Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:18

LADPR schreef:
Tita: Ja dus je paard staat de hele winter binnen alleen om in de zomer wat grasjes te kunnen eten.

JAAAAAAAA want er mogen geen paarden het land op van de gemeente dus heb je niks te willen als je je land wilt houden als pensionouder zijnde

en ik heb iid liever gras dan dat ze in de winter met hun hoeven in blub staan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:20

Maar kunnen ze dan niet in een gedrainerde paddock samen in de winter tita?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:21

Mijn paard mag niet eens in de wei op doktersadvies (en ik ben eigenwijs).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:21

Quellian schreef:
Mijn paard mag niet eens in de wei op doktersadvies (en ik ben eigenwijs).

Precies, er zijn dus uitzonderingen genoeg! Dat vind ik dan ook een ander verhaal hoor! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:22

Tita: Haha je weet het leuk te brengen.

Heb nog steeds geen antwoord wat het verschil voor een paard is om of op zandgrond te staan of om op gras te staan.

Dus als iemand geen gras heeft betekend dat automatisch volgens jou dat in de winter de paarden daar dan altijd in de blub staan? Aparte redenatie

Quellian: Dan vind ik eht ngo wer ene heel ander verhaald, een DA zegt dat niet voor niks natuurlijk

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:26

Inderdaad, het is niet natuurlijk dat zóveel paarden niet naar buiten gaan. De manege waar ik zeer regelmatig te vinden ben heeft geen weide en pas over een tijdje komt er een paddock. Paarden de benen laten strekken kan door losgooien in de rijbak maar da's lastig omdat er bijna altijd wel iemand wil rijden. Weidegang is er alleen voor de privépaarden die 's zomers ergens anders 'op vakantie' mogen en dan een week of 6 in het weiland staan. De manege heeft ook een weiland, een halfuur rijden verderop: daar mogen echter alleen de manegepaarden die het écht nodig hebben door ziekte of wat dan ook op, plus de pensionpaarden die daar -riant- voor betalen.

En mij zal je niet horen zeggen dat ik eens ben met de gang van zaken op die manier. Maar aan de andere kant: midden in het Amsterdamse Bos zijn er ook geen weilanden beschikbaar en ís er ook helemaal geen ruimte voor paddocks. En dat is niet alleen in het Amsterdamse bos. Eerlijk gezegd vind ik het nogal cru om te zeggen dat men in de Randstad 'dan maar gewoon geen paard moet kopen'. Dat betekent dus ook géén maneges. Dat betekent dus geen enkele vorm van paardensport in de Randstad? Dat vind ik nogal elitair overkomen, paardensport wordt dus een nóg duurdere sport omdat je er ook meteen een flinke lap grond bij moet hebben.

Ik vind het vreselijk om te zien hoe paarden dag in, dag uit alleen uit hun stal komen als baasje zin heeft om te rijden en te poetsen, het is vreselijk om een manegepony die een jaar keihard gewerkt heeft eindelijk weer eens in een weiland te zetten omdat even aan mag sterken.
Maar paardrijden ís al onnatuurlijk op het moment dat je een paard op een stukje grond zet met afrastering: het is al onnatuurlijk op het moment dat je van zo'n dier vraagt 'roofdieren' in zijn nabije omgeving toe te laten, ze hem overal te laten aanraken, ijzer onder hun hoeven te slaan, aan een touwtje met te moeten wandelen of erger nog: zo'n roofdier op hun rug toe te laten.
Het hangt er maar net vanaf welk moment je zoiets 'onnatuurlijk' vindt worden. Ik zie persoonlijk die grens niet bij al dan niet weidegang, maar bij al dan niet zó om moeten gaan met de mens, een natuurlijke vijand.

Ik ben absoluut geen voorstander van natural e.d., ik wil alleen maar zeggen dat ik het eens ben met wat hier gezegd wordt, maar dat het in mijn ogen op een ánder moment al 'misgaat'.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:30

haha Me_lodY jij kent mijn paarden niet Bloos Knipoog
die ken ik veeel beter dan jou Knipoog
en mijn paardjes leven nog steets kijk maar in me profiel of ze vredig zijn Knipoog

ik kan een shetlander die bij mijn op school staat die mag nog geeneens gras eten heeft ie allergie voor Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:34

detour schreef:

Nors opkijken

dat kost geld he Tong uitsteken

wij hebben 1 paddock voor 33 paarden ong 15x10 daar mag je in de winter 15min of langer als er niemand na jou wilt.

De mijne vind een paddock niks hij gaat zand eten en samen met andere dat gaat vaak fout hij duikt richting de slokdarm van een ander paard.
In de weide is ie super hij kan met elk paard...

