Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:24

Prachtig! Ik snap dat je daar blij mee bent

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:40

Hele mooie stal.

Balen dat je valkje weer terug is. Waarom verkochten ze haar weer?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:42

Boemel die Gelderse klinkt inderdaad niet goed.. Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf

Malenka dat is even schrikken! Gelukkig dat ie zo terug kwam en goed is gegaan vandaag

Hapinezz ach wat sneu na 4 maanden alweer! Hoe komt t? Leuk ding om te zien wel!

Horsier snap dat je daar blij mee bent! Ziet er prachtig uit

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:43

Prachtige stal, heel mooi.
Ruim.

Wat sneu, na vier maanden weer te koop.
Wat was de reden?

Hier schieten ze op met de stal fundering.
Puin ligt er allemaal in. nu nog het zand en de platen.

Morgen komt de andere loonwerker de paddock los trekken.

Afbeelding
Afbeelding

En ponylief is al ingepikt.
Kyra is mijn pony mama, maar jij mag wel op haar rijden.
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:45

Fijn dat t goed gaat met Nilay.

Überhaupt 'n poort moet ik eens voorstellen thuis, maar heb n partner die graag alles zelf doet/maakt. Ware het niet dat er dus nogal wat taken liggen aangezien die gewoon fulltime werkt, we n peuter hebben en ook gewoon heel graag gaan mennen in de weekenden :')
Deze pony kan wel n poortje gebruiken:
Afbeelding

Apart dat je die ingeving kreeg en daar daadwerkelijk je pony vond. Als je vorige week nog contact gehad hebt hadden ze ook nog wel kunnen laten weten dat ie te koop kwam vind ik. Leuke pony wel!

Mooie stal horsier! Dat open aan de bovenkant lijkt me veel ruimtelijker aanvoelen.

Fijne vorderingen horsii!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:52

horsii schreef:
Prachtige stal, heel mooi.
Ruim.

Wat sneu, na vier maanden weer te koop.
Wat was de reden?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

té lief die laatste foto.

Ze werd verkocht omdat de zwangerschap niet liep zoals de moest lopen zei ze nu tegen mij en omdat ze geen geschikte ruiter hadden stond in de advertentie erbij.
Ze kende bitje / zadel, longeren en paar x opgezeten stond er ook in , tsja daar vind ik ook wat van bij een amper 2,5 jarige pony..

Ik heb niets tegen verkopen, en er kan altijd wat gebeuren in de tussentijd maar had het op zijn minst prettig gevonden als ze mij eerst zelf even een berichtje had gedaan zeker omdat ik haar een week ervoor nog gesproken had en nog wat veulenfoto's had toegezonden.
En ook bij de verkoop had aangegeven dat ze hier niet weg moest maar mocht omdat ik niet echt meer men ambities heb en ik al 3 heb lopen waar ik eigenlijk ook al niet veel mee doe :+

Maar goed ze blijft hier nu lekker lopen, haar stalletje was nog leeg, d'r moeder was weer helemaal blij dat ze terug was en dan zien we volgend jaar wel weer eens even want ik heb het menspul nog wel liggen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 07:37

Dan schrik je je een hoedje Happinez. Heel raar, omdat je vorige week nog contact gehad had. Sowieso niet netjes dat ze los daarvan niet eerst contact met jou opneemt. Fijn dat ze weer thuis is. En wel vroeg dat ze daar al mee bezig waren…

Schattig Horsi! Veel gebeurd al.

Succes met rijden Boemel, lekker dichtbij. En grootte zegt niet alles, als ze niet zo smal zijn hoeft het geen probleem te zijn. Is t een ruin? Wellicht komt er nog aardig wat bij.

Gelukkig dat Nilay in orde is na zijn avontuur Malenka.

Mooi Horsier

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 07:51

Wat een toeval dat je haar zag en terug kon kopen.
Gelukkig niks ernstigs met Nilay gebeurd
Horsies wat mooi!! En hoe gaat het met Roan?

vandaag weer les met tinkertje, lessen rij ik meestal zelf, dochter rijdt de rest van de week op hem en wij willen om de week naar de manege met hem. Vorige keer was die super braaf dus ik verwacht op de nieuwe locatie niks geks.
Mijn ruin reed ik in de winter ook af en toe op de manege maar de nieuwe locatie is veel drukker en de korte zijde is open dus ik heb geen idee hoe dat gaat lopen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:30

Dankjewel Rover. Het is een merrie en gemiddeld gebouwd qua breedte :o

Happinez, fijn dat ze weer terug is bij jullie :o

LN, dus de Tinker doet het wel goed dat jullie er zoveel mee kunnen doen. Fijn!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:33

Succes met proeftijde, hoop dat de bouw meevalt als je het paard in het echt ziet.

