat.Ging met geen stokken langs een varkens slachterij.

Met mijn paard kwam ik eens op een pad terecht waar een ontsnapt varken liep en mijn paard knorde harder dan het varken inclusief een soort dansende tango er bij.In mijn beleving hebben paarden weinig met varkens,is het de geur of het geluid dat weet ik nog niet.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:50

Hier inderdaad ook de ervaring - met mijn doodbrave merrie - dat die met geen mogelijkheid langs een varken te krijgen is. Op een van onze routes zit nu een varken in een hok naast het huis, en dat hok ligt direct naast de weg. Toen we daar voor de eerste (en voorlopig laatste) keer langskwamen, werd mijn merrie héél erg angstig. Ze stond zelfs te trillen op haar benen. Kon nog net afstappen. Ik kreeg haar er met geen mogelijkheid langs, ook niet aan de hand. Ze was daarna zo ontdaan dat ik er ook niet meer op kwam en met een soort van Arabier aan de hand naar huis ben gelopen (ze is een IJslander). Wat het precies is, geen idee, maar ik had haar nog nooit zo gezien!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:53

Op trektochten waren varkens altijd een probleem.
Ze leven ook vrijwel altijd in een stal, dus ze zijn niet zichtbaar voor de paarden. De enorme geur is bedreigend voor ze. ;(

Zo, net als vrijwel iedereen heb ik hooistress. Mijn vaste leverancier levert prut, ze eten het niet en hij heeft de prijs verdubbeld en wilde niets reserveren voor me. Aju paraplu dan. {:)-:(

Toen vond ik rollen onverpakt hooi hier om de hoek, maar dat waren er te weinig. Dat eten ze heel graag, maar kom ik de winter niet mee door. En vanmorgen heb ik nog dichterbij een jochie gevonden die een zakcentje verdiend door te hooien. Ziet er op t oog goed uit, betaalbaar en vanavond weet ik of ze het eten. De rest wil hij wel voor me vasthouden. Fijn, maar ik vind dat wel altijd spannend of ze zich dan ook aan de afspraak houden. De rollen heb ik ook in 3 keer opgehaald en waren gelukkig wel voor mij gereserveerd.
De helft is uit de trailer, nu de koffie opdrinken en de andere helft erin stampen. Ik heb nog nooit zo'n volle hooischuur gehad. :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:29

Ik knijp hem ook wel een beetje qua hooi.
Mijn hooiboer heeft er zelf n9g 25 liggen en hij ging nog even voor me bellen of er nog wat meer te krijgen was.
Zelf heb ik nog 3.5 grote baal van +-400kg, een 120 kleine baaltjes en zo'n 80 stuks tarwestro.
Voor dat er weer gemaaid gaat worden zitten we in eind mei begin juni.
Via mp nog wel wat gevonden maar mega duur.
Onverpakte Balen van 110 kilo voor €37.50 of verpakte van 320 kilo voor €65.
Hopelijk kan ik er nog zo'n 100 kleintjes of 2 a 4 grote bij regelen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:19

Ojee wat hebben ze toch tegen varkens?? :oo

Hij kon ze inderdaad niet zien maar heeft ze horen gillen bij het laden. Het gekke is dat als hij iets engs vindt hij normaal gesproken achter mij of mn Mini schuilt maar dat deed hij nu niet. En hij nam ook geen voorbeeld aan haar (zij gaf geen kik, die is dat soort dingen wel gewend :P ) de Minis vd buurman stonden zelfs nog tussen Smoothie en de varkens in zeg maar, en ook die waren rustig. Hij geloofde ze gewoon echt niet denk ik dan maar :D
Inmiddels loopt hij nog wel wat onrustig rond maar is verder gekalmeerd gelukkig

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:24

Lastig dat hooi, hier geen hooistress gelukkig, maar ik snap heel goed dat het voor sommigen een probleem kan zijn. Hier staan de paarden al de hele week weer een paar uurtjes op het land per dag. En dat scheelt de helft aan hooi per week. Ik heb nog heel veel gras staan ondanks dat ik maar 4000 m2 wei heb. Ik denk dat ik zelfs een stuk moet maaien van het voorjaar voor het gras weer gaat groeien. Het is nu te lang en de paarden eten het niet. Ze hebben in dat stukje vorig jaar niet eens gelopen.... Ik mag in mijn handjes knijpen geloof ik...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:31

Mijn paarden hebben nog nooit een varken gezien maar ik ben eens naar een huis gaan kijken waar een jaar eerder nog varkens hadden gestaan en man wat een lucht.....

Wij hebben 4,5 jaar geleden vakantie gevierd met de paarden, maar geen trektocht, paarden (mijn oude merrie en de bonte toen 18 en 4 jaar oud) in Nederland woonde ik op 2km van het strand dus mijn oudje was het gewend (en veel drukker dan haar dochter, ze was zo blij het strand weer te zien terwijl ze in Nederland met een lang teugeltje kon draven op het strand).