Het is moeilijk detour en ik haat het als mensen zeggen dat ik niks voor mijn paard over heb.
Nu heb ik een andere stalling gevonden helaas moet ik over de burg bij gorinchem dat betekend dat ik s'avonds nooit meer ff kan gaan. altijd file A27 is een ramp. Deze stal staat ong 25 km van mijn huis en mijn huidige stal 15km.

Maar de stal heeft wel heel veel weidegang en mag ook in de winter (paar stukken) maar heeft bv minder voerbeuren en wat andere nadelige gevolgen.
Dus ik twijfel heel erg en vooral nu Prince ernstige koliek heeft gehad...vind ik 6x per dag voeren super

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:37

Ook dit topic begint weer behoorlijk gezellig te worden
mensen ga elkaar niet aanvallen en niet zo dom lopen doen..(accepteer elkaars mening, tuurlijk mag je wel vragen om verduidelijking maar doe dat op een normale manier..) , geef gewoon je mening en dat is t.. t word dr niet gezelliger op..

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:40

Hanmar schreef:
En mij zal je niet horen zeggen dat ik eens ben met de gang van zaken op die manier. Maar aan de andere kant: midden in het Amsterdamse Bos zijn er ook geen weilanden beschikbaar en ís er ook helemaal geen ruimte voor paddocks. En dat is niet alleen in het Amsterdamse bos. Eerlijk gezegd vind ik het nogal cru om te zeggen dat men in de Randstad 'dan maar gewoon geen paard moet kopen'. Dat betekent dus ook géén maneges. Dat betekent dus geen enkele vorm van paardensport in de Randstad? Dat vind ik nogal elitair overkomen, paardensport wordt dus een nóg duurdere sport omdat je er ook meteen een flinke lap grond bij moet hebben.

ik vind dit niet cru; veel maneges beseffen nu tegenwoordig gelukkig ook dat als ze hun dieren(en dus inkomsten) blij en gezond willen houden ze weidegang moeten kunnen aanbieden aan zowel pension als lespaarden en ponies.
En ja; als je in Amsterdam woont en niet bereid bent te reizen naar je paard die dan dus een stuk verder staat maar wél op de wei dan moet je geen paard nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:46

tita schreef:
Citaat:
de grond in nederland is idd te nat, dus al diegenen die een paard willen houden kunnen de grond ook behandelen, lees: draineren, zodat je wel aan de voorwaarden voldoet.
alleeeeeen, dat kost geld, en daar gaat het in veel gevallen op stuk.

Gestoord Gestoord Gestoord

uitwaarden kun je niet draineren en natuurgebieden mag je niet draineren

stalhouders gaan niet hun weiland draineren

en iedereen kan een stuk land kopen en dan nog laten draineren...hoe je het wend of keert

In de winter lopen ze het land stuk met als gevolg dat je van de zomer niks heb, dan heb ik liever mijn paard binnen zodat ie in de zomer lekker gras heeft Pling OK dan!

Wat een onzin. Mijn paard loopt ook in een gebied wat niet eens te draineren valt (veengrond). En wij hebben nu zat gras, hoor. Zeker deze winter viel het allemaal erg mee met de regen. Knipoog
Het wordt hier op bokt vaak heel wat erger gesteld dan het daadwerkelijk is. En ik kan het weten, want ik heb mijn paard 24/7 buiten staan, op veengrond.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:50

Nadya lees eens wat beter en dan zou je lezen dat wij hier ook in de uitwaarden leven...daar mogen geen paarden op in de winter en natuurgebieden mogen ze niet eens komen.

En bij ons op de weide is het gras echt op hoor aan het einde van het seizoen.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:53

LADPR schreef:
Tita: Haha je weet het leuk te brengen.

Heb nog steeds geen antwoord wat het verschil voor een paard is om of op zandgrond te staan of om op gras te staan.

Dus als iemand geen gras heeft betekend dat automatisch volgens jou dat in de winter de paarden daar dan altijd in de blub staan? Aparte redenatie

Quellian: Dan vind ik eht ngo wer ene heel ander verhaald, een DA zegt dat niet voor niks natuurlijk

Het ligt er aan wat de reden/diagnose is. Mijn DA heeft een fout gemaakt bij de diagnose (zij had het ineens over een kneuzing, maar het bleek dat ze de eerste hoefzweer gewoon niet goed had uitgesneden) en van haar moest ik mijn paard ook op stal houden (enkele weken). Maar ik had een heel ander idee over de diagnose en heb hem gewoon buiten gezet. En ik bleek gelijk te hebben. Knipoog
Wat was ik blij dat ik me niets had aangetrokken van de DA, want beestje werd stapelgek op stal met gecontroleerde beweging (waar ik me ook niet aan gehouden heb, want dat was na 2 dagen ook niet meer te doen Haha!).

