Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 11:23

Wij hebben een weekrooster. In het weekend stuur je een appje met minimaal 3 momenten dat je een dienst kan draaien (in de winter doordeweeks tussen de middag paddocks mesten en paarden wisselen en eind van de middag paddocks mesten en paarden binnen halen, in de zomer s ochtends stal helpen met alles buiten zetten en eind van de dag alles binnenhalen. In het weekend doen we alles met klanten, dus in de winter s ochtends ook buiten zetten en in de zomer s ochtends extra mensen voor buiten zetten)
Je draait gemiddeld 2 diensten per week. Nu in de winter dus of om 1 uur of om 17 uur en in het weekend 1 dag 9 uur en 1 dag 10 uur extra naast de andere 2 diensten. Buitenzetten doe je in de winter alleen, de andere diensten met z'n 2en. In de zomer 9 uur en 17 uur, maar dan wel met 2 of 3 en geen mesten. Mesten van weides doe je met weidegenoten onderling afspreken wie wanneer mest. Of met z'n allen met de trekker zelfs.

Dat is ook voor de fulltime mensen te doen, want die geven dan juist het weekend op. Of hun vrije dag. En we hebben er ook die fulltime werken maar onregelmatig of juist vroeg beginnen en de einde dag dienst redden of juist laat beginnen en in de zomer de ochtend doen.

Soms hebben we gaten en dan is het wel eens puzzelen maar eigenlijk gaat het grootste deel goed. Vaste diensten werkt hier idd niet zo, hoewel je wel mensen hebt die eigenlijk een vaste dienst hebben omdat zij degene zijn die dat moment op die dag bijna altijd kunnen en de rest niet. Als die ineens niet kunnen door omstandigheden zie je soms wel even problemen.

Of in de zomervakantie als er veel tegelijk op vakantie zijn. We hebben wel de afspraak als je langer weggaat dat je vervanging regelt. Net als wanneer je er door andere redenen langer uit ligt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 11:40

joyce B schreef:
@blacky94 wij maken een rooster per maand. Iedereen geeft uiterlijk 2 weken voor die nieuwe maand zijn beschikbaarheid door liefst minimaal 5 momenten, maar er zijn vast weken dat alleen het minimum van 4 lukt)

Dan gaan we met 2 mensen kijken of er gaten zijn. En als dat niet te veel zijn vul ik meestal die gaten. Daarna verdelen we de ochtend,middag en avondbeurten en proberen we er voor te zorgen dst iemand liever niet 2x per dag hoeft te komen. Tenzij iemand aangeeft dat wel te willen omdst diegene die dag bijvoorbeeld vrij heeft en daardoor de rest van de week minder vaak heen hoeft rond specifieke tijd.

Bij ons is het nu met 5 paarden 4 beurten per week en vullen we het hooinet nog voor alle paarden. We zouden het werk ook nog anders kunnen verdelen. Dat in de ochtend ik bijvoorbeeld alleen nog buiten zet en de middag en avondbeurten verdeeld worden. De paarden gaan nu pas rond 21 uur naar binnen. Als we ze (desnoods alleen in de winter als ze niet meer in de wei kunnen) rond 17, 18, of 19 uur binnen zetten en buiten en in de avond meer hooi geven zodat ze niet te lang zonder hooi komen te staan, dan zou 1 beurt per dag kunnen vervallen. Dan hoeft iedereen minder vaak heen. Hier gaat het verzorgrooster dus zoveel mogelijk in onderling overleg. Het voerregime en aantal uren weidegang passen we, waar haalbaar, zo veel aan aan de behoeften van de paarden.

Ik heb zelf last van chronische pijnklachten en chronische vermoeidheidsklachten. Dus ik moet ook oppassen hoe ik mijn energie verdeel over alles wat moet.

Het verdelen van het werk is de enige manier dat ik nog paarden van anderen hier kan huisvesten. Iemand inhuren om het werk te doen is echt lastig. Het gaat om 3,5 tot 4 uur werk per dag bij 5 a 6 paarden verdeeld over 3 momenten. Stel

Dat ik door de week het buitenzetten zou doen en alles al klaar staat verder, blijft er 3 uur werk over. In de middag 1 tot 1,5 uur en in de avond ook. Dat is lastig personeel vinden. Met reistijd er bij is het vaak de moeite niet om slechts voor 1,5 uur betaald worden je middag of avond bezet te hebben. Dan moet je al iemand vinden die het als betaald "vrijwilligerswerk" wil doen.

