[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:08

Henkje schreef:
We zijn ondertussen ook een beetje de boel aan het inrichten.
We hebben 9600m2 voor een paard en een d pony. Het grijze is verhard en rood is hooiplek. Blauw is water en de overkapping in het bos is 4x 8 meter geloof ik. Daar staat nog een bak hooi en een net. Lengte van het geheel is ruim 300m.
Helaas kunnen we niet helemaal los gaan omdat het perceel soort van natuurgebied is.
Het is ook vrij nat, track is al aardig modderig. Als het erg regent sluiten we het stuk vanaf de verharding af, ze kunnen dan alleen van het linkerstuk gebruik maken. Maar dat is best ruim voor twee.
In de weitjes groeit vooral onkruid, daar moeten we nog wat mee doen.

[ [url=m/HB60ub.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankje! Mooi een stuk bos erbij!

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:09

Caily schreef:
Ik heb 1 Tinker merrie en 2 Tinker veulens op 1,1 hectare met ruim 1100 meter track. Meer wil ik vanwege het werk liever niet, tenzij het betaalt :)) Mijn Tinker hengst heeft 3500m2 ongeveer met 300 meter track.

Maar zoals het nu lijkt gaan mijn paarden in 2021 verhuizen. Ik hoop iets van soortgelijk formaat weer te kunnen krijgen. Hoe het er nu naar uitziet krijgt mijn hengst iets meer ruimte en mijn merries iets minder. Maar ik mag alles wel lekker opnieuw en volledig naar eigen wens gaan aanleggen, dat is wel erg leuk (en behoorlijke investering qua tijd en budget)....

Wauw wat een afstanden! Mooi hoor!
En ook voor je hengst, heerlijk!

Inderdaad een investering, maar wel leuk om weer lekker creatief bezig te kunnen zijn!

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:10

Robijntjah schreef:
Thanks, het is ook een genot om zo in de herfstzon door de track te wandelen <3

Het loopt bij ons overigens ook wel echt rond en je merkt dat dat heel veel beweging stimuleert.
De huidige kudde loopt minimaal 5 x per dag de ronde.

Oké dankje,ja dat heb ik ook gehoord dat doodlopende paden niet zo stimulerend is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:11

marieke1994 schreef:
Die brede paden, hoe breed zijn ze ongeveer? Merk je dat de paarden dat juist fijn vinden? Ik wil ook graag brede paden, 4 of 5 meter. Maar zat te denken om ook een stukje smaller te maken, ze zeggen dat dat de beweging stimuleerd.

Wij hebben de paden 4 mtr breed. Dit is de buitenste ring van de track en die wilden we zo dat er voldoende ruimte is maar ook weer niet zoveel dat het uitnodigd om op de track te gaan hangen. Dat doen ze ook niet, ze staan wel graag op de plekken waar de track wat breder is.

Er komen bij ons later nog smallere paden bij die meer slingeren en smaller zijn.

edit: wij hadden een stukje afgezet ivm eikels die opgegeten werden. Toen waren er 2 doodlopende paden en daar komen ze dan beduidend minder! Bij ons gaan ze wel 10x pd of meer de track (450mtr) rond.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:27

Ir111 schreef:
marieke1994 schreef:
Die brede paden, hoe breed zijn ze ongeveer? Merk je dat de paarden dat juist fijn vinden? Ik wil ook graag brede paden, 4 of 5 meter. Maar zat te denken om ook een stukje smaller te maken, ze zeggen dat dat de beweging stimuleerd.

Wij hebben de paden 4 mtr breed. Dit is de buitenste ring van de track en die wilden we zo dat er voldoende ruimte is maar ook weer niet zoveel dat het uitnodigd om op de track te gaan hangen. Dat doen ze ook niet, ze staan wel graag op de plekken waar de track wat breder is.

Er komen bij ons later nog smallere paden bij die meer slingeren en smaller zijn.

edit: wij hadden een stukje afgezet ivm eikels die opgegeten werden. Toen waren er 2 doodlopende paden en daar komen ze dan beduidend minder! Bij ons gaan ze wel 10x pd of meer de track (450mtr) rond.

