Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
joyce B schreef:@blacky94 wij maken een rooster per maand. Iedereen geeft uiterlijk 2 weken voor die nieuwe maand zijn beschikbaarheid door liefst minimaal 5 momenten, maar er zijn vast weken dat alleen het minimum van 4 lukt)
Dan gaan we met 2 mensen kijken of er gaten zijn. En als dat niet te veel zijn vul ik meestal die gaten. Daarna verdelen we de ochtend,middag en avondbeurten en proberen we er voor te zorgen dst iemand liever niet 2x per dag hoeft te komen. Tenzij iemand aangeeft dat wel te willen omdst diegene die dag bijvoorbeeld vrij heeft en daardoor de rest van de week minder vaak heen hoeft rond specifieke tijd.
Bij ons is het nu met 5 paarden 4 beurten per week en vullen we het hooinet nog voor alle paarden. We zouden het werk ook nog anders kunnen verdelen. Dat in de ochtend ik bijvoorbeeld alleen nog buiten zet en de middag en avondbeurten verdeeld worden. De paarden gaan nu pas rond 21 uur naar binnen. Als we ze (desnoods alleen in de winter als ze niet meer in de wei kunnen) rond 17, 18, of 19 uur binnen zetten en buiten en in de avond meer hooi geven zodat ze niet te lang zonder hooi komen te staan, dan zou 1 beurt per dag kunnen vervallen. Dan hoeft iedereen minder vaak heen. Hier gaat het verzorgrooster dus zoveel mogelijk in onderling overleg. Het voerregime en aantal uren weidegang passen we, waar haalbaar, zo veel aan aan de behoeften van de paarden.
Ik heb zelf last van chronische pijnklachten en chronische vermoeidheidsklachten. Dus ik moet ook oppassen hoe ik mijn energie verdeel over alles wat moet.
Het verdelen van het werk is de enige manier dat ik nog paarden van anderen hier kan huisvesten. Iemand inhuren om het werk te doen is echt lastig. Het gaat om 3,5 tot 4 uur werk per dag bij 5 a 6 paarden verdeeld over 3 momenten. Stel
Dat ik door de week het buitenzetten zou doen en alles al klaar staat verder, blijft er 3 uur werk over. In de middag 1 tot 1,5 uur en in de avond ook. Dat is lastig personeel vinden. Met reistijd er bij is het vaak de moeite niet om slechts voor 1,5 uur betaald worden je middag of avond bezet te hebben. Dan moet je al iemand vinden die het als betaald "vrijwilligerswerk" wil doen.
Stel we betalen €15,- per uur. (Zwart uiteraard, anders komen er nog werkgeverslasten overheen) Dan is dat €22,50 per moment. €45,- per dag. X 31= €1395,- per maand. : 4 pensionpaarden is €350,- per pensionpaard extra kosten voor volpension bovenop het huidige stalgeld van €200,- tot €220,- (exclusief krachtvoer en strooisel, dus reken op €270 tot €300,- inclusief krachtvoer en strooisel)
Dan zou ons stalgeld (met alleen buitenbak) voor volpension moeten verhogen tot €550,- tot €570,- exclusief strooisel en krachtvoer.
Dat vinden mensen al te duur voor een stal met binnenbak!
Uurloon voor volpension is, vooral bij kleinere stallen, echt uit verhouding tot de prijs die mensen bereid zijn te betalen. Vaak houdt een stalhouder of aanbieder echt geen minimumloon over vanuit het gevraagde stalgeld.
Er bestaat een wettelijk minimumloon, maar veel paardeneigenaren zijn niet bereidt (en financieel vaakbook niet in staat) om de stalhouder dat minimumloon te betalen voor het werk.
Het is onrealistisch om te verwachten dat je voor prijzen beneden de €500,- volpension kunt staan op plekken waar paarden buiten en binnen gezet worden, stallen, paddocks en weides netjes gemest worden en er ook in de avond nog een voerronde is.
