Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:36

Ook op niet-veengrond heb je langer plezier van kunststof palen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:44

pol013 schreef:
maaien iets uitgesteld. Valt niet veel regen maar wachten wel tot die weg gewaaid is

Heb je niet de mogelijkheid om morgen te maaien?Beter weer en minder wind...

Klopt DD...hier ook een rij kunststof palen,nog geen rotplekken gezien :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:46

Oh, palen 1,5 meter de grond in.. ik weet niet meer hoe ver ze er bij ons in zitten, geloof een metertje maar dat vond ik al hels... ook met een hand grondboor gedaan maar je zit hier op sommige stukken snel in het grondwater, wel gunstig om de palen goed stevig te krijgen want het zuigt vacuum als een malle als de palen er in zitten. :j

En herfst in de lente is stom. :P Klaar mee!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:01

Herfst? Hoorde dat het dit weekend 30 graden kan worden bij jullie.

Hier geven ze voor de komende 14 dagen 20 mm regen totaal op geloof ik, dat is niet echt de moeite. Hoop dat m'n gras/onkruid niet dood gaat omdat ik net gemaaid heb. Dat zie je hier wel vaker na het maaien, 2 weken later is dan alles bruin en dood.

Woensdag ff bij een ander stuk land kijken. Dat huren we maar eigenlijk kon je daar nooit echt komen met de trekker om te maaien ofzo, maar nu is het pad daar naartoe opgeknapt dus kunnen we er wel komen, en dat is 4ha dus wel de moeite om wat hooi vanaf te halen. Maar dan moet ik eerst een kijken wat er te maaien is en wat niet, hier zitten ook wat natte plekken in als ik de verhalen moet geloven.
Dus eerst een rondje te voet, palen met lint zetten op natte stukken en dan kan ik volgende week daar ook een dagje maaien. Lekker rustig aan want ken het land nog niet.
Als dit de moeite is hebben we straks 6ha hooiland. Dan nog eens kijken of het de moeite is om zelf spul aan te schaffen, of dat het goedkoper is om te laten hooien. Ook meteen kijken hoeveel er vanaf komt en of dat dan goedkoper is dan balen kopen (€10 per stuk)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:05

Tinky12 schreef:
pol013 schreef:
maaien iets uitgesteld. Valt niet veel regen maar wachten wel tot die weg gewaaid is

Heb je niet de mogelijkheid om morgen te maaien?Beter weer en minder wind...

Klopt DD...hier ook een rij kunststof palen,nog geen rotplekken gezien :D

Eigenlijk niet. Vrijdag is het weer weer onvoorspelbaar en moet het eigenlijk in het pak kunnen in geval van nood. Zondag wordt hier niet geperst dus daar wil je ook niet op uitkomen. En de week erna gaan we op vakantie dus veel langer wachten willen we niet.
Dat beetje regen van nu waait echt wel droog met die wind van nu.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:17

Palousa...dat is altijd wat he...afwegen doe ik het zelf...of laat ik het doen.
Kunnen ze in de winter wel op dat grasland lopen of is dat te sompig?
Qua weer is het hier nu herfst...storm en af en toe miezer :P

Morgen en overmorgen zou "mooi"weer zijn en zat. 30gC als we het moeten geloven,wel zware onweersbuien voorspelt.Nou ja,we gaan het zien.

Ja,Pol dan kan ik mij voorstellen dat je nu wilt maaien...klaar is klaar.Heb jaren geleden ooit eens in een magazine gelezen over een combine...die maait,droogt en perst.Als dat ding aan het einde van het veld was,waren alle balen ook meteen weggehaald.
Heb er eigenlijk verder nooit meer iets van gehoord,zal wel niet van de grond zijn gekomen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:20

Zullen wel (te) dure baaltjes geworden zijn. Drogen kost een hoop warmte ;)

Hier is het nu herfst en straks 30 graden, ligt alles weer op apegapen. De omschakeling is hier altijd te groot.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:28

Eigenlijk weet ik nog helemaal niet hoe het er uit ziet daar, en hoeveel water er ligt, dat zullen we zien als we langs gaan.
Er staat volgens mij ook nog niet echt een hek omheen, en anders is het een half hekje van prikkeldraad. Dat zouden we dan helemaal moeten vervangen en dat zullen wel wat meters zijn. :D
Eerst het hek thuis maar eens af maken, daar staat ook nog 100 meter prikkeldraad.
Daarna is het stuk van 2ha aan de beurt om dat schaap veilig te maken zodat die daar op kunnen, en dan zullen we op dit nieuwe stuk wel wat verder zijn kwa wijsheid wat handig is en wat niet.

Hier lagen vorig jaar trouwens ook gewoon balen in de regen 2 a 3 weken lang. Die filosofie snap ik nog niet helemaal, maar dat zal wel aan ons liggen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:46

Sure_lee schreef:
Wij hebben er toen 1 gekocht omdat huren vaak net zo duur is als kopen...Wij hebben het er igg al laaaaaaang uit.
Zoiets kun je nemen bijvoorbeeld: https://www.vidaxl.nl/p/140340/grondboo ... grondboren

Inderdaad niet duur en een investering die je er zo uit hebt als je het vergelijkt met huren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:19

DD wat een schattige caafjes <3

Daan nognaals sterkte met dat zand, echt ongelovelijk verhaal :(:)

Hier zandgrond maar baal dat een gedeelte van het huis zo op de grond ligt, kunt helemaal niet bij leidingen.