Stel we betalen €15,- per uur. (Zwart uiteraard, anders komen er nog werkgeverslasten overheen) Dan is dat €22,50 per moment. €45,- per dag. X 31= €1395,- per maand. : 4 pensionpaarden is €350,- per pensionpaard extra kosten voor volpension bovenop het huidige stalgeld van €200,- tot €220,- (exclusief krachtvoer en strooisel, dus reken op €270 tot €300,- inclusief krachtvoer en strooisel)

Dan zou ons stalgeld (met alleen buitenbak) voor volpension moeten verhogen tot €550,- tot €570,- exclusief strooisel en krachtvoer.

Dat vinden mensen al te duur voor een stal met binnenbak!

Uurloon voor volpension is, vooral bij kleinere stallen, echt uit verhouding tot de prijs die mensen bereid zijn te betalen. Vaak houdt een stalhouder of aanbieder echt geen minimumloon over vanuit het gevraagde stalgeld.

Er bestaat een wettelijk minimumloon, maar veel paardeneigenaren zijn niet bereidt (en financieel vaakbook niet in staat) om de stalhouder dat minimumloon te betalen voor het werk.

Het is onrealistisch om te verwachten dat je voor prijzen beneden de €500,- volpension kunt staan op plekken waar paarden buiten en binnen gezet worden, stallen, paddocks en weides netjes gemest worden en er ook in de avond nog een voerronde is.

Veel stalhouders doen "vrijwilligerswerk" om de locatie te bekostigen als ze geen hulp vragen van de eigenaren zelf en mensen niet zelf een deel van het uitmestwerk van paddock, wei of stal laten doen. En hulp vragen in het rooster van het buitenzetten of binnenhalen.

Als mensen het zelf elke dag 1 of 2 stallen en paddocks uitmesten al zwaar vinden, hoe moet dat dan zijn voor een staleigenaar die het dan van alle paarden moet opruimen en daarnaast ook nog andere baan/werkzaamheden er naast heeft omdat het pensioengeld te weinig marge heeft voor een fatsoenlijk (wettelijk minimum) uurloon?

Ik begrijp de tendens van "krimpflatie" in de service dus heel goed.
Misschien een deel van de mensen die hierover klagen in dit topic nu ook na deze simpele rekensommen...

Ik had hem in elk geval voor mijzelf lang geleden al gemaakt en gestopt met het afkopen van beurten en voor €50,- meer per maand per paard die zorgtaken over te nemen. Hier worden de zorgtaken eerlijk verdeeld.

Zo is het helemaal!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:18

Oh, maar ik heb ook niks tegen de kosten. Ik snap waarom volpension duur is dus dat betaal ik ook. En ik snap ook waarom het voor jullie gewoon niet te doen is om hier iemand voor in te huren.
Ik zit nu zelf op 430, ik denk de goedkoopste in de regio, en moet daar in de zomer een paar keer per week de wei voor mesten en op feestdagen zelf binnen zetten en paddock en stal mesten. Of de feestdagen afkopen. Met kerst heb ik de ene dag 2 paarden/stallen/paddocks gedaan en de andere kerstdag mijn stalgenoot ook die van mij. Maar dat zijn incidentele dingen dus dat is vaak nog wel te passen.
De meeste pensionstallen hier met volpension zitten ook al rond of over de 500eu per maand. Ik sta er zelf bij 1 op de wachtlijst die eind 2025 495eu was. Zal nu de 500eu wel voorbij zijn. Zo uit mn hoofd 1x per 5 weken op zondag binnen zetten. Maar dan zal er altijd wel iemand zijn die kan ruilen als ik moet werken.
Maar zelfs de zelf-mesten-stallen (waarbij binnen/buiten zetten en voeren dus wel gebeurt) beginnen hier bij de meeste stallen al bij 400+ euro. Dat zou eigenlijk de max zijn van wat ik zou willen doen, omdat je mesten vaak gewoon op je eigen tijd kan doen. Dus dat zou ik al een stuk makkelijker plannen vinden.