Dankje! Interessant. Hier kan ik wat mee!

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:37

Ik heb de paarden op een hectare, twee paarden, waarvan ik schat een 65% wei is, dan nog een rijbak van 20 x 40 en de rest paddocks en pad. Ik ben ongeveer een halfuurtje per dag bezig met uitmesten als ik het goed bijhoud.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:18

Robijntjah schreef:
En of je bereid bent te investeren in je grond en zaken (stapsgewijs) te verbeteren. Zo zijn wij delen aan het aanpakken, grond keren, poel aanleggen, nieuwe tracks trekken, rijbak aanleggen.

Ja precies, dat maakt ook nogal verschil!
Ik merk hier bijvoorbeeld wel dat nu de paden langer belopen worden, dat wel wat doet met de grond (het verdicht. Hier en daar niet erg, want loopt het water er gewoon af. Op andere punten wordt het nu juist soms wat modderig, waar dat eerst niet zo was). En als je grond hebt die erg snel blubberig wordt zal je wel bereid moeten zijn dingen aan te passen/te investeren om het echt leuk te houden.

Ir111 schreef:
Voor de mensen met ongeveer 4 grote paarden, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan uitmesten per dag?

Met eerder de twee grote paarden (+/- 1.60 waarbij de Fuchs mest voor eentje van 1.90 :') ) was ik bij 1x per dag alles uitmesten ongeveer 20 minuten kwijt (op ~720 meter track). Met vier verdubbeld de tijd niet, maar zal ik wel tussendoor een keer extra terug moeten lopen om de kruiwagen te legen. Vermoed dan ongeveer 25 a 30 minuten. Speel nu een beetje vals, want kan nu ook uitmesten met de aanhanger achter de trekker :D En zeker als mijn man dan rijd (dan kan ik gewoon doorlopen en scheppen) gaat dat echt beduidend sneller :D (en vooral veel lichter op je lijf...).

Hier gebruiken ze de ruimte ook echt veel. Ik zie ze gedurende de dag echt wel meerdere keren rondlopen (wil nog eens een tracker ervoor kopen om het preciezer in beeld te brengen :D ). Merk ook dat ze de paden echt afwisselend gebruiken. Als ze écht de wind in de kop hebben knallen ze vooral heel hard over de bredere (buiten)paden. Als ze wat meer speels zijn gaan ze juist vooral over de slingers en maken ze zelf allemaal verschillende creatieve rondjes :D

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:20

MarliesR schreef:
Robijntjah schreef:
En of je bereid bent te investeren in je grond en zaken (stapsgewijs) te verbeteren. Zo zijn wij delen aan het aanpakken, grond keren, poel aanleggen, nieuwe tracks trekken, rijbak aanleggen.

Ja precies, dat maakt ook nogal verschil!
Ik merk hier bijvoorbeeld wel dat nu de paden langer belopen worden, dat wel wat doet met de grond (het verdicht. Hier en daar niet erg, want loopt het water er gewoon af. Op andere punten wordt het nu juist soms wat modderig, waar dat eerst niet zo was). En als je grond hebt die erg snel blubberig wordt zal je wel bereid moeten zijn dingen aan te passen/te investeren om het echt leuk te houden.

Ir111 schreef:
Voor de mensen met ongeveer 4 grote paarden, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan uitmesten per dag?

Met eerder de twee grote paarden (+/- 1.60 waarbij de Fuchs mest voor eentje van 1.90 :') ) was ik bij 1x per dag alles uitmesten ongeveer 20 minuten kwijt (op ~720 meter track). Met vier verdubbeld de tijd niet, maar zal ik wel tussendoor een keer extra terug moeten lopen om de kruiwagen te legen. Vermoed dan ongeveer 25 a 30 minuten. Speel nu een beetje vals, want kan nu ook uitmesten met de aanhanger achter de trekker :D En zeker als mijn man dan rijd (dan kan ik gewoon doorlopen en scheppen) gaat dat echt beduidend sneller :D (en vooral veel lichter op je lijf...).