Tinker loopt goed maar het mestprobleem is er helaas wel nog ondanks heel veel wat al geprobeerd was en wat hij nu nog krijgt. Ik heb wel het idee dat het rustiger is dan toen wij hem kochten, toen hoorde je telkens zijn buik rommelen en was het mestwater ook erger, om de 5 minuten liep er wel wat uit. Nog steeds is hij nat van achter en zijn mest natter maar wel al minder.
Met rijden mist hij echt wel balans, maar hij is net 5, er is ontzettend weinig mee gedaan.
Hij valt snel op de voorhand en valt naar binnen maar gaat met sprongen vooruit, maar het karakter van hem is echt geweldig.
Sint maartenspaard met jengelende kinderen om hem heen en aan zijn benen hangen, andere locaties, bosritjes. Ontzettend betrouwbaar en dat is wat mijn dochter zocht

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:37

Vervelend van de darmen. Hopelijk hersteld het zich nog een keer volledig.

Maar, wel super hoor zo’n brave!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:11

Happinez schreef:
Malenka schreef:
Lief dat je het vraagt. Nilay is gelukkig helemaal in orde. Voldoende eetlust, geplast, gedronken en gemest.

Ahh fijn te horen !

Hier vandaag plots een oude bekende terug op stal, mijn eigen gefokte welsh merrietje die ik 4 maand geleden verkocht had aan , ik dacht een fijne blijvende plek.
Ik weet niet waarom maar ik zit bijna nooit meer op MP in de categorie pony's te neuzen, maar vannacht had ik ineens die ingeving wel.
En ik kreeg echt grote Error toen ik ineens haar langs zag komen, terwijl ik vorige week nog contact had gehad met de eigenaresse.
Dus vannacht weinig geslapen, direct contact gezocht en haar gelukkig vandaag direct kunnen ophalen, Ze is terug en daar ben ik zo blij om <3
De hele paardenfamilie was ook weer blij om haar te zien

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een schatje! Waarom stond ze ineens te koop? Edit: zag het antwoord al!

Boemel succes met proef rijden weer!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:26

Ln fijn dat tinkertje het zo goed doet. minder van het mest probleem.

Succes boemel. Hoe groot is ze?
Mijn overleden haf was maar 1,41
Pas ik normaal niet op ondanks maar 167, maar zag er perfect uit door haar body.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:06

boemel schreef:
Paard is echt topbraaf buiten, maar vrij groen in de bak. 4 jaar oud. Vooral twijfels of ze niet te klein is voor mij. :o
Groen is wat aan te doen :) en te klein.... ik merk nu ik ouder wordt dat een kleiner/lager paard beter uit komt af en toe ;)

@malenka: fijn dat Nilay geen problemen heeft en hooi moeten ze hier ook een paar dagen aan wennen.

@Happinez: fijn weer een bekende op stal :) Heel apart hoe het gegaan is.

@Horsier: mooie stal en ziet er idd nog heel nieuw uit :)

@lys: donderstenen die kleintjes :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:24

Horsii, 160cm.
Ik ben 174cm.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:06

Belker schreef:
Lorette, als je er 1 hebt die gereden kan worden neem er dan een oliebol bij. Werkte hier goed.
Ik snap je gevoel, nu je een kleintje hebt en een klushuis komen de prioriteiten gewoon anders te liggen. Kun je niet zoiets leuks als je bijrijd dier vinden? Zo 1 die je pakt als het past en je even wat wilt, maar die je ook kunt laten lopen en dan nog braaf is als je wel opstapt?

Ik neem alles behalve een oliebol. :') Twee keer tijdelijk op stal gehad, maar nooit meer, haha. Wat een ellende. Onze omheining is daar niet op berekend. Dan heb ik liever iets waar ik op kan zitten.

Dat is inderdaad een goede optie (maar duur, denk ik). Ik voel me er nu niet goed bij om de zwarte te verkopen, nu ze net weer goed gaat. Het is sowieso een rottig idee om je 'toekomstpaarden' te verkopen. Maar toen we ze fokten/kochten, zag mijn leven er heel anders uit.

boemel schreef:
Leuk dier hoor Marit. Ziet er vriendelijk uit.