Als er idd elke maand of elke paar weken een rooster gemaakt wordt, zou dat mij ook beter passen. Maar zoals ik al aangaf willen veel stallen hier in de buurt dat je vaste dagen/tijden hebt en is die flexibiliteit er niet. En dan houdt het voor mij op want daar werk ik te onregelmatig voor. Al helemaal als er bijv. sprake is van 4 diensten. Ik kan daar met een wisselend rooster gewoon niet vanuit gaan dat ik 2/3/4 vaste momenten altijd kan. Nog even afgezien van dat ik daar eigenlijk de energie niet voor heb als ik ook nog wat met mn paard wil doen :o

anjali

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:34

Vaste diensten per rooster? En wat als je wegens sneeuw en gladheid de stal niet kunt bereiken? Dat is deze winter al meermaals voorgevallen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:42

Dan zul je iets moeten regelen Anjali. Iemand zal toch die paarden moeten voeren.
Wij werken ook met vaste beurten, juist voor mensen met een vast werkritme is dat het fijnste. Als een van ons dan niet kan dan vangen we voor elkaar op. Wij regelen alles met elkaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:46

anjali schreef:
Vaste diensten per rooster? En wat als je wegens sneeuw en gladheid de stal niet kunt bereiken? Dat is deze winter al meermaals voorgevallen.

Welke stal is onbereikbaar bij 15 cm sneeuw?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:30

anjali schreef:

Wat als er ineens iemand ziek is? Wat als iemand een lekke band heeft? Wat als...

Dat wordt altijd wel opgelost op zulke stallen hoor. Je doet het nu eenmaal samen en het komt wel eens voor dat het anders loopt dan gepland.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:40

Nu ja, de stalhouder WOONT bij de stal en hoeft dus niet een lange tocht over gladde wegen te maken om de paarden te kunnen verzorgen. Hij\zij is ook degene die het stalgeld incasseert. Maar, ik merk het al, ik ben zodanig "van gisteren" of "van de oude stempel" dat ik dit allemaal niet meer kan volgen! Ik bewonder jullie erg als pensionklanten dat jullie dit allemaal aankunnen hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:42

anjali schreef:
Nu ja, de stalhouder WOONT bij de stal en hoeft dus niet een lange tocht over gladde wegen te maken om de paarden te kunnen verzorgen. Hij\zij is ook degene die het stalgeld incasseert. Maar, ik merk het al, ik ben zodanig "van gisteren" of "van de oude stempel" dat ik dit allemaal niet meer kan volgen! Ik bewonder jullie erg als pensionklanten dat jullie dit allemaal aankunnen hoor!

Hij is ook degene die om drie uur bij je knol staat als er wat is. Degene die überhaupt zorgt dat jouw paard een plek en te eten heeft. Denk jij echt dat het kassa kassa is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:44

anjali schreef:

Heeft meer te maken met wat je wilt doen en laten voor je paardenhobby. Ik wil geen vaste diensten doen, want ochtenden zouden me bijna nooit lukken. Dan kies je een stal die niet volgens dat principe werkt natuurlijk. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:46

Als er sneeuw ligt, zit mijn stal eigenaar op de strooiwagen, dus juist dan moeten wij van alles extra zelf opvangen.
De zorgboerderij is dicht met sneeuw omdat de taxibusjes die de cliënten moeten brengen niet rijden.
Dus ja, wij als pension klanten moeten een stapje harder lopen op dagen met moeilijk weer.
En dan vangen de mensen die dichtbij wonen op, voor de mensen die verder weg wonen.
We doen het samen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:51

Ik gok ook maar zo dat in veel gevallen de paarden dan ook niet buiten komen. Mocht de stalhouder idd bij de stallen wonen zal die in uitzonderlijke gevallen vast niet te beroerd zijn om een keer wat hooi over de deuren te gooien. Dat ie niet de boel gaat uitmesten kan ik me dan weer wel voorstellen.