Hier gebruiken ze de ruimte ook echt veel. Ik zie ze gedurende de dag echt wel meerdere keren rondlopen (wil nog eens een tracker ervoor kopen om het preciezer in beeld te brengen :D ). Merk ook dat ze de paden echt afwisselend gebruiken. Als ze écht de wind in de kop hebben knallen ze vooral heel hard over de bredere (buiten)paden. Als ze wat meer speels zijn gaan ze juist vooral over de slingers en maken ze zelf allemaal verschillende creatieve rondjes :D

Leuk om te horen! Dankje

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:36

Henkje schreef:
We zijn ondertussen ook een beetje de boel aan het inrichten.
We hebben 9600m2 voor een paard en een d pony. Het grijze is verhard en rood is hooiplek. Blauw is water en de overkapping in het bos is 4x 8 meter geloof ik. Daar staat nog een bak hooi en een net. Lengte van het geheel is ruim 300m.
Helaas kunnen we niet helemaal los gaan omdat het perceel soort van natuurgebied is.
Het is ook vrij nat, track is al aardig modderig. Als het erg regent sluiten we het stuk vanaf de verharding af, ze kunnen dan alleen van het linkerstuk gebruik maken. Maar dat is best ruim voor twee.
In de weitjes groeit vooral onkruid, daar moeten we nog wat mee doen.

[ [url=m/HB60ub.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er mooi uit! Zag ze laatst al lopen :)

Misschien kan je wat met van die roosters om nog een stukje een soort van te verharden? Het stuk ligt natuurlijk ook een stuk lager dan de rest er omheen.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:37

marieke1994 schreef:
Heb je bewust gekozen voor niet meer paden?

Ja want voor mij had dat geen meerwaarde.
Heb even snel een schets gemaakt van mijn perceel.

Afbeelding

Foto is van google earth dus het is daarop nog allemaal weidegrond.
Inmiddels is de grond gekeerd van de paddock en bak.
Dan kunnen ze vanaf achterin de bak naar de heuvel en de poel.
Wanneer ik voor wei 2 ook een pad had gemaakt was ik bang dat ze alleen de voorste zouden gebruiken.
Nu lopen ze best een stukje op en neer van de ene voederplaats naar de ander.
En om weide 1 wil ik geen track want zo langs de weg vind ik geen fijn idee plus dat het er niet mooier op word met zoveel palen en draad.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:39

Wat al veel fijne informatie!
Zijn er hier mensen in Gelderland/achterhoek of overijsel/Twente. Die een paddock paradise hebben waar ik eens zou mogen komen kijken?
En denken jullie dat er vraag naar is hier in de buurt, als pensionstalling.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:02

marieke1994 schreef:
BrittS schreef:
Ik heb een kudde van 4 kleine paarden en 2 mini's op ongeveer 4000 m2 en dan heb ik nog een apart weiland van ook ongeveer 4000 m2. Ik heb de paddock wel bewust meer zand gemaakt, dus niet de standaard track om een wei heen, omdat ik dan dus meer zand heb = meer ruimte die daadwerkelijk het hele jaar benut kan worden.

2 paarden en 2 mini's vond ik op dit stuk beter passen, maar nu alles eenmaal gesetteld is vind ik het wel gezellig met de 2 extra paarden, toch wat meer te doen voor allemaal nu.

Dankje. Hen je dan gewoon een grotere paddock of meer paden?

Afbeelding
Kleinere stukken gras eigenlijk gewoon

Ik zit op de grens Gelderland/Overijssel en ik krijg bijna dagelijks de vraag of ik ook pension aanbied, dus ik denk dat er zéker vraag is.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:10

BrittS schreef:
marieke1994 schreef:

Ik heb een kudde van 4 kleine paarden en 2 mini's op ongeveer 4000 m2 en dan heb ik nog een apart weiland van ook ongeveer 4000 m2. Ik heb de paddock wel bewust meer zand gemaakt, dus niet de standaard track om een wei heen, omdat ik dan dus meer zand heb = meer ruimte die daadwerkelijk het hele jaar benut kan worden.

