Robijntjah schreef:En of je bereid bent te investeren in je grond en zaken (stapsgewijs) te verbeteren. Zo zijn wij delen aan het aanpakken, grond keren, poel aanleggen, nieuwe tracks trekken, rijbak aanleggen.
Ja precies, dat maakt ook nogal verschil!
Ik merk hier bijvoorbeeld wel dat nu de paden langer belopen worden, dat wel wat doet met de grond (het verdicht. Hier en daar niet erg, want loopt het water er gewoon af. Op andere punten wordt het nu juist soms wat modderig, waar dat eerst niet zo was). En als je grond hebt die erg snel blubberig wordt zal je wel bereid moeten zijn dingen aan te passen/te investeren om het echt leuk te houden.
Ir111 schreef:Voor de mensen met ongeveer 4 grote paarden, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan uitmesten per dag?
Met eerder de twee grote paarden (+/- 1.60 waarbij de Fuchs mest voor eentje van 1.90

) was ik bij 1x per dag alles uitmesten ongeveer 20 minuten kwijt (op ~720 meter track). Met vier verdubbeld de tijd niet, maar zal ik wel tussendoor een keer extra terug moeten lopen om de kruiwagen te legen. Vermoed dan ongeveer 25 a 30 minuten. Speel nu een beetje vals, want kan nu ook uitmesten met de aanhanger achter de trekker

En zeker als mijn man dan rijd (dan kan ik gewoon doorlopen en scheppen) gaat dat echt beduidend sneller

(en vooral veel lichter op je lijf...).
Hier gebruiken ze de ruimte ook echt veel. Ik zie ze gedurende de dag echt wel meerdere keren rondlopen (wil nog eens een tracker ervoor kopen om het preciezer in beeld te brengen

). Merk ook dat ze de paden echt afwisselend gebruiken. Als ze écht de wind in de kop hebben knallen ze vooral heel hard over de bredere (buiten)paden. Als ze wat meer speels zijn gaan ze juist vooral over de slingers en maken ze zelf allemaal verschillende creatieve rondjes