Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:54

Als je niet de mogelijkheden hebt om een paard te houden, moet je er gewoon niet aan beginnen. Punt.

Sim0ne

runningkawa schreef:
Doen ze ook Apple, maar ze leren er niks van
Het was een K..knol
En dan durven ze ook nog te zeggen, ja ik heb altijd pech, want mijn vorige 2 paarden waren ook al van die hete rare paarden, ik val daar zeker op Verdrietig Afbeelding

Inderdaad, het paard (of zijn gezondheid) krijgt de schuld...

Apple

Kawa, inderdaad, tegen teveel voer kun je niet rijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:56

@Apple: Dan kopen ze een nieuwe en begint het riedeltje van vore af aan. En ach en wee wat een pech hebben ze toch steeds met hun aankopen

Ik ben van mening dat als je een paard geen weidegang/uitloop kunt bieden, dan je dan idd heel goed moet nadenken of je wel een paard moet aanschaffen...

Gezien de industrie die de paardensport is, zal het echter heel wat voeten in aarde hebben om het huidige beleid om te gooien. Its all about the money.. Muziek!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:00

Wat ik mij zo ondertussen af vraag is wat iedereen doet met zn paard(en). 23/7 op stal, 1 uurtje hard aan het werk is namelijk denk ik een uitzondering. Volgens mij is dit ook wel genuanceerder te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:01

Idd Cer, helemaal mijn ervaring bij die mensen.
En idd, zo'n pech dat ze steeds die paarden treffen.
Die kijken niet in de spiegel. Kunnen of willen ze niet.
Ben er nog niet achter welke van de 2 het is

Verder ook helemaal met je bericht eens.

Het is wel normaal dat we zeggen, we moeten geen aapjes houden, zielig want we kunnen ze niet bieden wat ze nodig hebben.
Maar bij een paard is het er gewoon ingeslopen dat het wel mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:04

Toch ken ik die mensen wel apple, meer dan genoeg zelfs
1 uurtje besteden ze aan hun paard, de rest is het kantine hangen.
En dat gebeurd op zowel stallen met en zonder weide
Alleen vind ik de stallen zonder weide/paddock het daar wel kwalijker

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:05

Apple schreef:
Overigens zie ik wel regelmatig dat mensen met een (gedeeltelijk) weidepaard minder vaak komen. Beest staat toch op de wei, is eruit geweest, dus heeft zn beweging gehad.

Stalpaard eigenaren daarentegen moeten gewoon elke dag naar hun paard (of iets regelen voor hun paard) anders staat dat arme beest in zn boks.

Als stalpaardeigenaar ben je dat ook verplicht aan je dier. Als je paard inderdaad gewoon buiten staat kan je er op sommige dagen best wat minder tijd aan besteden. Zolang iemand controleert op eventueel verwondingen etc red het paard zich prima en heeft inderdaad zijn loopje gehad.

Is overigens een bijkomend voordeel voor mij. Doordat ze de gehele dag buiten staat kan ik af en toe volstaan met even een kwartiertje heen. Zou ze echt de gehele dag op stal staan zou ik mij verplicht voelen minimaal 2 tot 3 uur per dag (liefst meer)met haar bezig te zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:05

Als je in de kantine gaat hangen is het een kleine moeite om dan tegelijkertijd dat paard even in een paddock te zetten Haha! Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:07

Apple schreef:
Wat ik mij zo ondertussen af vraag is wat iedereen doet met zn paard(en). 23/7 op stal, 1 uurtje hard aan het werk is namelijk denk ik een uitzondering. Volgens mij is dit ook wel genuanceerder te zien.

Tuurlijk is het genuanceerder te zien maar ik ken ook teveel slechte voorbeelden.... Overigens ken ik ook mensen die stalpaarden lekker een rustdag op stal geven...of vanwege weinig tijd even 20 minuten longeren (dan is hij er toch even lekker uit geweest...)

Anoniem

moet die paddock er wel zijn Haha!

anders is het idd niet zo'n probleem Lachen

Cer

Ik denk dat 1 uurtje (of misschien 2, met poetsen erbij) eruit geen uitzondering is, iig in de Randstad. Mensen die 40 uur werken bijvoorbeeld, hebben echt geen tijd om hun paard er 4 uur uit te laten. Misschien alleen in het weekend?

Vaak zijn bij drukke stallen de losgooimogelijkheden ook beperkt.Ofwel omdat het niet mag in de bak, ofwel omdat de bakken bezet zijn door ruiters.
En je paard daar dan 3 uur in een bak laten lopen, zal echt weinig voorkomen.

Wat te denken van het noodzakelijke 'dagje rust' of 'geen tijd' of 'slecht weer' verhaal.. Dan staat het paard zomaar 48 uur binnen.

Ik heb op een aantal van dat soort stallen gestaan, en ging zelf ook zo met mijn paard om. Was de meest normale zaak van de wereld.
Gelukkig staat ze nu op een stal met szomers weidegang en swinters in de paddock... Maar al die jaren daarvoor hadden we dat niet hoor.