2 paarden en 2 mini's vond ik op dit stuk beter passen, maar nu alles eenmaal gesetteld is vind ik het wel gezellig met de 2 extra paarden, toch wat meer te doen voor allemaal nu.

Dankje. Hen je dan gewoon een grotere paddock of meer paden?

Afbeelding
Kleinere stukken gras eigenlijk gewoon

Ik zit op de grens Gelderland/Overijssel en ik krijg bijna dagelijks de vraag of ik ook pension aanbied, dus ik denk dat er zéker vraag is.[/quote]
Oké! Dankje! Goed om te weten! Mag ik vragen waar je zit een of het mogelijk is om een keer te komen kijken?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:16

@marieke, heb je ook een plaatje van de indeling? ik lees al een tijdje in stilte mee, en ik heb ongeveer dezelfde hoeveelheid grond, maar weet nog niet zo goed hoe ik het verder wil indelen. doe hier graag inspiratie op.
Wij hebben ong. een halve hectare met 1,5paard, waarvan een gedeelte bos is:

Afbeelding

Omdat we een enigszins onhandig gepositioneerde eik hebben naast de bak, kan ik geen track achter de bak langs maken. wel kunnen ze als het gras straks weer gegroeid is van track naar wei en weer terug. In de rechterpunt zit een bruin vlekje mesthoop. tussen huis en weg wil mijn vriend graag tuin hebben, of in ieder geval geen paarden :+, idem voor het stuk tussen huis en stal.
Ik twijfel nog een beetje of ik nog iets met de wei wil doen, en of ik nog een stuk bos onderdeel van de paddock/track wil maken, als jullie ideeen hebben voor een leukere indeling, graag!

edit: nog iets uitgebreid
Laatst bijgewerkt door Jade op 09-11-20 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:22

Ik zou heel basic beginnen met een pad om je weiland heen en en stukje paddock voor je stal maken. Vandaar uit kun je verder kijken wat je wil.

Ik zou drie voerpunten maken (minimaal), eentje in de stal, eentje in de uiterste hoek van de weide en eentje achter op de track in het bos. Zorg dat je minimaal 1 lang stuk hebt, daar kunnen ze dan echt even vaart maken. Je kunt later slingerpaadjes toevoegen over je weide heen.

Op wat voor grond zit je (moet je de paden laten keren of is dat niet nodig). Heb je evt de bak nodig in de winter omdat deze droger is dan de rest? Zo ja dan zou ik daar rekening mee houden op hoe je de paden laat lopen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:39

Sowieso is het handig om eerst gewoon echt heel simpel te beginnen. Dan kan je gaandeweg kijken hoe de paarden het terrein gebruiken en wat je zelf er nu echt mee wil. De plannen zijn hier nog behoorlijk aangepast en veranderd in de loop der tijd. Ik maak nu een stuk creatiever gebruik van de ruimte dan wanneer ik alles in 1x zou hebben opgezet. En ook zeker weten dan onhandige dingen hebben gedaan qua indeling omdat ik nog geen idee had waar de sterke en zwakke punten in de ondergrond zaten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:39

Hier een plaatje van hoe het bij ons is.

Rood/oranje de omheining (draad)
Dunne oranje lijntjes = tijdelijke omheining om de weide af te zetten en lopen te stimulere
Rood = haag aangeplant
Geel = track (gekeerd deze zomer)
Donker geel = paddock stukje voor ingang stal
Bruine blokjes = hooipunten
Groen = aanplant jonge wilgen
Grijs = mesthoop
Blauw = fictieve bak

Schuilstal is 10x20 (het deel waar de paarden komen, de schuur zelf is 30 mtr lang)

Afbeelding

Ik moet een ei leggen over waar de bak moet komen en waar ik eventueel 3 lindes ga aanplanten. De bak heb ik ingetekend zodat je kunt zien hoe groot deze ongeveer moet zijn, die ligt daar dus (nog? :D ) niet!

