Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:16

Klopt... Ze laten je met wat pech rustig er alleen voor staan met een paar honderd pakjes hooi die voor de regen ineens snel van het land af moeten blij dat er dan nog buren of kennissen/vrienden zijn die bij nood wel bij springen, ook al past het niet echt in hun planning.

Heb nu ook weer plek voor een pony er bij op basis van Die het Samen. maar merk dat ik wel steeds beter probeer te kijken of iemand de juiste instelling heeft. Maar daar kun je je soms flink in vergissen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:04

Buitje hier was weer een teleurstelling :')

Wel grappig om te zien hoe het laag liggende land hier enorm groen is en het hoger liggende land echt bruinig is, ook al is er niet gemaaid!
Verder zie je hier (coulissenlandschap) ook dat de bomen erg veel nemen, zijkanten weiland zijn gelig/bruin waar het midden groen is.

Wel mooie kolven in de maïs gezien en de maïs ziet er hier gelukkig voor deze boeren wel goed uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:22

Hier ook nog droog en stoffig, bleef weer bij een paar druppels...

Hier is laag liggend land ook groener inderdaad...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:49

Mizora schreef:
Je vergelijking slaat nergens op, daarom reageer ik erop. Het is een vergelijkbare vergelijking als dat mensen gebruiken bij het al dan niet scheren van honden, waarbij ze de hond vergelijken met koffie in een thermoskan en dan zeggen dat de vacht ook tegen de warmte van buiten isoleert. Daarna halen ze er een thermografisch plaatje bij die ze ook verkeerd om uitleggen. Vergelijkingen zijn prima, maar dan wel eerlijke vergelijkingen. Vandaar dus de vergelijk met een zakje vers brood en gedroogd brood.

Om een ander voorbeeld te geven: sommige mensen zeggen dat honden granen niet kunnen verteren en alleen maar uit poepen, dus nutteloos. Dat honden wel op gewicht blijven met wat extra rijst erbij en zonder niet (dezelfde hoeveelheid en soort voer verder) hebben ze dan geen verklaring voor.
Maar honden kan je best wel goed met mensen vergelijken op dit vlak. Ze kunnen geen rauwe granen verteren. Ontsloten granen kunnen ze (tot bepaalde hoeveelheden) wel degelijk voor vrijwel 100% verteren. Dus geen tarwemeel, maar brood kan prima.

Hier kwam overigens zojuist een buitje langs, heerlijk.

Je snapt totaal niet waarom een vergelijking wordt gebruikt geloof ik. Als ik bij een arts zit die mij gaat opereren, heeft hij jaren en jaren geleerd. Hij legt mij dan in begrijpelijke taal uit wat hij gaat doen. Ik kan daarna niet de operatie zelf uitvoeren, maar het is voor een niet arts te begrijpen.

Iedereen weet dat je in een plastic regenpak gaat zweten, ook als je daar droog in gaat. Daarom snappen mensen altijd heel goed wat ik bedoel als ik uitleg wat er gebeurt na het inpakken van hooi/voordroog/kuil. Ze willen de theorie niet weten, maar begrijpen het proces van inpakken in plastic.

Dat vergelijken met die andere vergelijkingen slaat nergens op. Dat is iemand totaal verkeerde informatie geven en dat doe je niet als je in Jip en Janneke taal wat uitlegt. Dus waarom Hooi, wat NOOIT 100% droog wordt ingepakt geen hooi blijft in plastic.

De geinteresseerden die verder willen kijken en denken, krijgen altijd meer info.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:53

Gisteren hier wel flinke buien gehad en was lekker. Waren 's avonds op de hei en de losse bovenlaag zand was echt weggespoeld. Er liepen allemaal kanaaltjes.
Het rook deels heerlijk naar de dennenbomen, maar ook naar oude stof.

Hopelijk kon het wild er weer even mee vooruit.

Qua hooi denk ik ook dat mensen gaan inslaan en er misschien volgend jaar wel boeren hooi overhouden, omdat mensen er vroeg op anticiperen nu. Maar we zullen het meemaken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:02

Janine1990 schreef:
Buitje hier was weer een teleurstelling :')

Wel grappig om te zien hoe het laag liggende land hier enorm groen is en het hoger liggende land echt bruinig is, ook al is er niet gemaaid!
Verder zie je hier (coulissenlandschap) ook dat de bomen erg veel nemen, zijkanten weiland zijn gelig/bruin waar het midden groen is.