Oh, er zijn trouwens genoeg stallen die alleen een rijbak hebben, of twee rijbakken. Maar niet perse een paddock of losgooibak....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:08

Citaat:
of vanwege weinig tijd even 20 minuten longeren (dan is hij er toch even lekker uit geweest...)

beter iets dan niets Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:10

runningkawa schreef:
Citaat:
of vanwege weinig tijd even 20 minuten longeren (dan is hij er toch even lekker uit geweest...)

beter iets dan niets Lachen

Is natuurlijk wel een schrale troost als je de rest van de dag in je box staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:11

ja oke, maar gewoon niet komen dan is het meteen 48 uur in de stal...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:11

20 minuten longeren, dan kom je inderdaad aan het absolute minimum dat een paard per dag aan beweging nodig heeft. Dan heb je het nog niet over verdere aandacht.

Cer, je omschrijft eigenlijk zoals mijn stal eruit ziet. Wij zelf doen niet aan 'dagje rust', 'geen tijd' of 'slecht weer', maar inderdaad, er zijn stalgenoten die regelmatig een 'dagje rust' inbouwen waarbij zo'n beest dus inderdaad de hele dag niet uit zn boks komt (of misschien in de paddock komt, maar daar dan 1 uur stil staat en niet beweegt).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:14

Ik ken 1 vrouw die heeft in twee jaar tijd 5 paarden verziekt, en weer verkocht toen ze 'onhandelbaar' bleken... Eentje werd te nerveus (door haar zweepslagen zonder reden), eentje zo hoefbevangen dat ie naar de slacht kon (door extreem overvoeren), een veulen dat helemaal nerveus werd, en nog twee grote paarden die ook onhandelbaar werden met rijden... Lekker bezig.. En reken maar dat de paarden de schuld kregen...

Dit stukje heeft trouwens meer met haar gedrag dan met het op stal staan van de paarden te maken en is puur bedoeld om te illistreren hoe het paard de schuld krijgt (de eerste 3 van deze 5 paarden stonden namelijk wel volop op de wei)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:16

Apple schreef:
20 minuten longeren, dan kom je inderdaad aan het absolute minimum dat een paard per dag aan beweging nodig heeft. Dan heb je het nog niet over verdere aandacht.

Cer, je omschrijft eigenlijk zoals mijn stal eruit ziet. Wij zelf doen niet aan 'dagje rust', 'geen tijd' of 'slecht weer', maar inderdaad, er zijn stalgenoten die regelmatig een 'dagje rust' inbouwen waarbij zo'n beest dus inderdaad de hele dag niet uit zn boks komt (of misschien in de paddock komt, maar daar dan 1 uur stil staat en niet beweegt).

Komt m.i. niet echt in de buurt van de minimum hoeveelheid beweging, als je in acht neemt dat een paard in de natuur wel 20 uur scharrelt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:18

Die 20 minuten is het minimum dat nodig is om spierafbraak te voorkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:18

Apple schreef:

Dat zijn dus, in mijn ogen, dingen die als je paard al zoveel op stal moet staan niet voor zouden mogen komen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je weinig tijd etc hebt maar dan zou je toch iets moeten regelen voor je paard.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:20

Sim0ne schreef:
Ik ken 1 vrouw die heeft in twee jaar tijd 5 paarden verziekt, en weer verkocht toen ze 'onhandelbaar' bleken... Eentje werd te nerveus (door haar zweepslagen zonder reden), eentje zo hoefbevangen dat ie naar de slacht kon (door extreem overvoeren), een veulen dat helemaal nerveus werd, en nog twee grote paarden die ook onhandelbaar werden met rijden... Lekker bezig.. En reken maar dat de paarden de schuld kregen...

Dit stukje heeft trouwens meer met haar gedrag dan met het op stal staan van de paarden te maken en is puur bedoeld om te illistreren hoe het paard de schuld krijgt (de eerste 3 van deze 5 paarden stonden namelijk wel volop op de wei)

ik mag toch hopen dat dat mens uit de paarden is. wat een k..... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:20

fransje23 schreef:
Apple schreef:

Dat zijn dus, in mijn ogen, dingen die als je paard al zoveel op stal moet staan niet voor zouden mogen komen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je weinig tijd etc hebt maar dan zou je toch iets moeten regelen voor je paard.

Dat vind ik ook
dan zorg je toch voor een verzorger oid.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:23

ja denk wel dat er zat meiden zijn die een verzorgpaard of pony zoeken. dan maak je beiden blij! ten eerste komt het paard er meer uit en word lekker vertroeteld.

fransje23

Ik heb Erik van Breda weleens tijdens een lezing zeer duidelijk uit horen leggen dat een rustdag tijdens de training geen boxrust betekend. Eigenlijk triest dat er mensen bestaan die dat wel zo op zouden kunnen vatten.

Sim0ne

runningkawa schreef:
rashida schreef:
van deze 5 paarden stonden namelijk wel volop op de wei)

ik mag toch hopen dat dat mens uit de paarden is. wat een k..... Huilen

Ik denk niet dat ze van haar fouten geleerd heeft, waarschijnlijk is ze alweer 10 paarden verder inmiddels.
En het waren zulke schatten van paarden. De eerste twee ( een E-pony en een fjordje) mochten wij ook wel eens rijden en dat waren echt geweldige paardjes, heerlijk om te rijden, maar zij sloeg ze nogal af en rukken en trekken en trappen enzo, bij haar waren ze helemaal opgefokt...Maar ja, ze was het nichtje van de staleigenaar, dus als je er wat van zei kon je oprotten (dat hebben we dus ook maar gedaan)
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 17-08-07 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt