Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:58

Hier is de vrachtwagen ook geweest! Was een koerier met een enorme vrachtwagen! Kon dus ons pad niet op en dus moest ik met mijn autootje op en neer rijden (250m heen, 250m terug en maar in en uit showen pffff)
De dames die met mij de pallet delen zijn ondertussen op de hoogte en ik verheug me al om ze IRL te zien :D

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:55

Mooi dat de pallet er is, wat een gedoe om op die manier te lossen zeg ;(
Ik hoop snel langs te komen en hopelijk raken we niet ingesneeuw, wat een vies weer is het ineens.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:17

Bij ons was het bij de buurman neergezet want wij zitten aan een doodlopende weg waarbij je onder een gemaal door moet rijden. Maar de vrachtwagen was te hoog :P Gelukkig wilde de buurman het wel even opslaan tot vanavond, maar hij had het gelijk naar stal gebracht met zij shovel (of hoe je dat ook schrijft)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:46

doe mij ook zo'n buurman!

Ja het is echt bagger weer jakkes

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:10

Dames, doen jullie verslag van de Dolsmakorrels? Ben heel benieuwd. En jennyk, wil je dan ook het verschil met de oude Topkorrels aangeven, als dat er al is.
Ik ben over de oude Topkorrels wel tevreden. Ik hoorde trouwens dat hij die groene niet meer verkoopt.

Wat ik ook nog een enorm voordeel vind t.o.v. stro, is dat je kleren absoluut niet naar mest of urine gaan ruiken. Vroeger kon ik mijn kleren gelijk de was ingooien als ik had uitgemest en nu ruik je helemaal niets.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:13

Even voor mijn lijstje, welke korrels verkoopt Top nu dan?
Sluit me trouwens aan bij de melding van de niet naar "paarden" stinkende kleding na het stallenmesten.

Fitz. hoe is het met jouw stal afgelopen na het omspitten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:17

Volgens mij verkoopt Top nu helemaal geen korrels meer, maar dat weet ik niet zeker.

Het experiment lijkt goed uitgepakt te zijn :)) Bovenlaag is mooi droog. Ik hoop voorzichtig dat ik toch de 12 weken ga redden.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:18

Wij hebben sinds 4 weken ook korrels van Dolsma na eerder een andere soort te hebben geprobeerd.
Deze bevallen tot op heden heel goed, de kleur is okergeel en bij mijn paard na 3 weken de zaak omgegooid en 1 zak nieuwe korrels er weer doorheen gedaan. Is een mooi dik pak geworden. De D-pony heeft 5 zakken erin sinds 2 weken en hier hoeft voorlopig nog niets bij.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:08

Is hier iemand die meer weet over Top zijn korrels? Op de site van hun staan ze nog wel vermeldt.
Info welkom.

@ Fitz....gaat vast lukken! :(:)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:15

Jaa, morgen ga ik bij jennyk de korrels ophalen!!!
Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt!

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:41

ik sta al sinds september op strokorrels van agrifirm/welkoop.
heb net mijn pallet op!.. en heb net weer een nieuwe besteld.
bevalt ook goed..mooi geperste brok goud gele kleur brokje.
op de zakken staat overigens 100% Tarwe stro..
IK heb twee paarden erop staan welke overdag buiten komen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:56

phietje schreef:
bevalt ook goed..mooi geperste brok goud gele kleur brokje.
op de zakken staat overigens 100% Tarwe stro..

Kijk dit is nuttige info ;) in mijn lijst (volgens de laatste berichtgevingen) bestaan de korrels van Agrifirm nl uit tarwe/gerst.
Als het op hun zakken staat zal ik het wijzigen in de lijst. Heb je ook de actuele prijs?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:25

Phietje, dat betekent dus dat je 5 maanden hebt gedaan met 36 zakken.
Hoeveel weken ongeveer, weet je dat? Dan kunnen we zien hoe duur het in gebruik is geweest.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:29

Nou de Dolsma korrels liggen erin. Paard schrok zich een hoedje :P Ze kwam de stal in, schopte een paar korrels vooruit tegen de wand (wat een heel klein beetje geluid maakt) en paard draaide zich binnen een seconde om en stond weer buiten de stal :P

Daarna weer erin gezet en het was heel spannend, ze was de hele tijd aan het snurken. De deur stond open (ze mocht door stal heen wandelen) en als ik haar niet tegen hield stond ze gelijk weer buiten haar stal :P

Daarna stond ze erin (deur dicht) en schrok ze van een aansteker en schopte weer wat korrels tegen de wand waar ze erg van schrok. Ze stond een paar rondjes te spinnen in stal. En wat denk je: de bodem was nog steeds vlak!!! Normaal met stro was er na een minuut al een hele berg want madam tilt haar achterbenen nooit op.