Lorette, klinkt allemaal niet heel plezierig.
Ik snap wel dat het allemaal glans verloren heeft.
Die dip is hier helaas ook een tijd geweest.
(Tess ingeslapen, Diekke kreupel, Mir te boos).

Zou je niet beide jonkies kunnen houden met straks een fijne bijrijder erbij? Juist die jonge paarden hebben wel wat regelmaat nodig, maar nog niet te vaak en niet te lang en vallen qua tijd mee.

Leuke meneer heb je om te rijden. Hoe groot is hij?

Ik vind trouwens wel dat je het super mooi voor elkaar hebt voor de paarden.
En Rome is ook niet in 1 dag gebouwd hè :o

Mensen voor Mir zijn niet gekomen ivm ziekte.
Ik train rustig door. Heb vandaag rijles op haar.

Hier nooit hongerstaking bij wisseling hooi. Qua buikomvang had dat best gemogen :)

Ik snap helemaal dat voor jou de glans er ook even af was. :(:) Het verhaal van Mir heb ik een tijdje gemist. Volgens mij heb ik als laatste meegemaakt dat je haar net had gekocht. Op welke manier is ze boos?

Beide jonkies houden met een bijrijder... Ze moeten dan wel eerst goed doorgereden zijn. De handige bijrijders zijn dun gezaaid, zelfs voor brave en ervaren paarden. Ik vind dat doodeng met aansprakelijkheid.

Ik heb geen idee hoe groot de Fjord is! Het zal een D-formaatje zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind juist dat we het niet zo geweldig voor elkaar hebben. Er liggen zo veel klussen waar we niet aan toekomen! En de stallen kunnen ook wel een ragebol gebruiken. Voor mijn gevoel hebben anderen het altijd keurig netjes en ben ik alleen maar een beetje aan het 'redden wat er te redden valt'. :+

Charaz schreef:
Iets meer dan een jaar geleden zijn de paarden hier naar huis gekomen en in december overleed mijn oudste pony (inlaten slapen bij acute koliek door een gesteelde lipoom) en in januari overleed mijn 14 jarige merrie onverwachts (op vrijdag rillend binnen gehaald met koorts, vrijdag en zaterdag de dierenarts erbij en ze leek wat op te knappen, zondag ochtend vonden we ze dood in stal).

Mijn kudde van 4 is er niet meer en ondanks dat we een jonge NF en Welsh A erbij hebben gekocht is de glans er hier ook af.

:knuffel: :knuffel:

Happinez schreef:
Lorette, soms heb je als paardeneigenaar denk ik zulke periodes.
Heb je dat gevoel al lang ? of nu extra nu de winterperiode aanbreekt ?
Ik zou denk ik ook eerder kiezen voor een mini of kleine pony erbij dan een pensionklant.
Die kleintjes heb je minder werk aan, en ook minder voerkosten van maar je bent niet afhankelijk van een ander.

De winterperiode is altijd wel oliebol, maar dat staat los van de 'glans'. Ik mis Frum echt ontzettend. Zonder hem zijn er voor mijn gevoel geen highlights. Ik kan voor mijn gevoel niet meer met de paarden bezig zijn zoals voor kind en voor het overlijden van Frum. Alsof ik nu een heel anders mens ben. Na het overlijden van Frum boeiden de paarden me even niet meer. Ik heb toen weinig aan de jonkies gedaan. En toen kreeg ik een kind en kwam ik er niet meer aan toe. Voorheen had ik ze al drie keer zadelmak gehad en dat frustreert me. Alles voelt als falen.

Jinte schreef:
Ik heb lang meegelezen en onder m'n steen gezeten maar kom toch weer mee kletsen als dat mag :o
En om aan te sluiten op bovenstaand onderwerp.. Wij hebben zelf een schuurpaal gemaakt met een biels die 1/3 in de grond staat. Deze staat al ruim 2 jaar en ondanks dat er af en toe wat borstels af sneuvelen is hij erg stevig! En dat terwijl we 3 eczemers hebben staan
[ Afbeelding ]

Mooie schuurpaal!

En wat een dankbaar project is jullie opknap-pony. :)

MaritB schreef:
Maandag komt onze laatste kudde uitbreiding

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een schatje! Hoe groot is je kudde strakt?

boemel schreef:
Lekker looplustig dier. Hou ik van. Zat fijn, maar inderdaad dat slaan met z’n hoofd. Ik vond m niet sterk, maar kreeg dat slaan met z’n hoofd moeilijk te plaatsen.

Hij deed het met druk, hij deed het zonder druk, hij deed het wanneer hij juist stukken fijn over de rug kwam.
Op de volte werd hij slechter. En ging op de rem. Het voelde voor mij eigenlijk alsof hij gestaakt had en daar nog wat trekjes van had. Droeg z’n staart af en toe ook vreemd.

Het is dat je de staart en wat andere zaken noemt, anders zou ik eerst denken aan het gebit (heb eens een merrie gekocht met een extra kies die het gehemelte in was gegroeid en die gaf ook zulke klachten). Jammer dat het niet was wat je hoopte...

Malenka schreef:
Lief dat je het vraagt. Nilay is gelukkig helemaal in orde. Voldoende eetlust, geplast, gedronken en gemest.

Opluchting! Ik snap dat je 'm even kneep.

Happinez schreef:
Hier vandaag plots een oude bekende terug op stal, mijn eigen gefokte welsh merrietje die ik 4 maand geleden verkocht had aan , ik dacht een fijne blijvende plek.
Ik weet niet waarom maar ik zit bijna nooit meer op MP in de categorie pony's te neuzen, maar vannacht had ik ineens die ingeving wel.
En ik kreeg echt grote Error toen ik ineens haar langs zag komen, terwijl ik vorige week nog contact had gehad met de eigenaresse.
Dus vannacht weinig geslapen, direct contact gezocht en haar gelukkig vandaag direct kunnen ophalen, Ze is terug en daar ben ik zo blij om <3
De hele paardenfamilie was ook weer blij om haar te zien

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een toeval dat je haar advertentie zag! Fijn dat je haar weer terug kon halen. <3

Horsier schreef:
Hier heel blij met de nieuwe stal. Het is een meter kleiner maar oogt zoveel groter!

[ Afbeelding ]

Prachtig!

horsii schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gaaf, al die ontwikkelingen. Benieuwd naar het eindresultaat!

Lys_PPA schreef:
Deze pony kan wel n poortje gebruiken:
[ Afbeelding ]

:')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:14

@boemel: ik ben 1.70 en Boon is 1.50/1.52 :)

Ik zit een beetje in dubio... ik voer nu al een 4/5 weken dat fijnere hooi bij en Boon haar mest was al die tijd iets dunner. Geen diarree maar ook geen stevige drollen. Nu is het haast op en ipv 4x per dag een halve portie deed ik maar 1a 2x een halve portie en de mest is een stuk beter; mooie stevige drollen. Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen 3 dagen ook een Vit-E pil door de brok gooi.
Jasmijn haar mest is al die tijd normaal gebleven en beide vinden ze dat fijne hooi zoveel lekkerder.
Dus nu twijfel ik; stoppen met het bijvoeren van dat fijne hooi of toch morgen weer 6 baaltjes halen en weer gewoon halve porties gaan bijvoeren ?? Of er minder van gaan voeren??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:45

Ik vind het niet altijd een pluspunt als ze fijn hooi heel lekker vinden. Dan is het hap, slik, weg. Ik zou op z'n minst gaan mixen met structuurrijk hooi, zeker vanwege de mest.

Hebben jullie een wasplaats? Met warm water? Ik heb alleen een poetsplaats, die niet eens heel ideaal is (geen afvoer o.i.d.). Ik ben zelf nooit opgegroeid met luxe, dus ik sjouw geduldig met emmers warm water als ik de staart wil wassen. Of ik slinger de waterkoker aan bij stal.
Maar stel dat we een pensionklant nemen, dan zie ik het niet zitten dat die 10x naar binnen komt om warm water te pakken. Hoe doen jullie dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:51

Neem een pensionklant die daar geen behoefte aan heeft :)
Ik heb Boon nu 17 jaar en heb haar werkelijk nog nooit gewassen. Soms de benen afspoelen en de rug/hals afsponzen, maar alleen in de zomer dus dan is warm water niet nodig.
Overigens is een boilertje op stroom zo opgehangen/aangesloten :)

Ik voer het fijne hooi ook samen met grof hooi half om half, maar met een van 27 (tanden/kiezen worden minder) en een van 20 (shet met klein bekkie) merk ik dat grof hooi ook niet alles meer is.
Fijn hooi is eerder op dat is waar, maar ik voer 4x per dag hooi (waarvan 's nachts een dubbele portie) dus heel lang zonder een staan ze niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:55

Och ja, dat is waar ook. Ik had even niet aan de leeftijd gedacht. Dan is fijn hooi wel een uitkomst. Maar als het grovere hooi nog wel lukt (of deels) en de mest dan beter is, dan zou ik wel proberen dat erin te houden als dat lukt met kauwen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:02

Lorette,
Wat betreft warm water op stal, zorg voor een waterkoker op stal of een keukenboilertje.
We hebben geen wasplaats. Wel een buitenkraan met warm water vanuit het huis.
Ik was de staart gewoon buiten op ‘t straatwerk.

