Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:21

Als ik zo lees is eigenlijk iedereen wel tevreden met hun bak met kokos?
Kan je ipv slepen het ook eventeel makkelijk harken?
Ga eens op kokovezel kijken.

Zijn er hier mensen in zuid holland met een kokos bak???

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:30

Wij hebben tot volle tevredenheid de korte vezels van Go-koko in onze bak. Die was in de zomer veel te zwaar, en in de natte periode was het blubber.Nu zit er veel meer samenhang in, bij droogte is hij lang zo zwaar niet en nu in het natte is hij veel stabieler en absoluut NIET glad.
Zal proberen wat foto's te plaatsen, maar die moet ik eerst opzoeken, kleiner maken en op MijnAlbum zetten.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:52

Caballos schreef:
Als ik zo lees is eigenlijk iedereen wel tevreden met hun bak met kokos?
Kan je ipv slepen het ook eventeel makkelijk harken?
Ga eens op kokovezel kijken.

Zijn er hier mensen in zuid holland met een kokos bak???

Hopelijk over een paar weken... kokos is gister geleverd.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:49

Zijn er meer mensen met korte dan met lange vezels?
Daarover kon ik op de site niets vinden?

De bak bij ons is zomers ook veel te zwaar. In de winter, nu met veel regen staan er wel wat plassen op maar is het even droog dan zie je het wel wegzakken.

Ik weet niet of het zo is dat bij het ene probleem korte vezels beter kunnen en bij een ander probleem lange vezels? Of maakt dat echt helemaal niets uit?

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:33

Firstpirit schreef:
Santano schreef:
Kan iemand me vertellen hoe lang de korte vezels zijn?
Ik ben bezig geweest met rondbellen voor kokos:

Op kokovezels.nl staat aardig wat info. *D

Ha, de site is van kokosystems, en die verkopen lange vezels. Op kokosvezels.nl (let op kokoS, niet goed gelezen waardoor ik er toevallig terecht kwam :-s) staat wel wat over korte en lange vezels. Korte vergaan eerder, maar klinken wel minder in (althans in filters, want daar gaat die site over, en ik heb nou juist informatie over paardenbakken nodig...).

Ik kan me voorstellen dat vezelfs van 3 cm minder stabiliteit geven dan vezels van 15 cm. Aan de andere kant vind ik het kunnen slepen van de bak ook wel belangrijk. Dat ze sneller vergaan vind ik niet echt een drama, omdat ze ook ruim 35-40% goedkoper zijn dan de lange. Ik kan er later altijd nog lange vezels doorheen werken.

Maar als iemand slechte ervaringen heeft met korte, dan hoor ik het graag.

Hoe lang zijn de vezelfs van go-koko?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:05

De vezels van go-koko zijn kort.. Lange vezels schijnen lastiger te mengen met de bodem en het slepen wordt er ook niet makkelijker op wordt gezegd.

Bij mij zijn donderdag 45 baaltjes go-koko geleverd. Vrijdagavond de bak vlak gemaakt en 35 baaltjes over de bak verdeeld, touwen er afgehaald en alvast drie pakken verspreid. Het viel ons alles mee!! We hadden al snel een handige manier om de touwen er af te halen en het los maken van de pakjes ging best makkelijk. We dachten dat dit een vreselijk karwei zou zijn, maar het viel ons alles mee.
Zaterdagochtend zijn we met z'n vijfen aan de slag gegaan om alle pakjes los te maken en te verspreiden. 4 losmaken en verspreiden en één is er met de grasmaaier nog eens overheen gegaan (let op was wel redelijk zware grasmaaier). We waren met max. 2.5 uur klaar. S' avonds is er een loonwerker geweest om het te fresen en daarna hebben we het zelf weer vastgereden.

Vandaag is al 1 keer in gereden en het verschil is zeker merkbaar!!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:48

hoezo grasmaaier?

hoeveel pakjes kilo? heb je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:49

Santano, ik denk dat als jij een stevige bak hebt, je er niet te veel in moet doen.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:22

Iloonie, zitten er ook vezelfs bij van 2-3 cm of zijn ze langer?
Ik hoorde dat ze bij Go-koko maximaal 7 cm lang zijn. De kokos die ik kan krijgen (voor nog geen derde van de prijs van Go-koko) is korter: gemiddeld een centimeter of 3.

Ik heb een proefmonster gekregen, en dat een klein beetje getest, maar echt beoordelen gaat dan lastig.
Iloonie, waarin merk je vooral het verschil?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:54

Grasmaaier om het nog fijner te maken, anders blijven het van die proppen. je kan het ook met je handen doen, maar dat is een werk....

Uiteindelijk zijn er 40 pakjes ingegaan.. pakjes zijn25 kg.

Vezels zijn erg kort 2 cm ofzo... maar als je het pakje uit elkaar haalt moet je het wel los schudden met een riek, dan zijn het eerste soort proppen. En dat moet je dan weer losmaken. Je moet dus wel ff moeite doen.

