Ervaring mud control platen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:58

Dees schreef:
Kleine update:

Een paar weken geleden zijn de platen van Ziehner aangekomen. De vorige platen hadden we al eerder uit de paddock gehaald. Ondertussen heeft De Tuinhuizenman hier al een schuilstal geplaatst.
Na lang wachten op een droge periode was het dan eindelijk zover: na een uurtje uitvlakken met een kilverbak was de paddock klaar om weer "bestraat" te worden met maar liefst 140m2 INB-platen:

Tadaaaaaaa!

[ [url=m/xMdwrz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er moet nog wat zand overheen, bij het hek willen we opsluitbandjes plaatsen en de omheining moet nog iets worden aangepast, maar zo het nu lijkt slapen ze per zaterdag deze zomer buiten *\o/*

Mooi Dees! Hoe is je ervaring ondertussen met de platen?
Hoe liep trouwens de bestelling en levering? Alles vlot gegaan qua communicatie?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:33

Hoi. Ik had al 2 jaar een 70m2 liggen en heb daar nog een keer 70m2 bijgekocht. Zegt genoeg toch?Ze bevallen supergoed!

Bestelling bij Ziehner verliep niet helemaal vlekkeloos, maar dat lag niet aan Ziehner. Zijn transporteur had de goederen in ontvangst genomen en was ze vervolgens vergeten af te leveren. 8)7 De communicatie hierover met Ziehner verliep overigens keurig en met enige vertraging is er gewoon alsnog geleverd.
Betrouwbaar adres, zou er zo weer kopen.
De vorige leverancier was Sagustu, ook een correct bedrijf dat gewoon betrouwbaar levert.
Bij beide leveranciers heb ik vooruitbetaald.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:11

Afbeelding
Mijn paddockje heeft nu 2 winters doorgemaakt,laatst even aangeveegd. Alles poephoek moet nog schoon. Zand is hier wel grotendeels weggespoeld

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:29

hallo iedereen!

Heeft er iemand van jullie ervaring met een dikke laag zand over de mudcontrols? Wij gaan verhuizen naar een blijvende plek en ik zou ze graag meteen goed leggen. Ik ben er super tevreden van maar vind het eng als de paarden vanop de weide naar de paddock stormen over de platen en ik vind het ook niet fijn als ze erop spelen. Als ze normaal doen is er niets aan de hand maar met wild spelen vind ik ze toch wat glad.
Ik dacht om er een laag zand over te doen maar weet niet hoeveel. Ik dacht zelf rond de 5cm? Ik ben bang als ik er teveel opgooi dat ik weer modder krijg :')

DubbelFun

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:33

Bij een flinke schuiver is 5 cm te dun, als ik zie wat voor gaten mijn paard maakt als ze voluit in galop de bocht neemt is zelfs 20 cm nog niet genoeg.
Modder krijg je door klei, niet door zand. De truc is om het schoon te houden als in mest en blad etc er tijdig uit halen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:35

Ik heb minimaal 10/15 cm mc3 zand op m’n platen, werkt echt super goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:18

In natte periodes is een dikke laag zand op de platen buitengewoon onhandig. Bij mij staan ze dan alsnog in de blubber.

Die angst voor aanstormende paarden had ik ook. Hier was de oplossing juist helemaal geen zand erop, zodat ze duidelijk verschil kunnen zien tussen de wei en het stukje paddock waar ze kunnen sjezen, en de grijze platen waar ze beter voor kunnen remmen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:29

Dankjewel! Ik ben idd bang voor blubber op de platen. Mijn paarden remmen nu dus niet :Y) Misschien dat ik een ander soort doorgang kan maken waar ze sowieso moeten voor remmen in plaats van zand.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:07

Mijn paarden galopperen ook gerust over de platen. Ze zijn beide wel eens onderuit gegaan. Maar dat gebeurt ook weleens op een weide. Ik zou me er niet extra druk om maken. Qua demping heeft zand natuurlijk wel een voorkeur. Het staat zachter en geeft minder schokken in het been bij bewegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:29