Mijn paard doet het ook niet goed op zand of in een paddock. Zelfs niet op zandgrond met gras. Veengrond schijnt rijker te zijn aan voedingsstoffen. Ik denk dat dit soort zaken bij elk paard verschillend zijn. De Shetlanders bij ons in de kudde, vind ik persoonlijk te dik en dat zal zeker hierdoor komen. Trouwens, mijn paard's voetjes gedijen aardig goed op natte grond. Beter dan op droge grond en op stal. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:57

tita schreef:
Nadya lees eens wat beter en dan zou je lezen dat wij hier ook in de uitwaarden leven...daar mogen geen paarden op in de winter en natuurgebieden mogen ze niet eens komen.

En bij ons op de weide is het gras echt op hoor aan het einde van het seizoen.......

Nou, ik zit in een wat onrustige omgeving nu, dus vergeef mij. Knipoog
Dat ze niet in de uiterwaarden mogen, a la, dat kan in begrijpen. Maar dan nog denk ik dat ELKE stalling er voor zou moeten zorgen dat er tenminste genoeg paddocks zijn om de paarden overdag buiten te kunnen zetten. En niet voor een uurtje, nee, veel langer. Ik vind dat een vereiste!!!
Maar goed, ik ben blijkbaar heel kritisch en dat klopt ook wel. Ik wil het allerbeste voor mijn paard.

Dus veel beweging, ook in vrijheid, en veel sociaal contact, het liefst met paarden waar hij langer mee staat, zodat ze vriendschappen op kunnen bouwen. Ik vind dat veel belangrijker nog, dan dat ik elke dag kan rijden. Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:59

tita schreef:
detour schreef:

Nors opkijken

dat kost geld he Tong uitsteken

wij hebben 1 paddock voor 33 paarden ong 15x10 daar mag je in de winter 15min of langer als er niemand na jou wilt.

De mijne vind een paddock niks hij gaat zand eten en samen met andere dat gaat vaak fout hij duikt richting de slokdarm van een ander paard.
In de weide is ie super hij kan met elk paard...

Het is moeilijk detour en ik haat het als mensen zeggen dat ik niks voor mijn paard over heb.
Nu heb ik een andere stalling gevonden helaas moet ik over de burg bij gorinchem dat betekend dat ik s'avonds nooit meer ff kan gaan. altijd file A27 is een ramp. Deze stal staat ong 25 km van mijn huis en mijn huidige stal 15km.

Maar de stal heeft wel heel veel weidegang en mag ook in de winter (paar stukken) maar heeft bv minder voerbeuren en wat andere nadelige gevolgen.
Dus ik twijfel heel erg en vooral nu Prince ernstige koliek heeft gehad...vind ik 6x per dag voeren super

Tsja, weet je wat ik me dan afvraag? Waarom eet een paard zand? verveling? gebrek aan gras? Wat is de oorzaak?..

Ik heb je topic destijds gevolgd en vind echt dat je paardje een vechter is, en weet helaas als geen ander hoeveel zorgen je kunt hebben, hoeveel tijd etc het kost en ook jij wilt het beste voor je dier.. Ach gut

Maar in zo'n situatie zou ik mijn dier idd niet willen plaatsen. Ik heb dan ook het geluk dat ik op de Veluwe woon; ken mensen die zelfs vanuit de Randstad komen om hun dier maar buiten te kunnen zetten..

Zou je het er voor over hebben dat als je de garantie had dat je dier 20 km verderop stond, meer welzijn ervoer, dat jij hem dus misschien maar een paar keer zou kunnen bezoeken ivm afstand, km kosten, file etc?..

Het blijft idd overwegen..

Ik denk zelf dat ik dan voor het laatste zou kiezen. Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:01

@ Nadya; mijn paard heeft een allergie voor het gras (wat zich uit in dikke lymfeklieren) in combinatie met niet goed sluitende klepjes in de buis van eustachius (door hoofdhouding naar beneden), wat zorgt voor volgelopen luchtzakken (dik hoofd dus). Door de zwellingen in het hoofd is de bloedtoevoer van het hart naar het hoofd niet optimaal.

Maar ik ben eigenwijs en zet haar wel een uurtje per dag op de wei (verder staat ze zoveel mogelijk in de bak), puur omdat het me niet aanstaat om een paard 24/7 op stal te houden. Maar moet ook aan het dier denken, ondanks dat ze me niet begrijpt als ik zeg 'ik doet het voor jou'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:04

Quellian schreef:
@ Nadya; mijn paard heeft een allergie voor het gras (wat zich uit in dikke lymfeklieren) in combinatie met niet goed sluitende klepjes in de buis van eustachius (door hoofdhouding naar beneden), wat zorgt voor volgelopen luchtzakken (dik hoofd dus). Door de zwellingen in het hoofd is de bloedtoevoer van het hart naar het hoofd niet optimaal.