Hooi moet ik nog even achteraan bellen, heb een advertentie gezien van iemand in hetzelfde dorp als het nieuwe huis, 30€ voor 250kg ronde baal.
Prijzen zijn hier al jaren hetzelfde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:35

Varkens waren altijd een probleem voor mn ruin. Ik heb zelfs iemand gesproken die varkens in de trailer had gehad en paard er daarna echt niet meer in kreeg.

De zwijnen hier zijn ook het enige waar hij enorm van schrikt. ( wel hanteerbaar )

Tot we ergens stonden waar 2 hangbuik zwijntjes rondliepen en de andere 3 er niet op reageerden. Toen was het voor hem opeens ook prima.

Hilary, Dat klinkt bekend. Merk dat bewegen toch altijd wel de oplossing is om ze lang goed te houden, maar hoeveel is dan wel de vraag vaak. Mn merrie ( nu officieel 26 ) is een doodloper en moet ik tegen haar zelf beschermen.
Mn ruin met blessures loopt op adrenaline als ik bos in ga, dus moet ik ook zelf in bescherming nemen.

Mn merrie liep niet goed, maar ze is echt veel te sterk. Loopt weer prima en is helaas ook weer helemaal vrolijk. Helaas, omdat dat gek doen betekent. Ze zoekt het maar uit, wat een dier is het ook.

Wij zijn vandaag weer hooi halen en boer heeft voor vaste klanten nog steeds mooi hooi. Ik geloof 5,50 per baaltje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:54

Wij hebben nog een baal of 8 liggen, zullen we ongeveer 6 weken mee doen. Daarna begint het ook wel een beetje tijd te worden dat we de kudde gaan splitsen ivm het hengstveulen die nu nog bij de merries loopt. Op de andere weides staat nog wat gras, dat mogen ze eerst kort eten en dan zal het ook wel weer beginnen te groeien in maart.
Het is nu ook een beetje lastig plannen omdat de paarden in augustus verhuizen naar de andere boerderij. Het liefst heb ik hier dan uiteraard geen voorraad hooi meer liggen.

Al raak ik hooi dat over is ook wel weer kwijt..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:09

Mijn merrie moet ik ook tegen zichzelf in bescherming nemen. Inschatten hoe lang / hoe ver is dan ook lastig, want zolang mevrouw voorop loopt, blijft ze gaan. Achteraan gaat gelijk de “dit is stom”-modus aan, want daar wil ze niet lopen (is al jaren zo).
Ze heeft altijd vrije beweging, dus ze wordt gelukkig niet stijf door op stal staan oid. Ik hou nu dus de dag(en) na het wandelen in de gaten. Met een km of 10 gaat het iig goed. Nu rustig uitbouwen naar 15 km en kijken hoe dat gaat.

Onze hooiboer heeft ons hooi gegarandeerd tot na de volgende oogst. Vorige hooiboer deed dat niet, dus zijn we op zoek gegaan naar een andere. Die blijkt nog beter te bevallen ook, heb nog maar weinig hooi weggegooid, in tegenstelling tot vorig jaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:17

Varkens kennen die van mij ook niet.
Dus geen idee of ze er op reageren.

Ik heb net gelukkig nog wat hooi kunnen regelen.
2x 460 kilo balen en nog 25 kleintjes via mijn hooiboer.
Als ik reken qua hooi 2% van het lichaamsgewicht per paard per dag moet ik het kunnen redden tot juni.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:31

Varkens kennen ze hier ook nog niet maar dat komt volgend jaar vanzelf wel. Plan is toch volgend jaar een eigen varken op te fokken voor de slacht.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:41

Ik wil dolgraag 2 varkens, maar we moeten eerst wat verder verbouwen.

Ik moet einde van de maand ook nieuw hooi inkopen, weet zelfs nog niet waar we dit hooi vandaan zal moeten halen.
Want mijn 3 vaste leveranciers hebben zelf niets meer, op hooi voor eigen gebruik na.

Heb zoveel stress voor mijn examen morgen, al weet ik dat het een flop word. Heb namelijk nog niet mijn perfecte leermethode gevonden..niet echt handig, nu met de examens. De helft van mijn middelbare school heb ik gemist omwille mijn (toen) slechte gezondheid, wanneer ik teveel gemist had werd ik beoordeeld op mijn permanente evaluatie. Ik ben door mijn gezondheid zodanig moeten afzakken qua niveau dat het véél te gemakkelijk werd voor mij..ik haalde +90% zonder enige moeite, door enkel maar eens na te lezen/kijken. Ik heb jaren niets moeten doen omdat ik zo onder mijn niveau zat en nu ik terug op 'normaal' niveau zit, is het toch wel moeilijk..want ik moet als het ware mijn leermethode vinden en leren leren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:27

Wat voor bedrijf kan je bellen om je mesthoop leeg te halen?

Hier 20 van de 50 balen op.
Rond de 30 op ga ik nieuwe laten komen, hopelijk is er hier in het dorp dan nog genoeg.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:42

Bedrijf weet ik niet maar misschien een boer in de buurt?
Bij ons wordt het opgehaald door de buurboer die het over zijn maisland uitrijdt.