Wel mooie kolven in de maïs gezien en de maïs ziet er hier gelukkig voor deze boeren wel goed uit.

Bij ons op de Veluwe zie je sommige stukken mais staan die gewoon dood zijn, helemaal geel.
Of heel dor met opgekrulde bladeren, wordt geen topoogst dit jaar :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:25

Knakker schreef:
Bij ons op de Veluwe zie je sommige stukken mais staan die gewoon dood zijn, helemaal geel. Of heel dor met opgekrulde bladeren, wordt geen topoogst dit jaar :(

Klopt op sommige akkers is er niets meer over van het maïs, is ook niet mooi hoog opgekomen, ook de aardappels en suikerbieten staan er treurig bij, je haalt de akkers er wel tussen uit waar de boeren wel beregenen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:22

Ik sprak een boet die niet beregent omdat hij de kosten van de diesel voor de pomp er niet meer uithaalt sinds de rode diesel niet meer bestaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:36

Ow ja de mais. Ik keek van de week ook en zit dan terug te denken of het wel op schema is. Ik heb dat op de hei ook steeds als ik naar de planten kijk.

Het is 30 Juli en ik ben benieuwd wat we in Augustus gaan krijgen. Door de warmte denk ik al snel, dat de zomer straks in 1 keer over is. Waar we de afgelopen jaren juist mooie nazomers hadden.

Riana2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:41

Yes! Zaterdag heeft het bij ons flink geregend!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:08

Vanmorgen om half 8 een korte maar flinke plensbui gehad.Zo nodig voor het gras.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:06

Hier gaan ze het grondwaterpeil verhogen !!
Dus al mijn gepuzzel om water op te slaan voor droge zomers ed hoef niet !
Onze put zal waarschijnlijk afdoende zijn !!
Whoop whoop !!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:17

De hele week zouden we dinsdag regen krijgen maar nu het zo ver is zie ik weer enkel zonnetjes op buienradar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:52

Ik zag net al iemand zeuren op fb over de regen _O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:57

Polly schreef:

>;)

Ik wil ook regen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:55

Polly schreef:

Oh echt?! Die wilde geen regen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:08

Jessix schreef:
Polly schreef:
Ik zag net al iemand ze
uren op fb over de regen _O-

Oh echt?! Die wilde geen regen?

Het was teveel :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:18

Oh wauw... :')

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:36

stuur maar hier heen... :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:50

In ieder geval blijft de maand augustus ook nog droog en bloedheet!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:53

rommulus schreef:
Hier gaan ze het grondwaterpeil verhogen !!
Dus al mijn gepuzzel om water op te slaan voor droge zomers ed hoef niet !
Onze put zal waarschijnlijk afdoende zijn !!
Whoop whoop !!

Grondwaterpeil verhogen, hoe kan dat? Bij mijn weten is grondwater hetgeen van nature in de grond zit, je kan dit wel uitputten, maar hoe kunnen ze dit verhogen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:27

Ik hoorde dat ze het grondwater kunnen verhogen door sluizen open te zetten zodat de rivieren weer goed vol lopen.Grondwater zakt als het water van de rivieren zakt,hoorde ik.

Hier was het grondwater 2 weken terug al gestegen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:33

Helaas geen drup hier, wel donkere wolken maar die waaien over...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:52

IK had gister was buten gehangen. Vergeten en 's avonds met hondjes gelopen en met ml nog even bank gehangen. Ik zeg nog; gaat het regenen? ML zegt, nee, dat is de wind.

Vanmorgen een bui op de droge was, maar was daarna snel droog. Kom ik thuis, druppelt het weer. Afijn, was is droog binnen.

Het is wel echt lente in de tuin. Er staat een windje en het ligt vol blad, terwijl we dat gister nog hebben weggehaald. Maakt normaal niet uit, maar huis is in de verkoop.

We mogen nog niet eens klagen als je naar het buitenland kijkt. Ik heb wel te doen met Griekenland als ik die beelden zie, van erge brand, naar extreem veel water.
En in Portugal schijnen records te worden verbroken deze dagen met temperaturen rond de 50gr.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:13

Hier vanmorgen een hele korte flinke bui, daarna veel wind, dus alles weer droog, maar het is beter dan niets