Nou de demping van zand trek ik sterk in twijfel... ik ben wel eens achterover op mijn stuitje terecht gekomen en heb daar weken last van gehad :)

dani_spit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:18

Hoi,
Ik zou graag jullie ervaringsadvies willen vragen. Ik heb 2 paarden aan huis en doe stonden afgelopen winters in de rijbak (van 20x32) en op een stuk betonnen platen tussen de stal en rijbak in (van 20x4) waar ook de hooivak staat.
Nu zijn ze afgelopen winter zo enorm gaan graven in de bak, dat ze continue tot het doek graven en deze kapot trekken. Nu ligt de bak al zo'n 15 jaar en niet meer perfect, maar ik hoop dat hij nog even mee kan want ik heb nog geen budget hem te vervangen. Dus ik wil in de wei ernaast een paddock maken met roosters waar ze overdags kunnen staan en dan onder toezicht kunnen uitrazen in de bak.
Ik zit op kleigrond. Wat is jullie ervaring qua opbouw van de lagen? Eerst puin of gelijk op de klei? En afvullen met zand of leeg laten? Ik wil ivm de hoeveelheid werk ervan liever geen drainage aanleggen, tenzij niet anders kan. Er zit wel een greppel naast maar de sloot is zo'n 20meter verder.
En hebben jullie ervaring met mollen? Die zitten hier nogal veel namelijk en gaan dus ook dwars door de rijbak die ze daardoor ook schade aanbrengen.

Hoor graag jullie ervaringen :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:08

Het grote voordeel van mudcontrol = geen grondwerk nodig :D

Gewoon leggen op vlakke grond, dat is alles. Op kleigrond gaat het ook lukken. Wel wat scherp zand erop.
Platen liggen zo inelkaar dat een molletje of 2 ze niet instabiel zal maken.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:07

Ik kan makkelijk aan zand komen dus heb er gewoon een dun laagje zand onder gedaan dan kun je ze iets mooier leggen. Ik heb ook de resten zand erop gegooid om de gaten te vullen maar het is beide eigenlijk niet nodig!

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:51

Wij hebben ze nu twee jaar liggen, die met puin onder liggen merkbaar beter dan die zonder puin. Het gaat zonder op klei maar ze liggen wel niet meer helemaal recht. Als ze zo blijven is het ok, als ze nog meer zakken moeten we ze opnemen en opnieuw leggen over bepaalde tijd. Er zijn ondertussen ook wel wat hoekjes afgebroken maar dat komt omdat we het pad geschrankt hebben gelegd, weet dus niet of ik dat nog zou doen. Al met al nog altijd heel tevreden ermee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:10

ik ga mijn bovenkanten wel iets opvullen met zand, al is het maar omdat ik liever zand dan mest in de gaten heb :+

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:10

Als je niet voor drainage gaat op kleigrond moet je wel ervoor zorgen dat je de hoogte in gaat zodat het water niet evengoed blijft staan. Dus ik zou iig niet afgraven (of afgraven en daarna hoger aanvullen met puin oid inderdaad). Ik zou wel adviseren toch naar drainage te kijken, het is niet ingewikkelt om zelf te leggen. Ik zou die investering opzich meer waard vinden dan paddockplaten. Ik denk dat je goedkoper uit bent met: frezen, geulen maken, doek erop, drainage in de geulen leggen (en naar sloot), daarover goede laag zand en kantplanken erom om het zand binnen te houden. Je krijgt dan alleen wel een zachtere bodem dan met paddockplaten maar mijn paarden slapen daar liever op :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 11:16

Moet je alleen wel mogen graven. Dat mag niet overal helaas

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:23

Het gaat dan alleen op geulen maken zoals ik schrijf, niet om afgraven. Meestal zit je vergunningsvrij tot 20 cm bodembewerking sowieso ivm land bewerken en dat red je makkelijk voor een geul voor een drainagebuis (max 10 cm diameter).

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:42

Moet ook mogelijk zijn qua afwatering natuurlijk, dat is bij ons niet het geval. De combinatie drainage en paddockplaten lijken me onnodig kostelijk? Met drainage kan je toch ook kiezen voor de goedkopere varianten met zand over?

Edit: ik lees dat het voorstel idd een van beide opties was

dani_spit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:37

Dankjewel voor de reacties!
@XladyX, met drainage en zand zou de mooiste optie zijn maar precies zoals jij noemt ligt mijn bak er ook bij en dat graven ze dus kapot. En het zijn 2 echte schatgravers helaas :(

Vandaar dat ik me genoodzaakt zie om tot de platen over te gaan voor de paddock.

Hoe is het qua slijtage van de hoeven als er geen zand over de platen ligt? Vergelijkbaar met steen of slijt het minder?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 00:22

Zonder zand is het echt niet geweldig voor de hoeven. Het slijt iets anders dan bestrating, meer scheurtjes in de hoefwand ed. Wil je niet. Zand erop.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 06:41

Daar hebben wij geen last van Dees.

Al moet ik zeggen dat ze de mooiste hoeven hadden toen ze op 8-16mm lava stonden.

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:51

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:56

Daar lijkt het wel op. Ik heb geen ervaring met deze leverancier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:06