Mijn idee is de bak langs de kapschuur op het smalle stuk weide. Maar daar wil ik ook de lindes langs planten... Midden op de grote weide is geen optie omdat we daarmee het uitzicht van de buren verpesten en dat willen we niet. Vinden we zelf ook zonde trouwens. Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 09-11-20 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:40

Ir111 schreef:
Ik zou heel basic beginnen met een pad om je weiland heen en en stukje paddock voor je stal maken. Vandaar uit kun je verder kijken wat je wil.

Ik zou drie voerpunten maken (minimaal), eentje in de stal, eentje in de uiterste hoek van de weide en eentje achter op de track in het bos. Zorg dat je minimaal 1 lang stuk hebt, daar kunnen ze dan echt even vaart maken. Je kunt later slingerpaadjes toevoegen over je weide heen.

Op wat voor grond zit je (moet je de paden laten keren of is dat niet nodig). Heb je evt de bak nodig in de winter omdat deze droger is dan de rest? Zo ja dan zou ik daar rekening mee houden op hoe je de paden laat lopen.

Het is kurkdroge zandgrond, ligt een meter hoger dan het stuk van de buren, dus ik heb de afgelopen 2 jaar nog geen modderplasje gezien. De bak gebruik ik op het moment echt alleen om te rijden gezien mijn ene paard nog wel eens een kuil graaft. de 'track' is op dit moment gewoon bosgrond, de bak is gekeerd.
Ik heb geen uitloop stal, op dit moment gaan ze sochtends de paddock op en savonds weer op stal, dat wil ik ook graag zo houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:44

Oh Jade, wat een heerlijke luxe! Dan zou ik nog steeds doen wat ik schreef, 3 voerpunten maken zo ver mogelijk uit elkaar. Ik kies dan wel voor eentje in de buurt van de stal omdat me dat een stuk lopen scheelt...

Dan zou ik gewoon een track van 4 meter breed maken, evt het lange stuk ietsje smaller, langs de buitenrand van je weide. Hoeken afronden zodat ze die makkelijk doorkomen en zo creeer je gelijk handige voer of chill plekken.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:51

Ir111 schreef:
Oh Jade, wat een heerlijke luxe! Dan zou ik nog steeds doen wat ik schreef, 3 voerpunten maken zo ver mogelijk uit elkaar. Ik kies dan wel voor eentje in de buurt van de stal omdat me dat een stuk lopen scheelt...

Dan zou ik gewoon een track van 4 meter breed maken, evt het lange stuk ietsje smaller, langs de buitenrand van je weide. Hoeken afronden zodat ze die makkelijk doorkomen en zo creeer je gelijk handige voer of chill plekken.

voor de track wel ja, maar de bak ben ik drie keer per dag aan het sproeien om te voorkomen dat ik door de duinen rijd :+ (ligt op dit moment het laagst van het hele perceel).
De zijkanten van het perceel zijn allemaal tussen de 100-130 meter, maar ben bang dat als ik ook nog track om de wei heen maak, dat ik helemaal geen gras meer overhoud voor ze :o
Op dit moment staat onze woonunit nog in het weiland en is het nog iets kleiner, afgelopen zomer hebben ze alleen het weiland gehad, en hebben ze dat helemaal kapot gelopen. Ze vonden het wel superleuk om achter de woonunit van het ene naar het andere stuk te crossen <<)
Is nu opnieuw ingezaaid, en het grasroosterpad is er nieuw bij gekomen, de track in het bos is er afgelopen herfst pas gekomen en loopt nog niet helemaal rond, daar ben ik nog mee bezig. Ik hoop eigenlijk dat als ze zomers track en weiland hebben, dat het weiland dan heel blijft en ze hele dagen over het volledige terrein kunnen scharrelen. Ik heb alleen geen idee of dat ook gaat werken zo, of dat ze alsnog hele dagen in de wei staan en die kapot lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:03