Maar net als met die sneeuw hier begin dit jaar, met een beetje beleid en normaal rijden zal je in de meeste gevallen echt nog wel op stal kunnen komen. We hebben, met die sneeuwval een jaar of 5 terug, toen 1 dag gehad dat we bij ons de straat niet uitkwamen. Een vriendin die vanuit een ander dorp kwam, heeft het tot 200m voor de stal gered maar toen is ze ook vast komen te zitten. Dus toen ze weer los was is ze ook omgedraaid en terug naar huis gegaan. Maar dat soort situaties zijn in NL echt uitzonderlijk.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:38

anjali schreef:

Maar je weet toch gewoon van tevoren als je op een stal gaat staan die geen volpension is dat je zelf dingen zult moeten doen? Of als er met een rooster gewerkt wordt weet je dit toch ook voor je naar die stal verhuist? En als je dat niet wil ga je gewoon niet op die stalling staan, zo simpel is het. Dan zoek je een volpension waar je niet elke dag naartoe hoeft.
En ik ben btw ook elke dag naar mijn paarden geweest met de sneeuw, iedereen doet altijd alsof de wereld vergaat als er eens een weekje sneeuw valt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:04

Ayasha schreef:
anjali schreef:

Hij is ook degene die om drie uur bij je knol staat als er wat is. Degene die überhaupt zorgt dat jouw paard een plek en te eten heeft. Denk jij echt dat het kassa kassa is?

Het is algemeen bekend dat je niet om rijk te worden in de paarden moet gaan werken. Maar omdat je graag tussen de paarden bent.Mijn vroegere stalhoudster zei dat ze er goed van kon leven. Dat was een familiebedrijf van boeren. Die deden trouwens het liefste alles zelf en waren helemaal niet blij met klanten die heel vaak kwamen rondhangen.Dat was daar zelfs een reden voor klanten om weg te gaan, de beperkte openingstijden! Zo zie je, ieder mens, ieder paard, en iedere stal is anders.Er stonden daar klanten die vrijwel nooit kwamen maar die paarden stonden er perfect bij. Je hoefde alleen maar het stalgeld over te maken en duur was het ook niet. Die stal bestaat niet meer helaas,ik heb er 20 jaar met plezier gestaan. Daar was het ontspanning en vrijheid om een paard te hebben en niet de dwang en stress die er nu is op sommige stallen, waar sommigen het kennelijk toch goed op doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:42

anjali schreef:

Dan wordt dat toch anders opgelost? Door de stalhouder, als het incidenteel is. Of door een stalgenoot die ook kan en dichtbij woont bijvoorbeeld. Zovaak zal dat niet voor komen.

Ik sta op een volledig doe het zelf en wij hebben de afspraak te anticiperen op zulke gevallen. Iedereen doet normaliter z'n paarden zelf, maar er kan idd altijd wat gebeuren. Iedereen zorgt dat er altijd ergens een hooinet enof voer klaar ligt.

Ik kon (durfde) door de sneeuw niet naar stal, maar heb stalgenoten die dichterbij wonen. En die hebben mijn paarden toen gevoerd, want alles lag verder klaar. Bij ons is uitmesten verder niet echt een issue, ze staan altijd buiten en ze staan niet in hun scheit op 3x3 maar kan best een dag (of wat) worden overgeslagen.

Ik zou overigens niet graag met roosters willen werken. Ik kom graag naar stal wanneer mij dat uitkomt. Dat kan op de dag verschillen, soms afhankelijk van het weer. Vind het altijd al irritant dat ik bv met medicijnen perse de ochtendvroeg enof de avond moet komen. Ik ga liever wanneer het opkomt :=

Maar ook dat zal wel wennen uiteindelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:01

Ayasha schreef:
anjali schreef:

Komt bij ze met vorst en sneeuw dubbel zo veel werk hebben. Word ook nooit door berekend naar de klant...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:32

Zo, dat ja. Met die sneeuw was het elke dag minimaal 1 keer het erf schoon schuiven of in ieder geval paden vanuit de stallen naar de longeerbak, binnenbak, molen en paddocks. Die ook nog strooien. Molen schoon maken en strooien. Deel paarden de paddock in en deel de molen in. Deel van de paarden waterbakken vullen want die waren bevroren bij aantal.

Ook bij de mijne en dan vulde ik altijd bij als ik er was en had ze echt een grote kuip gekregen maar alsnog was het meerdere keren per dag controleren en bijvullen voor de staleigenaar.