Dioos staat altijd een beetje te draaien in stal (wil alles in de gaten houden) maar de bodem bleef strak en glad!!

Ben benieuwd hoe de korrels uit elkaar gaan vallen want het is zo best apart :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:33

Fitzroy schreef:
Phietje, dat betekent dus dat je 5 maanden hebt gedaan met 36 zakken.
Hoeveel weken ongeveer, weet je dat? Dan kunnen we zien hoe duur het in gebruik is geweest.

Dan denk ik 6 zakken in 1 keer, dus 30 zakken over en dan 5 x 6 = 30, dus 6 zakken per maand is anderhalve zak per week. Vind ik best veel, zoveel zakken vlas gebruik ik ook per maand.

Phietje heb je al een keer de stal helemaal leeg geschept volgens advies? Na hoeveel weken en hoe groot is je stal?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:39

Jouw mooie rekensom klopt niet...lees 2 paarden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:44

Dan is het idd heel zuinig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:56

Citaat:
Ben benieuwd hoe de korrels uit elkaar gaan vallen want het is zo best apart

Heb je de korrels wel een beetje nat gemaakt? Dat is wel de bedoeling hoor, dan vallen ze sneller uitelkaar en hoeft je paard niet op de korrels te lopen!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:00

Jannepauli schreef:
Citaat:
Ben benieuwd hoe de korrels uit elkaar gaan vallen want het is zo best apart

Heb je de korrels wel een beetje nat gemaakt? Dat is wel de bedoeling hoor, dan vallen ze sneller uitelkaar en hoeft je paard niet op de korrels te lopen!

Ja, heb ik gedaan. Heb ook een beker met strokorrels en water erin gedaan, maar daar was geen resultaat (had 20 minuutjes staan weken). Vind het niet erg hoor zo :P Maar ben benieuwd

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:04

Hmmm.. >;) dat klinkt een beetje als de korrels die ik eerst had - die waren na een uurtje in een bakje water nog niet uit elkaar gevallen en met wat peuteren leek het wel alsof er hout doorheen gewerkt zat. Ik heb de hele lading meteen weer teruggebracht.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:10

Jannepauli schreef:
Hmmm.. >;) dat klinkt een beetje als de korrels die ik eerst had - die waren na een uurtje in een bakje water nog niet uit elkaar gevallen en met wat peuteren leek het wel alsof er hout doorheen gewerkt zat. Ik heb de hele lading meteen weer teruggebracht.

Een houthandelaar kwam het brengen :+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:29

Riekster.

Groenige korrels...... van Top misschien?
Een houthandelaar? klinkt een beetje vaag.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:35

De korrels zijn bruinig (licht). Ik ben benieuwd wanneer ze uit elkaar gaan vallen. Als je er flink op ging stampen en schuiven dan kreeg je wel hele kleine strootjes (echt heel klein) te zien. De korrels zijn van Gebr. Dolsma.

Normaal komt er denk een vrachtwagen van Dolsma, maar hier kwam een vrachtwagen van een houthandelaar. Heel zijn vrachtwagen lag vol met hout en er stond 1 pallet in (ingebouwd :P) Normaal brengt Dolsma zelf, maar waarschijnlijk was het erg ver weg, en moest deze sowieso deze kant op, dus kwam deze het brengen. Hij deed dat weleens vaker zei de chauffeur ook.

Het is gewoon even afwachten, opzich vind ik het niet erg als het zo blijft, de stal bleef net lekker vlak (na veel draaien) en de poep was er ook makkelijk uit te halen. :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:47

Ja leuk is dat hè, keutels overhouden uit een schep korrels. Maar het verhaal is nu helder en het komt vast goed. We (JP en ik) waren even bang dat het een andere leverancier was.
JP..ik spreek ook even voor jou hoor :o

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:59

Ik zal morgen wel een update plaatsen of het al wat meer uit elkaar is gevallen :P