MarliesR schreef:
Sowieso is het handig om eerst gewoon echt heel simpel te beginnen. Dan kan je gaandeweg kijken hoe de paarden het terrein gebruiken en wat je zelf er nu echt mee wil. De plannen zijn hier nog behoorlijk aangepast en veranderd in de loop der tijd. Ik maak nu een stuk creatiever gebruik van de ruimte dan wanneer ik alles in 1x zou hebben opgezet. En ook zeker weten dan onhandige dingen hebben gedaan qua indeling omdat ik nog geen idee had waar de sterke en zwakke punten in de ondergrond zaten.

Ontzettend mee eens.

Dat het zonder paarden droog is wil niet betekenen dat het met paarden droog blijft.

Pas sinds wij de track rond hebben lopen en de poel er ligt is het hier goed te doen en dan nog wil je gaandeweg zwakke plekken aanpakken.

1 jaar droog wil ook niks zeggen, ieder jaar wordt het slechter want paarden lopen nou eenmaal de grond dicht. Dat is een gegeven.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:43

Robijntjah schreef:
MarliesR schreef:

Ontzettend mee eens.

Dat het zonder paarden droog is wil niet betekenen dat het met paarden droog blijft.

Pas sinds wij de track rond hebben lopen en de poel er ligt is het hier goed te doen en dan nog wil je gaandeweg zwakke plekken aanpakken.

1 jaar droog wil ook niks zeggen, ieder jaar wordt het slechter want paarden lopen nou eenmaal de grond dicht. Dat is een gegeven.

Ja precies, dat merk ik hier ook goed.

Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld het stuk track langs de eikel helemaal niet dicht hoeven doen. Er vielen amper eikels en met een paar flinke stormen was eigenlijk alles in het bos gewaaid. Dit jaar echter begonnen de eikels al heel vroeg te vallen en waren het er echt véél. Hierdoor ongeveer 100 meter track moeten afsluiten. Voor de ruimte geen enkel probleem, er blijft echt zat over. Maar gevolg was wel dat een slingerpad nu veel meer gebruikt wordt dan anders. En waar die vorig jaar pas na echt langdurige regen een beetje glad werd, is dat nu al na 1,5 dag regen. Voor deze winter komen we er nog wel mee weg denk ik, maar voor volgend winter moeten we daar zeker wat mee!

Ook hield de grond rond de voerplekken het bijvoorbeeld de eerste winter heel prima. De tweede winter echter stonden er al vrij snel plassen omdat die grond rond de voerplekken zoveel extra wordt belopen dat je daar echt kuilen krijgt met zeer verdichte grond. Nu merkten we na langer regen echt dat het echt vieze blub werd. We hebben het nu opgehoogd met straatzand. Dat gaat nu heel erg goed, maar is denk ik wel iets wat we elk jaar zullen moeten herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:49

Precies en dat is echt je terrein leren kennen, aanzien wat er gebeurd met een x aantal paarden op x aantal meters grond, kun je dat verbeteren (meer terrein of grondwerkzaamheden (laten) verrichten).
Moet je wel willen investeren, anders kan dat heel rap een probleem worden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:04

Ir111, kan de bak achter de stal uitloop? Dus in het verlengde van je stal? Dan heb je je wei vrij en kun je daar omheen eventueel ook nog een track maken die ook afsluitbaar is. Voor mogelijke logees, introducees, ziekte, noem maar op.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:10

Jade schreef:
Ik hoop eigenlijk dat als ze zomers track en weiland hebben, dat het weiland dan heel blijft en ze hele dagen over het volledige terrein kunnen scharrelen. Ik heb alleen geen idee of dat ook gaat werken zo, of dat ze alsnog hele dagen in de wei staan en die kapot lopen.

De ervaring hier is dat ze heel veel heen en weer gaan tussen weide en track. Onze paarden mogen pas vanaf okt op de wei. Ze lopen sinds dat mag steeds heen en weer tussen de hooibakken op de track en de wei.