Zelfs zonder de paarden in de molen zetten (dat doen ze normaal niet maar met sneeuw dus wel als je dat wilt) was het al veel meer extra werk als normaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:36

Popstra schreef:
Ayasha schreef:

Komt bij ze met vorst en sneeuw dubbel zo veel werk hebben. Word ook nooit door berekend naar de klant...

Idd en dan zijn ze met binnen zetten knettergek. Stuur je even dat er twee toch wat apart reageerde ‘Ohja nog nooit sneeuw gezien.’
Joh meld het even als je knol de wereld nog nooit volledig wit gezien heeft en sowieso al bang is voor z’n eigen schaduw…. Is toch wel fijn dat je weet waarom ie ineens de wei niet meer uit wil en elke stap doet alsof er iets ontploft. :+

Gelukkig waren we al achterdochtig dat de twee nieuwe paarden niet meer bewogen zodra het begon te sneeuwen. _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:12

Heel eerlijk zou ik daar ook niet aan gedacht hebben? Wij hebben meerdere paarden staan die echt vaker sneeuw hebben gezien maar dat zou je aan het gedrag niet aflezen. Ook jonge paarden dke in de eiffel opgegroeid zijn en veel meer gewend zijn, maar het hier dood eng vonden.

Wij gaan er eigenlijk vanuit dat ze allemaal raar zijn die dagen. Is het niet de sneeuw, is het wel de net wat andere routine :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:12

Ik woon inderdaad naast de stal, dus toen het hier in Friesland 1 ijsbaan was met code rood had stalgenootje met dienst mij gebeld dat ze de weg niet op kon en of ik de paarden kon voeren. Dat heb ik gedaan. En ook voederzout gestrooid zodat de paarden rond 10 uur, dus 1,5 uur later dan normaal, toch naar buiten konden op de verharding. Die was toen redelijk schoon.

Toen met 25cm sneeuw zelfde verhaal. Ik in de ochtend de beurt overgenomen en toen de weg weer begaanbaar was kwam degene van een beurt haar beurt een keer inhalen.

Mijn man en ik zijn deze winter meerdere keren de hele dag bezig geweest met sneeuwruimen op ons erf en rond de paardenstal. Wat een rotwinter was dit!

Maar wij lossen dat soort problemen wrl met elkaar op. Ook ziekte. Zolang iemand maar niet voor elk snuifje, kuchje etc thuis blijft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:47

Maar als het dan zo slecht is door ijs of sneeuw dan kunnen die paarden toch best een dagje binnen blijven?
Je hoeft toch niet je leven te wagen op de weg om een paar paarden in de misere van een snijdende wind en horizontaal vallende sneeuw buiten te zetten!? Dat is gewoon onmacht.
Ze vinden er ook geen moer aan om in te moeten staan.
Hier niet iig.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 17:12

Eens met Popstra, bokt kan hier heel zwart-wit in zijn maar af en toe en dagje binnen als het weer écht waardeloos is liggen de eigenaren eerder wakker van dan de paarden zelf. Met extreem slecht weer hebben die beesten buiten ook best weinig lol :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 17:17

Misschien als ze overdag in een kleine paddock staan wel.
Maar hier willen ze gewoon de wei op.
Ook met horizontale sneeuw.
Ze willen dan wel eerder naar binnen.
Maar dan ben ik toch een uurtje of 4 verder dat ik ze hoor.
Terwijl ik ze heel toevallig nu 2 minuten geleden voor het eerst heb gehoord. E ze stonden om 8 uur buiten.

Ja ze maken zich hier kenbaar :+

Gelukkig heb ik maar een stoepje van een meter of 5.
Dus dat is goed ijsvrij te krijgen.
De wei zelf is niet glad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 18:26

Scheelt best wel of je in het zuiden of in het noorden woont met zulk weer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 18:29

Zeker. :j
Maar het is ook wel geweest dat wij ijzel hadden en het noorden niet.

Gelukkig niet zo langdurig als het noorden dit jaar.

Maar heb hier ook herrineren aan dat de weg een ijslaag was en de auto ook helemaal gebobbeld ijs was van voor naar achter. Niet bij het slot te komen.