Maar ik ben eigenwijs en zet haar wel een uurtje per dag op de wei (verder staat ze zoveel mogelijk in de bak), puur omdat het me niet aanstaat om een paard 24/7 op stal te houden. Maar moet ook aan het dier denken, ondanks dat ze me niet begrijpt als ik zeg 'ik doet het voor jou'.

Maar dan doe jij je uiterste best en is het verder niet anders voor het dier. Lachen
Lijkt me heel pittig, zoiets. Maar, jouw paard kan wel lekker in de bak rond lopen. Nergens een plek te vinden met paddocks ofzo? Waar ze de hele dag in kan staan met soortgenootjes?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:07

Nadya schreef:
Quellian schreef:

Maar dan doe jij je uiterste best en is het verder niet anders voor het dier. Lachen
Lijkt me heel pittig, zoiets. Maar, jouw paard kan wel lekker in de bak rond lopen. Nergens een plek te vinden met paddocks ofzo? Waar ze de hele dag in kan staan met soortgenootjes?

Ik zou niet op een stal willen staan met enkel paddocks, want een paard hoort in de wei. Mijn pony loopt trouwens van 15.00u. tot 20.00u. in de wei (met graaskorf).

Maar ik denk dat de meeste mensen doen wat hun dier van ze vraagt.

Cador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:08

Paard moet paard kunnen zijn..

Cador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:09

maar daar heb je niet persee elke dag een wei voor nodig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:09

Quellian, nou, helaas heb ik die ervaring niet, dat de meeste mensen doen wat het dier ze vraagt.
Veel mensen hebben geen idee wat het dier vraagt. Helaas. Verdrietig

Hard om te zeggen, kan ook best arrogant overkomen, is niet mijn bedoeling, maar dat is waarom ik in het dagelijks leven niet graag bij mensen met paarden om ga. Behalve dan de uitzonderingen (die er gelukkig ook genoeg zijn!!!).

Overigens ben ik verder niet zo arrogant, hoor. Knipoog
Dat valt best mee...... Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:11

Van mij mogen ze het allemaal uitzoeken, iedereen denkt het toch het best te weten. Daar brand ik mijn vingers niet aan, zit lang genoeg tussen de paarden(mensen) om te weten dat ik me beter afzijdig kan houden.

Maar goed, bij mij op stal zijn het over het algemeen wel mensen die hun hart bij hun dier(en) hebben liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:13

Bij mij niet..... Verdrietig

En het zal me verder een worst zijn wat ze van me vinden. Die fase heb ik allang gehad, daar ben ik nu te oud voor. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 28-04-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:14

runningkawa schreef:
rijden doen we allemaal sw...en iedereen kan daar verbetren, wel of geen plek voor buiten zetten, is dus gelijk voor iedereen

Wel is gewoon bekend dat een paard een kudde dier is en zijn hele spijsvertering en afvalstoffen afvoeren gemaakt is op beweging.
Eigenlijk kun je daar niet eens over discusieren....

idd! Maar moet die beweging juist op het land?
Lijkt mij ook veel beter van wel ja. Toch kan dat niet altijd, zeker in de winter is dat een probleem.
En zoals ik eerder zei is een stukje wei ook niet zaligmakend als je niet verder kijkt - dus schuilstal, geen 24-7 blub etc etc.

vele móeten kiezen, want kunnen niet alles krijgen wat het beste is voor hún paard.
Helaas zijn niet alle pensions met (voldoende)weidegang en voldoende faciliteiten voor de ruiter en ook nog belangrijk, de manier van de stalhouder van paarden houden. (de 1 gooit de stallen open en de paarden rennen naar het land, de ander prikt het paard in de bil als deze in de weg staat met mesten, weer een ander geeft kwalitatief slecht hooi of/en stro etc etc.

Makkelijk gezegd dat weide móet en anders geen paard. Als eigenaar moet je het beste kiezen voor je paard!

Enkel bij té weinig geld, moet je geen paard houden, want dan moet je keuzes maken ten koste van het paard. Paard kost nu eenmaal veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:18

als je het hele topic hebt gelezen, zie je dat er maar weinig mensen zijn die bij weidegang ook echt weide en gras bedoelen
het meerdendeel bedoeld daar dagelijks buiten mee.

En nee buiten is niet zaligmakend...maar waardoor komt dat?
Juist ja, mensen die een paard willen maar de knip dicht laten...tja, paarden zijn duur en wil je een droge paddock in de winter kost je dat geld. Maar dat hebben er veel simpelweg niet voor over....
En persoonlijk kan ik dat niet snappen...