Net een nieuwe keukenkraan gemonteerd :P
Mijn man had gisteren de oude al losgebikt, boutjes waren vastgeroest en nu zit er weer een nieuwe.
We hadden en hebben weer een kraan met douchekop en die douchekop was bij de oude afgebroken.
We hadden dus nog wel water uit de kraan maar geen mogelijkheid meer om de tuinslang aan te sluiten.
En aangezien ik toch wel graag een paard met warm water kan wassen , moest het er nu maar van komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:53

Even klagen en janken;

Ik ben die wind zoooooooo zat! Het is bij ons gewoon windkracht 7, met uitschieters naar 9. En dat is al de 5e keer sinds we in ons nieuwe huis wonen (vanaf 1 januari).

Vanmorgen weer een aantal planten van het terras geraapt. En het heeft zondag en vandaag ook nog eens een hele tijd geregend. :j (wat wel weer lekker is voor het gras ;) ), maar toch zou ik graag een klein beetje rustig weer hebben......

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:10

Klagen is soms gewoon even lekker [***] :D Van mij mag het nu ook wel eens een beetje zomers weer worden. We gaan al richting de langste dag maar ik heb nog geen avond buiten gezeten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:12

Moet alleen nog niet aan al die dazen en vliegen denken... het is nu nog zo lekker ongedierte vrij. Al wil ik natuurlijk ook liever beter weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:13

Ja, ha, ha, ik ben het nu alweer kwijt hoor. Woon in de provincie met de meeste zon uren, dus eigenlijk zou ik heel erg blij moeten zijn.

Wij hebben welgeteld 1 middag buiten gezeten, maar toen werd het om 17:00 toch alweer koud.

Nou ja, gelukkig kunnen we er met z'n allen niets aan doen, kunnen we er ook geen ruzie over maken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:13

_PatriciaH schreef:
Moet alleen nog niet aan al die dazen en vliegen denken... het is nu nog zo lekker ongedierte vrij. Al wil ik natuurlijk ook liever beter weer!

Die hebben wij niet zo veel gelukkig. Dat is dan weer een voordeel dat er altijd wel wind staat.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:14

Dat is inderdaad wel heel fijn! Ik heb serieus nog niet een strontvlieg op mijn paarden gezien, alleen 's avonds muggen en van die kleine vliegjes. Maar mijn paarden zijn eigenlijk ook het enige "vee" in de nabije omgeving, dat scheelt wellicht ook.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:15

Nog een paar dagen geduld!! Dan drijf je weer uit je broek. . ;(

Hier wel al het vliegende gespuis..dazen knutten. .Ze hebben het bos achter de wei gekapt..is nu graan in gezaaid..nog meer dazen dus.

Heb wel een dazenval maar vorig jaar weinig gevangen terwijl zever echt zijn..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:19

Hier overal mais... het is het eerste jaar dus ben heel benieuwd wat we gaan krijgen, hou mijn hart vast :(

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:20

Ja die dazen: dan kan ik het wel weer op mijn buik schrijven om met mijn 2 paarden samen te gaan buitenrijden. Ik kan met 2 paarden naast elkaar niet overal veilig draven en dat is de enige manier om van die beesten af te komen......

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:21

Hier ook maïs. .direct achter de wei maïs, schuin er naast graan. .Zo niet leuk

Als handpaard polo?
Edit pol...*zag de 0 voor o aan*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:25

Als er dazen zijn doe ik een uitrijvliegendeken aan, dat scheelt aanzienlijk. De vliegenkap heb ik sowieso al op. Dus ik hoef alleen mezelf nog maar te beschermen :D
Hier ook veel mais en in de bossen schijnen ze op bepaalde plaatsen op bepaalde tijden érg wakker te zijn, dus die mijden we dan :D

Als het losse blad is mooi uit de net gesnoeide haag gewaaid en de rest zat al stormvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:30

Bij ons grasland, grasland, grasland en ook nog eens grasland :D . Allemaal tbv van kuilgras productie. Weinig dazen, wel wat muggen en vliegen als het erg warm is. Gebruik alleen een vliegenmuts voor de ogen, verder zelden een vliegendeken o.i.d.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:39

Ik heb hier zelfs vliegenbescherming voor de benen, want die zitten anders helemaal vol bloed en eitjes. Je herkent er haast geen paard meer in :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:42

Ook als het 30 graden is? Vind het altijd zo warm om ze dan in te pakken

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:43

Wat is er met mais en insecten?

Waar mijn paarden voorheen stonden zaten ontzettend veel vliegen, ook wel dazen maar niet extreem. Ben zo blij dat ik die irritante beesten hier helemaal niet zie!