Veel stalhouders doen "vrijwilligerswerk" om de locatie te bekostigen als ze geen hulp vragen van de eigenaren zelf en mensen niet zelf een deel van het uitmestwerk van paddock, wei of stal laten doen. En hulp vragen in het rooster van het buitenzetten of binnenhalen.
Als mensen het zelf elke dag 1 of 2 stallen en paddocks uitmesten al zwaar vinden, hoe moet dat dan zijn voor een staleigenaar die het dan van alle paarden moet opruimen en daarnaast ook nog andere baan/werkzaamheden er naast heeft omdat het pensioengeld te weinig marge heeft voor een fatsoenlijk (wettelijk minimum) uurloon?
Ik begrijp de tendens van "krimpflatie" in de service dus heel goed.
Misschien een deel van de mensen die hierover klagen in dit topic nu ook na deze simpele rekensommen...
Ik had hem in elk geval voor mijzelf lang geleden al gemaakt en gestopt met het afkopen van beurten en voor €50,- meer per maand per paard die zorgtaken over te nemen. Hier worden de zorgtaken eerlijk verdeeld.
anjali schreef:Vaste diensten per rooster? En wat als je wegens sneeuw en gladheid de stal niet kunt bereiken? Dat is deze winter al meermaals voorgevallen.
anjali schreef:Nu ja, de stalhouder WOONT bij de stal en hoeft dus niet een lange tocht over gladde wegen te maken om de paarden te kunnen verzorgen. Hij\zij is ook degene die het stalgeld incasseert. Maar, ik merk het al, ik ben zodanig "van gisteren" of "van de oude stempel" dat ik dit allemaal niet meer kan volgen! Ik bewonder jullie erg als pensionklanten dat jullie dit allemaal aankunnen hoor!
anjali schreef:Nu ja, de stalhouder WOONT bij de stal en hoeft dus niet een lange tocht over gladde wegen te maken om de paarden te kunnen verzorgen. Hij\zij is ook degene die het stalgeld incasseert. Maar, ik merk het al, ik ben zodanig "van gisteren" of "van de oude stempel" dat ik dit allemaal niet meer kan volgen! Ik bewonder jullie erg als pensionklanten dat jullie dit allemaal aankunnen hoor!
Ayasha schreef:anjali schreef:Nu ja, de stalhouder WOONT bij de stal en hoeft dus niet een lange tocht over gladde wegen te maken om de paarden te kunnen verzorgen. Hij\zij is ook degene die het stalgeld incasseert. Maar, ik merk het al, ik ben zodanig "van gisteren" of "van de oude stempel" dat ik dit allemaal niet meer kan volgen! Ik bewonder jullie erg als pensionklanten dat jullie dit allemaal aankunnen hoor!
Hij is ook degene die om drie uur bij je knol staat als er wat is. Degene die überhaupt zorgt dat jouw paard een plek en te eten heeft. Denk jij echt dat het kassa kassa is?
anjali schreef:Vaste diensten per rooster? En wat als je wegens sneeuw en gladheid de stal niet kunt bereiken? Dat is deze winter al meermaals voorgevallen.
Ayasha schreef:anjali schreef:Nu ja, de stalhouder WOONT bij de stal en hoeft dus niet een lange tocht over gladde wegen te maken om de paarden te kunnen verzorgen. Hij\zij is ook degene die het stalgeld incasseert. Maar, ik merk het al, ik ben zodanig "van gisteren" of "van de oude stempel" dat ik dit allemaal niet meer kan volgen! Ik bewonder jullie erg als pensionklanten dat jullie dit allemaal aankunnen hoor!
Hij is ook degene die om drie uur bij je knol staat als er wat is. Degene die überhaupt zorgt dat jouw paard een plek en te eten heeft. Denk jij echt dat het kassa kassa is?
Popstra schreef:Ayasha schreef:Hij is ook degene die om drie uur bij je knol staat als er wat is. Degene die überhaupt zorgt dat jouw paard een plek en te eten heeft. Denk jij echt dat het kassa kassa is?
Komt bij ze met vorst en sneeuw dubbel zo veel werk hebben. Word ook nooit door berekend naar de klant...