Ik ben er tevreden mee, maar je kunt vast goedkoper kokos krijgen. Ik heb met verschillende mensen van go-koko contact gehad en die waren ook tevreden. En dat gaf voor mij de doorslag.. voor een dubbeltje op de eerste rij...sja dan moet je geluk hebben.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:01

Hoi,

bedankt voor je antwoord. Ik weet dat veel mensen tevreden zijn over Go koko.
Daarom ben ik ook aan het zoeken of mijn goedkopere leverancier (die zich eigenlijk niet op paardeneigenaren richt, maar op tuinbedrijven) hetzelfde soort aanbiedt.

Ik heb een paar maanden geleden een wei gekocht, dus mijn spaarvarkentje is nogal leeg... En ik wil mijn probleem met de paddock toch graag redelijk opgelost hebben. Het hoeft geen officiële, geweldige bodem te worden, elke verbetering is meegenomen.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:14

paddock of bak vind ik ook wel een verschil..
ik snap dat je dan je budget naar beneden bij stelt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:22

Dus liever kortere vezels dan de lange als ik zo begrijp/lees van jullie?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:07

Santano schreef:
- Ik heb nog een ander bedrijf gevonden dat relatief goedkoop (ik dacht 575 euro per 1000 kg, heb ongeveer 700 kg nodig) kokosvezels levert. Is eigenlijk niet gericht op paardenbakken, maar het zijn wel dezelfde (kwalitatief goede) vezels. Zij richten zich voornamelijk op tuinbedrijven, mogelijk is de prijs daardoor ook lager. Ze kunnen het echter wel leveren. Zit in baaltjes van 25 kg. Ik heb een proefmonster gekregen, ziet er goed uit. Maar het zijn wel korte vezels: circa 3 cm lang. Heeft iemand ervaring met zulke korte vezels?
Ik moet zeggen dat het heel makkelijk uitpluist en ook best wel stevig is. Daarnaast weet ik wel zeker dat je met deze korte vezels je bak gewoon kunt slepen. Ik vraag me wel af of het stevig genoeg is, omdat de haren een stuk korter zijn. Aan de andere kant: Houtsnippers zijn ook niet erg groot.

Heb je voor mij gegevens van dit bedrijf? Ik wil dit eens uitproberen in onze paddock.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:18

Caballos schreef:
Dus liever kortere vezels dan de lange als ik zo begrijp/lees van jullie?

Bij mij bevalt het goed, voor zover ik dat kan beoordelen na 3 dagen. Ik heb geen ervaring met lange vezels, dus kan er eigenlijk niets over zeggen. Heb wel iemand gesproken die zelf korte heeft en vrienden hebben lange.. die lange bevielen niet goed, mengde niet goed met de bodem.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:08

Ok, heb al eerder gelezen dat de lange minder goed mengen....
Misschien zijn de korte dan ook wel gewoon prima.

Heb ook eerder gelezen hier dat als je bak redelijk stabiel is (dat is op dit moment zo, in de zomer is het grootste probleem; veel te zwaar is de bak dan) je er niet teveel kokos in moet doen?
Is het dan zo dat als je een x-hoeveelheid nodig hebt van voor een 20x40 bak kokos, je dan de helft neemt? Of doe je zoiets op het oog?
Hebben jullie dat zelf bekeken of zijn jullie daarin (eerlijk) geadviseerd?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:11

Ik heb het gevraagd hoeveel hij zou adviseren en dat besteld... maar of het eerlijk is...

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:16

Heeft 1 van jullie een foto van z'n bak met coco's snippers, wij willen dit waarschijnljik ook in onze bak..

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:00

Ik volg dit topic al een hele poos met belangstelling.

Ook ik wil/moet m'n buitenbak vernieuwen.
Ik heb nu een offerte liggen van iemand die kokoschips/snippers levert.
Heeft iemand daar al ervaring mee?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:06

Zou het een idee zijn om Kokos te gebruiken in een bak die té nat en ongelijkmatig is? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Heb niet alles doorgelezen :o

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:27

volgens mij heb ik de oplossing,

ik ga mijn lange vezels door de hakselaar halen voor het verdelen,

dus het pak in plakken uit elkaar halen, door de hakselaar en dan verdelen en pluizen,,
heb ik lange vezels niet te duur,(ik las iemand die zei dat korte goedkoper waren? niet bij gokoko daar zijn de korte 3x zo duur)

probleem is alleen dat ik geen hakselaar heb om het te proberen,
ik dacht een takken hakselaar op benzine of diesel te gebruiken,]
maar voor ik zo een ding huur zou ik graag weten of het werkt

in de lengte die ik wil

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:38

Hier zei iemand net iets over een grasmaaier, is dat geen idee?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:40

Grasmaaier was ik.. maar wij hadden korte..

Hakselaar is wel een goed idee, dat werd bij ons ook nog geopperd, maar dan moet je niet zo'n ding hebben wat je huurt bij de Gamma of Karwei. Je zal het eens moeten vragen bij een loonbedrijf of hovenier.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:49

grasmaaier lijkt me idd vastlopen, die van ons kan ook geen heel hoog bermgras aan

ik ga op zoek naar een strohakselaar,

we zitten hier midden in de bollenvelden dus dat moet lukken

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:03

Ik denk dat we er ongeveer wel uit zijn, het worden de korte vezels. Maar nu de vraag waar we het gaan kopen, heeft iemand aanraders?