Mir heeft vol zand gezeten vorig jaar en is 8x gesondeerd. Dat is zo stressvol geweest voor haar dat het helemaal mis gegaan is in haar koppie.
Maandenlang niet meer benaderbaar geweest. Sterker nog …iedereen binnen straal 15m werd aangevallen.

Nu een jaar verder. 5 gedragstrainers verder. Paard is Zadelmak, maar nog steeds vertrouwensissues en geen gemakkelijke. Ze staat in de verkoop voor de juiste persoon. Ik heb al te lang meer verdriet van mijn hobby als plezier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:03

@Lorette,
Hier hebben we wel een poets/wasplaats.
Maar dat was ook wel omdat net buiten de stal een put zit en we het daarop makkelijk aan konden sluiten.
En er hangt dan een boiler bij.
Ook fijn voor het maken van slobber, maar uiteraard ook het wassen.
Komt misschien omdat ik een schimmeltje had en dat wel héél fijn vond.

Maar met lekker weer sta ik gewoon buiten met een langere slang.

En wat is die fjord leuk!
En jij krijgt ook alles lekker aan het lopen :)

DF
Fijn hooi is vaak wel fijn voor de oudere paardjes met een minder gebit.
Maar als ze daar geen last van hebben is vaak meer structuur wel beter.

@boemel
Hoe breed is het paard?
Dat maakt uit of het past.
Mijn merrie van 160 past perfect en ik ben 172.
Mijn ruin van 147 gaat, niet het perfecte plaatje maar ook niet dat ik zeg kan echt niet.

En wat jammer dat de verkoop van Mir nog niet zo wil vlotten.
Maar het juiste baasje zal vast wel op je pad komen.

@Lynn wat fijn dat je dochter het plezier terug heeft in het rijden.
Jammer van de mest, dat wel, maar misschien heeft het gewoon meer tijd nodig.

@happinezz,
Wat fijn dat je haar precies op tijd zag en terg kon kopen.
Ik snap het ook niet als je nog contacht hebt dt ze het dan niet even laten weten.
Ik heb dat ook met een paard gehad, maar ik hoorde van de hoefsmid dat hij weg was...
Heb hem nooit terug kunnen kopen en hij had het daarna echt een lange tijd niet goed....
heb daar nog moeite mee.

@Lys, haha die foto

@horsier, mooie stal!

@malenka, gelukkig goed afgelopen.

En zag nog mooie schuurpalen.

Hoop dat ik zo weer wat up to date ben.

Verslof het topic soms... sorry

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:22

Zie nu pas hoe je de fjord rijdt Lorette.
Wow! Denk dat iedereen jouw graag als bijrijdster heeft :D

Oja, poetsplaats heb ik wel, maar daar moet je niet met water “spelen “.

Ik ben als pensionklant maar op 2 stallen gewend geweest aan warm water hoor. Dus het is echt niet standaard. Ik heb zo’n vermoeden dat je voor jezelf de lat heel hoog legt.
Niet iedereen heeft de lat zo hoog liggen en iemand anders kan het wel eens helemaal geweldig vinden :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:14

boemel schreef:
Horsii, 160cm.
Ik ben 174cm.

Haha grappig hoe we allemaal een andere idee hebben van te groot of te klein.

Ik ben 1.70 en reed eerder altijd op een Welsh van 1.41 (oké ik was wel maar 55-58kg) en m’n eigen pony’s waren 1.48 een Appaloosa en een Welsh cob.
1.60 vind ik groot :D

Luna die hier nu woont is 1.52 en wij vinden haar enorm haha.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:20

Respect voor je post Lorette!

Ik ben straks als alles er is een kudde van 5!
2 Shetlanders , 2 Welsh en de HaflingerxAndulusier
1 shet woont nu voor een aantal maanden bij iemand anders.

Ik heb geen poetsplaats en geen warm water.
Ik heb nergens warm water gehad overigens, vooral veel doe het zelf stallen gehad.

Ik ga hier nog wel een poets plaats maken tzt maar en ooit ook warm water, maar nu echt niet nodig.
Ja voor m’n slobber gebruik ik de waterkoker van binnen. Vroeger nam ik gewoon warm water mee van huis..